علت لغو تخفیف 2/5 درصدی بیمه های شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث

 لغو تخفیف 2/5 درصدی بیمه های شخص ثالث 

  به نقل از خبرگزاری ایرنا :  شرکت های بیمه توافق کرده اند برای مدیریت بخشی از زیان وارد شده، از ابتدای اسفندماه ۲.۵ درصد تخفیفی را که قانون بیمه شخص ثالث برای خریداران در نظر گرفته است اعمال نکنند.

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث «شرکت های بیمه میتوانند تا2.5 درصد کمتر از نرخ های مصوب شورای عالی بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند.» همچنین اعمال تخفیف بیشتر از 2.5 درصد مبنی بر کسب مجوز از بیمه مرکزی است و بیمه مرکز برای اعطای این مجوز بررسی ها و برآورد های  خود را از شرکت های  بیمه  انجام میدهد.

درحال حاضر با توجه به زیان‌ده شدن رشته ی شخص ثالث در بیمه و افزایش هزینه های ناشی از خسارت تصادفات رانندگی به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور، شرکت های بیمه تصمیم گرفتند که تا از همین 2.5 درصد تخفیف هم صرف نظر کنند.

مطلب مرتبط: آشنایی با بیمه تکمیلی و انواع آن

لغو تخفیف بیمه شخص ثالث، تصمیم جمعی صنعت بیمه

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه های اجباری بوده  و همه دارندگان وسایل نقلیه باید برای بیمه کردن اتومبیل یا موتورسیکلت خود اقدام کنند ، بحث تخفیف بیمه شخص ثالث و مبلغ حق بیمه و سایر مزیت های آن از موضوعات مهم این رشته از بیمه میباشد .

در مصوبه کمیسیون راهبردی سندیکای بیمه گران ایران به عنوان نهاد صنفی آن صنعت آمده است «همه شرکت‌های بیمه عضو سندیکا «از اول اسفند ماه ۹۷ اعمال تخفیف ۲.۵ درصدی بیمه شخص ثالث را متوقف» و نتیجه را به سندیکا گزارش کنند تا در شورای عمومی بررسی شود».

 بالا بودن غیر متعارف ضریب خسارت و محدودیت های عملکردی شرکت های بیمه در رشته شخص ثالث از دلایل این تصمیم بود.

علی اصغر عنایت رئیس کارگروه بیمه‌های اتومبیل سندیکای بیمه‌گران ایران در این باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح داد : سقف تخفیف 2.5 درصدی که در ماده18 قانون بیمه شخص ثالث آمده است الزامی نبوده و شرکت های بیمه گر اختیار دارند که اگر بخواهند تا این سقف به بیمه گذاران تخفیف بدهند. وی درباره نامه دبیر کل سندیکای بیمه گران درباره اینکه شرکت‌های بیمه به طور هماهنگ دیگر این تخفیف ۲.۵ درصدی را اعمال نکنند، اظهار داشت: این تصمیم جمعی صنعت بیمه بوده است و البته هنوز هم اجرای آن به شرکت‌ها بستگی دارد.

عنایت در عین حال تاکید کرد: واقعیت این است که از تیرماه امسال، نوسان‌های ارزی هزینه‌های مالی ناشی از خسارت‌های اتومبیل را به شدت افزایش داد که میزان آن برای خودروهای خارجی ۵ برابر و برای خودروهای داخلی ۳.۵ برابر بوده است.وی افزود: هرچند آمار خسارت‌های این رشته هنوز نهایی و تکمیل شده اما می‌توان گفت به دلیل همین افزایش نرخ‌ها، شرکت‌های بیمه امسال با زیان بالایی در رشته شخص ثالث مواجه باشند و ضروری است این رشته مدیریت شود .

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا