بررسی هدف گذاری به روش اسمارت، دقیق و هوشمند

بررسی هدف گذاری به روش اسمارت، دقیق و هوشمند

هدف گذاری به روش اسمارت، بزرگراه رسیدن به اهداف!

موفقیت نقش بسزایی در احساس خوشبختی و میزان رضایت فرد از زندگی ایفا می‌کند. هر شخصی در طول زندگی، به تناسب توانایی های خویش، راه های مختلفی برای رسیدن به موفقیت را امتحان می‌کند. تعیین هدف و تلاش برای رسیدن به هدف، اولین قدم در راه رسیدن به موفقیت می باشد. زندگی هدفمند سبب استفاده ی صحیح از منابع و استعدادها، زمان، تمرکز، هوش و کاهش اتلاف وقت می‌گردد.

تلاش مداوم در کنار هدف گذاری صحیح و استاندارد، راهی تضمینی در رسیدن به موفقیت میباشد که سبب احساس رضایت و خرسندی فرد می گردد. هدف گذاری به روش اسمارت، روش پیشنهادی مشاوران موفقیت در رسیدن به اهداف است که در بسیاری از سمینارها و جلسات موفقیت، به صاحبان مشاغل و کسب و کارها پیشنهاد میگردد. هدف گذاری اسمارت یا هوشمند، علیرغم نام مدرن و پیچیده اش، روشی بسیار آسان و قابل درک است که هر فردی برای رسیدن به اهدافش می تواند از آن بهره گیرد. هدف گذاری هوشمند دارای استانداردها و مراحل مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

هدف گذاری به روش اسمارت

هدف گذاری اسمارت چیست؟

از آنجایی که هدف گذاری پایه و اساس فعالیت شرکت ها و افراد است، روش صحیح  انتخاب هدف با غلبه بر یأس و دستیابی به آرمان ها، نقش اساسی در دستیابی به موفقیت ایفا می‌کند. پیشینه ی هدف گذاری به روش اسمارت به حدود 40 سال قبل مربوط میباشد. زمانی که آقای جورج دوران، مشاور شرکت آمریکایی واقع در شهر واشنگتن، ویژگی ها و چهارچوب تعیین اهداف را ارائه نمودند، این برنامه علاوه بر مدیران شرکت ها و کسب و کارها، نظر بسیاری از افراد جامعه را نیز جلب نمود. تعیین اهداف طبق چارچوب و قوانین خاص، وظیفه ی اصلی برنامه ی اسمارت میباشد. به طور کلی اهداف قابل دستیابی و قابل اجرا، از پنج ویژگی اسمارت برخوردار می باشند. کلمه ی Smart مخفف پنج ویژگی اساسی اهداف واقعی می باشد.

لغت S :Specific, یعنی مشخص و واضح

لغتM :Measurable, یعنی قابل اندازه گیری

لغتA :Achievable, یعنی قابل دستیابی

لغت R :Relevant, یعنی مرتبط

لغت T :Time Based, یعنی زمان بندی شده

بنابراین کلمه ی اسمارت مخفف ویژگی های هدف قابل دستیابی می باشد. روش اسمارت کاربردی ترین بحث جلسات و سمینارهای توسعه فردی، توسعه ی کسب و کار، برنامه ریزی و هدف گذاری است که به اسمارت بودن هدف، تأکید می‌کند.  بنابراین هدف مناسب و قابل دستیابی، هدفی است که  مشخص و روشن، قابل اندازه گیری، مرتبط و قابل دستیابی طی مدت زمان معینی باشد. این روش در درک درست اهداف و آرمان ها به انسان کمک می‌کند و خواسته های غیرممکن و نادرست را مشخص می‌نماید. روش اسمارت مطابق عقل و منطق برنامه ریزی شده است، در حالیکه انسان در کنار عقل و منطق، موجودی احساساتی می باشد و ایجاد تعادل میان این دو دشواری هایی به همراه دارد.

قوانین هدف گذاری به روش اسمارت

قوانین هدف گذاری به روش اسمارت چیست؟

  1. هدف مشخص و واضح، با هدف گذاری به روش اسمارت

هدف گذاری به روش اسمارت، با بررسی اهداف از تمام زوایا انجام می‌شود. مرحله ی اول در تعیین هدف به روش اسمارت، مشخص و واضح بودن هدف می باشد که تصویری واضح از هدف را برای افراد ترسیم می‌نماید. ترسیم و تصور هدف از زوایا و ابعاد مختلف، سبب دستیابی سریع به آن می‌گردد. تا زمانی که هدف به طور دقیق تعیین نشود، دستیابی به آن بی معنا می باشد. به طور مثال وزن کم کردن، هدفی کلی و غیر قابل لمس است. به طوری که راه های رسیدن به هدف، میزان کاهش وزن، مدت کاهش وزن و… کاملا مبهم می باشند. ورزش کردن به مدت سه روز در هفته در باشگاه، هدف و عبارت مناسبی برای وزن کم کردن می باشد. به طور کلی هر چه هدف قابل لمس تر باشد، احتمال موفقیت افزایش می یابد.  پس هدف واضح هدفی است که فاعل، علت انجام، محل انجام، زمان انجام و نتیجه ی نهایی مشخصی داشته باشد. یادآوری علت و نتیجه ی هدف واضح، سبب دلگرمی و امیدواری فرد در راه رسیدن به مقصد می گردد.

  1. هدف قابل اندازه گیری، از قوانین هدف گذاری به روش اسمارت

یکی از قوانین  تاثیر گذار در هدف گذاری به روش اسمارت، تعیین هدف قابل اندازه گیری می باشد. اندازه گیری هدف به منظور تشخیص میزان پیشرفت و نزدیک شدن به مقصد می باشد. اندازه گیری پیشرفت در نزدیک شدن به هدف، میزان تلاش و انگیزه ی فرد را افزایش می‌دهد. گاهی اوقات، فرد به دلیل عدم تعیین اندازه و میزان هدف، پس از مدتی تلاش و کوشش مداوم، تصور میکند به هدف رسیده است، درحالی که با هدف اصلی فاصله دارد. افزایش معدل کارنامه ی ترم دانشجو، هدفی کلی است که عدد افزایش معدل دانشجو در آن کاملا مبهم می باشد. افزایش دو نمره ای معدل ترم، جایگزین مناسبی برای هدف مذکور می باشد. هنگامی که فرد تصوری روشن از اندازه ی هدف داشته باشد، میزان تلاش خود را با هدف متناسب می سازد. تعیین هدف با قابلیت اندازه گیری، سبب افزایش میزان رضایت فرد از نتیجه نهایی می‌گردد. به طور مثال تأثیر افزایش 2 نمره معدل در خشنودی فردی که افزایش دو نمره ای معدل را هدف قرار داده است با فردی که صرفا افزایش نمره معدل را مدنظر قرار داده است، متفاوت می باشد. بنابراین اندازه گیری هدف سبب تشویق یا کسب تجربه برای رسیدن به آرمان‌ها می‌گردد.

مطلب پیشنهادی: تفکر استراتژیک چیست؟

  1. تعیین هدف قابل دستیابی، یکی از قوانین هدف گذاری به روش اسمارت

امکان دستیابی به هدف، شالوده و بنیاد شروع کار و تلاش می باشد و یکی از قوانین هدف گذاری به روش اسمارت، تعیین هدف قابل دستیابی و واقع گرایانه است. هدفی که بنا به دلایل مختلف، فاقد قابلیت دستیابی باشد، فرد را دلسرد و تلاش های وی را برباد می دهد. بنابراین پیش از تعیین هدف، باید احتمال دستیابی به هدف را به طور دقیق بررسی نمود. عوامل بسیاری مانند محدودیت زمان، محدودیت مکان، عدم توانایی و استعداد، رویایی بودن و… مانع رسیدن به اهداف می گردند. بنابراین تعیین هدف واقع گرایانه و قابل دستیابی، در کسب نتیجه ی نهایی بسیار موثر میباشد.

به طور مثال فضانورد شدن برای کسی که رشته ی حقوق خوانده است، هدفی غیر قابل دست یابی می باشد. در حالی که  دستیابی به هدف مذکور برای کسی که در رشته ی هوافضا تحصیل نموده است، امکان پذیر است.  در مثالی دیگر، فوتبالیست شدن برای فردی 30 ساله، به عنوان هدف غیرقابل دستیابی قلمداد می‌شود، در حالیکه این هدف برا فردی نوجوان بسیار مطلوب می باشد. بررسی میزان تلاش، استعداد، هزینه و زمان مورد نیاز برای رسیدن به هدف، احتمال دستیابی به هدف را تعیین می‌کند.

  1. تعیین هدف مرتبط، از قوانین هدف گذاری به روش اسمارت

هدف گذاری به روش اسمارت، بسیار دقیق و گسترده است، به طوری که تمام جوانب مؤثر در رسیدن به هدف را مورد بررسی قرار می دهد. ارزیابی میزان ارتباط و تناسب هدف با فرد یا شرکت تصمیم گیرنده، یکی از نکات روش اسمارت میباشد. انتخاب هدف متناسب با علایق، استعدادها، خواسته های درونی و مهارت ها، نقش عظیمی در رسیدن به موفقیت ایفا می‌کند. تعیین هدف ، تحت تأثیر مسائل بسیاری مانند انتظار اطرافیان، علاقه به جایگاه اجتماعی مناسب، نیاز به حس برتری، رقابت،  استعدادها، رویکرد ها، تصورات، اعتقادات و… قرار دارد. بنابراین هدف تعیین شده باید با استعدادها، عقاید، نیازهای درونی و بیرونی، روابط اجتماعی و شرایط دلخواه فرد متناسب باشد. در غیر این صورت، احتمال رسیدن به هدف به شدت کاهش می یابد و دستیابی به هدف، رضایت فرد را جلب نمی‌کند.  بنابراین هنگام تعیین هدف، پرسش هایی مشابه جملات زیر را از خود بپرسید.

  • این هدف چرا برایم اهمیت دارد؟
  • نتیجه ی هدف مدنظر، سبب خشنودی چه کسی می‌شود؟
  • این هدف نیازهای درونی و بیرونی مرا تأمین می‌کند؟
  • هدف مدنظر در راستای اهداف بلند مدت من قرار دارد؟
  • برای رسیدن به هدف مدنظر، چه بهایی باید بپردازم؟

حتما بخوانید: راهنمای گام به گام نوشتن بیزینس پلن

  1. زمان بندی هدف، یکی از قوانین هدف گذاری به روش اسمارت

وقت و زمان، پارامتر مهم و حیاتی در زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود. به صورتی که تعیین زمان رسیدن به هدف مدنظر، یکی از قوانین اساسی در هدف گذاری به روش اسمارت می باشد. اهمیت زمان بندی در رسیدن به هدف بسیار مؤثر است، به گونه ای که چهار فاکتور ذکر شده در مورد هدف گذاری، بدون زمان بندی هیچ ارزشی نخواهند داشت. تعیین زمان رسیدن به هدف به تلاش، رفتار، فعالیت و امور فرد سمت و سو می‌دهد. به صورتی که دستیابی به هدف مدنظر در مدت زمان معین به یکی از اولویت های فرد بدل می‌گردد. در حالیکه عدم تعیین زمان مشخص برای رسیدن به هدف، سبب تعدیل و اهمال کاری در رسیدن به هدف می‌گردد. به طور مثال، هدف فردی کسب مهارت در رشته ی ورزشی والیبال  می باشد، در صورتی که فرد زمان رسیدن به مهارت مذکور را تعیین نکند، اقدامات لازم در کسب مهارت را به درستی انجام نخواهد داد.  به طور کلی تعیین زمان دقیق میزان پیشرفت و کسب نتیجه ی مدنظر، در کسب موفقیت  نقش بسزایی دارد.

  1. مزایای هدف گذاری به روش اسمارت

اهمیت هدف گذاری به روش اسمارت، زمانی آشکار می‌شود که فرد هدف های قبلی خود را به روش مذکور ارزیابی کند و نقاط ضعف انها را رفع نماید. یعنی فرد می‌تواند اهداف نیمه کاره و ناموفق خود را به روش اسمارت بازسازی کرده و در رسیدن به آنها موفق شود. اغلب افراد اهداف خود را به صورت ذهنی و فکری تعیین می‌کنند و از مزیت نوشتن اهداف روی کاغذ، بی بهره اند. در حالی که مراحل و قوانین روش اسمارت، فرد را به نوشتن و بررسی دقیق اهداف ترغیب می نماید. نوشتن ویژگی‌های اهداف روی کاغذ، سبب تصور دقیق و صحیح اهداف می‌گردد. کاربرد روش اسمارت در اغلب سمینارهای هدف گذاری، موفقیت، توسعه ی کسب و کار و… نشان دهنده‌ی اهمیت و مزایای این روش می باشد. مزایای روش اسمارت شامل موارد ذیل می باشند:

  • تعیین هدف واقعی و قابل تصور
  • حذف اهداف رویایی و غیر واقعی
  • ترغیب فرد برای رسیدن به اهداف، به واسطه ی تعیین ویژگی های بارز هدف
  • تعیین زمان اجرای هدف
  • تعیین هدف بر اساس نیازهای درونی و بیرونی
  • کاهش اتلاف وقت
  • آشکار نمودن واقعیت و پرهیز از هدف گذاری دست نیافتنی
  • افزایش احتمال رسیدن به هدف
  • کمک به تصور و لمس هدف
  • کمک به اولویت بندی اهداف

هدف گذاری به روش اسمارت کافی نیست

آيا هدف گذاری به روش اسمارت کافی است؟

اغلب افراد تصور میکنند؛ هدف گذاری به روش اسمارت یا سایر روش ها، آنها را به موفقیت می رساند. در حالی که هدف گذاری صحیح و اصولی، گام اول در رسیدن به هدف محسوب می‌شود و راه رسیدن به موفقیت، به مهارت، استعداد، تلاش، صبر، استراحت، مداومت، پشتکار و… نیاز دارد. واقع بینی یکی از عوامل مؤثر در تعیین هدف می باشد. به صورتی که فرد هنگام بررسی هدف به روش اسمارت، باید ویژگی های هدف را به صورت واقعی و حقیقی تعریف کند. عدم تطابق ویژگی های هدف با واقعیت، سبب اختلال در رسیدن به موفقیت می‌گردد. به طور مثال، فرد در حالت عادی توانایی هفته ای 3 ساعت تمرین و ورزش دارد. در حالی که هنگام هدف گذاری، هفته ای 6 ساعت تمرین و ورزش در برنامه ی هفتگی خویش قرار می‌دهد. عدم تطابق برنامه ریزی با توانایی های فرد سبب شکست و دلزدگی فرد از تلاش کردن و رسیدن به اهداف می‌گردد. گاهی اوقات عدم تناسب هدف با توانایی فرد سبب عدم شکوفایی استعدادهای فرد می‌گردد.

به صورتی که فرد با کاهش سطح انتظارات خود و تعیین اهداف کوچک، از فعالیت و تلاش خودداری می‌کند. یکی از معایب روش اسمارت قوانین کاملا منطقی و فاقد احساسات می باشد. در حالیکه انسان ها اغلب فعالیت ها و امور خود را بر اساس احساسات و حس درونی خویش تعیین می‌کنند. بنابراین بهره گیری از روش های تعیین اهداف با در نظر گرفتن احساسات نیز کمک شایانی به هدف گذاری صحیح می نماید. ویژگی های روش اسمارت تناسب زیادی با فعالیت شرکت‌ها و موسسات دارد، به صورتی که بهره گیری از این روش، ضامن پیشرفت کسب و کارها می‌گردد.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا