محاسبه بیمه اتباع خارجی + آخرین تغییرات 1402

محاسبه بیمه اتباع خارجی + آخرین تغییرات 1401

بیمه همیشه یکی از دغدغه‎‌های اتباع خارجی بوده است. از طرفی کارفرمایان نیز معمولا اطلاعات کاملی در مورد نحوه بیمه کردن اتباع خارجی ندارند و همین امر ممکن است موجب دردسر‌هایی برای کارفرما و حتی کارگر شود. در این مقاله از فینتو به طور کامل به نحوه بیمه اتباع خارجی در ایران، مدارکی که اتباع خارجی برای بیمه شدن نیاز دارند و همچنین تفاوت بیمه اتباع خارجی با اتباع ایرانی می‌پردازیم.

بیمه اتباع خارجی چگونه است؟

در گذشته بیمه‌ی کارگران اتباع خارجی چهار‌چوب و مقررات روشنی نداشت و این موضوع موجب می‌شد تا این افراد از حقوق خود محروم شوند. اما از سال 93 بیمه‌ی اتباع خارجی اجباری شد و در حال حاضر تمامی کارگران اتباع خارجی در صورتی که شرایط عمومی لازم برای بیمه شدن را داشته باشند، کارفرما موظف است که آن‌ها را بیمه کند.

شرایط عمومی بیمه برای کارگران اتباع خارجی شامل موارد زیر است:

  • ارائه پروانه کار(کارت کار معتبر)
  • اشتغال در کارگاه‌ها، مجموعه و سازمان‌های تحت قرارداد با سازمان تامین اجتماعی
  • تکمیل پرسشنامه نام‌نویسی و دریافت شماره تامین اجتماعی

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین قوانین اداره کار که پیش از قرارداد باید بدانید

حق بیمه اتباع خارجی چقدر است؟

نرخ حق بیمه برای کارگران اتباع خارجی 27 درصد است که 20 درصد از آن توسط کارفرما، 7% توسط خود کارگر پرداخت می‌‍شود. کارفرما وظیفه دارد که هر ماه 7%  سهم حق بیمه‎ کارگر را از حقوق او کسر کند و همراه با 20% حق بیمه‎ای که خود موظف به پرداخت آن است، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه حقوق و دستمزد و همینطور محاسبه بیمه و لیست بیمه کارکنان با کم‌ترین هزینه از نرم‌افزار حقوق‌و‌دستمزد فینتو استفاده کنید.

تفاوت بیمه اتباع خارجی با بیمه اتباع ایرانی چیست؟

سازمان تامین اجتماعی برخلاف اتباع ایرانی، به اتباع خارجی بیمه بیکاری پرداخت نمی‎کند؛ به جز این مورد می‎توان گفت که اتباع خارجی تقریبا به طور مساوی با اتباع ایرانی از تمام مزایای بیمه سازمان تامین اجتماعی برخوردار هستند.

اتباع خارجی شامل دریافت چه مزایایی از بیمه سازمان تامین اجتماعی می شوند؟

سازمان تامین اجتماعی متعهد به ارائه خدمات زیر به تمام بیمه شدگان اتباع خارجی است.

حمایت‌های بلند مدت شامل:

  • پرداخت مستمری بازنشستگی
  • پرداخت مستمری فوت (مستمری بازماندگان)
  • پرداخت مستمری از کار افتادگی کلی و جزئی ناشی از کار
  • پرداخت مستمری از کار افتادگی کلی غیر ناشی از کار

حمایت‌های کوتاه مدت شامل:

  • ارائه دفترچه درمانی برای حمایت در برابر حوادث و بیماری
  • پرداخت غرامت ایام بیماری و ایام بارداری
  • پرداخت غرامت نقص عضو
  • پرداخت کمک هزینه ازدواج
  • پرداخت هزینه وسایل کمک هزینه پزشکی
  • پرداخت هزینه کفن و دفن

شماره اختصاصی تامن اجتماعی (SSN) برای اتباع خارجی:

همه اتباع خارجی برای برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی لازم است که کد اختصاصی تامین اجتماعی یا کد SSN داشته باشند. آن دسته از اتباع که دارای کارت اقامت هستند، کد اختصاصی بر روی کارت اقامت آن ها درج شده است اما در صورتی که اتباع این کد را نداشته باشند، برای دریافت آن لازم است به همراه شماره گذرنامه و شناسه فراگیر به ذفاتر خدمات اتباع خارجی (دفاتر کفالت) مراجعه کنند و نسبت به ثبت نام جهت اخذ کد اختصاصی تامین اجتماعی اقدام کنند.

آیا اتباع خارجی می توانند به صورت خویش فرما تحت پوشش بیمه قرار بگیرند؟

بله؛ در صورتی که اتباع خارجی در فعالیت‎های تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی شاغل باشند، با ارائه پروانه کار می‌توانند با انعقاد قرارداد، تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد مثل بیمه بازنشستگی، خدمات درمانی، از کار افتادگی و فوت قرار بگیرند.

محاسبه بیمه اتباع خارجی + آخرین تغییرات 1401

شرایط برای دریافت بیمه خویش‌فرما شامل موارد زیر است:

  • حداکثر سن برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال است ( اگر سن فرد متقاضی بیشتر باشد، در صورتی خواسته او قبول می‌شود که دو برابر مازاد سنی، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.)
  • اشتغال در فعالیت‌های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی
  • ارائه گواهی کار (کارت کار معتبر)
  • ارائه درخواست کتبی و ثبت درخواست در دبیرخانه
  • تکمیل پرسشنامه و دریافت کد تامین اجتماعی

حق بیمه برای اتباع خارجی در بیمه خویش فرما چقدر است؟

نرخ حق بیمه برای اتباع خارجی که قصد انجام بیمه خویش فرما دارند، بسته به نوع بیمه‌ای که انتخاب می‌کنند سه حالت دارد:

  • بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با حق بیمه 14 درصد (12 درصد سهم شخص بیمه شده و 2% درصد سهم دولت)
  • بیمه بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت با حق بیمه 20 درصد (18 درصد سهم شخص بیمه شده و 2% سهم دولت)
  • بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با حق بیمه 16 درصد (14 سهم شخص بیمه شده و 2% سهم دولت)

بیشتر بخوانید: آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه

دستمزد اتباع خارجی در بیمه خویش فرما چگونه است؟

دستمزد اتباع خارجی در بیمه خویش‌فرما به دو حالت زیر تعیین می‌شود:

  • اگر فرد سابقه بیمه نداشته باشد یا کم‌تر از 360 روز دارای سابقه حق بیمه باشد، می‌تواند که دستمزد خود را بر مبلغی بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار تعیین کند.
  • اگر فرد بیش از 360 روز سابقه بیمه داشته باشد، دستمزد او برابر با میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه آخرین 360 روز قبل از ثبت تقاضا در دبیرخانه است

 

اگر اتباع خارجی در کشور خود بیمه شده باشند، می توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی هم استفاده کنند؟

چنانچه اتباع خارجی در کشور خود بیمه شده باشند و از حمایت‎های بیمه‌ای در مواردی مثل بیماری یا بارداری، از کار افتادگی، فوت یا غرامت دستمزد برخوردار باشند، در ایران تنها در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه خواهند شد. از این رو کارفرما می‎بایست لیست جداگانه‌ای تنظیم کرده و هر ماه معادل 3% از حقوق و مزایای فرد را به عنوان حق بیمه پرداخت نماید.

شرایط سنی برای بازنشسنگی اتباع خارجی چگونه است؟

شرایط بارنشتگی برای اتباع خارجی با توجه به سن و سال های فعالیت به شرح زیر است:

  • آقایان با حداقل 60 سال سن و دارا بودن حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا داشتن 50 سال سن و حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه
  • خانم ها با حداقل 55 سال سن و دارا بودن حداقل 10 سال سابقه حق بیمه و یا داشتن 45 سال سن و حداقل 30 سابقه پرداخت حق بیمه
  • خانم ها با حداقل 42 سال سن و 20 سابقه پرداخت حق بیمه
  • تمامی بیمه شدگان زن و مرد بدون در نظر گرفتن شرایط سنی میتوانند با داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته شوند.

توجه: اگر مردان 60 سال سن و زنان 55 سال سن داشته باشند اما سابقه پرداخت حق بیمه آن ها به 10 سال نرسیده باشد، میتوانند کسری باقی مانده حق بیمه تا سقف 10 سال را پرداخت کنند و با میزان دریافتی 10 روز حقوق بازنشسته شوند.

آیا اتباع خارجی می توانند به علت سختی کار پیش از موعد بازنشسته شوند؟

بله مطابق با قانون، اتباع خارجی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در شغل‌های سختی که سلامتی را مختل می‌کند مشغول به کار بوده‌اند و حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند، بدون شرایط سنی می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

در صورتی که مدت زمان اشتغال فرد به تعداد سال‌های تعیین شده( 20و 25 سال) نرسیده باشد اما کمیسیون پزشکی فرسایش یا آسیب جسمی یا روحی او بر اثر سختی کار را تشخیص دهد، فرد می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد. توجه داشته باشید که در مشاغل سخت هر یک سال سابقه پرداخت حق بیمه معادل یک سال و نیم حساب خواهد شد.

از آنجایی که بسیاری از کارفرمایان ممکن است که نسبت به حقوق و استثنا‌هایی که برای کارگران اتباع خارجی وجود دارد آگاه نباشند و همینطور کارگران اتباع خارجی اطلاعات کافی نسبت به شرایط بیمه نداشته باشند، در این مقاله تلاش کردیم تمام نکاتی که لازم است در این مورد بدانید را شرح دهیم. توصیه می‌کنیم برای محاسبه حقوق و دستمزد و محاسبه و تهیه لیست بیمه با کم‌ترین هزینه از نرم‌افزار حقوق و دستمزد فینتو استفاده کنید تا علاوه بر کاهش هزینه‌های حسابرسی، جلوگیری از بروز خطای انسانی، بدون اتلاف وقت و به صورت 24 ساعته و همیشگی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “محاسبه بیمه اتباع خارجی + آخرین تغییرات 1402”

  1. سلام اتبای خارجی هستم دارای پاسپورت خانواری دارای کارت کارایامیتوانم بیمه تمیم اجتماعی بگیرم اگرمیشود راه نمای کنید سال لانه پرداخن مبشود ماه چقدر است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا