مفاصا حساب بیمه از آن مواردی است که حتما نام آن را به خصوص در قراردادهای پیمانکاری زیاد شندیده اید. از آنجایی که دریافت مفاصا حساب برای بسیاری از افراد ابهام برانگیز است و ممکن است اطلاعات کاملی درباره آن نداشته باشند، امروز قرار است به صفر تا صد این موضوع بپردازیم که مفاصا حساب تامین اجتماعی چیست؟ و شرایط دریافت، نحوه محاسبه و قوانین آن در قراردادهای پیمانکاری چگونه است. پس تا انتها همراه فینتو باشد.
مفاصا حساب بیمه چیست
مفاصا حساب به زبان ساده به معنای تسویه حساب است و به سندی گفته میشود که طی آن سازمان تامین اجتماعی اعلام میکند که شخص درخواست دهنده، بدهی یا جریمه ای به این سازمان ندارد. ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی تمامی کارفرمایان را مکلف کرده است که در مواردی که طی قرارداد مقاطعه کاری، همه یا بخشی از یک پروژه را به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار میکنند، حداقل ۵٪ از مبلغ قرارداد را تا زمان ارایه مفاصا حساب از سوی شخص مقاطعه کار نزد خود نگه دارند. نکته مهم این است که اگر کارفرما پیش از دریافت صورتحساب با شخص مقاطعه کار تسویه حساب نماید، وظیفه پرداخت بدهی و جریمه های شخص مقاطعه کار (در صورت وجود) بر عهده او خواهد بود.
چه کسانی باید مفاصا حساب بیمه دریافت نمایند
به طور کلی مواردی که لازم است مفاصا حساب بیمه دریافت شود تنها محدود به قراردادهای پیمانکاری نیست و شامل موارد زیر است:
- هنگام فروش شرکت یا کارگاه: مطابق با ماده ۳۷ تامین اجتماعی مالک شرکت یا کارگاه وظیفه دارد در زمان فروش ملک یا واگذاری آن به شخص/شرکت دیگر، مفاصا حساب بیمه دریافت نماید. این مفصا گواهی است که نشان میدهد صاحب کارگاه/شرکت در زمان فعالیت در این مکان، حق بیمه کارکنان را پرداخت کرده است و جریمه یا بدهی به سازمان تامین اجتماعی ندارد
- قراردادهای پیمانکاری و خدماتی: در قراردادهای پیمانکاری همانطور که در بخش بالا هم اشاره شد دریافت مفاصا حساب توسط پیمانکار الزامی است و کارفرما وظیفه دارد که پیش از تسویه حساب، مفاصا حساب بیمه را از پیمانکار درخواست نماید. درصورتی که قرارداد بدون دریافت مفاصا حساب تسویه شود و بعدا مشخص شود که پیمانکار به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بوده است، جریمه آن متوجه شخص کارفرما نیز خواهد بود.
- فراردادهای مشاوره ای و نرم افزاری که در آن نیرو در محل مستقر میشود و یا سفارشی سازی انجام میشود
- تمدید پروانه کسب
بیشتر بخوانید: حق بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟ نحوه محاسبه + جدول
مفاصا حساب بیمه پیمانکاری
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، قراردادهای پیمانکاری مشمول دریافت مفاصا حساب از بیمه هستند. ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی کلیه مشاغل پیمانکاری و خدماتی را که در آن ها نیروی انسانی از طرق پیمانکار درگیر یک پروژه میشود، مشمول کسر حق بیمه و دریافت مفاصا حساب بیمه دانسته است.
فرمول محاسبه مفاصا حساب بیمه
آنچه که به عنوان فرمول محاسبه مفاصا حساب بیمه مطرح میشود درواقع فرمول محاسبه حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری است که با توجه به نوع پیمان، ضریب حق بیمه متفاوتی دارند. در حال حاضر این مبلغ به صورت سیستمی در حساب کاربری تامین اجتماعی قابل محاسبه است. اما اگر قصد محاسبه آن را دارید، فرمول محاسبه این حق بیمه به شرح زیر است:
مبلغ ناخالص قرارداد × ضریب حق بیمه × ۳۰٪ + بیمه بیکاری (در صورت مشمول بودن)
ضریب حق بیمه قراردادهای پیمانکاری
ضریب حق بیمه که در فرمول بالا باهم دیدیم، بسته به نوع قرارداد میتواند متفاوت باشد. مطابق با آیین نامه تامین اجتماعی این ضریب به شرح زیر است:
-
- قراردادهای عمرانی مشاورهای: مجموعاً ۱۵.۶٪ از ناخالص کارکرد (شامل ۱۴٪ حق بیمه + ۱.۶٪ بیمه بیکاری)
- قراردادهای عمرانی اجرایی: مجموعاً ۶.۶٪ از ناخالص کارکرد (شامل ۶٪ حق بیمه + ۰.۶٪ بیمه بیکاری)
- قراردادهای غیرعمرانی مکانیکی با مصالح: ۷٪ (به همراه بیمه بیکاری حدود ۰.۷۷٪)
- قراردادهای غیرعمرانی دستمزدی یا خدماتی (غیرمکانیکی): ۱۶.۶۷٪ از ناخالص کارکرد
درباره قراردهای غیرعمرانی قبلا به طور کامل توضیح داده ایم که پیشنهاد میکنم مقاله رو به رو را مطالعه بفرمایید:
بیشتر بخوانید: حق بیمه قراردادهای غیرعمرانی – راهنمای کامل
مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
ایست مدارکی که برای دریات مفاصا حساب قراردادهای پیمانکاری و سایر انواع قرارداد مورد نیاز است به شرح زیر است:
- کد کارگاهی
- ردیف پیمان
- لیست بیمه کارکنان (در صورت به کارگیری یا اعزام نیروی کار)
- قرارداد رسمی: با توضیح کامل مبلغ، طرفین قرارداد، موضوع قرارداد و تاریخ شروع و پایان
- صورت وضعیت قطعی: مبلغ نهایی پرداخت شده به پیمانکار که باید به تایید کارفرما رسیده باشد
- نامه درخواست مفاصا: نامه رسمی درخواست مفاصا حساب بیمه از سوی کارفرما به شعبه تامین اجتماعی
- برای اشخاص حقوقی: آگهی تاسیس شرکت، آخرین آگهی تغییرات، کپی کارت ملی مدیر عامل جهت احراز هویت و معرفی نامه رسمی (در صورت ارسال نماینده یا کارگزار)
- برای اشخاص حقیقی: تصویر کارت ملی و شناسنامه شخص
نحوه دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
دریافت مفاصا حساب در حال حاضر به صورت آنلاین انجام میشود برای دریافت اینترنتی مفاصا حساب لازم است که مراحل زیر را طی نمایید:
نکته: پیش از ورود به سامانه، لازم است کد کارگاهی دریافت کرده باشید.
- وارد سامانه تامین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir شوید
- از بخش “کارفرمایان” گزینه ابتدا گزینه “واگذارندگان” و سپس “درخواست صدور مفاصا حساب” را انتخاب کنید.
- اکنون نوبت به وارد نمودن و بازگزاری اطلاعاتی است که در بخش قبل آن ها را توضیح دادیم.
- پس از بارگزاری مدارک فوق، فرم تعهدنامه ابلاغ الکترونیک را تکمیل و تایید کنید.
- پس از ارسال درخواست، حق بیمه و مانده حساب تامین اجتماعی شما محاسبه و میشود و پس از پرداخت، مفاصا حساب صادر میشود. صدور مفاصا حساب از طریق پیامک به شما ابلاغ میشود و در حساب کاربری شما قابل مشاهده و دانلود خواهد بود.
نکته: درخواست مفاصا حساب باید از طریق همان حساب کاربری که با آن پرسنل کارگاه را تعریف کرده و حق بیمه پرداخت کرده اید، ارسال شود.
مهلت پرداخت مفاصا حساب چقدر است؟
پس از محاسبه سیستمی مفاصا حساب در حساب کاربری، به مدت ۱ روز فرصت دارید تا نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.
جریمه عدم دریافت مفاصا حساب بیمه
ماده ۳۸ تامین اجتماعی به صراحت کارفرما را مسئول تضامنی دریافت مفاصا حساب معرفی کرده است. این موضوع بدان معنا است که اگر پیمانکار بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده باشد و کارفرما بدون دریافت مفاصا حساب با او تسویه نماید، سازمان تامین اجتماعی حق دارد که بدهی را از کارفرما مطالبه نماید. همچنین قراردادهایی که برای آن ها مفاصا حساب بیمه دریافت نشده باشد، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی نیز شناخته نخواهند شد.
سوالات متداول
فرم تعهد ابلاغ الکترونیکی چیست
فرم تعهد ابلاغ الکترونیکی فرمی است که طی آن متقاضی تعهد میدهد که تمامی مکاتبات، ابلاغها، بدهیها، و اعلامیهها از سوی سازمان تأمین اجتماعی را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه دریافت خواهد کرد و مسئولیت مشاهده نکردن یا عدم پیگیری ابلاغها به عهده خود شخص است و سازمان مسئولیتی بابت مراجعه حضوری یا پستی ندارد. این فرم معادل همان ابلاغهای فیزیکی قدیمی است، اما در قالب دولت الکترونیک و کاملاً رسمی، جایگزین روش حضوری شده است.
با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید دیسکت بیمه و مالیات تهیه کنید و همچنین میتوانید بی نهایت کارگاه و پرسنل تعریف کرده و حقوق و دستمزد پرسنل را محاسبه کنید. پرسنل نیز امکان مشاهده و چاپ فیش حقوقی خود را خواهند داشت. فینتو ۳۰ روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حقوق و دستمزد را برای شما فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر رسیدگی به تمامی امور حقوق و دستمزد و همچنین تهبه دیسکت بیمه و مالیات را با رایگان با فینتو آغاز کنید: