چطور حقوق معوقه خود را مطالبه کنیم؟

چطور حقوق معوقه خود را مطالبه کنیم؟

در فضای کاری اتفاقات ناگوار گوناگونی ممکن است رخ دهد. یکی از اتفاقات ناگواری که ممکن است برای کارگران پیش آید، دریافت نکردن حقوق معوقه است که از زمان های دور وجود داشته و هنوز هم شاهد آن هستیم. با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع که یکی از چالش همیشگی میان کارگر و کارفرما است، بپردازیم و ببینیم چگونه می توان حقوق معوقه را دریافت کرد.

حقوق معوقه به چه معناست؟

حقوق معوقه به چه معناست؟

به بیان ساده کارفرما موظف است قانون کار در هنگام بستن قرارداد با کارگران و کارمندان خود نحوه و زمان پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان خود را تعیین کرده و در نهایت به شیوه تعیین شده و در زمان مشخص شده، حقوق و دستمزد کارگران را پرداخت کند؛ زمانی که کارگر حقوق و دستمزد خود را طبق قرار داد به شیوه تعیین شده و در زمان مشخص،‌ دریافت نکند به آن حقوق معوقه می گویند.

مهم نیست که کارگر یا کارمند بخشی از  حقوق خود را در زمان مشخص شده دریافت کند، بلکه باید براساس قرارداد، حقوق و دستمزد وی به صورت تمام و کمال پرداخت شود، در غیر این صورت به هر میزانی از حقوق و دستمزد کارگر یا کارمندکه در موعد مشخص شده در قرارداد پرداخت نشده باشد، حقوق معوقعه گفته می شود.

حتما بخوانید: چند راه برای جلوگیری از اشتباه در محاسبه حقوق و دستمزد

آیا کارفرما حق نپرداختن حقوق و دستمزد کارگر را دارد؟

مسلما جواب این سوال منفی است. همه کارفرمایان طبق قانون کار موظف به پرداخت کامل حقوق و مزایای کارگران خود هستند و باید بر طبق قراردادی که با آن ها بستند حقوق ذکر شده را تمام کمال در زمانی که معین کرده اند پرداخت نمایند. اما گاه به دلیل ناآگاهی کارگران و سواستفاده بعضی از کارفرمایان ممکن است تا کارگران به حق خود نرسند.

چطور باید حقوق معوقه را مطالبه کرد؟

همانطور که میدانید تمامی قوانین کار مانند حداقل حقوق و دستمزد، فرمول محاسبه اضافه کاری و… توسط اداره کار مشخص میشود و در همین راستا در صورت عدم پرداخت حقوق و یا مشکلاتی از این قبیل که میان کارگر و کارفرما پیش می آید، کارگر باید با مدارک کافی به اداره کار مراجعه کرده تا بتواند درصدد دریافت حقوق خود برآید.

در واقع اداره کار مرجعی برای حل مسائل کار در زمانی است که این مسائل با گفت و گو و مذاکره در میان کارگر و کارفرما حل نخواهد شد؛ معمولا در اکثر مواقع مشکل میان کارگر و کارفرما با صحبت حل میشود و مراجعه به اداره کار و شکایت از کارفرما گزینه نهایی است.

مراحل ثبت شکایت از کارفرما برای حقوق معوقه چیست؟

مراحل ثبت شکایت از کارفرما برای حقوق معوقه چیست؟

  • ابتدا به شعبه‌ای که بیمه کارگاه از آن رد میشود مراجعه کنید و از این طریق شعبه اداره کار مربوطه را پیدا کنید.
  • پس از مراجعه به اداره کار و دریافت نامه برای بیمه گذار، آن را نزد شعبه خود برده و سوابق بیمه خود را دریافت کنید.
  • سوابق را نزد اداره کار برده و دادخواست شکایت دریافت کنید. فرم دادخواست شکایت را که شامل اطلاعات شخص، هویتی و علت تنظیم است را تکمیل کرده و علت را عقب افتادن حقوق بیان کنید.
  • اداره کار نامه‌ای با عنوان نامه سازش به شما می‌دهد که این نامه شامل اقدام شما و زمان جلسه سازش است که معمولا 10 روز پس از اقدام است و شما این نامه را به دست کارفرما می‌رسانید.
  • جلسه سازش با حضور کارگر و کارفرما در اداره کار برگزار می‌شود و در اصل برای ارائه مدارک و دلایل طرفین است. اگر کارفرما در جلسه حاضر نشود و یا سازش صورت نگیرد، شکایت رسمی شده و جلسه تشخیص تشکیل خواهد شد.
  • جلسه تشخیص با هدف تعیین حقوق معوقه حدود دو هفته بعد از جلسه سازش اجرا میشود و در صورتی که یکی از طرفین حاضر نشود، پرونده به جلسه حل اختلاف ارسال میشود.
  • در آخرین جلسه یعنی جلسه حل اختلاف، طرفین تمام اسناد و مدارک را تحویل می‌‌دهند تا رای نهایی دادگاه صادر شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه اشکالات فرایند پرداخت حقوق و دستمزد را رفع کنیم؟

حقوق معوقه کاگر چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه حقوق معوقه توسط اداره کار مانند محاسبه حقوق و دستمزد عادی است و به حقوق معوقه دیرکرد، جریمه یا خسارتی اضافه نخواهد شد. یعنی کارفرما موظف است که همان میزان حقوقی که پرداخت نکرده و آن را به تعویق انداخته است را سریعا بپردازد و نیازی نیست بابت دیر کردن در پرداخت آن، مبلغی برای خسارت یا جریمه پرداخت نماید.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا