صورت سود و زیان چیست؟ آموزش محاسبه صورت سود و زیان

صورت سود و زیان از مهم ترین صورت های مالی است که هم برای صاحبان کسب و کار و هم برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در یک  شرکت را دارند مهم است که با آن به صورت کامل آشنا باشند. دراین مقاله از فینتو قصد داریم که به طور کامل به صفر تا صد صورت سود و زیان و آموزش محاسبه صورت و زیان بپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه  فینتو باشید.

صورت سود و زیان چیست؟

صورت زیان یکی از مهم ترین صورت های اساسی است که سود یا زیان خالص یک شرکت را طی یک مدت مشخص نشان میدهد. این صورت مالی بیانگر این است که پس از بررسی تمام فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت، با کسر هزینه ها از درآمدها سود یا زیان شرکت چقدر است.

روش محاسبه صورت و زیان

در صورت سود و زیان میتوانید اقلام مختلفی را وارد کنید که در ادامه به توضیح آن ها نیز میپردازیم اما به طور کلی فارغ از اینکه چه اقلامی در صورت سود و زیان وجود دارد، مطابق با اصول حسابداری در تهیه صورت سود و زیان از فرمول های زیر استفاده میشود:

1-   محاسبه سود دوره مالی در صورت سود و زیان

برای محاسبه سود دوره مالی از فرمول زیر استفاده میکنیم:

سود دوره مالی = میزان درآمدهای دوره مالی – هزینه های دوره مالی

در صورتی که مجموع درآمدها از مجموع هزینه ها بیشتر باشد، نشان دهنده سود ده بودن آن کسب و کار طی دوره مالی مشخص شده است

2-   محاسبه زیان دوره مالی در صورت سود و زیان

برای محاسبه زیان دوره مالی هم از فرمول زیر استفاده میکنیم:

زیان دوره مالی = میزان هزینه های دوره مالی – درآمد های دوره مالی

مطابق با این فرمول نیز میتوان گفت که در صورتی که مجموع هزینه ها بیشتر از مجموع درآمدها باشد، کسب و کار طی آن دوره مالی مشخص شده، زیان ده بوده است.

بیشتر بخوانید: صورت جریان وجوه نقد چیست؟ آموزش محاسبه

اقلام صورت سود و زیان:

  • درآمد: درآمد باید در ابتدای صورت سود و زیان ذکر شود. این درآمد میتواند درآمد حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات  باشد.
  • هزینه فروش: بهای تمام شده کالا در این قسمت ذکر میشود. لازم است که تمام عوامل دخیل در تولید کالا از هزینه های خرید مواد عوامل تا حقوق و دستمزد کارکنان و سایر هزینه های مرتبط را در این قسمت ثبت کنید
  • سود ناخالص (Gross profit): سود ناخالص یا ناویژه از کسر هزینه های فروش از مجوع درآمد به دست می آید. در محاسبه سود ناخالص هزینه های متغیر در نظر گرفته میشود. هزینه های متغیر شامل مواردی مانند هزینه مواد اولیه، سربار تولید و.. است.

برای محاسبه سود ناخالص از فرمول زیر استفاده میکنیم:

سود ناخالص = بهای تمام شده کالای فروش رفته – هزینه تولید

  • سود خالص (Netprofit): سود خالص یا سود ویژه به سودی گفته میشود که پس از کسر تمامی هزینه های سازمان از جمله هزینه های عملیاتی و مالیاتی و … برای شرکت باقی میماند. برای محاسبه سود خالص از فرمول زیر استفاده میکنیم:

سود خالص:  سود عملیاتی – هزینه های غیر عملیاتی + مالیات – درآمدهای غیرعملیاتی

  • سود یا زیان عملیاتی: سود یا زیان عملیاتی یا سود قبل از کسر مالیات به سودی گفته میشود که پس از کسر تمامی هزینه های عملیاتی شرکت باقی میماند. این سود قابلیت تکرار شوندگی بالایی دارد چرا که در نتیجه عملیات های اصلی شرکت به دست می آید.

برای محاسبه سود عملیاتی از فرمول زیر استفاده میکنیم:

سود عملیاتی = سود ناخالص – هزینه های اداری عمومی و فروش – هزینه استهلاک

  • هزینه عملیاتی: هزینه های عملیاتی به کلیه هزینه و مخارج هایی گفته میشود که برای خرید تجهیزات، بازاریابی، بیمه و حقوق و سایر موارد از این دست پرداخت کرده اید.
  • هزینه های مالی: در صورتی که از تسهیلات بانکی استفاد کرده باشید لازم است مواردی مانند جریمه دیرکرد، میزان بهره و سایر موارد مربوطه را در این قسمت وارد کنید.
  •   مالیات بر درآمد
  •   هزینه استهلاک
  •   سایر هزینه ها

 

بیشتر بخوانید: ترازنامه چیست؟ آموزش کامل ترازنامه

انواع صورت سود و زیان:

صورت سود و زیان تلفیقی:

صورت سود و زیان تلفیق مجموعه ای از درآمدها و هزینه های تمام شعبه ها یا زیر مجموعه های یک کسب و کار/سازمان است.  در این نوع از صورت سود و زیان درآمدها و هزینه های مربوط به معاملات بین شعبه های یک کسب و کار کسر میشود تا مشخص شود مراودات مالی بین شرکتی چقدر بوده است و تاثیری بر روی جایگاه مالی کسب و کار ندارد.

 

صورت سود و زیان جامع چیست:

در صورت سود و زیان جامع تمام هزینه های محقق شده یا محقق نشده و تعدیلات سنواتی اعمال میشود  به همین دلیل این نوع از صورت سود و زیان برای تهیه گزارشات بسیار پر کاربرد است.

 

بیشتر بخوانید: آموزش بستن حساب های دائم و حساب های موقت

 

صورت سود و زیان انباشته:

این سود و زیان مربوط به یکی از حساب های دائمی شرکت و مربوط به فعالیت های گذشته است که مانده سال گذشته به سال بعدی منتقل میشود. برای محاسبه سود و زیان انباشته، انباشته ابتدای دوره و خالص سود و زیان را با هم جمع میکنیم و از مجموع سود سهام نقدی و سود سهم کسر میکنیم. عدد به دست آمده سود و زیان انباشته آن دوره مالی را به ما نشان میدهد.

با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید در هر زمان و از هر کجا به تمامی امور مربوط به حسابداری کسب و کار خود رسیدگی کنید. نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو 15 روز مهلت تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمام مور مالی و حسابداری و همینطور ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را با نرم افزار فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا