جمعه کاری چیست؟ جمعه کاری 1403 و آموزش کامل قوانین

جمعه کاری چیست؟ - فینتو

جمعه کاری از متداول ترین سوال هایی است که برای کارگران و کارفرمایان پیش میاید. در این مقاله قرار است که باهم به صفر تا صد هر آنچه لازم است درباره جمعه کاری 1403 و قوانین آن و از همه مهم تر نحوه محاسبه جمعه کاری بدانید بپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

 

 

جمعه کاری در قانون کار 1403

بر اساس ماده 62 قانون کار، روز جمعه برای کارگران تعطیلی رسمی هفتگی همراه با مزد محسوب می‌شود. کارگران در این روز از کار کردن معاف هستند و چنانچه به هر دلیلی در این روز نیز مشغول به کار باشند بایستی فوق العاده جمعه کاری به آن ها پرداخته شود. توجه داشته باشید که کارگرانی که در روز جمعه مشغول به کار باشند، لازم است که با توافق  کارفرما یک روز دیگر را به جای روز جمعه تعطیل باشند. قانون کار به صراحت عنوان داشته است که تعطیلی یک روز در هفته برای کارگران الزامی است.

 

ماده 62 قانون کار: روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد.

 

جمعه کاری 1403

مطابق با قانون کار کارگرانی که جمعه کاری دارند به ازای هر ساعت کار در روز جمعه، 40% مزد بیشتر نسبت به ساعات عادی دریافت میکنند. حداقل مبلغ جمعه کاری در سال 1403 با توجه به مبلغ حداقل حقوق، برابر با رقم 955.491 ریال است. با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید به سادگی و بدون انجام محاسبات تمامی حقوق و مزایا پرسنل را محاسبه کنید و عوامل دلخواه را اضافه یا کسر نمایید.

 

بیشتر بخوانید: حقوق و دستمزد 1403 + جدول حقوق و دستمزد 1403

 

 

جمعه کاری چگونه محاسبه میشود؟

در بالا گفتیم که برای جمعه کاری، 40% مزد بیشتر به ازای هر ساعت به کارگر پرداخت میشود اما برای محاسبه جمعه کاری همیشه میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید

 

فرمول محاسبه جمعه کاری
مزد هر ساعت کار عادی * 1.8

به طور مثال اگر شخصی به ازای هر ساعت کار عادی در سال 1403 مبلغ 3.0000.000 ریال دریافت کند، در صورتی که جمعه کاری داشته باشد مطابق با فرمول بالا میبایست به ازای هر ساعت جمعه کاری 40% مزد بیشتر (1.200.000 ریال ) و مجموعا 4.200.000 ریال به ازای هر ساعت کار در روز جمعه دریافت کند.

 

نکته: کار در روز جمعه حتی اگر بخشی از ساعات موظفی شخص باشد، باز هم مستحق دریافت جمعه کاری است.

جمعه کاری چیست؟ - فینتو

جمعه کاری کارگران شیفتی

هر کارگری در صورت انجام کار در روز جمعه، مستحق دریافت 40% مزد بیشتر است. بنابراین اگر کارگری نوبت کاری دارد و به صورت شیفتی کار میکند و در روز جمعه نیز مشغول به کار است، دستمزد عادی خود بابت نوبت کاری را به اضافه 40% مبلغ اضافه تر بابت جمعه کاری دریافت میکند.

 

” در صورتی که روزهای کار در هفته کمتر از شش روز باشد، مزد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق دریافتی‌وی در روزهای کار در هفته خواهد بود”

 

اضافه کاری روز جمعه

پیش تر در مقاله اضافه کاری 1403، به طور کامل درباره اضافه کاری و نحوه محاسبه آن توضیح داده ایم. این موضوع که اضافه کاری در روز جمعه به چه صورت محاسبه میشود از سوالات پر تکرار است. مهم است بدانید که اگر شخصی در روز جمعه اضافه کاری داشته باشد ( هم جمعه کاری داشته باشد و هم اضافه کاری) علاوه بر دریافت حق جمعه کاری، 40% مزد بیشتر نیز به عنوان اضافه کاری دریافت میکند. بنابراین شخصی که هم جمعه کاری هم اضافه کاری دارد مجموعا 80% مزد بیشتر نسبت به مزد عادی دریافت میکند.

بیشتر بخوانید: آموزش اضافه کاری 1403 – جدول و قوانین اضافه کاری

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری

تعطیل کاری در واقع برابر با اضافه کاری است و مفهومی به نام تعطیل کاری یا نحوه محاسبه تعطیل کاری در قانون کار تعریف نشده است. قانون تعطیل کاری در عرف، به معنای دستمزد اضافه کاری است که کارگر برای کار در روزهای تعطیل رسمی دریافت می‌کند. قانون کار تعطیلات رسمی و روز کارگر را به عنوان تعطیلات همراه با مزد برای کارگران در نظر گرفته است. بنابراین اگر کارگر در تعطیلات رسمی کار کند نیز همانند اضافه کاری، مستحق دریافت 40% مزد بیشتر نسبت به ساعت عادی است.

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو میتوانید حقوق و مزایا و کسورات و انواع عوامل دلخواه و اضافات و کسورات را ثبت کنید. پرسنل نیز امکان مشاهده و چاپ فیش حقوقی خود را دارند. نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو به مدت 30 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید با کلیک بر روی تصویر زیر و ایجاد یک حساب کاربری، علاوه بر موارد فوق از امکانات دیگری از جمله تعریف انواع وام و مساعده، تهیه دیسکت بیمه و مالیات و اتصال به نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو استفاده کنید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا