شخصیت برند خود را بسازید!

شخصیت برند چیست و چگونه می توانیم آن را ایجاد کنیم؟

شخصیت برند می تواند نقش بسیار قوی را میان مصرف کنندگان و محصولات برقرار نماید. زیرا شخصیت و هویت برند ویژگی های انسانی مشخصی هستند که به آن نسبت داده می شوند. به طور کلی تعیین نمودن این ویژگی ها برای برند می تواند گروه مصرف کنندگانی که از محصولات یا خدمات شما لذت می برند را مشخص نماید. از طرفی تعیین شخصیت برای برند می تواند ارزش کیفی آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به طور کلی شخصیت و هویت هر برند مشخص می نماید که اگر برند مورد نظر شما یک انسان بود، دارای چه ویژگی ها و شخصیتی می شد. بنابراین می تواند منجر به درک بهتر مشتریان از برند شما شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تعریف شخصیت برند و نحوه ایجاد آن، به طور کامل آشنا کنیم.

چگونه می توانیم شخصیت برند را ایجاد کنیم؟

تعریف شخصیت برند

همانطور که گفته شد شخصیت برند ویژگی های انسانی یک برند را تعریف می کند. بنابراین مشخص می نماید که مصرف کنندگان چه درکی از برند شما داشته باشند. به طور مثال برند شما شخصیتی صمیمی، مسئولیت پذیر، جدی، صادق، قابل اعتماد، شاداب و غیره دارد. از طرفی شخصیت یک برند می تواند ویژگی های اجتماعی و شناختی آن مانند طبقه اجتماعی، سن، جنسیت و امثالهم را نیز مشخص نماید. اگر بخواهیم این موضوع را واضح تر بیان کنیم، باید به برخی از برندهای شناخته شده و شخصیت آن ها اشاره کنیم. برای مثال برند اپل اگر یک انسان بود، شخصیت خلاق و سرزنده ای داشت. در صورتی که مایکروسافت شخصیتی حرفه ای و بالغی دارد!

بنابراین اگر می خواهید برند منحصر به فرد و ویژه خود را داشته باشید، باید شخصیت برند مشخصی را برای آن تعریف نمایید. این کار موجب می شود تا مشتریان ارزش بیشتری برای برند شما قائل باشند و در نهایت ارتباط عاطفی بهتر و قوی تری با کسب و کار شما برقرار کنند. فراموش نکنید که تحریک احساسات، عامل اصلی 90 درصد از خریدهای غیر ضروری و ناگهانی است. به همین دلیل با در نظر گرفتن احساسات مشتریان می توانید آن ها را برای خرید از محصولات و خدمات خود ترغیب نمایید.

به برند اپل توجه کنید. این برند همانطور که گفته شد شخصیتی خلاق، سرزنده و منحصر به فرد دارد. به همین دلیل با وجود قیمت بالایی که نسبت به سایر رقبای خود دارد، از محبوبیت بسیار بالایی میان مشتریان خود برخوردار است. زیرا افرادی که رایانه شخصی یا گوشی های موبایل خود را از این برند انتخاب می نمایند، احساس میکنند فرد منحصر به فرد و ایده آلی هستند!

ساخت شخصیت کسب و کار

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که تعریف شخصیت برند چه تاثیری در میزان موفقیت برند دارد. اگر بخواهیم در یک جمله به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که تعریف شخصیت برای برند می تواند به ترجیحات مشتریان پاسخ دهد و آن را از سایر برندها متمایز نماید. به همین دلیل است که شخصیت سازی برای برند می تواند نقش بسیار زیادی در احساسات و درک مخاطبان نسبت به آن برند داشته باشد. اگر بخواهیم به عنوان یک شخص عادی به این موضوع نگاه کنیم، روزانه هزاران پیام تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی به چشم می خورند که ما را دعوت می کنند تا به مشتریان آن ها تبدیل شویم. هر کدام از آن ها نیز برای جذب نمودن مشتریان خود کارهای مختلفی انجام می دهند. بنابراین چه چیزی می تواند آن ها را از یکدیگر متمایز نماید؟!

بیشتر بخوانید: منتور کیست؟ منتورینگ چیست؟

فراموش نکنید که تعریف شخصیت برند همانند یک استراتژی بسیار قوی می تواند شما را از سایر برندها متمایز کند. بنابراین تفاوت مشهودی میان برند شما و سایر برندهایی که روزانه تبلیغات صدها نمونه از آن ها را می بینیم، ایجاد می شود. سبک و صدای مشخص و دائمی یک برند موجب می شود تا در ابتدا مردم آن را به خوبی بشناسند و شخصیت آن را درک نمایند. سپس آن را به خاطر بسپارند و به راحتی آن را به یاد بیاورند. بنابراین نمی توان از کنار تاثیرات تعیین شخصیت و هویت برای یک برند به راحتی عبور کرد. مخاطبانی که برند شما را می بینند، بر اساس شخصیت آن محصولات و خدمات شما را با سایر رقبا مقایسه می نمایند. از این رو شخصیت یک برند است که مشخص می کند مشتریان بین شما و رقبا محصولات یا خدمات شما را انتخاب نمایند. در صورتی که تفاوتی با رقبا نداشته باشید، احتمال انتخاب شما نیز بسیار کم است.

شخصیت برند چیست و چگونه می توانیم آن را ایجاد کنیم؟

چگونگی ساخت هویت و شخصیت برند

نکته قابل توجه در رابطه با شخصیت برند، نحوه تعریف و ساخت آن است. هنگام ساخت برند باید به سوالات زیر پاسخ دهید. در صورتی که شخصیت و هویت تعریف شده برای برند نتواند به سوالات زیر پاسخ دهد، به معنای کیفیت پایین شخصیتی است که برای برند خود انتخاب نموده اید.

  • چه چیزهایی برای برند شما مهم است؟
  • چگونه می توانید با محصولات و خدمات خود به مردم دنیا کمک کنید؟
  • چه چیزی شما را از رقبا متمایز می نماید؟
  • مشتریان چه تجربه ای از همکاری با شما پیدا خواهند کرد؟

در صورتی که شخصیت تعریف شده توسط شما بتواند به این سوالات پاسخ دهد، به معنای کیفیت بالا و استراتژی قوی آن است. روش های مختلفی برای شخصیت سازی برندها وجود دارد، که می توانید از آن ها استفاده نمایید. مهم ترین نکته ای که هنگام شخصیت پردازی برای برند خود باید به آن توجه داشته باشید، هدف شما است. تمامی عناصر بصری، لحن صدا و رویکردی که برای برند خود انتخاب می نمایید، باید در راستای هدف برند شما باشد. به طور کلی مهم ترین نکاتی که به ساخت شخصیت برند شما کمک می نمایند، به شرح زیر هستند:

ساخت هویت کسب و کار

صفت برند خود را مشخص نمایید:

برای شروع ساخت شخصیت برند، مشخص نمایید که برند مورد نظر شما دارای چه صفاتی است. تعیین صفات اولین چیزی است که برای تعریف نمودن شخصیت یک برند به آن احتیاج دارید. به طور مثل برند شما خوش فکر، صادق، باهوش و عاقل است. یا اینکه برندی تقویت کننده، شخصی یا حتی قدرتمند دارید. این کار می تواند به شما کمک کند تا بتوانید گروه مشتریان خود را مشخص نموده و از تیم خود بخواهید سریع تر محصولات و خدمات کسب و کارتان را با این صفات هم سو نمایند.

بیشتر بخوانید: چطور کسب و کارمان را به روز رسانی کنیم؟

لحن صدای شخصیت برند خود را تعیین کنید: 

پس از تعیین صفات برند خود، لحن صدای آن را نیز مشخص نمایید. به این منظور که مشخص کنید کدام ویژگی های برند خود را می خواهید تکرار نمایید. قرار است چهره واقعی برند خود را به نمایش بگذارید یا اینکه تنها نمادی از آن را نشان دهید. فراموش نکنید که توجه به خواسته های مشتریان در تعیین این لحن نقش بسیار موثری دارد. بنابراین سعی کنید ابتدا خواسته های مشتریان خود را ارزیابی نمایید و سپس با توجه به آن ها، لحن صدای برند خود را تعیین کنید.

تابلو ایده داشته باشید: 

ایجاد تابلوی ایده ها نیز نقش بسیار موثری در شخصیت سازی برند دارد. این کار می تواند به شما کمک نماید تا از دور برند خود را ارزیابی نمایید و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسید. به طور مثال کسب و کار شما برای تفریح و لذت بردن از زندگی فعالیت می نماید. یا اینکه قرار است مشکلات اساسی و مهم مشتریان را رفع نماید. اهمیت به خواسته های مشتریان و تعیین شخصیت برای برند با توجه به این موضوع، می تواند به تقویت و موفقیت بیشتر برند شما نسبت به رقبا کمک نماید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

5 در مورد “شخصیت برند خود را بسازید!”

  1. سلام. ممنون از مطلب خوبتون
    ای کاش در خصوص شخصیت برند های مختلف هم صحبت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا