کارهایی که مدیر یک شرکت تازه تاسیس برای امور حسابداری شرکتش باید انجام دهد

مفاصای حساب

مدیر یک شرکت تازه تاسیس بایستی تجربه و آگاهی کافی در زمینه انجام امور حسابداری شرکت خود را داشته باشد. از جمله اقدامات مربوط به امور حسابداری می‌توان به تهیه دفاتر قانونی، ایجاد بایگانی اسناد مالی و همچنین تهیه نرم افزار حسابداری اشاره نمود. ناگفته نماند که استخدام حسابدار با تجربه و باسواد از دیگر اقداماتی است که بایستی با دقت انجام شود.

شرکت تازه تاسیس

مدیر یک شرکت تازه تاسیس بایستی تمام سعی خود را برای انجام وظایف مربوط به خود و فعالیت‌های ضروری شرکت انجام دهد. یک شرکت تازه تاسیس با توجه به این موضوع که هیچ تجربه و تخصصی ندارد و تازه پا به عرصه گذاشته است، بایستی از مشاوران مربوطه در این زمینه کمک بگیرد.

با توجه به بازار رقابتی شرکت‌هایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند، بنیان‌گذار مجموعه بایستی از ایده‌های نوین و خلاقانه برای ورود به بازار رقابتی و همچنین موفقیت و پیروزی در زمینه فعالیت خود استفاده کند.

از مهم‌ترین اقدامات و اموری که بایستی در یک شرکت تازه تاسیس به آن‌ توجه نمود، می‌توان به امور حسابداری، مالیات و بیمه اشاره کرد. در ادامه، به تمامی اقداماتی که مدیر یک شرکت تازه تاسیس می‌بایست در زمینه امور حسابداری به آن توجه کند را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

امور حسابداری شرکت تازه تاسیس

موسسات و شرکت‌های تازه تاسیس در هنگام شروع فعالیت، با توجه به قوانین و مقررات کشور خود تکالیفی را به عهده می‌گیرند. علاوه بر آن مدیر و سهامداران این شرکت‌ها برای اداره بهینه موسسه و شرکت‌شان بایستی اطلاعات به موقع و موثری را به دست آورند که برای انجام این امر و کسب و ارائه اطلاعات مالی شرکت نیازمند یک سیستم اطلاعاتی حسابداری هستند تا از این طریق اطلاعات مالی مربوطه برای موسسه تهیه شود.

حسابدار پس از آشنایی با نیاز‌های مختص به مجموعه، اقدام به طراحی یک برنامه حسابداری می‌کند تا از این طریق اطلاعات با‌ارزش و مفیدی از سیستم اطلاعاتی حسابداری را به مجموعه ارائه نماید. همچنین از دیگر اقدامات اولیه حسابدار می‌توان به طراحی کنترل‌های داخلی در یک شرکت تازه تاسیس اشاره نمود که این امر مانع به خطر افتادن منافع شرکت می‌شود.

از اقداماتی که یک مدیر در امور حسابداری بایستی انجام دهد می‌توان به شناسایی منابع درآمدی، هزینه‌یابی و تقلیل هزینه، جمع‌بندی و رسیدگی به اسناد و مدارک مالی و همچنین تهیه دفاتر قانونی و ایجاد بایگانی اسناد مالی اشاره کرد.

همانگونه که پیش از این اشاره کردیم، یکی از موارد بسیار مهم برای ادامه بقای هر شرکتی که به تازگی تاسیس شده است، سعی در کاهش هزینه‌هاست. از طرفی نمی‌توان به بهانه کم کردن از هزینه‌ای همچون استخدام نیروی انسانی، بدون استخدام فردی به عنوان حسابدار، امور مالی، حسابداری، بیمه و مالیاتی شرکت را به تعویق انداخت. در این صورت جریمه‌هایی که از عدم ارسال این مدارک تعیین می‌شود، به مراتب بیشتر از آن مقداری است که برای پرداخت تعیین شده بود.

حتما بخوانید : کدام نرم افزار حقوق و دستمزد برای شرکت کار آمد است؟

تهیه دفاتر قانونی برای شرکت تازه تاسیس

تهیه دفاتر قانونی برای شرکت‌هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، از دیگر وظایف مدیر مالی یا حسابدار است. جهت شروع فعالیت حسابدار در یک موسسه بایستی دفاتر قانونی به مدت دو سال تهیه شود. در دفتر مذکور تمامی اسناد و رویداد‌های مالی موسسه ثبت می گردد.

دقت در صحت و درستی رویداد‌های وارد شده در دفاتر قانونی بسیار مهم است؛ چرا که به دلیل حیاتی و مهم بودن اطلاعات و داده‌های مالی یک شرکت، نباید هیچ گونه اشتباهی در وارد کردن اطلاعات رخ دهد. مدیر شرکت تازه تاسیس می‌تواند دفتر حسابداری شرکت خود را به دو صورت ذیل تهیه نماید:

  • دفتر رسمی و قانونی
  • دفتر غیررسمی یا کمکی

دفاتر قانونی حسابداری

ایجاد بایگانی اسناد مالی

ایجاد بایگانی اسناد مالی نیز از دیگر اقداماتی است که مدیر بایستی انجام دهد. در خصوص اسناد مالی، بهتر است مدیر مربوطه یک محیط و مکان امن را در نظر بگیرد تا ضمن نیاز به اطلاعات، دسترسی راحتی داشته و از همه مهم‌تر، اطلاعات از دسترس افراد متفرقه به دور و در امنیت باشد.

برای مثال اطلاعات مربوطه در زمینه حقوق‌و‌دستمزد کارکنان و پرسنل یا رمز عبور‌های شرکت و کد کاربردی موسسه در مکانی امن و دور از دسترس دیگران نگهداری شود. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، برای نگهداری از مدارک و اطلاعات ضروری و مهم شرکت، بایگانی اسناد مالی آن الزامی است.

از دیگر اقدامات مدیران شرکت‌های تازه تاسیس در زمینه حسابداری می‌توان به اقدام برای دریافت کد اقتصادی و تهیه شناسه ملی از اداره دارایی اشاره کرد. جالب توجه است که این امر به منظور جمع‌آوری اطلاعات شرکت‌هایی که بیمه رد می‌کنند اما خود را غیر فعال می‌نامند انجام می‌شود.

بایگانی اسناد حسابداری

مراحل حسابداری در طول دوره مالی

سیستم حسابداری بایستی به طور پیوسته و منظم تمامی اطلاعات مالی موسسه را گرد‌آوری، اندازه‌گیری و ثبت نماید. فرآیند حسابداری شامل مراحلی است که بایستی به دقت صورت پذیرد:

  • جمع آوری اطلاعات مالی
  • تجزیه و تحلیل معاملات مالی
  • ثبت معاملات و عملیات در دفتر روزنامه
  • انتقال اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل
  • تهیه تراز آزمایشی
  • اصلاح حساب‌های دفتر کل
  • تهیه صورت‌های مالی
  • بستن حساب‌های موقت
  • تهیه تراز آزمایشی اختتامی

امور حسابداری و مالیاتی شرکت تازه تاسیس

از دیگر اقداماتی که پس از ثبت یک شرکت تازه تاسیس بایستی به آن توجه نمود، انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی است. مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که افراد بایستی برای بهره‌مندی از خدمات و امکانات یک کشور آن را بپردازند. مالیات رابطه تنگاتنگی با امور مربوط به حسابداری دارد. چرا که یک شرکت با توجه به هزینه‌ها و درآمد سالانه خود که در سیستم حسابداری ثبت و وارد می‌شود، مقدار مالیاتی را موظف به پرداخت آن است، بدست می‌آورد.

همچنین برای مدیریت بهتر شرکت تازه تاسیس و در امان نگه داشتن آن از جرایم مالیاتی، بهتر است تا در ابتدای شروع فعالیت‌های خود، یک تقویم با تاریخ‌های حسابداری، مواعد و مهلت‌های ارائه، ارسال و پرداخت لیست‌ها و گزارش‌ها آماده داشته باشید تا با ارسال به موقع جریمه تاخیر را متحمل نشوید.

به علاوه، با دنبال کردن رسانه‌های مجازی فینتو، می‌توانید آسوده خاطر باشید که تاریخ هیچ مهلتی را برای ارسال و یا پرداخت مدارک از دست نخواهید داد.

راهکار برای شرکتی که سرمایه اولیه محدودی دارد چیست؟

یکی از بهترین و البته به صرفه‌ترین شیوه‌های انجام این بخش از حسابداری هر شرکتی، استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو است. این نرم‌افزار با ارائه دو خدمت حقوق و دستمزد و تنخواه گردان آنلاین، شما را از خرید این دو سیستم گران قیمت حسابداری در نمونه‌های سنتی و همچنین کار کردن با سامانه  ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی که بسیار سخت و اشتباه برانگیز است، بی‌نیاز می‌کند.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

3 در مورد “کارهایی که مدیر یک شرکت تازه تاسیس برای امور حسابداری شرکتش باید انجام دهد”

  1. ممنون بابت مطلب خوبتون
    بنده یک شرکت رو تاز تاسیس کردم
    به نظر شما بهتر هست که یک حسابدار تمام وقت استخدام کنم یا اینکه چون هنوز کارم توسعه پیدا نکرده میتونم با مشاوره حسابداری هم کارها رو انجام بدم؟

    1. با سلام به نظرم استخدام یک حسابدار خبره و یا یک مشاور مالی و مالیاتی خبره مخصوصا برای شرکت تازه تاسیس که چشم انداز خوبی دارد بسیار مفید بوده و به مثابه واکسن برای کودکان می‌باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا