حق ماموریت چیست؟ صفر تا صد قوانین حق ماموریت

حق ماموریت

شغل بسیاری از کارمندان به گونه‎ای است که برای انجام ماموریت به شهرها یا کشورهای دیگر سفر می‎کنند؛ اما ممکن است بسیاری از آن‎ها به طور کامل از جزئیات حق ماموریتی که باید توسط کارفرما به آن‎ها پرداخت شود اطلاع نداشته باشند. در این مقاله از فینتو به توضیح صفر تا صد حق ماموریت و همچنین نکاتی که لازم است در مورد آن بدانید، به همراه آخرین تغییرات قانون کار درباره این موضوع می‎پردازیم.

 

حق ماموریت چیست؟

خوب است که ابتدا نگاهی به توضیح ماموریت داشته باشیم. مطابق با تعریف قانون کار، ماموریت کاری یا حق ماموریت هنگامی است که کارمند برای انجام امور مربوط به کار 50 کیلومتر (یا بیشتر) از محل کار اصلی خود دور شود یا مجبور باشد که حداقل یک شب در محل ماموریت توقف داشته باشد. یرای اینکه کارمند مشمول دریافت حق ماموریت باشد، وجود تنها یکی از دو حالت بالا کافی است. به طور مثال اگر کارمند به شهر دیگری که کمتر از 60 کیلومتر با شهر خود فاصله دارد اعزام شده باشد اما شب را در آن شهر بماند، مشمول دریافت حق ماموریت است.

 

ماده 46 قانون کار:

مطابق با ماده 46 قانون کار هنگامی که کارمند به ماموریت می‌رود، کارفرما موظف به پرداخت مبلغ اضافه‎ای تحت عنوان حق ماموریت یا فوق العاده ماموریت به او است. این مبلغ  نباید کمتر از میزان دستمزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارمند باشد؛ یعنی به طور مثال اگر یک کارمند روزانه 100 هزار تومان دستمزد دریافت می‎کند، هنگامی که به ماموریت اعزام می‌شود حق ماموریت او نباید کمتر از 100 هزار تومان باشد. همچنین قانون کار، کارفرما را موظف می‌داند که هزینه رفت و آمد کارمند را به طور کامل پرداخت کند یا وسیله رفت و آمد را برای او فراهم سازد.

نکته ای که خوب است بدانید این است که هنگام ماموریت، مبلغ تمام مزایای کار از جمله مستمری حادثه یا شب کاری و اضافه کاری برای کارمند محفوظ است و باید به او پرداخت شود. یعنی در صورتی که کارمند هنگام ماموریت بیشتر از ساعت کاری کار کند یا روز تعطیل (مثل جمعه) نیز مشغول به انجام ماموریت باشد، علاوه بر حق ماموریت، مبلغ اضافه کاری یا فوق العاده جمعه کاری نیز باید برای او محاسبه و پرداخت شود.

 

“بیشتر بخوانید: انواع مرخصی در قانون کار – هرآنچه که باید درباره انواع مرخصی بدانید

 

فرمول محاسبه حق ماموریت

 

حق ماموریت بخش خصوصی:

حداکثر میزان حق ماموریت در قانون مشخص نشده است و محدودیتی برای آن وجود ندارد و به توافق میان کارمند و کارفرما وجود دارد. اما برای محاسبه حداقل حق ماموریت ماهیانه در بخش خصوصی میتوانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

تعداد روزهای ماموریت را در حقوق ثابت یا مزد ماهانه کارگر ضرب میکنیم و بر 30 تقسیم میکنیم.

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید حقوق، مزایا و کسورات را ثبت کنید و عوامل دلخواه را به آن اضافه کنید. کارمندان نیز میتوانند فیش حقوقی را خود را مشاهده و چاپ کنند.

فرمول محاسبه حق ماموریت

مثال: اگر شخصی 6 روز در یک ماه به ماموریت رفته باشد و حفوق ثابت دریافتی او نیز 9 میلیون تومان باشد، حق ماموریت او در این ماه به شکل زیر محاسبه میشود:

  • تعداد روزهای ماموریت (6 روز) را در حقوق ثابت او (9 میلیون تومان) ضرب میکنیم که برابر میشود با  54 میلیون تومان
  • 54 میلیون تومان را بر 30 تقسیم میکنیم که برابر میشود با 1.800.000 تومان.

بنابراین حداقل حق ماموریت ماهانه این فرد، 1.800.000 تومان است.

 

” بیشتر بخوانید: حق السعی چیست؟ تفاوت حق السعی با مزد

 

حق ماموریت کارکنان دولت چقدر است؟

نحوه محاسبه حق ماموریت برای کارکنان دولت با بخض خصوصی متفاوت است. حق ماموریت کارکنان بخش دولتی در صورتی که حداقل یک شب در محل ماموریت اقامت داشته باشند اینگونه محاسبه میشود: معادل یک بیستم حداقل حقوق و مزایای دریافتی و نسبت به مازاد حداقل حقوق، تا سقف یک پنجاهم تا سقف اعتبار مصوب مشمول دریافت حق ماموریت هستند و در صورتی که شب را در محل ماموریت اقامت نداشته باشند 50% از این مبلغ را دریافت میکنند.

به طور مثال، اگر فرض کنیم که حقوق کارمند دولت همراه با مزایا 14 میلیون تومان باشد (عدد کاملا فرضی) و او 6 روز به ماموریت رفته باشد و شب را نیز در محل ماموریت مانده باشد، نحوه محاسبه حق ماموریت او به شرح زیر است:

  • تا سقف حداقل حقوق، معادل یک بیستم محاسبه میشود. حداقل حقوق کارکنان دولت در سال 1402 معادل 7.920.000 تومان بوده است که یک بیستم آن برابر است با 396.000 تومان.
  • نسبت به مازاد حداقل حقوق تا سقف یک پنجاهم محاسبه میشود. در این مثال حقوق فرد را 14 میلیون تومان در نظر گرفته ایم که مازاد حداقل حقوق آن برابر است با 6.080.000

(14.000.000 – 7.920.000 = 6.080.000)

  • همانطور که در بالا نیز گفتیم میزان حق ماموریت نسبت به مازاد حقوق پایه دریافتی، برابر با یک پنجاهم است. بنابراین در این مثال یک پنجاهم از مازاد حفوف پایه (6.080.000 تومان) برابر است با 121.600تومان.
  • حال اگر فرد 6 روز در ماه را به ماموریت رفته باشد، حق ماموریت او را اینگونه محاسبه میکنیم:

396.000(یک بیستم حقوق پایه دریافتی) + 121.600 (یک پنجاهم مازاد حفوق پایه) = 517.600 تومان

  • بنابراین حداقل حق ماموریت برای این فرد معادل با 517.600 برای هر روز و 3.105.000 تومان برای 6 روز در یک ماه است.

 

حداکثر زمان ماموریت چقدر است؟

قانون، سقف یا حداکثر مدت زمانی را برای انجام ماموریت تعیین نکرده است و این موضوع بستگی به توافق میان کارمند و کارفرما دارد. در صورتی که کارمند محدودیت زمانی دارد، لازم است که به کارفرما اطلاع دهد که حداکثر تا چه مدت زمانی قادر به انجام ماموریت است.

 

آیا به حق ماموریت مالیات تعلق میگیرد؟

حق ماموریت در صورتی که مطابق با قوانین حق ماموریت باش (فاصله 50 کیلومتر اط شهر اصلی یا شب ماندن در شهر ماموریت) مشمول پرداخت مالیات نیست. اما لازم است که کلیه مدارک مرتبط با حق ماموریت را نزد خود نگه دارید تا در صورت بازرسی مامور مالیات به وی تحویل دهید.

 

بیشتر بخوانید: حق سنوات چیست؟ نحوه محاسبه 1402 و تفاوت آن با پایه سنوات

آیا حق ماموریت در فیش حقوقی ثبت میشود؟

 

بله لازم است که حق ماموریت در فیش حقوقی کارمند ثبت شود.

 

اضافه کاری کاری و جمعه کاری در ماموریت:

حتی اگر کارمندان در ماموریت باشند نیز باز هم مطابق با قانون کار، روز جمعه و تعطیلات رسمی برای آن ها روز تعطیل محسوب میشود و در روزهای عادی نیز موظف به کار کردن بیش از ساعت مجاز قانون کار نیستند. بنابراین اگر کارمندی روز جمعه یا تعطیلات رسمی خود را نیز در ماموریت کار کند و یا بیشتر از ساعات مجاز در هر روز کار کند مطابق با ماده 59 قانون، علاوه بر حق ماموریت مشمول دریافت اضافه کاری یا فوق العاده کار در روز جمعه است.

 

حق ماموریت خارج از کشور چقدر است:

در قانون برای ماموریت های خارج از کشور هیچ حداقل و حداکثری پیش بینی نشده است ون این موضوع کاملا به توافق میان کارفرما و کارمند بستگی دارد.

 

آیا لازم است که موضوع ماموریت در قرارداد کارمند ثبت شده باشد؟

بله. چنانچه موقعیت شغلی به گونه‎ای باشد که نیاز به انجام ماموریت باشد، لازم است که هنگام ثبت قرارداد این موضوع به اطلاع کارمند برسد و در قرارداد او ثبت شود یا در زمان بعدی و هنگام توافق بین کارمند و کارفرما این موضوع به قرارداد او اضافه شود. در صورتی که انجام ماموریت در قرارداد کارمند مطرح نشده باشد و به توافق طرفین نرسیده باشد، کارمند ملزم به انجام ماموریت نیست و می‌تواند انجام آن را قبول نکند.

در چه شرایطی به کارمندان حق ماموریت تعلق می گیرد؟

هزینه ی اقامت و خورد خوراک در حق ماموریت بر عهده کارمند است یا کارفرما؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هزینه رفت و آمد به طور کامل بر عهده کارفرما است (تهیه یا پرداخت هزینه بلیت، در اختیار گذاشتن ماشین یا راننده، پرداخت کرایه اتوبوس یا ماشین). اما قانون کار کارفرما را مستلزم به پرداخت هزینه اقامتگاه و خورد و خوراک نکرده است و تامین این هزینه‎ها بستگی به توافق میان کارمند و کارفرما دارد. بسیاری از سازمان‎ها هنگام ماموریت، محل اقامت کارمند را در شهر یا کشور مقصد فراهم می‌کنند، بعضی سازمان‎ها هزینه صبحانه، ناهار و شام را نیز به کارمند پرداخت می‎کنند و بعضی دیگر پرداخت تنها یک وعده مثل صبحانه را بر عهده می‌گیرند. بنابراین در مورد پرداخت هزینه اقامت و خورد و خوراک لازم است که کارمند و کارفرما باهم به توافق برسند.

اگر یک کارمند در یک روز به دو ماموریت رفته باشد، حق ماموریت او چگونه محاسبه میشود؟

مطابق با قانون، حق ماموریت برای هر روز فقط یک بار پرداخت می‎شود و اگر کارمندی در یک روز دو ماموریت در دو محل مختلف انجام داده باشد، تنها یک حق ماموریت او محاسبه شده و به او پرداخت می‎شود.

 

آیا اگر کارمندی هنگام انجام ماموریت دچار حادثه شود، شامل بیمه می‌شود؟

بله. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، مزایای کار هنگام انجام ماموریت دقیقا مشابه با انجام کار در محل کار اصلی است و موضوع بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. هنگامی که فردی به ماموریت اعزام می‎شود باید مدارک مربوط به ماموریت رفتن او، در محل کار وجود داشته باشد. در صورتی که فرد دچار حادثه شد یک نسخه از حکم ماموریت او برای سازمان تامین اجتماعی ارسال ‎شود تا خدمات درمانی و مستمری برای وی انجام و پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: پرداخت دیه حوادث کار بر عهده کیست؟

از آنجائیکه که معمولا انجام ماموریت دارای شرایط و مزایای خوبی است، از زمان‎های دور کارمندان تمایل به انجام ماموریت داشتند و مبلغ و مزایا نیز در فیش حقوقی آن‎ها درج می‎شد. اما ماده 46 قانون کار به ماموریت و پرداخت حق ماموریت، صورت رسمی بخشید. در این مقاله تلاش کردیم تا تمام توضیحات و نکاتی که لازم است درمورد حق ماموریت بدانید برایتان توضیح دهیم. در صورتی که همچنان سوالی دارید می‌توانید در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا همکاران ما در فینتو شما را راهنمایی کنند.

بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو این افتخار را دارد که برای چندمین سال متوالی نرم افزار حقوق و دستمزد شماره 1 ایران باشد. با نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید بی نهایت کارگاه و پرسنل تعریف کنید، حقوق، مزایا و کسورات را ثبت و  عوامل دلخواه خود را اضافه کنید. کارمندان نیز میتوانند فیش حقوقی خود را مشاهده کنند. از دیگر ویژگی های فینتو تهیه دیسکت بیمه و مالیاتی، پرداخت گروهی بانک، اعمال انواع معافیت های بیمه و مالیات و همینطور اتصال به نرم افزار حضور و غیاب فینتو است. نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو 30 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، رسیدگی به کلیه امور حقوق و دستمزد کسب و کار خود را شروع کنید:

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

اشتراک گذاری:

1 در مورد “حق ماموریت چیست؟ صفر تا صد قوانین حق ماموریت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا