تعریف استارت آپ (startup) چیست؛ مراحل راه اندازی استارتاپ

تعریف استارت آپ (startup) چیست؛ مراحل راه اندازی استارتاپ

نحوه درآمدزایی در دنیای امروز با گذشته تفاوت‌‌ های بسیار زیادی کرده است. در گذشته معمولاً درآمدزایی بر پایه عادت و شغل خانوادگی پیش می‌رفت و هر فرزند تلاش می‌کرد تا شغل پدری‌اش را ادامه دهد تا بتواند با استفاده از آن ادامه زندگی دهد. اما در دنیای امروزه تعداد بسیار کمی از خانواده‌ ها این روش را برمی‌گزینند. ما در این محتوا تلاش داریم تا برای شما به تعریف استارت آپ بپردازیم و به شما بگوییم که این روش درآمدزایی چیست و در چه مراحلی می‌توان آن را راه‌اندازی کرد. با توجه به گسترش شبکه‌ های ارتباطی میان افراد، خلاق‌تر شدن ذهن ‌ها، به‌ کار گیری این خلاقیت ‌ها، همچنین گسترده‌تر شدن نیاز همه افراد به داشتن یک زندگی راحت‌تر؛ طراحی و پیاده ‌سازی یک استارت آپ شانس بیشتری برای موفقیت دارا می‌باشد. البته روند طراحی یک استارت آپ روندی بسیار پرپیچ‌ و خم و پرفراز و نشیب می‌باشد که صبر و تحمل زیادی نیاز دارد.

استارت آپ چیست؟

حال که برای شما در رابطه با اطلاعات کلی راجع‌ به استارت آپ صحبت کردیم بهتر است که به ‌صورت جزئی‌تری به تعریف این نوع کسب ‌و کار نیز بپردازیم. در مرحله اول بهتر است به شما بگوییم که استارت آپ ها و کسب ‌و کار های کوچک تفاوت زیادی دارند. کسب ‌و وکارهای کوچک آن دسته از بیزینس هایی هستند که انتظار نمی‌رود پیشرفت آن‌چنان زیادی داشته باشند و هدف این کسب‌ و کار ها تنها درآمدزایی و ارائه خدمات می‌باشد. اما استارت آپ ها این ‌گونه نیستند. این بیزینس ‌ها دارای برنامه‌ ریزی و اصول پایه‌ای و درست برای پیشرفت می‌باشند و انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه‌ چندان دور پیشرفت ‌های زیادی را به خودشان ببینند. استارت آپ در واقع به ‌عنوان یک نهال می‌باشند که آینده روشنی در انتظار اوست و ما باید شاهد بال ‌و پر گرفتن و رشد آن باشیم.

برای روند پیشرفت این بیزینس‌ ها برنامه‌ریزی و نقشه راه تعیین می‌شود و همه ‌چیز به‌ طور کامل از قبل مشخص می‌باشد. در گذشته استارت آپ ها تنها مختص شرکت ‌های دانش بنیان و علوم و فنون تخصصی بوده‌اند. اما در دنیای امروز می‌بینیم که حتی تخصص ‌های تجربی مانند فروشندگی نیز می‌توانند به‌ عنوان یک کسب وکار نو شگفت ‌انگیز شناخته شوند. این کسب ‌و کار ها پتانسیل رشد بسیار بالایی دارند و سازماندهی ‌شده می‌باشند. نظم و ترتیب در این کسب ‌و کار ها حرف اول را می‌زند و برنامه‌ریزی و استفاده از تکنولوژی در آن ‌ها مهم و حیاتی می‌باشد.

استارت آپ چیست؟

چرا ایده راه‌اندازی استارت ‌آپ در دنیای امروز انقدر جذاب و هیجان‌انگیز می‌باشد؟

همه ما با شنیدن نام استارت آپ هیجان‌ زده می‌شویم و تصور می‌کنیم که می‌توانیم با استفاده از تخصصی که داریم به‌ راحتی و بدون هیچ‌ گونه مشکل کسب ‌و کار مختص خودمان را داشته ‌باشیم که می‌تواند صد در صد سود را برای ما به ارمغان بیاورد. این‌ موضوع را بپذیرید که از هر صد استارت آپ که در سراسر جهان به وجود می‌آیند، تنها ده عدد از آن ‌ها می‌توانند به روند پیشرفت خودشان ادامه دهند. به‌ طور کلی نیاز به پیشرفت و دیده شدن می‌تواند از عوامل مهمی ‌باشد که باعث شد در دنیای امروز افراد دوست داشته باشند  کسب‌ و کار و مختص به خودشان را داشته باشند.

علاوه ‌بر این موضوع جنبه روانی مدیریت یک کسب‌ و کار تازه و نو نیز باعث می‌شود که ما حس خوبی نسبت ‌به خودمان داشته‌ باشیم و از این روش بهره ببریم تا بتوانیم از لحاظ شخصیتی نیز دیده شویم. استارت آپ ها مزایایی دارند و این مزایا شامل دیده شدن، نو بودن، منحصر به ‌فرد بودن، تمایل به رسیدن به موفقیت و موارد دیگر می‌شود. بنابراین اگر فردی دوست داشته باشد تا یک کسب ‌و کار را به ‌صورت صفر تا صد خودش پایه‌گذاری کند و به پیشرفت برساند؛ می‌تواند از لحاظ ذهنی تا حد بسیار زیادی پیشرفت کند و خود را به ‌عنوان یک شخص قوی به دیگران بشناساند. بالا رفتن اعتماد به ‌نفس نیز از دیگر مزایای راه‌اندازی استارت آپ می‌باشد که باعث شده امروز افراد به سراغ آن‌ها بروند.

سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک استارت آپ از کجا بدست می‌آید؟

توجه کنید که روش ‌های گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌ و کار خودتان را به دست بیاورید. ما در این پاراگراف قصد داریم برای شما بگویم که این روش‌ های سرمایه‌گذاری کدام ‌ها می‌باشند و شما چگونه می‌توانید از آن ‌ها بهره ببرید.

جذب سرمایه برای استارت آپ

سرمایه ‌گذاری شخصی 

اولین موردی که می‌تواند به شما کمک کند تا یک سرمایه ‌گذاری درست و مناسب را برای راه‌اندازی استارت آپ خود داشته باشید، سرمایه گذاری شخصی می‌باشد. این‌ موضوع به این معنی است که یا به واسطه کار کردن، یا به واسطه قرض کردن، سرمایه‌ای را دارید که می‌خواهید این سرمایه را بیشتر کنید. در این شرایط می‌توانید با استفاده از سرمایه‌گذاری شخصی کسب‌ و کار نو و تازه خودتان را به پیش ببرید.

حتما بخوانید: مراحل راه اندازي کسب و کار با بهينه ترين سرمايه

بانک‌ ها 

روش دیگری که می‌تواند به شما کمک کند که در سرمایه ‌گذاری استارت آپ موفق‌تر عمل کنید بانک ‌ها هستند. شما می‌توانید با دریافت وام یک استارت آپ را راه ‌اندازی کنید و  بعد با پیشرفت بیزینس خود، وامی که دریافت کرده‌اید را بازگردانید. استفاده از این روش سرمایه‌گذاری سختی زیادی دارد و ممکن است مدت‌ ها طول بکشد تا در نهایت شما بتوانید هزینه مورد نیاز خودتان را به دست بیاورید.

یافتن سرمایه‌گذار 

علاوه ‌بر دو راهی که ما بیشتر برای شما گفتیم، راه سومی نیز وجود دارد که با نام یافتن سرمایه‌گذار شناخته می‌شود. شما در این روش باید به ‌دنبال فردی بگردید تا بتوانید با توجیه او باعث شوید که یک سرمایه ‌گذاری مناسب روی کسب ‌و کار شما داشته باشد. توجه کنید که طرح ‌های توجیهی گوناگونی وجود دارند که شما باید از آن استفاده کنید تا بتوانید به جلب سرمایه‌ گذار بپردازید. همچنین می‌توانید از طریق روش ‌های گوناگون، افرادی را پیدا کنید که علاقه‌مند به سرمایه‌ گذاری روی کسب ‌و کار ها می‌باشند تا بتوانید از کمک آن‌ ها بهره ببرید.

حتما بخوانید: دلایل شکست ‌استارت آپ ها و عواملی که باید از آنها دوری کرد؟

مراحل راه‌اندازی یک استارت ‌آپ

استارت آپ ها نیز درست مانند هر اقدام دیگری نیاز به برنامه‌ریزی و پیروی از دستورالعمل‌ ها دارند. برای این که شما بتوانید در زمینه راه‌اندازی یک کسب‌ و کار نوع موفق‌تر عمل کنید، باید  برنامه ‌ریزی درستی داشته باشید و روند خاصی را طی کنید. ما در ادامه قصد داریم مراحلی که می‌توانند به شما کمک کنند تا کسب ‌و کار تازه خودتان راه بیندازید را معرفی کنیم.

  • ایده‌پردازی و تعیین نقشه راه 

اولین اقدامی که شما باید انجام دهید ایده‌پردازی و تعیین نقشه راه می‌باشد. شما در مرحله اول باید متوجه شوید که می‌خواهید استارت آپ خودتان خودتان را در چه زمینه‌ای گسترش دهید. آیا می‌خواهید در زمینه‌ی تخصصی خودتان به طراحی یک استارت آپ بپردازید و یا به ‌دنبال طی کردن مسیر خانوادگی‌ خود با ایده و خلاقیت تازه‌ای هستید؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را آماده کنید و مشخص کنید که می‌خواهید در چه زمینه‌ای قدم بردارید.

بعد از آن شما باید به تعیین نقشه راه خود بپردازید. سعی کنید یک کاغذ سفید بردارید و تمام نکاتی که به نظر شما مهم می‌باشد را در آن کاغذ بنویسید. روند پیشرفت خود را مشخص کنید. برای مثال بنویسید که می‌خواهید در یک‌سال اول چه اقداماتی را انجام دهید و می‌خواهید در سال بعد به کدام نقطه از پیشرفت که مد نظرتان می‌باشد برسید.

 مطلب پیشنهادی: راهنمای برآورد هزینه راه اندازی استارتاپ

  • ثبت کردن و بال‌ و پر دادن به ایده 

قدم دیگری که شما باید آن را در زمینه پیشرفت و ساخت یک استارت آپ آن را بردارید، ثبت ایده خودتان می‌باشد. توجه کنید که ایده شما ممکن است آن‌ قدر ناب و شگفت ‌انگیز باشد که افراد دیگر با شنیدن آن تلاش کنند تا ایده را به نام خودشان ثبت کنند و سریع‌تر از شما خودشان را به بازار هدف برسانند. این ‌موضوع باعث می‌شود که شما یک رقیب جدی پیدا کنید و شانس رسیدن به موفقیت شما تا حد بسیار زیادی پایین بیاید. اگر شما ایده‌ای ناب و شگفت ‌انگیز در ذهن دارید، هیچ‌ گاه آن را با فرد غیر قابل‌ اعتماد در میان نگذارید. تا هنگامی ‌که استارت آپ شما به یک نقطه قابل‌قبولی از پیشرفت نرسیده، به ‌هیچ ‌عنوان قوانین و اصول ایده‌پردازی خودتان را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید و آن ‌ها را همواره در کنار خود نگه دارید.

  • تهیه یک نمونه آزمایشی و بررسی بازخورد محصول 

هنگامی‌ که شما مرحله ایده ‌پردازی را نیز رد کردید، برای گسترش پیشرفت استارت آپ خود باید یک نمونه‌ی اولیه تولید کنید و سعی کنید که نمونه‌ی اولیه را در محیط جامعه هدف خودتان آزمایش کنید. یک جامعه آماری کوچک مانند صد نفر را در نظر بگیرید و بعد از این ‌که نمونه اولیه خودتان خودتان را تولید کردید سعی کنید که از جامعه هدف بخواهید تا در رابطه با محصول شما نظر دهند و بگویند که آیا این خدمت برای آن‌ ها کاربردی بوده یا خیر. این‌ موضوع به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت محصول خود را بشناسید و با از بین بردن نقاط ضعف و پررنگ‌تر کردن نقاط قوت یک محصول مناسب‌تر تولید کنید.

  • گسترش تولید 

در مرحله آخر بعد از این‌ که شما به‌ طور کامل بررسی کردید که نقاط ضعف و قوت محصول شما کدام ‌ها می‌باشند؛ و برای از بین بردن این نقاط ضعف و قوت تلاش کردید، بهتر است که به تولید انبوه بپردازید. توجه کنید که در مرحله اولیه سعی کنید تولید خودتان را محدود کنید تا متوجه شوید که کدام قسمت از بازار به محصول شما نیاز دارد. بعد از این‌ که مطمئن شدید محصولات شما فروش خواهند رفت، می‌توانید استارت آپ خودتان را گسترده‌تر کنید و محصولات را به‌ صورت عمده تولید کنید. در این راه پیدا کردن یک سرمایه ‌گذار می‌تواند روند تولید را برای شما راحت‌تر کند.

 

نکاتی که می‌توانند در زمینه تولید و طراحی یک استارت آپ به ما کمک کنند

 

توجه کنید نکات گوناگونی در این زمینه وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در زمینه گسترش استارت آپ خود به ‌صورت موفق‌تر عمل کنید. مورد اولی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند توجه به قوانین می‌باشد. اگر شما می‌خواهید که استارت آپ خودتان را جدی بگیرید و به‌ صورت اصولی آن را رو به پیشرفت هدایت کنید؛ باید از قوانینی که در این زمینه وجود دارند پیروی کنید. مورد اول این است که شما باید تلاش کنید برند خودتان را ثبت کنید و مجوز های موجود در این زمینه را دریافت کنید تا بتوانید بدون هیچ ‌گونه نگرانی استارت آپ خودتان را به پیشرفت برسانید. علاوه ‌بر این موضوع استفاده از خدمات و تجربیات متخصصینی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند نیز می‌تواند به شما کمک کند. سعی کنید که با مشاوران متخصص در این زمینه وجود دارند صحبت کنید تا بتوانید در صورت وجود مشکلات گوناگون درست مانند یک مدیر حرفه‌ای آن ‌ها را حل ‌و فصل کنید.

جمع‌ بندی 

به ‌طور کلی استارت آپ ها پدیده‌ های شگفت ‌انگیزی هستند که می‌توانند به ‌عنوان یک بستر درآمدزایی مناسب شناخته شوند. اما برای رسیدن به پیشرفت در زمینه طراحی یک استارت آپ راه بسیار پرپیچ‌ و خمی پیش روی ما می‌باشد. لزوم موفقیت در این راه نیاز به تلاش شبانه‌روزی و صبر و حوصله زیادی دارد. اگر شما می‌خواهید که در زمینه طراحی یک استارت آپ فعالیت کنید؛ باید تنبلی را کنار بگذارید و خودتان را وقف این کار کنید.

در این مسیر حتما به ابزارهایی برای مدیریت بهتر نیاز خواهید داشت که ما نرم افزارهای مالی و منابع انسانی فینتو را به شما پیشنهاد میکنیم.

نرم افزارهای مالی و منابع انسانی فینتو شامل حسابداری، حقوق و دستمزد، حضور و غیاب و تنخواه گردان به صورت آنلاین هستند که میتوانند امور مالی و حسابداری را برای شما ساده تر از گذشته سازند.

همچنین تمامی نرم افزارهای فینتو دارای مهلت تست رایگان بوده که میتوانید همین حالا از آن استفاده کنید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا