آیا پرداخت مالیات کمتر، به صورت قانونی امکان پذیر است؟

مالیات

یکی از دغدغه ­های همیشگی فعالان اقتصادی در حوزۀ مالی، یافتن راه­ هایی برای پرداخت مالیات کمتر و در صورت امکان معافیت از پرداخت آن است. جالب است بدانید که در قانون مالیات­ های مستقیم، بندهایی در رابطه با چگونگی پرداخت مالیات و شرایط معافیت از پرداخت آن وجود دارد. همچنین صاحبان کسب و کار می­توانند با بالا بردن اطلاعات مالیاتی و بازرگانی خود، از بخشش­ های جرایم مالیاتی نیز بهره ­مند شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تمامی راه­ هایی که برای پرداخت مالیات کمتر به­ صورت قانونی و اصولی وجود دارد آشنا کنیم.

چه راه ­هایی برای پرداخت مالیات کمتر وجود دارد؟ 

همۀ صاحبان کسب و کار و افرادی که بیش از میزان خاصی حقوق و دستمزد دریافت می­کنند مکلف به پرداخت مالیات هستند، اما در این میان راهکارهایی وجود دارد که می­توانید با استفاده از آن­ ها مالیات کمتری پرداخت کنید و یا به طور کلی از پرداخت مالیات معاف شوید.
در مجموع سه شیوۀ اصلی برای پرداخت مالیات کمتر و بخشش ­ها و معافیت­ های مالیاتی وجود دارد که عبارت است از:

حتما بخوانید: آموزش پلمپ دفاتر قانونی

  1. اطلاع از راهکارهای پیش­بینی شده در قانون

قانون مالیات‌­های مستقیم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۶ در ۲۸۲ ماده به تصویب رسید و متولی اجرای آن سازمان امور مالیاتی کشور است. در این قانون، ساز و کارهای اخذ مالیات، جریمه­ ها، مجازات­ ها و معافیت­ های مالیاتی پیش‌بینی شده است. ما در ادامه راهکارهای استفاده از بخشش یا معافیت­ های مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون را ذکر می‌­کنیم:

  • مطابق مواد ۸۱ و ۸۴ قانون مالیات­ های مستقیم، اشخاصی که مبادرت به فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری کنند، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

توصیه می‌شود کسانی که قصد فعالیت اقتصادی دارند، بخشی از سرمایۀ خود را نیز به این فعالیت‌ها تخصیص دهند تا از معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بهره­ مند شوند.

  • مطابق ماده ۱۳۲ قانون مالیات­ های مستقیم، یکی از راه­ های بخشش یا معافیت مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون، استفاده از مجوز و پروانۀ بهره‌برداری از مراجع ذی­ربط است.

بنابراین توصیه می‌شود اشخاصی که تمایل به آغاز فعالیت‌های تولیدی و معدنی دارند، پیش از شروع فعالیت حرف ه­ای، مجوزهای مربوطه را دریافت کرده باشند.

  • یکی دیگر از راهکارهای پیش­بینی شده در قانون برای بخشش و معافیت از پرداخت مالیات مطابق مواد ۱۳۱ و ۱۳۳، فعالیت در قالب تعاونی‌های روستایی، عشایری، کشاورزی و کارگری است.

افراد می‌توانند فعالیت‌های خود را در این قالب‌ها گنجانده، از بخشش و معافیت مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بهره ­مند شوند.

حتما بخوانید: حسابداری مالیات و همه چیز درباره‏ آن

  1. آشنا شدن با انواع راهکارهای بخشش­ ها یا معافیت­ های مالیاتی 

  • تنظیم دقیق و به موقع اسناد و مدارک مالی

اشخاصی که اسناد خود را دقیق و به موقع تنظیم کنند و مراودات اصلی و ضروری (و نه همۀ جزئیات) را در آن ذکر کرده باشند، مشمول معافیت­ های مالیاتی خواهند شد؛ زیرا مالیات­ ها بر مبنای این اسناد محاسبه می­شود.

  • کمک به امور خیریه و مؤسسات عام المنفعه 

براساس قوانین مالیاتی، اشخاص یا سازمان­ هایی که به این مؤسسات کمک می‌کنند، با ارائه سندها و فاکتورهای مربوط به آن، می­توانند از معافیت یا بخشش مالیاتی استفاده کنند.

  • تقسیم دارایی کلی میان اعضای خانواده

با توجه به اینکه مالیات بر دارایی به میزان دارایی کلی اشخاص بخش می‌شود، برای استفاده از بخشش یا معافیت­ های مالیاتی، افراد می­توانند دارایی خود را میان اعضای خانواده تقسیم کنند تا از این طریق دارایی­شان از حد نصابی که سازمان امور مالیاتی تعیین کرده است، تجاوز نکند.

  1. کسب اطلاعات دربارۀ شیوه­ های بخشش جرایم مالیاتی 

جرایم مالیاتی گاهی بسیار سنگین هستند، ولی با رعایت چند نکتۀ ساده می­توانید میزان آن­ ها را کمتر کنید و یا به طور کلی مشمول تخفیف و معافیت مالیاتی نیز بشوید:

  • اولین راهکار، پرداخت به موقع مالیات است. اشخاصی که مالیات خود را به موقع پرداخت ‌کنند، مشمول بخشش جریمۀ مالیاتی و معافیت مالیاتی می‌شوند.
  • دومین راهکار بخشش جریمۀ مالیاتی، تنظیم دفاتر تجاری و اسناد و مدارک بر مبنای قانون سازمان امور مالیاتی است.
  • سومین راهکار نیز همکاری با سازمان امور مالیاتی در پرداخت مالیات است.

راه های پرداخت مالیات کمترنتیجه گیری:
با اینکه پرداخت مالیات برای اغلب حقوق ­بگیران و صاحبان کسب و کار ضروری است، ولی می­ توان براساس چند ماده قانون و راهکارهای دیگر، از تخفیف­ های مالیاتی و و بخشش جرایم آن استفاده کرد که ما در این مقاله به طور کامل به آن­ ها پرداختیم. امیدواریم که مطالعۀ این مقاله، راهگشای مسیر مالی کسب و کار شما بوده باشد.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا