تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست؟

بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد

همانطور که می­دانید امروزه افراد زیادی برای زندگی آسوده تر به ثبت انواع بیمه اقدام میکنند. انواع بیمه علاوه بر مدت زمان هر کدام از آنها مزایای خاص مربوط به خود را دارد که شامل از کارافتادگی، بازنشستگی و مستمری می شود. بیمه خویش‌فرما و بیمه اختیاری ( که شامل بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد می‌شود)، هر دو زیر نظر سازمان تامین اجتماعی هستند؛ اما هر یک دارای قوانین و امتیازات متفاوتی بوده و مشمول افرادی می شود فاقد بیمه اجباری از طرف کارفرما هستند. برای آشنایی با انواع بیمه های اختیاری، آزاد و اجباری و تفاوتی که باهم دارند با این مقاله همراه شوید.

بیمه مشاغل آزاد چیست؟

بیمه مشاغل آزاد یکی از بهترین انواع بیمه است. در بیمه مشاغل آزاد به دلایلی فرد نمی تواند از نوع اجباری استفاده کند به همین دلیل باید از خویش‌فرما استفاده نماید. بیمه مشاغل آزاد اکثر مزایای نوع بیمه اجباری اعم از بازنشستگی، از کارافتادگی و درمان را شامل می شود.

از شرایط بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی این است که افرادی که از آن استفاده می کنند باید حداکثر 50 سال سن داشته باشند. بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی برای صاحبان نوع مشاغل آزاد با نرخ 12 درصد محاسبه می شود. فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ 14 درصد محاسبه خواهد شد و باید به افرادی که تحت تکفل فرد هستند حق بیمه پرداخت شود. چنانچه متقاضی مشاغل آزاد بیش از 5 سال سابقه داشته باشد، نحوه محاسبه نرخ نیز برای آنها متفاوت است. این در حالی است که این شرایط را در نوع اختیاری نمی بینید و معمولا حق بیمه تا 30 سال به صورت یکسان محاسبه می شود.

بیمه اختیاری چیست؟

این نوع بیمه برای کسانی است که بیمه خاصی را استفاده نمی‌کنند و تحت پوشش بیمه دیگری نیستند.

بدین منظوربه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و باتوجه به مبلغ مورد نظرتان قراردادی جهت بیمه اختیاری تنظیم کنید. مثلا اگر شخص متقاضی دارای همسر و دو فرزند باشد باید هزینه سرانه 3 نفر را پرداخت کند. بیمه شده باید هر ماه مبلغ را در تاریخ مشخص شده به صندوق تامین اجتماعی واریز نماید، در غیر این‌ صورت بیمه‌ی وی باطل شده و مجددا باید ثبت نام نماید.

درمان بیمه مشاغل دارای فرانشیز می باشد یعنی در صورتی که شخص به مراکز درمانی ملکی مراجعه نماید که با این شرکت قرار داد داشته باشند باید هزینه سهم بیمار را پرداخت کنند. اما اغلب هزینه های دندان پزشکی و پروتز دندان تعلق نمی گیرد. این نوع شامل بیمه بیکاری نمی شود. به همین دلیل غرامت بیکاری هم به این دوران بیمه تعلق نمی گیرد.

بیمه تامین اجتماعی

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

همانگونه که از اسم بیمه اجباری پیداست به اجباری بودن آن باز می گردد. این نوع بیمه، خویش‌فرما نیست و توسط فرد دیگری انجام می شود. این خصوصیت برای نوع بیمه اجباری دارای نتایج خاصی می باشد. شرایط آن به گونه‌ای است که تنها کار کردن یک فرد در کارگاه کافی است. در صورتی که کارگری در یک کارگاه فعالیت داشته باشد در صورتی که توسط کارفرما بیمه نشده باشد، می تواند در چارچوب قوانین خواستار حق خود باشد. در حالی که نوع خویش‌فرما شامل این قوانین نمی‌شود و فرد می تواند به اختیار خود امور را انجام دهد.

مطلب پیشنهادی: جرایم بیمه تامین اجتماعی چیست؟

از طرف دیگر بیمه اجباری مورد حمایت دولت است و فرد می تواند بر اساس مقررات دولت، مورد حمایت قضایی باشد. اما بیمه خویش‌فرما از نوع اختیاری یا مشاغل آزاد شامل این قوانین نمی شود هر چند که در قوانین تامین اجتماعی به صراحت به آن تاکید شده است اما در سطح کمتری مورد حمایت عمومی قرار می گیرد.

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

تفاوت بيمه اختياری با بیمه مشاغل آزاد در چیست؟

در نوع بیمه اختیاری 27 درصد به کل خدمات تعلق می گیرد که این خدمات شامل مستمری بازنشستگی، خدمات کفن و دفن، از کار افتادگی و هزینه پروتز و اروتز می شود. اما در خدمات  صاحبان مشاغل آزاد همانطور که گفته شد کلیه آنها  تقسیم می شوند و بر اساس درصد به هر کدام هزینه تعلق می گیرد. تاکنون برای بیمه درمان مشاغل آزاد با 18 درصد توافق شده است که به صورت سرانه پرداخت می شود. این درصد بر اساس تصویب شورای عالی می باشد و برای هر فرد بر اساس میزان حقوق او مشخص می شود.

باید بدانید!
چنانچه فردی دارای نوع اجباری باشد و توسط کارگاه یا محل کارش بیمه شده باشد باید به تامین اجتماعی اطلاع دهد تا نسبت به قطع بیمه اختیاری او اقدام شود. در غیر این صورت هزینه پرداختی او پس از کسر هزینه های اداری آن مسترد می گردد.

تفاوت درصد، مبلغ و مزایای بازنشستگی و فوت در بیمه مشاغل آزاد و اختیاری در سال 1401:

در بیمه اختیاری، به کل خدمات بیمه 27 درصد تعلق می‌گیرد درصورتی که در بیمه مشاغل آزاد، درصدهای متفاوتی برای بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی در نظر گرفته شده است.

نوع بیمه و درصد تعهدات مبلغ در ماه‌های ۳۱ روزه
شش‌ماهه اول سال
مبلغ در ماه‌های ۳۰ روزه
شش‌ماهه دوم سال
مشاغل آزاد ۱۲ درصد بازنشستگی و فوت بعد از آن ۵۱۸.۲۸۹ تومان ۵۰۱.۵۷۰ تومان
مشاغل آزاد ۱۴ درصد بازنشستگی و فوت قبل و بعد از آن ۶۰۴.۶۷۰ تومان ۵۸۵.۱۶۵ تومان
مشاغل آزاد ۱۸ درصد بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۷۷۷.۴۳۳ تومان ۷۵۲.۳۵۵ تومان

سرانه درمان برای هر نفر در ماه فعلا در سال ۱۴۰۱ تعیین نشده است و همان مبلغ ۷۱.۶۰۰ تومان می‌باشد.

بیمه اختیاری ۲۷ درصد انواع مستمری‌ها، کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اروتز و درمان ۱.۳۹۹.۳۸۰ تومان

 

شرایط بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

برای نوع بیمه مشاغل آزاد در صورتی که فردی بالای 55 سال داشته باشد، باید بر اساس میزان اضافه سن او حق بیمه پرداخت نماید. برای مثال اگر درخواست کننده 57 سال داشته باشد، باید به میزان 2 سال مازاد بیمه را پرداخت نمایید. اما بیمه اختیاری دارای شرایط سنی نیست و فرد می تواند در هر شرایط سنی برای نوع اختیاری اقدام نماید. چنانچه فرد با بیمه یک بار قرارداد بسته باشد می تواند تا 3 بار قرارداد مجدد ببندد.

البته در صورتی که منقطع شده باشد دوران انقطاع جزء زمان برای یک فرد محسوب نخواهد شد.

کسانی که دارای بیمه مشاغل آزاد هستند، اگر بیش از حد معین سن داشته باشند، سوابق انتقالی از صندوق های دیگر هم محاسبه می شود. در صورتی که در نوع اختیاری این قوانین را نمی بینیم. ضمنا اگر فردی با مدارک تقلبی اقدام به اخذ نوع اختیاری کند، مزایای او قطع می شود و مجددا حق ثبت نام در تامین اجتماعی را نخواهد داشت البته این مورد با قوانین مشاغل آزاد هم خوانی دارد.

هزینه پرداختی برای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

هزینه پرداختی جهت بیمه اختیاری، 27 درصد از مبلغ قرارداد منعقد شده بین سازمان تامین اجتماعی و متقاضی است. هزینه پرداختی برای مشاغل آزاد بر اساس میزان حقوق دریافتی در بازنشستگی که ابتدا خود شخص تعیین کرده است، پرداخت می شود. در صورتی که شما میزان حقوق خود را در پرونده بیشتر زده باشید، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید و میزان بازگشت پس از بازنشستگی یا فوت هم بیشتر خواهد بود.

حتما بخوانید: بیمه بازنشستگی و هر آنچه كه بايد بدانيد

نحوه ثبت نام برای بیمه مشاغل آزاد و اختیاری

نحوه ثبت نام هر دو نوع بیمه تقریبا یکسان است. متقاضی نوع اختیاری باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند که سوابق پرداخت حق او در آن متمرکز شده است و با پرکردن فرمی به همراه یک عکس رسید را به شعبه ارائه کند. پس از انجام اقدامات فوق توسط شخص، شعبه موظف است حداکثر ظرف دو ماه فرد را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق بررسی نماید. کسانی که از این خدمات استفاده می کنند در زمان بیکاری هم شامل قوانینی می شوند که از طرف بیمه حمایت های مالی و معنوی برای آنها انجام می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت بیمه مشاغل آزاد و بیمه اختیاری

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی  متقاضی و افراد تحت تکفل
  • کارت پایان خدمت یا معافیت
  • در صورت استفاده از بیمه مشاغل آزاد نیاز به کپی پروانه کسب
  • پنج قطعه عکس۴*۳
  • سوابق بیمه ای – در صورت داشتن سوابق
  • مراجعه برای معاینات.درصورتی که هردو شرط زیر برقرار باشد،احتیاجی به معاینات نیست.

در زمان تقاضا کمتر از ۹ ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه گذشته باشد و قبل ازآخرین قطع بیمه ۳۶۵ روزپیوسته دارای سابقه  باشد.

جمع بندی:

باتوجه به توضیحات ذکر شده و به عنوان جمع بندی،تفاوت های بین این دو بیمه را ذکر کرده ایم.

تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد

 

تهیه لیست بیمه و مالیات با فینتو

فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد. با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید. منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

121 در مورد “تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست؟”

  1. الان بنده 13 سال سابقه بیمه دارم و میخوام از این به بعد رو خودم رد کنم
    کسی میدونه به چه صورت میشه؟

    1. بله خوتون رو بیمه اختیاری کنید بامراجعه به کارگزاری تامین اجتماعی و مدارک شامل شناسنامه وکارت ملی و عکس 5قطعه وکارت پایان خدمت اگر فاصله اخرین پرداختی تامین اجتماعی شما کمتر از 7 ماه باشه مشکلی نداره

      1. سلام سه ماه بیمه اجباری دارم. بیمه اختیاری بهتره بشم یا مشاغل آزاد. ۲۵ ساله هستم

      2. سلام یه سوال . الان من ۳۳ سالم در پانزده سال پیش دو سال رد کردم از جایی میشه الان این پانزده سال و پولی بریزم رد بشه

    1. اگر جایی استخدام رسمی شدید کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه شما می باشد.و شما نمی‌توانید خودتان بیمه رد کنید.

  2. با سلام کسی که تاکنون هیج بیمه ای نشده است و بیمه تامین اجتماعی هم پرداخت نکرده است آیا می تواند خود را بیمه تامین اجتماعی کند و چگونه باید اقدام کند ( سن 30 سال و آقا که در یک مغازه کار می کند که بیمه نشده است)

    1. اگه قبلا توسط جایی بیمه شدید بیمه اختیاری و اگه قبلا بیمه نشدید بیمه مشاغل ازاد.در حال حاظر اختیاری نرخ۲۷ درصد و مشاغل ازاد نرخ۱۸ درصده که مناسب تره

    2. بله اتفافقا الان وفتشه چهل سال به بالا باید بری چکاب بدی اگر مشکلی مثل کبد چرب یا از این نوع داشته باشی نمیتونی بیمه بشی نظری هستم

  3. مراجعه کنید به یکی شعب تامین اجتماعی
    براتون یک قرارداد بیمه مشاغل آزاد می نویسند
    بعد از اون می تونید ماهانه بیمه پرداخت کن

  4. من 28 ساله و فعلا بیکار هستم.
    به دفترتامین اجتماعی مراجعه کردم برای اینکه خودم را بیمه کنم و خودم حق بیمه را پرداخت کنم. حال که خواستم حق بیمه ام را پرداخت کنم میبینم بیمه اختیاری برایم فعال نیست و بیمه مشاغل آزاد برای من فعال گشته است.
    درحالی که فعلا هیچ شغلی ندارم.
    آیا مشکلی پیش نمی آید که نوع بیمه ام مشاغل آزاد است در حالی که بیکار هستم؟ یا که باید حتما بیمه اختیاری باشم؟

    1. میلاد بحرینی

      سلام دوست عزیز
      خیر مشکلی پیش نمیاد براتون و میتونید بعد از مدتی که بیمه مشاغل آزاد رد کردید اون رو به بیمه اختیاری تغییر بدید

      1. سلام آیا حقوق بازنشستگی اختیاری و مشاغل ازاد یکی هستند .
        میشه جدولی از حقوق بازنشستگی بیمه را بفرمایید

  5. سلام
    همسر بنده 13 سال سابقه بیمه دارند برای بازنشستگیشون بیمه اختیاری بهتره یا اینکه مشاغل آزاد (ای رو هم بگم الان خودشون کارگاه زدن و میخوان خودشون بیمه کنن) حالا کدوم بهتره ؟ راهنمائیم کنید ممنون میشم

  6. مبلغ بازنشستگی بیمه اختیاری و اجباری با هم چقدر تفاوت داره؟
    اگر بخوایم تفاوت نکنه و در زمان بازنشستگی حقوق بالا بگیریم راهی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      مبلغ مستمری بسته به حق بیمه پرداختی، حقوق اعلام شده و سابقه پرداخت حق بیمه دارد و محاسبه میزان مستمری تفاوتی در بیمه های تامین اجتماعی ندارد

    2. در بیمه مشاغل ازاد حداکثر میتوانید دو برابر حداقل حقوق حق بیمه پرداخت کنید. حداقل حقوق تامین اجتماعی هم خیلی کمتر از حداقل حقوق اداره کار است. پس در مجموع مبلغ بالایی نمیشود. مثلاالاندر سال 1402 حدود ده میلیون تومان است.
      اگر میخواهید حقوق بالاتری دریافت کنید باید از بیمه اختیاری استفاده کنید که این سقف را نداشته باشد. اما یادتان باشد که درعوض باید 27 درص حقوقتان حق بیمه پرداخت کنید و نه 18 درصد.

    1. بنی اسدی سامان

      درود
      مبلغ بیمه مشاغل آزاد بر اساس حقوق مندرج در قرارداد شما در سال 1400 محاسبه میشه.

      ولی میزان حداقل پرداختی بیمه (حداقل دستمزد) برای این نوع بیمه:

      حق بیمه مشاغل آزاد 14 درصد ( 12 درصد بیمه شده + 2 درصد دولت) برای ماه 30 روز 3,186,594 ریال و برای ماه 31 روزه 3,292,814 ریال
      حق بیمه مشاغل آزاد 16 درصد (14 درصد بیمه شده + 2 درصد دولت) برای ماه 30 روز 3,717,693 ریال و برای ماه 31 روزه 3,841,616 ریال
      حق بیمه مشاغل آزاد 20 درصد (18 درصد بیمه شده + 2 درصد دولت) برای ماه 30 روز 4,779,891 ریال و برای ماه 31 روزه-4,939,221 ریال

  7. سلام شخصي 5سال بيمه مشاغل ازاد پرداخت ميكرده اين وسط 3 ماه حق بيمه پرداخت نشده ومجدد ثبت نام كرده وبيمه اختياري رد شده لين اختلالي ايجاد نميكنيا بهتر نبود ادامه بيمه مشاغل ازاد رد بشه؟ممنون ميشم راهنمايي كنيد.

  8. سلام شخصي 5سال بيمه مشاغل ازاد پرداخت ميكرده اين وسط 3 ماه حق بيمه پرداخت نشده ومجدد ثبت نام كرده وبيمه اختياري رد شده اين اختلالي ايجاد نميكنه يا بهتر نبود ادامه اون بيمه مشاغل ازاد رد بشه؟ممنون ميشم راهنمايي كنيد.

  9. من میخوام بدون زمان باز نشستگی حقوقی که یک فرد با بیمه اختیاری و بیمه مشاعل ازاد فرقشون چیبه ایا اختیاری بیشتر حقوق دریافت میکنند و همین طور بیمه قالی بافان جزو کدوم دسته هستند

    1. بیمه اختیاری چون ۲۷ درصد پرداخت می کنید؛ موقع بازنشستگی هم حقوق بیشتری دریافت می کنید ولی بیمه مشاغل آزاد سه تا نرخ داره ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگی کمتری نسبت به بیمه اختیاری داره.

      1. دوست عزیز اصلا این حرف درست نیست
        ملاک حقوق پایه ای هست که زده میشود
        درصد ها هیچ گونه ربزی در دریافتی بیشتر نیست

        مگررررررررررررر حقوق پایه رو زیاد کنین

      2. سلام بنده پرسیدم از تامین اجتماعی گفتند هیچ فرقی نداره د

        دریافتی 18 با 27 درصد هیچ فرقی باهم نداره

    2. سلام
      در مورد ۲۷ درصد بیمه اختیاری نمیدونم
      ولی خودم برا خواهرم که پیگیر بیمه مشاغل آزاد بودم فهمیدم که نرخ ۱۲ درصد و ۱۴ درصد و ۱۸ درصد هر سه تاشون تو بازنشستگی به یک مقدار پول بهت میدن
      فقط فرقشون اینه که اگه شما بیمه ۱۲ درصد باشی باید حتما بازنشسته بشی تا به شما و ورثه ماهیانه پول بدن و اگر قبل بازنشستگی فوت کنید به ورثه پول نمیدن
      نرخ ۱۴ درصد میگه که شما چه قبل بازنشستگی و چه بعد بازنشستگی فوت کنید به ورثه پول میدن و ۱۸ درصد هم اگه شما قبل بازنشستگی و یا بعد بازنشستگی چه فوت کنید چه از کار افتاده بشید بهتون پول میدن
      یعنی ۱۸ درصد حق از کار افتادگی هم داره
      نتیجه اینکه اگه شما مطمئن هستید که تا بازنشستگی فوت نمیکنید و از کار افتاده نمیشید ، ۱۲ درصد به صرفه هست

  10. سلام . اگر من حالا بیمه مشاغل ازاد شوم . سه ماه دیگر میتوانم تبدیل به بیمه کارگران ساختمانی با کارت مهارت کنم ؟

  11. با سلام خسته نباشید سن مادرم ۵۶سال هست و بیکار و تا الان هیچ بیمه نشده و دوست داره خودش خود را بیمه کنه چه راهکاری داره ؟

    1. سلام
      میتویند براش دفترچه بیمه درمانی تحت پوشش خودتون بگیرید اگر بیمه هستین
      اما چون سنشون بالاست و سابقه ای نداشتن بعید میدونم بیمه بتوینن رد کنید
      ضمن اینکه براتون سودی هم نداره

  12. سلام بنده 26سال سابقه در شرکت داشتم و الان بدلیل عمل چشمم و دیابت نمیتونم کار کنم و میخاهم خودم بیمه واریز کنم و بازنشست بشم کدام بیمه بهتره مشاغل آزاد یا اختیاری و آیا میتنم الان درخواست بازنشستگی بدم که ئــ46سالم الان

  13. سلام.من 36 سالم است و تا کنون 1 روز هم بیمه نبودم و بیکار هستم.البته 2 سال سابقه سربازی دارم .الان از چه بیمه باید استفاده کنم و چه شرایطی دارد؟آیا تامین اجتماعی من را بیمه می کند؟با سپاس

    1. شما باید بیمه مشاغل آزاد و یا اختیاری رو انتخاب کنید و بعد از بیمه شدن دو سال سربازی رو هم بخرید که چون سرباز دولت بودید بانرخ ۷ درصد همون سالی که می خرید محاسبه میشه و ما بقی اش رو دولت میده

  14. سلام وقت بخیر بنده 9 سال سابقه بیمه اجباری دارم و الان نمیدونم بیمه اختیاری شرایط بهتری برای بازنشستگی و درمان دارد یا مشاغل آزاد ؟؟
    لطفا راهنماییم کنید؟؟

    سپاس

    1. سعید قره شیخ لو

      بیمه مشاغل آزاد چند دسته داره که شامل بازنشستگی و فوت 12، 14 و 18 درصد هست
      اما بیمه اختیاری فقط حق بیمه 27 درصد داره
      با اینکه بیمه اختیاری حق بیمه بیشتری داره اما بازنشستگی بالاتری داره

  15. سلام عرض ادب.
    من کار آزاد دارم
    بیمه اختیاری باید بکنم خودم رو یا مشاغل آزاد؟
    کدوم بهتره برای درمان و بازنشستگی؟

  16. محمود باقرنیا

    سلام من ۵۷ سال سن دارم ، ۲۶ سال سابقه بیمه دارم،۵ سال هیچگونه بیمه ای نیستم، در حال حاضر راننده‌ تاکسی هستم،چه بیمه‌ای برای بنده پیشنهاد میکنید،اختیاری یا مشاغل آزاد

  17. سلام وقتتون بخیر من همسرم نزدیک 2 ساله بیمه مشاغل ازاد پرداخت میکنه منتهی وقتی به بیمارستان های دولتی مراجعه میکنیم یه مبلغی از ما دریافت میکنن .
    موبایل فروشی دارن و سربازی نرفتن خواستم ببینم اگر از طریق شرکتی براشون بیمه رد بشه چند ماه تاثیری داره یا اینکه بیمه اختیاری بهتره یا همین مشاغل آزاد بمونه ؟

  18. سلام
    وقتتون بخیر
    من 6 سال بیمه مشاغل آزاد بودم
    الان مشکل نداره از یک کارگاه برام بیمه اجباری رد بشه؟

  19. سلام ، من بیمه مشاغل آزاد دارم و سنم ۲۷ ساله ولی حق بیمه یدر هر سال ۳ ، ۴ ماه بیشتر رد نمیشه . اگه بخوام بیمه خویش فرما بشم و پوشش کامل داشته باشه چه مبلغی باید واریز کنم ؟
    چه خدماتی را شامل میشه ( بازنشستگی ، درمانی ) ؟
    تا چند سالگی باید حق بیمه پرداخت کنم ؟
    بطور کلی بیمه مشاغل آزاد بهتره یا خویش فرما

    1. آیا امکان دارد که بیمه خدمات درمانی داشته باشیم ولی بیمه خویش فرما داشته باشیم.
      چه مبلغی برای خویش فرما باید پرداخت کنیم .
      من دانشچو هستم بهترین نوع بیمه چه پیشنهاد میفرمایید . خویش فرما با مشاغل آزاد

  20. سلام. سوالی که داشتم این هست که درصد هزینه پرداختی برای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد ثابت هست؟ یعنی اگر حقوق دریافتی پایین تر از حقوق وزارت کار باشه، کماکان 26 درصد کسر میشه؟

    1. سلام. یک سوال
      اگر بیمه مشاغل آزاد ۱۸ درصدی بشم، بعد از ۸ ماه میتونم نوع اون رو به کارگر ساختمانی یا اختیاری و یا مشاغل آزاد ۱۲ درصد تبدیل کنم؟

  21. سلام. من 10 سال سابقه بیمه مشاغل ازاد دارم. اگه در یک شرکت خصوصی مشغول به کار بشم و اون شرکت بیمه اجباری من رو رد نکنه، برای شرکت مشکلی پیش میاد؟ البته خودم میخوام که بیمه مشاغل ازاد رو ادامه بدم

  22. سلام وقت بخیر من معلم هستم نیروی آزاد و بیمه هیچ ارگان یا مدرسه و آموزشگاهی نیستم ..دوست دارم برای آینده و مستمری خودم بیمه ای رو پرداخت کنم میشه راهنمایی کنید کدوم بیمه رو واریز کنم..من ۳۵ سالمه و تهران ساکنم

  23. سلام
    همسرم ۱۰ سال بیمه داشته که شرکت پرداخت کرده براش الان ۳ سال میشه که اختیاری پرداخت میکنم خیلی هزینه ش بالای با وجود اینکه دفتر چه درمان خدماتی به اون صورت نداره الان میخوایم بیمه رو از حالت اختیاری که خودمون پرداخت میکنیم به مشاغل آزاد تغییر بدیم به نظرتون این کار صلاح هست یا همون بیمه اختیاری پرداخت بشه بدون درمان؟؟ لطفا راهنمایی م کنید

  24. لیلا سعادتمندی

    سلام. ممنون از مطالب مفیدتون
    من از کار استعفا دادم. برای بازنشستگی بهتر بیمه اختیاری مناسبتر است یا مشاغل آزاد ؟

    1. سلام‌ شمابه‌ کارکزاری‌ تامین‌ اجتماعی‌ تشریف‌ ببرین‌ وبگین‌ که‌ من‌ میخام‌ بیمه‌ اختیاری‌ ثبت‌ نام‌ کنم‌ وقتی‌ ثبت‌ نام‌ کردین‌ هرماه‌ حق‌ بیمه‌ پرداخت‌ میکنین‌ وبه‌ سابقه‌ بیستون هم‌ اضافه‌ میشه‌

  25. سلام. اگر لطف کنید تفاوت این دو نوع بیمه رو در مستمری بازنشستگی و پرداخت بیمارستانی توضیح بدید به سوال خیلیها پاسخ دادید ،ممنون

  26. سلام
    من از سال ۱۳۹۲ خودم را بیمه کردم در تامین اجتماعی
    چون هم به آن خویش فرما میگن و هم مشاغل آزاد حالا با وجود یک سال کار در شرکتی به من بیمه بیکاری نمیدهند چون هنوز رای دادگاه نیامده بنا به راهنمایی فردی رفتم ادامه بیمه ام را پرداخت کردم

  27. منصورنجفی

    سلام
    خسته نباشید
    من سنم 62ساله هست الان حدود 17سال هست که بیمه مشاغل آزاد پرداخت میکنم قرداد من با تامین اجتماعی 20ساله بود حال اگربخواهم خودمو بیمه اختیاری کنم چه مزایایی ویا معایبی دارد لطفاً جامع توضیح دهید ممنون میشم

  28. سلام
    من 14 سال سابقه بیمه اختیاری دارم .
    یعنی از ابتدا 12 سال اختیاری رد کردم و 2 سال هم تقریبا سربازیم بهش اضافه شده .
    الان ماهیانه 1.399380 تومان پرداخت میکنم ( اختیاری 27 درصد ) طبق تعرفه سال 1401
    اگر از امروز بیمه آزاد 18 درصد رد کنم ، ماهیانه 777.433 تومان میشه .
    هزینه سرانه درمان هم نفری 71.600 ت میشه که برای ما که 3 نفریم میشه 214.800 تومان
    یعنی جمعا میشه ماهیانه 992.233 تومان ماهیانه
    تفاوت آزاد با اختیاری میشه ماهیانه 407.147 تومان کمتر .
    1 – میخواستم بپرسم آیا ارزش دارد بخاطر ماهیانه 407 هزار تومان کمتر ، از اختیاری به آزاد وضعیتم رو تغییر بدم ؟
    2 – اگر برای پرداخت بازنشستگی فقط 2 سال اخر رو میانگین میگیرند ، چه فرقی داره 28 سال قبلش رو چه مبلغی حق بیمه پرداخت کنیم ؟ الان کمتره رو پرداخت نم و دو سال به بازنشستگی اختیاری رد کنم . درسته ؟
    3 – آیا در بحث درمان ، اختیاری و مشاغل آزاد تفاوتی در سروریس دارند ؟ چون شندیم اختیاری کلیه خدمات درمانیش رایگانه ولی مشاغل آزاد یه درصدری باید پرداخت داشته باشن در مراکز درمانی . درسته ؟
    4 – آیا اگر از ابتدا همه رو اختیاری رد کنیم و یا ازاد رد کنیم و هیچ پرداخت اجباری یا کد کارگاهی نداشته باشیم ، مشکلی پیش نمیاد ؟ یعنی الزامی برای اینکه حد اقل چند ماه از طرفی جایی بیمه شده باشیم نیست ؟ میتونیم همه ی 30 سال رو اختیاری رد کنیم ؟
    با تشکر

  29. سلام
    من الان دارم بیمه اخیاری 27 درصد و پرداخت میکنم که میشه تقریبا ماهی 1.399380تومان
    میخواستم بدونم چه فرقی از لحاظ درمانی دارن با مشاغل ازاد که یک نفرم هستم تقریبا نصف میشه پرداختیم بعد این که اگه بازنشتگی تامین اجتماعی دوسال آخر حساب میشه میتونم اختیاری رو به مشاغل ازاد تغیر بدم یک بارم قبلا اختیاری میریختم چند سال پیش مشکلی پیش نمیاد برام که عوض کنم بیشتر میخوام بدونم درمانی چ فرقی میکنه چون دارو میگیرم اختیاری پرداختی کم تری دارم حالا نمیدونم مشاغل آزاد چجوریه ممنون راهنمایی کنید

    1. یه فرقش اینه که توی اختیاری توی مراکز درمانی تحت قرارداد تامین اجتماعی میگن رایگان هست ولی اگر مشاغل باشه باید 30 درصد هزینه رو بدی

  30. سلام
    من ۳۶ سالمه و چند سال در شرکتی کارمند بودم و سابقه بیمه دارم و الان از شرکت استعفا دادم.و در حال حاضر بیکار شدم میتونم برای خودم بیمه مشاغل آزاد رد کنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  31. سلام وقت بخیر بنده درست 9سال6ماه 21 روز بیمه اختیاری دارم که 2سال اون از صنایع دستی بیمه پرداخت کردم یعنی 7سال بیمه اختیاری پرداخت کردم الان چون هزینه بیمه اختیاری بیشتر هست متصدی بیمه میگن که 6ماه هم پرداخت کن تا در زمان بازنشستگی سرانه دفترچه
    درمان از ت نگیرن بهد 6ماه بیا مشاغل آزاد کن آیا این کار رو صلاح میدونین یا خیر

  32. سلام من ده سال خود رو بیمه مشاغل آزاد۱۸%درصد کردم الان میخواستم بدونم بعد ده سال چقدر بازنشستگی دارم

  33. سلام با نرخ 18%مشاغل ازاد با ۵۱سال سن و ده سال واریزی حق بیمه تمام شود دریافتی من چقدر خواهد بود سپاسگذارم

  34. سلام
    در سال ۱۴۰۱ از فروردین تا تیر رو من بیمه مشاغل آزاد ۱۴ درصد رد کردم که حدودا ماهی ششصد تومن بود با پوشش دفترچه بیمه.
    برای ماه مرداد رو که میخوام رد بکنم نه تنها ۲۰ هزار تومان اضافه شده به مبلغ ماهانه بلکه ۸۰ هزار تومان هم بدهی پیشین زدن.این اضافه شدن مبلغ پرداختی به چه منظوری است؟ شما اطلاع دارین؟

  35. خسته نباشید. من ناخن کارم و بیمه ازاد 18 درصد رد میکنم. میخواستم بدونم که اگه جواز بگیرم و خودم کارفرما بشم تاثیری در بازنششستگی من میذاره؟

  36. محمد حسین زارع

    سلام. خسته نباشین. بین حقوق بازنشستگی بیمه مشاغل ازاد 14 و 18 درصد تفاوتی وجود داره؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

  37. عرض ادب
    میخواستم بدونم که ایا میشه وقتی بیمه مشاغل آزاد هستیم، از دفترچه سلامت خدمات درمانی هم استفاده کنیم؟

  38. سلام و احترام
    سوالی که داشتم این هست که بالا بردن دستمزد در بیمه اجباری در حالی که حدود چند ماه تا بازنشستگی مونده فایده ای داره؟

  39. سلام
    من 37 سالمه
    بیکارم و هیچ سابقه بیمه ای ندارم
    آیا میتونم خودم رو بیمه اختیاری کنم؟
    خودم تمایلم پرداخت این بیمه ست ولی شرط سی روز سابقه بیمه ندارم
    باید چیکار کنم؟
    پروانه کسب هم ندارم که بیمه مشاغل آزاد داشته باشم

    کلا بهترین بیمه برای من چیه؟
    لطفا بنده رو راهنمایی کنید

  40. سلام بنده بیمه مشاغل ازاد ۱۶ درصدو انتخاب گردم با دفترچه درمانی نفری ۹۲۰۰۰ تومن با مراجعه به بیمارستان تامین اجتماعی میگن شما بیمه ندارین درصورتی کد را که میزنم میگن شما از حمایت درمانی برخوردار میباشین لطفا راهنمای گنین ممنون

    1. سلام بنده ۱۱سال بیمه اجباری دارم بعد از دوسال خودم بیمع مشاغل ازاد ۱۶ درصد میریزم با دفترچه درمان با مراجعه بع بیمارستان تامین اجتماعی میگن شما با این کد ملی بیمه ندارین درصورتی که هزینه دفترچه رو هم واریز گردم با زدن کد ستاره ۴ستاره ۱۴۲۰ ستاره یگ وزدن کد ملی میگه شما از حمایت درمانی برخوردار میباشین لطفا راهمنمای گنین

  41. سلام بنده ۳۰ سال. دارم و تا الان جایی بیمه نشدم و شغل ثابتی ندارم،هر مدت یک شغل عوض میکنم،میخام بدونم ایا بیمه اختیاری باید فعال کنم یا بیمه ازاد؟و چگونه بدونم هزینش چقدر میشه

    1. سلام و خسته نباشید.آیا حقوق بازنشستگی در مشاغل آزاد 12 درصد بیشتر از 18 درصد است و اگر اینطوره دلیلش چیه؟

  42. سلام بیمه اختیاری ۱۸درصد دونفر چقدر میشه ‌‌‌‌ماهانه؟ بدون فرزند
    و اینکه برای حقوق بازنشستگی چقدر فرق داره با ۱۲درصد
    ممنون

  43. سلام وقت بخیر
    25 سالمه دانشجو هستم و میخوام خودمو بیمه تامین اجتماعی کنم و سربازی هم نرفتم معافیت تحصیلی دارم. میتونم خودمو بیمه تامین اجتماعی کنم؟

  44. سلام
    میخواستم بدونم انتخاب شغل تو قسمت مشاغل ازاد
    بغد از۳۰سال تو حقوق بازنشستگی تفاوتی داره؟؟

  45. با سلام 3 سالسابقه پرداخت حق بیمه اجباری دارم و الان 59 ساله هستماز طرف ارشاد معرفی نامه معرفی به تامین اجتماعی برای بیمه حرف و مشاغل آزاد را دارم ولی کارشناس دایره بیمه شدگان فرمودند 6 سال کم دارم لطفا راهنمائی بفرمایید چه کنم

  46. باسلام
    من حدود ۹ سال از طریق شرکت بیمه شدم بعد رفتم بیمه بیکاری .بعد از بیمه بیکاری خودم حدود ۹ سال بیمه ۱۲ درصد ریختم .سنم ۴۱سال .میخوام با سن ۲۰ سال خودم بازنشته کنم .
    برای ادامه از چه بیمه استفاده کنم .
    خویش فرما .یا کارگاهی که یکی از دوستام دارن .
    سن ۴۵ بیست سال به بالا بیمه شاملم میشه

  47. سلام
    من تازه یه ماه خودم را بیمه مشاغل ازاد 14 درصد کردم
    الان در رستوران شاغل شدم کارفر بهم گفته در صورتی میتونه منا بیمه کنه که این بیمه را قطع کنم
    میخواستم ببینم حتما باید بیمه خودم را قطع کنم
    یا نه میشه با همین بیمه کار فرما بیمه منا رد کنه
    و این که بیمه مشاغل ازاد و کارفرما چه فرقی باهم دارن
    واینکه کار در رستوران سختی کار هم داره یا نه
    ممنون

  48. سلام من با 27 سال سابقه بیمه اختیاری با 55سال سن بعلت عدم توانایی نمی توانم بیمه خودم را ادامه دهم آیا میتوانم بازنشسته شوم لطفا راهمنایی کنید.

  49. عصمت صیادی نصیری

    من ۱۳ سال کامل بیمه اختیاری ۲۷ درصد پرداخت کردم شاغل نیستم و الان پرداخت حق بیمه خیلی برام سنگین شده راهی برای باز نشسته شدن دارم و چگونه است ؟؟

  50. با عرض سلام
    من ۱۰ سال سابقه کار و بیمه اجباری داشتم
    امسال از کار خودم استعفا دادم و دارم بیمه اختیاری برای خودم رد میکنم.
    میخواستم بدونم اگر مجددا جایی مشغول به کار بشم ، باید قرارداد بیمه اختیاری از طریق سایت لغو کنم تا کارفرما جدید بتونه بیمه اجباری رد کنه ؟؟

  51. سلام وقت بخیر ممنونم مطالب مفید بود، سوالم اینه که بیمه مشاغل آزاد و زنان خانه دار چه فرقی با هم دارن؟

  52. با سلام وقت بخیر بنده از طریق شرکتی ۳سال برام بیمه تامین اجتماعی رد شده ولی اسن شرکت از چند تا کر کارگاهی برام بیمه رو رد کردن و الان ۲ماه دیگه پرداخت نکردم حق بیمه ایا میتونم اقدام برا بیمه بیکاری بکنم یا نه .
    و به نظر شما این بیمه رو ادامه بدم یا به فکر یه بیمه دیگه ایی باشم ممنون میشم هر کسی که میتونه تا حد ممکن راهنمایی ام کنه با تشکر

  53. سلام همسرم ۴۲ ساله هستن فقط ۲ سال سابقه بیمه دارن الان دچار عارضه قلبی شدن و از کار افتاده شدن میتونم ایشونو بیمه مشاغل ازاد کنم تا بتوته بازنشستگی بگیره بعدا یا شامل از کاررافتادگی بشه؟؟از اخرین بیمه ای که براش رد شده ۳ سال میگذره

  54. سلام
    تفاوت سرانه درمان با دفترچه درمان چیه؟
    نوشتید بیمه اختیاری سرانه درمان نداره ولی مشاغل آزاد داره.
    در حالی که دفترچه درمان رو جفتشون میتونن داشته باشن!

  55. درود برشما بنده ۲۷سال سابقه دارم واز کارم مناسفانه منفک شدم واز نخواستم بیمه بیکاری استفاده کنم
    بفرمایید بیمه اختیاری چند درصد بنفع بازنشستگی میباشد

  56. سلام .من بیمه اختیاری مشاغل آزاد دارم از طریق گوشی و اینترنت پرداخت میکنم .بعضی فیش‌ها 1200میزنه بعضی ها بیشتر خرداد رو 1500 زد چرا? شامل درمان هم نمی‌شود ب شعبه رفتم جوابی ندادن گفتن برو ب سایت جوابشو میگیری سایت هم چیزی دستگیرم نشد باید چکار کنم

  57. سلام
    بنده بیمه مشاغل ازاد ۱۲ درصد میدم با حداقل حقوق
    ایا این حداقل حقوقو میتونم افزایش بدم ؟
    اگ میشه باید چیکار کنم و چقد میشه بالا برد؟

  58. سلام وقتتون بخیر
    من حدود۲۴سال بیمه اجباری رد میکردم اواخر با عنوان استادکار که بالاترین حقوق درشغلم بود بعد مجبور شدم اختیاری رد کنم الان حدودا ماهانه۱۷۴۵۰۰۰تومان پرداخت میکنم و چهار ماه دیگه سی سالم پر میشه ، نمیدونستم حقوق پایه بهم تعلق میگیره.راهی وجود داره که بتونم حقوق بازنشستگیمو بالا ببرم و اینکه اگر این چند ماه را اجباری رد کنم تاثیری داره؟ممنون میشم پاسخ بدید
    تشکر

  59. علی اکبر توبچی

    سلام بنده می تونم الان بیمه 18 درصد مشاغل آزاد بریزم و سال دیگه اگه یه وقت دستم خالی شد و نتونستم بریزم .بقیه اش رو تغییر بدم به 12 درصد .ممنون میشم جواب بدید.

  60. با سلام
    من یک سال است خدمت سربازی ام تمام شده و هم اکنون بیکارهستم ثبت نام بیمه مشاغل ازاد 18درصد
    را انجام دادم درفرم ثبت نام غیرحضوری در کادر انتخاب شغل باید چه شغلی را انتخاب کنم چون سیستم بدون انتخاب شغل اجازه رفتن به صفحه بعدی برای ادامه ثبت نام را نمی دهدلطفا راهنمایی بفرمایید .
    ممنون

  61. سلام من 16 ماه بیمه زنان خانه دار هستم. میخواستم بپرسم آیا میشه تغیر بدم به بیمه اختیاری؟ مزایای کدام بیمه بهتره.؟

  62. سلام
    من شغل آزاد دارم و پروانه کسب هم ندارم با توجه به اینکه دفترچه بیمه درمانی هم لازم ندارم کدوم نوع بیمه رو میتونم داشته باشم؟
    بیمه مشاغل آزاد پروانه کسب میخواد و بیمه اختیاری هم دفترچه درمانی اجباریه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا