کد کارگاهی چیست؟+ لیست مدارکی که برای دریافت کد کارگاهی نیاز است

کد کارگاهی

 

اگر کارفرما هستید و قصد بیمه کارکنان خود را دارید حتما در مورد کد کارگاهی هم شنیده اید اما ممکن است در مورد این که این کد چیست و برای گرفتن آن به چه مدارکی نیاز دارید اطلاعات کاملی نداشته باشید. در این مقاله از فینتو کد کارگاهی را به طور کامل توضیح می‎دهیم و سپس به این موضوع می‎پردازیم که برای دریافت آن به چه مدارکی نیاز دارید و داشتن آن چه مزیت هایی دارد.

 

کد کارگاهی

کد کارگاهی چیست؟

 

در ابتدا لازم است این نکته را مشخص کنیم که دریافت کد کارگاهی فقط مختص به کارگاه ها نیست و تمامی کارفرمایانی که کارمند دارند، موظف به بیمه کردن آن‎ها هستند و لازم است که ابتدا کد کارگاهی بیمه را دریافت کنند.

کد کارگاهی بیمه، یک کد 10 رقمی است که از طرف سازمان تامین اجتماعی به شرکت های اقتصادی یا تجاری و کارگاه ها داده می‎شود. سه رقم اول این کد ده رقمی شعبه سازمان تامین اجتماعی را نشان می‎دهد، سه رقم دوم نشان دهنده نوع فعالیت آن کسب و کار است و چهار رقم آخر شماره پرونده است.

برای دریافت کد کارگاهی، کارفرما می‎تواند هم شخص حقیقی و هم شخص حقوقی باشد اما بسته به حقوقی یا حقیقی بودن کارفرما، مدارکی که برای دریافت کد کارگاهی نیاز دارند با هم متفاوت است که در زیر، مدارک لازم برای هر دو حالت را توضیح می‎دهیم

 

مدارکی که یک شخص حقیقی برای دریافت کد کارگاهی احتیاج دارد:

 

در صورتی که کارفرما یک شخص حقیقی باشد، بسته به اینکه مجوز کار دارد یا خیر، به مدارک متفاوتی نیاز دارد که در جدول زیر مدارک لازم برای هر دو حالت را توضیح داده ایم

کارفرمایی که مجوز کار دارد

(پروانه کسب، پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری)

کارفرمایی که مجوز کار ندارد

(پروانه کسب، پروانه بهره برداری یا پروانه تاسیس دریافت نکرده است)

1-    تهیه فرم نمونه امضا یا اثر انگشت خود از دفتر اسناد رسمی 1- سند مالکیت یا اجاره نامه

 

2-    مدارک شناسایی ( کارت ملی، شناسنامه) 2- شراکت نامه دفتری یا عادی
3-    جواز تاسیس و یا هر جواز دیگری که برای کسب و کار خود تهیه کرده‎اید 3- ارائه گزارش از بازرسی های انجام شده
4-    سند مالکیت یا اجاره نامه ملکی که در آن فعالیت دارید 4- ارائه تاییدیه از هم صنف‎های خود در صورت لزوم (ارائه تاییدیه صنفی برای همه مشاغل ضروری نیست و به نوع کسب و کار بستگی دارد)
5-    در بعضی مشاغل لازم است که یک تاییدیه از هم صنف های خود ارائه دهید (برای همه مشاغل اینگونه نیست)

 

مدارکی که یک شخص حقوقی برای دریافت کد کارگاهی نیاز دارد:

 

اگر کارفرما یک شخص حقوقی باشد، برای دریافت کد کارگاهی به مدارک زیر نیاز دارد. توجه داشته باشید که در صورتی که به عنوان شخص حقوقی کد کارگاهی دریافت کرده اید، اگر پس از مدتی تغییری در مدارک ارائه شده ایجاد شود باید آن را به بیمه تامین اجتماعی گزارش کنید.

  • سند مالکیت یا اجاره نامه ملکی که در آن فعالیت دارید
  • مدارک شناسایی اعضا اصلی شرکت و هیئت مدیره ( کارت ملی و شناسنامه)
  • شماره حساب بانکی و روزنامه رسمی تاسیس شرکت (در صورتی که شرکت تغییراتی داشته، روزنامه ای که مربوط به آخرین تغییرات صورت گرفته است را هم ارائه دهید)
  • لازم است درخواست خود را به صورت کتبی و با سربرگ شرکت ارائه دهید
  • اگر مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره قبلا سابقه بیمه داشته باشند، ارائه دفترچه بیمه آن‎ها نیز لازم است

 

آیا برای دریافت کد کارگاهی ارائه مدارک کارکنان هم لازم است؟

 

درصورتی که برای اولین بار کد کارگاهی دریافت می‎کنید، لازم است که یک لیست کامل از کارکنان و فیش حقوقی آن‎ها را را نیز ارائه دهید تا علاوه بر ثبت اطلاعات آن‎ها در بیمه سازمان تامین اجتماعی، برای آن‎ها کد بیمه صادر شود. توجه داشته باشید که اگر هر یک از کارکنان قبلا سابقه کار در جای دیگری را داشته باشند و بیمه شده باشند و کد بیمه ای داشته باشند، احتیاجی نیست مجددا برای آن‎ها کد بیمه دریافت کنید.

 

 

دریافت کد کارگاهی چه مزیت هایی دارد؟

 

از آنجایی که تنها پس از دریافت کد کارگاهی می‎توانید شرکت و کارکنان خود را بیمه کنید، از مزیت های دریافت آن می‎توانیم به خدمات بیمه تامین اجتماعی مثل: بیمه بازنشستگی، بیمه از کار افتادگی، کمک هزینه های درمانی، حق اولاد، حق ماموریت، مرخصی های قانونی و دریافت ارزاق تحویلی اشاره کنیم

 

چه مدت طول میکشد تا کد کارگاهی صادر شود؟

 

بعد از تشکیل و تکمیل پرونده، بازرس از محل کار شما بازدید می‎کند و پس از بررسی در صورت تایید ظرف مدت زمان 30 روز این کد برای شما صادر می‎شود

 

کد کارگاهی

 

آیا میتوان کد کارگاهی را تغییر داد؟

بله. با مراجعه به شعبه های سازمان تامین اجتماعی می‎توانید نسبت به تغییر آن اقدام کنید

 

جریمه و مجازات عدم دریافت کد کارگاهی چیست؟

 

در صورتی که کارفرما کد کارگاهی دریافت نکرده باشد، یعنی کارکنان شرکت یا کارگاه را بیمه نکرده است و مطابق با ماده 183 قانون کار، علاوه بر پرداخت کلیه ی حقوقی که نسبت به کارگر داشته، مطابق با شرایط و مراتب جرم محکوم به پرداخت جریمه نقدی به میزان دو تا ده برابر مبلغ بیمه خواهد شد.

 

آیا فقط مدیرعامل شرکت یا صاحب کارگاه میتواند کد کارگاهی دریافت کند؟

 

خیر، در صورتی که به هر دلیلی از جمله مشغله کاری مدیر عامل یا صاحب کارگاه نتواند شخصا برای دریافت کد کارگاهی اقدام کند می‎تواند به شخص دیگری وکالت دهد تا به جای او برای دریافت آن اقدام کند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله تلاش کردیم تا تمام توضیحات و سوالاتی که ممکن است درباره کد کارگاهی داشته باشید را برایتان توضیح دهیم. در پایان خوب است به این نکته اشاره کنیم که در صورتی که کارفرما هستید از دریافت این کد و به دنبال آن بیمه کردن کارکنان به دلایل مختلف سر باز نرنید، چرا که علاوه بر محرومیتی که از لحاظ مالی و حقوقی برای کارکنان به علت نداشتن بیمه پیش می آید، درصورت بازرسی از طرف شرکت بیمه، شما نیز متقبل جریمه ‎های سنگینی خواهید شد.

 

فینتو، جدیدترین نسل نرم افزارهای حسابداری

 

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو، جدیدترین نسل نرم افزارهای حسابداری است که برخلاف سیستم های قدیمی شما میتوانید با کم ترین هزینه و بدون نیاز به نصب نرم افرارهای گران قیمت و پیچیده، آسان تر از همیشه به امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید و از هرکجا و در هر زمان به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید. نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت تست رایگان دارد. همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر میتوانید با ایجاد یک حساب کاربری به صورت کاملا رایگان رسیدگی به امور مالی و حسابداری خوذ را با فینتو را آغاز کنید

نرم افزار حسابداری

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا