اگر در فکر شروع یک کسب و کار هستید قطعا میدانید یکی از مراحل مهم در شروع کار انتخاب نام برای محصول یا خدماتی است که ارائه می دهید. در دنیای امروز که پیشرفت کسب و کارها به سرعت اتفاق میافتد، داشتن نام برند منحصر به فرد و خاص برای جلب نظر مشتریان و اشتیاق آنها برای کسب اطلاع از محصول شما، از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین نام برند شما نشانگر هویت کسب و کار شما است؛ پس بسیار مهم است که آن را با دقت انتخاب کنید. بهتر است در همین ابتدا نکات لازم را برای انتخاب نام رعایت کنید تا سالها بعد که کسب و کارتان رونق گرفت احتیاجی به تغییر نام و متحمل شدن ضررهای ناشی از آن نباشد.
در ادامه سعی کردیم نکات مهمی که برای انتخاب نام بهتر برند باید مورد توجه باشید را ذکر کنیم. این نکات راهنمای خوبی برای انتخاب شما است و کمک میکند ایده های اولیه در ذهنتان شکل بگیرد.
چه هدفی دارید؟
ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که کسب و کار شما چه هدفی دارد؟چه خدمات یا محصولاتی را ارائه میدهید؟ هویت برند شما چیست؟چه اشیا و معانی مرتبط با کار شماست و آن را تداعی میکند ؟ پاسخ به این سوالات مسیر شما را مشخص میکند و کمک میکند تا با یادآوری ویژگیهای خدمات و محصولاتتان، حوزه مرتبط برای نام گذاری برندتان را کشف کنید.
لیستی از کار های مهم تهیه کنید
درست است که پیدا کردن نام مناسب بسیار مهم است اما مراحل مهمتری نیز وجود دارد. پس وقتتان را به دلیل وسواس های بیهوده هدر ندهید. پیشنهاد میشود لیستی از نام و هرآنچه که به ذهنتان می آید تهیه کنید؛ زیرا در ابتدای کار ذهن باز است و زمان کمتری برای فکر کردن لازم است. سپس آن لیست را با توجه به فاکتورهایی که در زیر آورده شده است بسنجید و نام مناسب را انتخاب کنید.
نام برند باید ویژگی هایی داشته باشد که در ذهن ماندگار باشد
سادگی
در ابتدا باید توجه داشته باشید که نام برندتان ساده و کوتاه باشد زیرا نام کوتاه که پیچیدگی کمتری دارد بهتر در ذهن میماند.
جذابیت
نام برند باید جذاب و گیرا باشد.
بیشتر بخوانید: فرهنگ برند خود را بسازید
متمایز از حوزه کسب و کار و سایر رقبا
گاهی یک نام ساده و متمایز از سایر برندها در یک حوزه کاری خیلی بیشتر از یک نام مرتبط و تکراری نظر مخاطبان را جلب میکند.
قانونی باشد
طبیعتا امکان ثبت هر نامی وجود ندارد پس بهتر است ابتدا از قوانین ثبت نام برند در ایران با خبر شوید و بعد اسم برندتان را انتخاب کنید.
دامنه های مختلف را چک کنید
یک ویژگی مهم که باید به آن توجه داشت این است که دامنه های سایت و نام اکانت در دیگر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و … قبلا ثبت نشده باشد.
مفهوم داشته باشد
با معنا باشد و با حسی که آن معنا به مخاطب میدهد بتواند بین مخاطب و محصول رابطه برقرار کند.مثلا نوشیدنی های انرژی زا در لوگو و نام خود را عموما با معنای قدرت تلفیق میکنند و از حیواناتی که نماد قدرت هستند در نام و لوگو بهره میبرند.
به جای مخفف کردن نام تجاری از یک کلمه واحد استفاده کنید
معمولا مخفف ها به درستی تلفظ نمیشوند و از طرفی این قابلیت را دارند که هویت و کار شما را در قالب چند کلمه درون خود حفظ کند؛اما در شرایطی که شما میخواهید برندتان را بشناسید یک کلمه واحد بسیار بیشتر از مخففها جلب توجه میکند.
در سطح جهانی فکر کنید
در ابتدای کسب و کارتان امکان دارد اهداف و چشم اندازتان محدود باشد اما ممکن است کسب و کارتان در حوزه جهانی نیز مطرح شود پس بهتر است نامی باشد که حتی در حوزه جهانی از استانداردهای لازم برخوردار باشد.
نماد داشته باشید
برند شما زمانی ماندگار تر میشود که همراه با نمادی خاص باشد که البته مرتبط بودن آن با نام برندتان بسیار تاثیرگذارتر است.برای مثال میتوان به برند اپل اشاره کرد.
املا و تلفظ راحتی داشته باشد
سعی کنید نامی را انتخاب کنید که املای و تلفظ راحتی داشته باشد.املای راحت و تلفظ ساده که باعث میشود که املای انگلیسی نیز راحتتر باشد؛جستجوی کلمه را در اینترنت و شبکههای اجتماعی راحتتر میکند.
سلیقه و رضایت خود را در نظر بگیرید
در مرحله اول شما صاحب این کسب و کار هستید و حتی اگر بهترین نام را انتخاب کنید اما این نام برای خودتان خوشایند نباشد، میتواند بر کسب و کارتان تاثیرات منفی بگذارد.
بیشتر بخوانید: برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین به چه نکاتی توجه کنیم؟
اگر بین چند نام انتخابی شک دارید آنها را تست کنید
میتوانید نظر متخصصان و مخاطبان خود را بپرسید.مثلا در پیج اینستاگرام از مخاطبان خود بخواهید به نام های مورد نظر رای دهند یا نظراتشان را با شما در میان بگذارند.
سخن آخر
برند و برندسازی یکی از بخش های مهم راه اندازی هر کسب و کاری است؛زیرا یک نام گیرا و جذاب همراه با یک لوگو به یاد ماندنی میتواند در شناخته شدن برند شما و بیش از چیزی که فکر میکنید در موفقیت شما موثر باشد.در فرایند انتخاب نام با اطرافیان و دوستان و متخصصان مشورت کنید و مطمئن باشید وقت و هزینه ای که صرف میکنید میتواند در آینده برایتان موفقیتهای قابل توجهی به ارمغان بیاورد.
بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین
مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین میشود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.
با نرمافزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی میتوانید با نرمافزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرمافزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.