راهنمای برآورد هزینه راه اندازی استارتاپ

تعریف کلی و اقدامات اولیه راه اندازی استارتاپ

تعاریف مختلفی در مورد راه اندازی استارتاپ موجود می باشد ولی در حالت کلی از عبارت انگلیسی start up company  به معنی کمپانی تازه تاسیس و نوپا گرفته شده است. در استارتاپ جهت رفع مشکل یا آسان تر کردن کاری، برنامه ریزی هایی انجام می گیرد که با کوشش و تلاش یک گروه این برنامه ها، ایده خام را به ارائه راه حل یا تولید محصول می رساند. بنابراین استارتاپ نوعی فعالیت و کارآفرینی مدرن می باشد که  بر پایه تکنولوژی و فناوری ایجاد می گردد. البته هر کاری که بر پایه فناوری ارتباطات و اطلاعات باشد، بدین معنی نیست که یک استارتاپ محسوب می شود. همچنین همه استارتاپ ها به شکلی از فناوری، اینترنت، فضای وب و موبایل استفاده می کنند، تا کاربرای فراوانی جذب کنند و در عین حال از رشد بالایی برخوردار باشند. حال استارتاپ هایی که پروژه ها و کارهای ویژه و منحصر به فرد را به انجام می رسانند نمی توانند موفقیت یا عدم موفقیت را دقیق پیش بینی کنند. در نتیجه برای اینکه قادر به انجام استراتژی مناسب باشند، باید قبل از عملی کردن ایده ها، به فکر راهکارهایی باشند. این راهکارها  شامل موارد زیر هستند.

  • مطالعه و انجام تحقیقات کامل و به دست آوردن اطلاعات و داده ها در مورد نیازهای جامعه
  • اطلاع از استارتاپ های برتر و ارزشمند دنیا
  • مطالعه و تحقیق در مورد داستان موفقیت و شکست استارتاپ های خارجی و ایرانی
  • به کارگیری مدل استارتاپ های برتر و موفق و سپس تعمیم سازی آن ها
  • به کارگیری شیوه های آزمون و خطا، سپس انجام تست های A/B یا همان روش برای انتخاب رابطه کاری و بهترین تجربه
  • تخمین و محاسبه از افراد خواهان کسب و کار

تعریف کلی و اقدامات اولیه راه اندازی استارتاپ

مراحل راه اندازی استارتاپ

هر کمپانی برای راه اندازی استارتاپ به روز باید یک سری مراحل را طی کن تا نتیجه مطلوب را بدست آورد. حال این مراحل به شرح زیر می باشد.

  • راه اندازی استارتاپ – ایده پردازی

جهت راه اندازی استارتاپ باید در مرحله اول یک ایده جدید برای شروع کار در نظر گرفته شود. حال این ایده احتمال دارد که از یک کسب و کار یا پروژه دیگر الهام بگیرد یا ایده، جدید و خلاقانه باشد. بنابراین هر چه ایده مورد نظر به شرایط اجتماعی و رفع نیازهای گوناگون جامعه نزدیک تر و هماهنگ تر باشد عملکرد آن برای ایجاد بازار مناسب موفق تر خواهد بود. ناگفته نماند که قرار نیست یک استارتاپ همیشه ایده هایی پیچیده با هزینه زیاد داشته باشد بلکه با یک تغییر کوچک در محصول و تبدیل آن به محصولی جدیدتر، توجه مشتریان را به خود جلب خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: مراحل راه اندازي کسب و کار با بهينه ترين سرمايه

  • راه اندازی استارتاپ – تحقیق و تعیین هدف

در مرحله دوم راه اندازی استارتاپ باید مسیر و هدف روی کاغذ ترسیم و نوشته شود و هدف از طراحی استارتاپ که می خواهد کدام مشکل را حل کن باید تعیین شود. همچنین آیا کسانی وجود دارند که به ایده و برنامه نیاز داشته باشند. یا ایده های جدید آنقدر جذابیت دارند که مشتریان ایده های قبلی را کنار گذاشته و از این ایده های جدید جهت رفع مشکلات خود استفاده کنند. بنابراین پاسخی دهی به تمام این سوالات، رفتن به مرحله بعدی را تضمین می کند. اما در حالت کلی تحقیقات و تعیین هدف شامل بررسی های متعدد در مورد محصول جدید و استقبال مشتریان از آن می باشد.

  • راه اندازی استارتاپ – ثبت ایده و ادعای مالکیت

اگر ایده شما برای راه اندازی استارتاپ تکراری و یا الهام گرفته از دیگر کسب و کارها و شرکت ها است برای ثبت ایده خود به مراحل پیچده ایی نیاز ندارید. ولی اگر ایده شما مدرن و جدید است و شبیه آن را مشاهده نکرده اید، برای ثبت ایده جدید خود باید به دنبال پایگاه اطلاع رسانی و سایت اینترنتی بروید تا مراحل ثبت نام را آغاز نمایید. سپس با ثبت ایده خود گواهی ثبت اختراع تحت عنوان مالکیت ایده مختص به شما در اختیارتان قرار می گیرد.

  • راه اندازی استارتاپ – تهیه نمونه اولیه از محصول

اگر ایده مورد نظر جنبه خدماتی داشته باشد دیگر به تهیه نمونه اولیه نیازی نیست. اما ایده ای که حاوی نمونه آزمایشگاهی است باید اصلی ترین گام یعنی نمونه اولیه از آن تهیه شود.بنابراین باید در مرحله اول نوع محصول نهایی مشخص شده سپس آیا این امکان وجود دارد که از محصول مورد نظر، نمونه اولیه تهیه شود.حال نوبت به عکس العمل  و نیاز مشتریان با توجه به ارائه نمونه اولیه می رسد که با تحقیق و بازاریابی این موضوع مشخص خواهد شد.

  • راه اندازی استارتاپ – عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک

چند نمونه اولیه از محصول مورد نظر را تولید کرده و اگر محصول جنبه فیزیکی داشت حدود 100 نمونه مورد نیاز است. سپس نمونه ها را در اختیار افراد جامعه هدف قرار داده و همزمان پر کردن فرم نظرسنجی را از آن ها بخواهید. افراد جامعه هدف با در نظر گرفتن شرایط مختلف، نقاط ضعف و قوت نمونه پیشنهادی را تشریح می کنند.

  • راه اندازی استارتاپ – ثبت محصول

در این مرحله از استارتاپ  باید محصول خود را با استفاده از سایت پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی ثبت کنید و از اینکه شخصی محصولات شما را استفاده نکرده اطمینان یابید.

  • راه اندازی استارتاپ – برآورد مالی و تامین سرمایه

یکی از بزرگترین و مهم ترین چالش ها جهت راه اندازی کسب و کار نوین یا استارتاپ، تامین سرمایه و برآورد مالی برای آغاز کار می باشد. البته تامین سرمایه به صورت حمایتی از طرف شخص سرمایه گذار یا از سوی نهاد و یا  به صورت شخصی انجام می گیرد. ناگفته نماند که می توان از شتاب دهنده ها نیز کمک گرفت. حال یکی از راه هایی که استارتاپ می تواند برای شروع کار خود انجام دهد، روش محبوب بوت استرپ می باشد. بدین معنی با حداقل سرمایه فعالیت خود را در کمترین زمان ممکن شکل داده و سپس جذب سرمایه را در اولویت قرار می دهید.

  • راه اندازی استارتاپ – گرفتن مجوز

اطلاع از قوانین، حقوق و دریافت مجوزها جهت فعالیت در کسب و کارهای فضای مجازی و اینترنتی برای تمام مشاغل بر پایه این بستر ضروری است که آغاز و راه اندازی استارتاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند گرفتن مجوز می باشد.

ران اندازی استارتاپ و تیم سازی

  • تیم سازی

راه اندازی و آغاز کسب و کار اینترنتی همچون استارتاپ به تنهایی قابل اجرا نیست و باید از طریق یک تیم کوچک انجام گیرد. بنابراین در مرحله اول وظایف را تعیین کرده و بسته به نیاز پروسه استخدام اعضای تیم شروع می شود. حال با مشخص کردن اعضای تیم باید مسئولیت ها را تقسیم بندی کرد، زیرا مشخصه اصلی استارتاپ موفق وجود یک تیم خوب می باشد.

  • طراحی وب سایت استارتاپ

زمانی که مرحله تیم سازی به پایان رسید باید یک وب سایت در خور استارتاپ راه اندازی شود، تا به غیر از معرفی دقیق خدمات کار، دربردارنده گرافیک قوی جهت جذب مخاطبین باشد. همچنین امکان بارگذاری عکس و ویدئو با کیفیت در سایت استارتاپ فراهم گردد. البته شبکه های اجتماعی نیز از این مزیت برخوردار هستند اما مدام در دسترس نمی باشند. بنابراین امن ترین و به صرفه ترین محیط جهت آغاز و ادامه کسب و کار داشتن همان وب سایت است.

  • شرکت

حال اگر می خواهید شکل رسمی به استارتاپ خود بدهید یک مکان فیزیکی تحت عنوان محل کار تهیه نمایید. سپس دنبال اخذ مجوزهای مورد نیاز بروید.

  • تولید انبوه

جهت تولید انبوه باید در مرحله اول بازخورد نمونه های اولیه در بین مشتریان را بررسی کرده و تحولات مورد نیاز انجام گیرد. سپس با گرفتن نتیجه مطلوب، مرحله تولید انبوه آغاز می گردد که با انجام مقدمات لازم و چند مرحله ایی بودن تولید انبوه، ضروری است که هزینه ها و درآمد را به بهترین شکل ممکن کنترل کرد.

  • تبلیغات، بازاریابی و فروش

در این مرحله اعضای تیم موفق استارتاپ باید به تبلیغ محصولات خود  به صورت تبلیغات محیطی یا اینترنتی بپردازد و مشتریان یا دیگر افراد جامعه را از محصول خود مطلع سازد.زیرا اثربخشی و اهمیت تبلیغات به اندازه ای بالا می باشد که به باور برخی حدود 98% درآمد را باید در راه تبلیغات محصول صرف کرد.

  • موفقیت و مشاوره

یکی از پروسه های دشوار استارتاپ، جذب مشتری است که دشوارتر از آن حفظ و افزایش آن ها در طول فروش محصولات می باشد. بنابراین افزایش اطلاعات، مشاوره گرفتن و به روز کردن کسب و کار مسلما بر رونق آن می افزاید. بنابراین باید از طریق علم وارد این حرفه شد یا از افرادی خبره در تیم استارتاپ خود استفاده کرد.

هزینه راه اندازی استارتاپ چقدر است؟

سه روش جهت راه اندازی استارتاپ وجود دارد که به شرح زیر می باشد.

  1. روش سنتی

در روش سنتی باید یک برگه جهت برنامه ریزی ناشی از هزینه های اولیه استارتاپ به کار برده شود که این برگه حاوی 3 لیست از هزینه، دارایی و سرمایه استارتاپ می باشد. همچنین  دارایی ها و هزینه هایی که از سرمایه های نقدی یا وام کم می شود باید مشخص گردد. البته این روش را ایجاد تعادل نقدی می نامند.

  1. روش نوآورانه

این روش کاملا بر پایه نرم افزارهای حسابداری، راهی احتمالا بصری و متفاوت را جهت برآورد هزینه ها در اختیار گروه استارتاپ می گذارد. همچنین تفاوت اصلی مابین روش سنتی و روش نوآورانه این است که زمانی برآورد هزینه در سیستم نرم افزار شروع می شود که پروژه یا کسب و کار جدید، پرداخت هزینه را آغاز کرده باشد. در حال حاضر یکی از نرم افزارهای مدرن، Live Plan است که جهت محاسبه و تخمین درآمد و هزینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. ترکیب دو روش سنتی و نوآورانه

اگر می خواهید یک استارتاپ کم هزینه و با تخمین دقیق راه اندازی کنید، در انجام پروژه ها و کسب و کار خود همزمان دو روش نوآورانه و سنتی را به کار ببرید.

مزایای راه اندازی استارتاپ

مزایای راه اندازی استارتاپ

  • ایجاد اشتغال زایی و کارآفرینی با در نظر گرفتن نیروی کار انسانی و نیاز بازار کار
  • صرفه جویی در انرژی و زمان
  • به روز و مدرن بودن در کار خود
  • کم کردن نیروی انسانی و در عوض بالا بردن سود و بهره وری
  • توجیه و در کنار آن پاسخ مناسب تر به نیاز و خواسته مشتریان
  • ارائه خدمات یا راهکارهای مختلف با روشی متفاوت
  • ایجاد فضای رقابتی و انگیزشی جهت کسب و کار یا پروژه های موفق در قشرهای مختلف

انواع مدل سرمایه گذاری در راه اندازی استارتاپ

  1. سرمایه گذاری مالکیتی

سرمایه گذاری مالکیتی نوعی از سرمایه گذاری است که در جریان آن طرف سرمایه گذار، مالکیت بخشی از استارتاپ را در مقابل تخصیص اعتبار به کسب و کار یا پروژه  برعهده می گیرد. برای مثال اگر شخصی در یک پروژه گاوداری سرمایه گذاری می کند و در مقابل پولی که در اختیار تیم می گذارد، صاحب بخشی از پروژه گاوداری خواهد شد. بنابراین همین شیوه در کسب و کار استارتاپ ها صدق می کند و سرمایه گذار صاحب سهم یا درصدی از کسب و کار مورد نظر می شود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره اصول سرمایه گذاری موفق

  1. سرمایه گذاری اعتباری

سرمایه گذاری اعتباری همانند قرض دادن پول به یک کسب و کار یا پروژه می باشد که در ازای آن تنها هزینه یا سود مرتبط به سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد. همچنین در این روش، شخص سرمایه گذار مسئول است که اعتبار مورد نیاز برای انجام و اتمام پروژه را مد نظر بگیرد و بعد از تولید و ارائه محصول به بازار فروش، سرمایه اولیه همراه با سود را دریافت نماید.

  1. سرمایه گذاری شراکتی

در سرمایه گذاری مالکیتی و سرمایه گذاری شراکتی، تامین بودجه کسب و کار یا پروژه بر عهده شخص سرمایه گذار می باشد که در برابر آن بخشی از سهم استارتاپ  به او اختصاص می یابد. البته با این تفاوت که در سرمایه گذاری شراکتی، 45% از سهام به شخص سرمایه گذار تعلق گرفته و مالک اصلی کسب و کار یا پروژه کماکان کارآفرین و تیم راه اندازی استارتاپ می باشند.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “راهنمای برآورد هزینه راه اندازی استارتاپ”

  1. الان با ۵۰۰ میلیون تومن میشه کسب و کاری رو شروع کرد؟
    و اینکه سرمایه گذار چطوری پیدا کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا