راه های موفقیت در تجارت آنلاین

راه های موفقیت در تجارت آنلاین

در عصر تکنولوژی کمتر کسی را می شناسیم که با خرید اینترنتی و تجارت آنلاین آشنایی نداشته باشد. فضای اینترنت امکان تجارت را برای بیشتر کسب و کارها راحت کرده است. هر کسب و کاری بدون محدودیت می تواند هم به صورت آفلاین و هم آنلاین فعالیت خود را انجام دهد. در سال  های اخیر به دلیل پاندمی ویروس کرونا بسیاری از کسب وکارها کاملا از روش آفلاین و حضوری به روش اینترنتی و آنلاین روی آورند و پیشرفت های چشمگیری هم داشته اند. تجارت الکترونیک در سال های اخیر با رشد صعودی بالایی همراه بوده است و این مسئله برای کسب و کارهای اینترنتی می تواند نویدی برای موفقیت بیشتر باشد.

در دنیای که تکنولوژی حرف اول را می زند نمی توان از موضوع تجارت الکترونیک به سادگی عبور کرد. فضای آنلاین به قدری برای کاربران جذاب شده است که به راحتی می توان برندسازی را در این فضا ارتقا داد. برای این کسب و کار شما فقط به یک سیستم کامپیوتر یا گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت نیاز دارید تا از این طریق بتوانید فروش و درآمد خود را چندین برابر کنید.

تجارت آنلاین هر روز رو به پیشرفت است و برندهای معتبر زیادی هر روز به جمع کسب و کارهای آنلاین می پیوندند. نیاز به سرمایه کم و اتصال به اینترنت باعث شده تا این شیوه تجارت برای سرمایه گذاران جذاب شود و صد البته نمی توان تاثیر شبکه های اجتماعی برای معرفی کسب و کارها و رونق این تجارت را نادیده گرفت.

تجارت آنلاین چیست؟

تجارت آنلاین چیست؟

تجارت الکترونیک یا تجارت آنلاین در واقع در بردارنده ی یک سری فعالیت ها در بستر اینترنت می باشد. این فعالیت ها می تواند خرید  یا فروش محصولات یک شرکت، عرضه خدمات و اطلاعات و … باشد. این شیوه ی تجارت نیاز به حضور مستقیم افراد ندارد. با روی کار آمدن تجارت آنلاین کسب و کارهای زیادی موفق به عرضه محصولات و خدمات خود به مشتریان در تمام دنیا شدند.  با گسترش دنیای دیجیتال و گرایش افراد به شبکه های اجتماعی این شیوه ی تجارت هم رونق زیادی پیدا کرده است. تجارت الکترونیک از سال 2017 به بعد رشد چشمگیری داشته است و حتی بیشتر برندها با این شیوه در سطح جهانی شناخته شدند.

بر اساس آمارها از زمان پاندمی ویروس کرونا گرایش افراد به خریدهای اینترنتی بیشتر شده است و بیشتر کسب و کارهای دیگر از روش های سنتی عرضه استفاده نمی کنند. البته موفقیت در این تجارت نیازمند اصول و قواعد خاصی است. اگر خلاقیت داشته باشید و بتوانید خود را از رقبا متمایز تر کنید چندین گام به طرف موفقیت برداشته اید.

تجارت الکترونیک به خودی خود انجام نمی شود. با روی کار آمدن این شیوه از تجارت فناوری های دیگری از قبیل تجارت همراه، انتقال وجوه الکترونیکی، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی اینترنتی، پردازش معاملات آنلاین، تبادل الکترونیکی داده (EDI)، نرم‌افزارهای مدیریت موجودی و سیستم‌های جمع‌آوری خودکار روی کار آمد.

مزایای تجارت آنلاین

مزایای تجارت آنلاین کدامند؟

قطعا تمام کسب و کارهایی که تجارت آنلاین را برای عرضه محصولات خود انتخاب می کنند با مزایای بیشمار این روش آشنا هستند. در زیر به چند نمونه از مزایایی که این شیوه تجارت به دنبال دارد را عنوان می کنیم.

  1. کاهش هزینه های عمومی

این مزیت ارتباط مستقیمی با نحوه راه اندازی کسب و کار آنلاین دارد اگر تمام اصول در تجارت به درستی رعایت شده باشد کار آنلاین با هزینه ی بسیار پایینی همراه است. این پایین بودن هزینه ها زمانی بیشتر به چشم می خورد که هزینه در رابطه با محصولات فیزیکی، توزیع، اجاره و … باشد. موفقیت در تجارت الکترونیک تنها با راه اندازی یک شبکه اجتماعی یا یک سایت عملی نمی شود در وهله ی اول کسب و کار باید به فکر تولید محتوا باشد. البته  تولید محتوا و بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو تا حدودی هزینه بر است اما نسبت به سایر روش های بازاریابی و فروش هزینه کمتری دارد. وقتی هزینه های تمام شده برای یک محصول کم باشد قطعا محصول با قیمت کمتری هم عرضه می شود و این یکی از جذابیت های تجارت الکترونیک است.

  1. با نیازهای بازار منطبق است

هر کسب و کاری چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری باید از طریق بازاریابی به مشتریان معرفی شود. در واقع بازاریابی نقش مهمی در کسب و کارها دارد.اما در این بین با بازاریابی آنلاین می توان میزان برگشت سرمایه را ردیابی و ارزیابی کرد. استراتژی هایی که بازاریابی آنلاین در اختیار کسب و کارها قرار می دهد متنوع است و کسب و کار به راحتی می تواند خود را با استراتژی فعلی همگام کند و هر زمان نیاز به تغییر استراتژی داشته باشد آن را انجام دهد. اگر از طریق وب سایت تجارت الکترونیک را انجام می دهید با سرویس گوگل آنالیتیکس می توانید آمار بازدید سایت را مشاهده کنید و اگر مشاهده کردید که استراتژی پیاده شده مورد استقبال قرار نگرفته است می توانید آن را تغییر دهید. امروزه شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب و … با انجام تبلیغات می توانند یک کسب و کار را به یک جامعه هدف معرفی کنند. با این شبکه ها می توان مجموعه خود را به مخاطبان علاقمند ارائه کرد. ابزارهایی که برای معرفی تجارت آنلاین خود در کانال های بازاریابی نیاز دارید شامل  وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، فیلم‌ها و رسانه‌های اجتماعی، ارسال انبوه ایمیل و استفاده از کاغذ سفید (سندی که برای راهنمایی خوانندگان در درک یک مسئله، حل یک مشکل و یا اتخاذ یک تصمیم تدوین می‌گردد)، کتاب‌های الکترونیکی و … می باشد که نقش موثری در توسعه و معرفی کسب و کار آنلاین شما دارد. در نتیجه باید عنوان کنیم که با تجارت اینترنتی می توانید سریعا روش درست را پیدا کنید و اگر استراتژی اشتباهی را دنبال کرده اید آن را به سرعت تغییر دهید.

  1. انعطاف پذیری بالا

انعطاف پذیری بالا یکی از ارزنده ترین مزایای تجارت آنلاین می باشد چون شما حتی در خانه خود هم می توانید کسب و کار  خود را راه اندازی و مدیریت کنید.  اما در کسب و کارهای آفلاین به یک فضای حقیقی برای فروش نیاز دارید. البته این شیوه تجارت هم برای بیشتر کسب و کارها نسبت به شیوه آنلاین بهتر است. اما کارآفرینان برای کسب درآمد بی دردسر می توانند تنها با دسترسی به اینترنت و جلب اعتماد کاربران کسب و کار خود را شروع کنند. این شیوه ی تجارت اگر به درستی پیاده شود شما برای زیر ساخت ها و پشتیبانی ها نیاز به استخدام کارمند نخواهید داشت. این شیوه تجارت برای آن دسته از افراد که تمایل دارند در حوزه های مختلفی فعالیت کنند مناسب و به صرفه است.

  1. کاهش ریسک سرمایه گذاری

برای اینکه یک تجارت الکترونیک موفق داشته باشید بایستی از اقداماتی که ممکن است کسب و کار شما را با خطر مواجه کند دوری کنید. در واقع ریسک سرمایه گذاری به شیوه ی آنلاین بسیار کمتر از آفلاین است اما این به معنی آن است که کسب و کارهای آنلاین هیچ خطر و هیچ شکستی ندارند. بلکه موضوع اصلی این است که انعطاف پذیری تجارت آنلاین باعث شده است تا هر زمان که شما احساس خطر کردید استراتژی خود را تغییر دهید و یک راه جدید برای کسب درآمد آنلاین پیدا کنید. با توجه به اینکه تجارت الکترونیک تنها مختص یک محدودی جغرافیایی خاص نیست و به راحتی امکان تجارت در سطح جهانی وجود دارد پس می تواند نظر سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند تا این شیوه ی تجارت را انتخاب کنند.

راه های موفقیت در تجارت آنلاین

راههای موفقیت در تجارت آنلاین

برای اینکه تجارت آنلاین راه و روش اصولی و درست خود را طی کند و به موفقیت برسد لازم است تا راه های موفقیت در تجارت الکترونیک را در صدر اهداف خود قرار دهد.

  • اثبات توانایی ها و مهارت ها

در کسب و کارهای آنلاین شما  می توانید از ابزارهای مختلف بازاریابی برای معرفی برند یا محصول خود استفاده کنید. برای بالا بردن محبوبیت برند خود می توانید تبلیغات در بستر مناسب را انتخاب کنید. امروزه شبکه های اجتماعی و سئو می تواند نقش موثری در تبلیغات داشته باشد. اگر بخواهید به یک پیشرفت پایدار برسید می توانید از چند شیوه تبلیغاتی به صورت همزمان استفاده کنید. به طور مثال تنها بر روی تبلیغات در شبکه های اجتماعی تمرکز نکنید و در کنار آن از تبلیغات چاپی هم استفاده کنید. استفاده از شیوه های تبلیغاتی موثر امکان تشخیص روش تبلیغاتی موثر را برای شما فراهم می کند چون آزمون و خطاهای متعدد می تواند روشی را که بازدهی بالایی برای شما دارد را شناسایی کند. درس گرفتن از موفقیت ها و شکست ها می تواند شما را به یک فروشنده خبره و موفق تبدیل کند. با گذشت زمان می توانید  مهارت خود را در تبلیغات بالا ببرید و از روش هایی استفاده کنید که بیشترین کارایی و کمترین هزینه را به دنبال دارند.

  • برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود عجله نکنید

یکی از اشتباهات رایجی که در تجارت الکترونیک بسیار دیده می شود تعجیل در راه اندازی پیج فروش یا وب سایت فروش است. با توجه به اینکه شما تنها یک بار فرصت راه اندازی وب سایت دارید پس باید قبل از راه اندازی کارهای پایه مانند سئو، تولید محتوا، تبلیغات، بازاریابی و … را انجام دهید.

حتما بخوانید: مراحل راه اندازي کسب و کار با بهينه ترين سرمايه

  • شناسایی برندهای مرتبط با حوزه فعالیت

برندهای قابل اعتماد را شناسایی و وضعیت این برندها را رصد کنید و از ایده های نتیجه بخشی که پیاده کرده اند برای ارتقاء کسب و کار خود استفاده کنید. برای خلق ایده های بهتر می تواند از نظر و همفکری افراد کمک بگیرید تا بتوانید برای رسیدن به موفقیت یک برند پایدار ایجاد کنید.

  • توجه به مصرف کننده

قطعا یکی از مشکلاتی که افراد در خرید های آنلاین دارند این است که امکان مشاهده محصول از نزدیک برای کاربر وجود ندارد و این ضعف یکی از بیشترین دلایلی است که افراد را از خرید اینترنتی منصرف می کند. حال برای اینکه شما بتوانید این ضعف را به خوبی مدیریت کنید می توانید از روش های جبرانی در کسب و کار استفاده کنید. به طور مثال آپشن هایی مانند پیشنهاد قیمت مناسب، ارسال رایگان، پیگیری راحت مراحل خرید، مرجوع کردن کالا در صورت عدم رضایت و … برای جبران ضعف در نظر بگیرید.

  • تمام مراحل تجارت الکترونیک را بررسی کنید

قبل از شروع تجارت الکترونیک بایستی به تمام مراحل این کسب و کار را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید. با این شیوه می توانید یک دید کلی قبل از برپایی تجارت آنلاین داشته باشید و کارایی و عدم کارایی عوامل را مورد بررسی قرار دهید.

  • فعالیت در رسانه های اجتماعی

امروزه درصد زیادی از افراد در گروهای سنی مختلف عضو شبکه های اجتماعی پرطرفداری همچون اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام، واتساپ و … هستند. در واقع هیچ کسب و  کاری نمی تواند به راحتی نقش این شبکه ها را در کسب و کار خود نادیده بگیرد.  در شرایط فعلی که تجارت آنلاین روز به روز در حال افزایش است  و کسب وکارهای اینترنتی هر ورز رونق پیدا می کنند می توانیم از رسانه اجتماعی به عنوان نبض تجارت یاد کنیم. رسانه های اجتماعی و فعالیت مستمر در آن ها به یک مدیر فعال نیاز دارد  پس می توانید این نقش را به افراد واگذار کنید اما خودتان هم  در ارتباط کامل با مدیر باشید.

  • سازگار کردن کسب و کار آنلاین با گوشی های هوشمند

باید کسب و کار آنلاین خود را نوعی راه اندازی کنید که با گوشی های هوشمند سازگاری داشته باشد. چون امروزه  این گوشی ها بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان هستند و اگر کسب کار شما امکان خرید و فروش از طریق گوشی همراه را ساپورت کند می توانید در کمترین زمان ممکن به ترقی و پیشرفت برسید.

مطلب پیشنهادی: کسب و کار دیجیتال خود را با چشم باز شروع کنید

  • سئو را در کسب و کار خود قرار دهید

ازدحام تجارت های الکترونیک باعث می شود تا بیشتر به وجود سئو و در صدر قرار دادن کسب و کار خود با این ابزار نیاز پیدا کنید.

  • جمع آوری اطلاعات از مشتریان

در مورد مشتریان و جامعه هدف خود اطلاعات لازم را جمع آوری کنید این امر برای کسب و کار شما مفید خواهد بود.

  • هدف اصلی خود را رشد و توسعه قرار دهید

در وهله اول هدف خود را بر روی رشد و توسعه متمرکز کنید باید در بازار آنلاین همراه با سلایق و نیاز مشتری پیشرفت کرد.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا