تفاوت مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره چیست؟

تفاوت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره چیست؟

جایگاه مدیرعامل بالاتر است یا رئیس هیئت مدیره؟ کدام یک اختیارات بیشتری دارند؟ این سوال ها از متداول ترین سوالاتی هستند که برای عموم مردم و همچنین برای کسانی که قصد ثبت شرکت را دارند پیش می آید. از آنجاییکه باور‌های عمومی ممکن است در این باره کامل و صحیح نباشند، در این مقاله از فینتو به توضیح کامل شرح وظایف، جایگاه و تفاوت های مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره می‌پردازیم.

مدیرعامل چگونه انتخاب میشود و چه وظایفی دارد؟

همه شرکت های سهامی خاص یا عام بایستی یک شخص حقیقی را به سمت مدیرعامل منصوب کنند. جالب توجه است که شخص حقوقی را نمی توان به سمت مدیرعامل منصوب کرد. مدیرعامل بالاترین مدیر اجرایی یک شرکت است و طبق عبارت اول ماده 124 لایحه اصلاح قانون تجارت، هیئت مدیره مسئول انتخاب مدیرعامل است و حدود اختیارات، مدت زمان مدیریت و میزان حق الزحمه مدیرعامل را تعیین می کند.

مدیرعامل می تواند خود سهام‎دار شرکت یا از اعضا هیئت مدیره یا شخصی باشد که صرفا با دریافت حقوق این سمت شغلی را پذیرفته است. اما باید توجه داشته باشید که اگر مدیرعامل خود جزو اعضا هیئت مدیره باشد، مدت زمان مدیریت او نمی تواند بیشتر از مدت زمان عضویت او در هیئت مدیره باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در ارتباط با مدیریت عملکرد

لازم است که هیئت مدیره پس از انتخاب مدیرعامل، قرارداد استخدام او را با مشخصات کامل و حدود اختیارات وی همراه با صورتجلسه هیئت مدیره‎ به مرجع ثبت اعلام کند تا در روزنامه رسمی آگهی شود.

وظایف مدیرعامل چیست ؟

وظایف مدیرعامل بسته به اختیاراتی که توسط هیئت مدیره به او واگذار شده و اندازه شرکت و فرهنگ سازمانی آن می تواند متفاوت باشد. در شرکت های بزرگ معمولا مدیرعامل با مدیران میان رده ای که مسئولیت بخش های مختلف سازمان را بر عهده دارند و همینطور استراتژی های سطح بالای شرکت به طور مستقیم در ارتباط است. اما در شرکت ها کوچک تر مدیرعامل در سطوح پایین تری مثل استخدام کارمندان هم نقش دارد.

از جمله اختیارات یک مدیرعامل می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رهبری و توسعه سازمان و پیاده سازی استراتژی ها
  • نظارت بر عملکرد بخش های مختلف سازمان در جهت اهداف و و برنامه ریزی های استراتژیک
  • تعیین و ابلاغ مسئولیت های کارکنان
  • هدف گذاری و ایجاد چشم انداز برای سازمان
  • نظارت بر پروژه های شرکت و جهت دهی به امور

رئیس هیئت مدیره و وظایف او

رئیس هیئت مدیره، بالاترین سمت در میان اعضا هیئت مدیره را دارد که توسط اعضا هیئت مدیره انتخاب می شود و می تواند غیراجرایی(پاره وقت) یا اجرایی(تمام وقت) در شرکت حضور داشته باشد. رئیس هیئت مدیره علاوه بر وظایفی که طبق اساسنامه شرکت به عنوان یکی از اعضا هیئت مدیره دارد، وظیفه نظارت بر جلسات هیئت مدیره را نیز برعهده دارد و موظف است تا نظارت کند که این جلسات به درستی و طبق قوانین و دستور العمل‌ها برگزار شوند. همچنین وی موظف است تا جلسه هیئت مدیره را برای رسیدن به یک توافق مشترک هدایت و رهبری کند.

لازم است بدانید که یک شخص می تواند هم زمان رئیس هیئت مدیره یا جزو اعضا هیئت مدیره چند شرکت یا سازمان باشد و محدودیتی در این باره وجود ندارد.

از جمله وظایف رئیس هیئت مدیره می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دعوت از اعضا هیئت مدیره هنگام برگزاری جلسات
  • دعوت مجمع عمومی به نمایندگی از اعضا هیئت مدیره
  • ریاست جلسات هیئت مدیره

تفاوت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره چیست؟

و از وظایف رئیس هیئت مدیره در شرکت های سهامی می توان موارد زیر را نام برد:

  • تصویب ترازنامه
  • ایجاد تغییر در اساسنامه
  • دعوت اعضا هیئت مدیره برای جلسات و رهبری جلسه‌ها
  • اعلام مطالب شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها
  • ریاست مجمع عمومی
  • اعلام انحلال شرکت و نحوه تسویه پرداختی‌ها و بدهی‌ها

بیشتر بخوانید: موارد مهم در استخدام افراد که باید به آن دقت کنید

آیا مدیرعامل یک سازمان می تواند همزمان رئیس هیئت مدیره نیز باشد؟

بله. در صورتی که مدیرعامل یک سازمان سه چهارم رای اعضا مجمع عمومی را کسب کند می‌تواند علاوه بر سمت مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره سازمان نیز باشد.

جایگاه مدیرعامل بالاتر است یا رئیس هیئت مدیره؟

بسیاری جایگاه مدیرعامل را بالاتر می دانند و بسیاری دیگر به اشتباه وظایف این دو را یکسان در نظر می گیرند که با توضیحاتی که پیش از این در شرح وظایف این دو ارائه دادیم متوجه می شویم که اختیارات و عملکرد این دو موقعیت شغلی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در پاسخ به این سوال که کدام یک از این دو جایگاه بالاتری دارند و به عنوان سخن پایانی می توان اینگونه جمع بندی کردی که رئیس هیئت مدیره جایگاه شغلی با ثبات‌تری دارد. زیرا پس از انتخاب، به مدت دوسال در این سمت باقی خواهد ماند؛ اما مدیرعامل می‌تواند با رای و نظر اعضا هیئت مدیره برکنار شود. عده‌ای مدیرعامل را برترین جایگاه شغلی شرکت‌ها می دانند؛ اما این موضوع در هر شرکت می تواند متفاوت باشد و بستگی به این دارد که آیا مدیرعامل سهام دار شرکت و از اعضا هیئت مدیره است یا نیروی کاری است که طی یک قرارداد و در ازای دریافت حقوق از طرف هیئت مدیره به سمت مدیرعامل منصوب شده است.

فینتو

فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا