آیا برای تراکنش های کارت به کارت هم مالیات در نظر گرفته می شود؟

مالیات کارت به کارت

در میز اقتصادی 10 خرداد 1401 با حضور آقایان سیاوش غیبی پور (کارشناس امور مالیاتی) و شاهین مستوفی (مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور) در خصوص تکمیل اظهارنامه های مالیاتی با یکدیگر گفتگو و به سوالات زیر پاسخ دادند.

پیشنهاد وزارت اقتصاد به دولت چه بود؟ جزئیات تصمیم ستاد اقتصادی دولت

مستوفی گفت: در خرداد ماه شاهد تسلیم اظهارنامه های مشاغل هستیم. در تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم، تسهیلاتی برای آن دسته از مودیانی که آستانه درآمد پایین تری دارند در نظر گرفته شده است. از این رو با پذیرش مالیات مقطوع از تسلیم اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک معاف می شوند. اما از آنجائیکه نگهداری و ارائه اسناد و مدارک برای مودیانی با آستانه درآمدی پایین امری هزینه بر است، اغلب اصناف از این ساز و کار استقبال نکنند. در این تبصره معافیتی معادل 30 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم لحاظ شده است که به استناد بند (م) تبصره 6 قانون بودجه سال 1401، حدود یک میلیارد و چهار صد و چهل میلیون تومان در نظر گرفته می شود.

سال گذشته مودیان مالیاتی با توجه به تورم و افزایش قیمت ها در شرایط مساعدی قرار نداشتند؛ از این رو هیئت دولت حد نصاب ماده 100 را از 30 برابر به 100 برابر تغییر داده تا مودیان بتوانند از ماده 100 استفاده نموده و به جای تسلیم اظهارنامه با تایید مالیات مقطوع، تکالیف مالیاتی خود را به اتمام رسانند. سال گذشته ستاد ملی کرونا در ابتدا مبلغ یک میلیارد و ششصد و سی میلیون را تعیین و بعد از مدتی به یک میلیارد و چهار صد و چهل میلیون تومان تغییر داد. اما با مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت و افزایش رقم از 30% به 100%، سقف فروش یا درآمد مشمولین این ماده به چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان رسید.

جالب توجه است که بیش از دو میلیون نفر از مودیان صاحبان مشاغل که می توانند از این موضوع بهره مند شوند، اغلب در طبقه سوم مودیانی قرار می گیرند که به اسناد و مدارک کامل و همچنین تنظیم دفاتر قانونی ندارند. مستوفی در ادامه گفت که سطح آستانه را تعریف کردیم و کسانی که درآمدی کمتر از میزان تعیین شده داشته باشن، مشمول این طرح خواهند شد.

معافیت های مالیاتی چه شرایطی دارند؟

غیبی پور در پاسخ به این سوال گفت که معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم در سال گذشته، سی و شش میلیون تومان بود. تمامی افرادی که دستگاه کارتخوان دریافت کرده اند، پرونده مالیاتی برای آن ها تشکیل شده است که تا سال آینده هم تعداد این افراد بیشتر خواهد شد. ناگفته نماند که جمع کثیری از این دو میلیون نفر شناسایی شده اند که اغلب همانند دست فروش ها درآمد کمی داشتند.

متاسفانه آن هستیم که برخی از اصناف مشتریان را وادار به واریز از طریق کارت به کارت می کنند. سازمان امور مالیاتی در این خصوص پیشنهاد داده است تا اگر کارتی بیش از 45 مورد واریزی در روز داشته باشد، می بایست به عنوان مورد مشکوک شناسایی و در خصوص آن پیگیری شود. حساب های تجاری و شخصی تفکیک شده وو سقف تراکنش ها هم مشخص شده است. از این رو برای مستمری بگیران یک میلیارد، کارمندان دو میلیارد و همچنین برای افراد فاقد شغل 500 میلیون تومان تعیین شده است که اگر بیش از این ارقام جابجا شود، فرد می بایست اظهارنامه مالیاتی پر کند.

حداکثر میزان معافیت های مالیاتی چقدر است؟

مستوفی در پاسخ به این سوال گفت که هیچ معافیتی خارج از چارچوب قوانین وجود نداشته و 36 میلیون تومان معافیت مالیاتی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که امکان در نظر گرفتن معافیت هایی از جمله مناطق محروم نیز وجود دارد که آن هم مستلزم تکمیل اظهارنامه است.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

6 در مورد “آیا برای تراکنش های کارت به کارت هم مالیات در نظر گرفته می شود؟”

  1. سلام. خسته نباشید
    درآمد و فعالیت من در یوتیوب هست . از اونجاییکه که درآمد من به صورت دلاری هست، برای اینکه به ریال تبدیل بشه از طریق یه شرکت اتریشی اقدام میکنم. البته که تو همون اتریش مالیاتاش رو می پردازم.
    میخواستم بدونم که آیا با این حال باید تو ایران هم مالیات بدم؟؟؟

  2. سمانه ناصری

    سلام…
    من تو یه شرکتی کار میکنم و مسئول تنخواه هستم. از این ببت تراکنش بانکی من بالای 3 میلیارد هست
    ایا به من مالیات تعلق میگیره؟
    اگه بله چطور میتونم معاف بشم؟

  3. سلام. من تو کار خرید و فروش زمین و خانه هستم
    به طور دقیق میزان سود رو نمیدونم
    چطور باید تخمین بزنم که مالیات بیشتری برام رد نشه؟؟؟ روشی داره؟؟؟

  4. بشری فراهانی

    سلام. خسته نباشید
    پسر عموی بنده یک مغازه لوازم التحریری دارن که یکی از کارت های منو گرفتن. میدونم که از طریق اون شماره کارت و حساب دستگاه پوز هم گرفتن. آیا مالیات رو من باید بپردازم؟ چطور ثابت کنم که اوتن درآمد من نبوده؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا