مزایای تغییر سال مالی

سال مالی

اگر با مباحث حسابداری آشنا باشید، قطعا با مفهوم سال مالی نیز آشنایید. شرکت‌ها برای فعالیت و تهیه صورت‌های مالی خود یک دوره زمانی یک‌ ساله را تعیین می‌کنند که به آن سال‌ مالی گفته می‌شود. سال مالی اکثر شرکت‌های بورسی، از ابتدای فروردین هر سال‌ تا پایان اسفند ماه همان سال‌ است؛ اما ممکن است برای سایر انواع شرکت ها متفاوت باشد. در ادامه قصد داریم مطالبی در مورد سایر ابعاد سال مالی از جمله امکان تغییر سال مالی و مزایای آن ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

امکان تغییر سال مالی به چه معناست؟

سال مالی در بند 19 ماده 8 اصلاحیه قانون تجارت، تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت در موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان به مجمع عمومی سالانه تعریف شده است که صاحبان سهام باید در طرح اساسنامه شرکت سهامی درج نمایند.

مطالب مربوطه: ابلاغیه دائمی سال مالی

سال مالی یک مبنای مهم در اصول حسابداری است که تقریبا تمامی مباحث بر مبنای آن تنظیم می‌شوند. از آنجا که صورت‌های مالی باید حداقل به طور سالانه ارائه شوند، پس انتخاب سال مالی برای شرکت‌ها آزاد است و می‌توانند هر تاریخی را برای شروع انتخاب کنند. نکته مهم این است که آنها در ادامه فعالیت خود می‌توانند محدوده سال مالی و تاریخ شروع آن را در شرکت خود به دلخواه تغییر دهند.در این صورت واحد مالی می‌تواند نسبت به بستن حساب‌ها، تهیه صورت‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی در فصل پاییز اقدام کند.

مزایای تغییر سال مالی

مزایای تغییر سال مالی

طبق عادت دیرینه انتخاب سال مالی از ابتدای فروردین لغایت اسفند ماه به دلیل منطبق بودن با سال شمسی در بیشتر شرکت‌ها اتفاق افتاده است. اما تغییر آن یا انتخاب سال مالی که منطبق با سال شمسی نباشد فوایدی دارد که تاکنون مورد توجه صاحبین شرکت‌ها قرار نگرفته است. با تغییر سال مالی حسابرسی مالی و مالیاتی با هزینه‌ کمتری صورت می‌پذیرد؛ زیرا در نیمه دوم سال معمولا حسابرسان ظرفیت مازاد دارند و کارکنان و مدیران از تعطیلات نوروزی و تابستان استفاده کامل می‌برند. از آنجایی که زمان رسیدگی ممیزین محترم مالیاتی معمولا در نیمه دوم سال صورت می‌پذیرد فرصت مناسبی است تا طرفین به بحث‌های مالیاتی بپردازند. یکی دیگر از مزایای این تاریخ این است که تهیه دفاتر قانونی و تحویل اظهار‌نامه مالیاتی در زمانی انجام می‌شود که حضور ارباب رجوع در ادارات مربوطه کاهش یافته است.

تغییر سال مالی در چه شرایطی مزایای بیشتری دارد؟

شرکت‌هایی که در ماه منتهی به پایان سال مالی کمترین میزان موجودی انبار را دارند، می‌توانند محدوده‌ای را انتخاب کنند که انجام و هزینه انبارگردانی آن به سهولت و ارزان‌تر تمام شود. در ادامه شرایطی که صاحبین کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‎کار برای تغییر سال مالی باید داشته باشند را آورده‌ایم.

بیشتر بخوانید: مرکز ارتباط مردمی 1526(پاسخگویی به سوالات مالیاتی)

  1. شرکت‌هایی که قصد دارند دوره بستن حساب‌ها، انجام حسابرسی مالی، برگزاری مجمع و انجام حسابرسی مالیاتی تا ۲۹ اسفند ماه تمام شود، می‌توانند سال مالی منتهی به ۳۱ مرداد ماه را انتخاب کنند.
  2. شرکت‌هایی که تمایل دارند اطلاعات مالی سالانه آنها منطبق با شرکت‌های همکار خارجی باشد، می‌توانند سالی منطبق با سال میلادی یعنی از ( ۱۱/۱۰ لغایت ۱۰/۱۰ سال بعد) انتخاب کنند
  3. در هلدینگ‌ها، شرکت‌های زیر مجموعه که عضو شرکت‌ مادر هستند و سال مالی آنها با همدیگر منطبق نیست می‌توانند با تغییر سال مالی با یکدیگر هماهنگ شوند.
  4. شرکت‌هایی که بطور مثال در ۴ یا ۶ ماهه ابتدای سال شمسی ترافیک کاری دارند و باید پاسخگوی مشتریان و یا ارباب رجوع‌های خود باشند نیز می‌توانند سال مالی خود را به نیمه دوم سال تغییر دهند. با مطالعه‌ای که بر روی سال‌های مالی موسسات حسابرسی انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که، عمده موسسات حسابرسی سال مالی متفاوتی نسبت به سال شمسی دارند و علت آن تنها به دلیل ترافیک فعالیت ۴ ماهه آنها است که با آن آشنا هستید.

مدارک مورد نظر برای تغییر در سال مالی شرکت

برای انجام این امر باید مجمع عمومی به دعوت هیئت مدیره تشکیل جلسه داده و موضوع تغییر سال مالی را تصویب نمود و این موضوع را باید به اداره ثبت شرکت ها اعلام و در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار آگهی کنند. همچنین این موضوع باید در سایت رسمی شرکت هم منتشر شود.

  1. صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که توسط همه اعضا و شرکا امضا و تایید شده باشد.
  2. ارائه لیست شرکا، سهامداران با تعیین میزان سهم الشرکه و سهام هر یک از آنها.
  3. ارائه برگه نمایندگی نمایندگان اشخاص حقوقی شریک و یا سهامدار در شرکت. (در صورتی که شرکت از شرکا و سهامداران حقوقی بهره می برد)
  4. اصل آگهی دعوت از اعضا مجمع عمومی فوق العاده مطابق با اساسنامه شرکت و با رعایت موارد ماده 6 قانون تجارت
  5. در صورت نیاز ارائه مجوز از مراجع ذی صلاح

مزایای تغییر سال مالی

جمع بندی

با اینکه بیش از ۹۹ درصد شرکت‌ها به صورت پیش فرض سال مالی شمسی را انتخاب کرده‌اند، اما هر شرکتی می‌تواند تعریفی برای سال مالی خود انجام دهد و نسبت به تغییر آن اقدام کند. با مطالعه موضوع فعالیت شرکت، ترافیک کاری، مباحث پرسنلی، مراجعات به ادارات و سازمان‌های دولتی و سایر مثال‌هایی که در این‌جا به آن اشاره است، می‌توانند نسبت به تغییر سال مالی شرکت خود اقدام و تاریخ مناسب را انتخاب نمایند. اگر این اقدام صورت پذیرد پله‌ای از ارتقای فرهنگ شرکت داری طی شده است. در ضمن در مورد نحوه تغییر آن حتما باید با بازرس شرکت مشاوره به عمل آید.

فینتو

فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا