ماده 272 قانون مالیات های مستقیم – تفسیر + اطلاعیه جدید

ماده 272 قانون مالیات مستقیم

اخیرا سازمان امور مالیاتی اطلاعیه ای در خصوص نحوه اجرای ماده 272 قانون مالیات مستقیم منتشر کرد که توجه مودیان مالیاتی را به خود جمع کرد. در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل ماده 272 قانون مالیات مستقیم، بیانه سازمان امور مالیاتی و تفسیر تبصره های ماده 272 قانون مالیات مستقیم بپردازیم.

 

ماده 272 قانون مالیات مستقیم

ابتدا متن ماده 272 ق.م.م و سپس تفسیر و تبصره و اطلاعیه های آن را با هم میخوانیم.

 

متن ماده 272 قانون مالیات مستقیم

” سازمان امور مالیاتی مکلف است تا پایان دی ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروه هایی از اشخاص حقیقی و حقوقی که علاوه بر شرکت های موضوع بندهای (الف) و (د) ماده واحده “قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی) مصوب سال 1373 بر اساس نوع و حجم فعالیت آن ها ملزم به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی  یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه میباشند را از طریق مقتضی (درج در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و یا سامانه الکترونیکی مربوط) به اطلاع این گروه از اشخاص برساند.

 

تفسیر ماده 272 قانون مالیات مستقیم

معنای این ماده از قانون مالیات های مستقیم این است که شرکت های بورسی یا متقاضی پذیرفته شدن در بورس، اصناف بازرگانی و خدماتی و تولیدی، شعبه یا دفتر نمایندگی شرکت های خارجی، شرکت های سهامی عام و شرکت های تابعه آن ها،  مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته به آن‌ها وظیفه دارند که صورت های مالی حسابرسی شده خود را همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا نهایتا تا سه ماه پس از پایان مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

 

 ” بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد شخاص حقوقی –  آموزش نحوه محاسبه” 

 

جریمه عدم ارائه صورت مالی حسابرسی شده

در ادامه  ماده 272 قانون مالیات مستقیم آورده شده است که عدم ارائه این گزارش حسابرسی مالی مشمول 20% جریمه خواهد بود و درآمد مشمول مالیات مودیان مطابق با مقررات این ماده قانونی خواهند بود. در انتها نیز متذکر شده است که این جریمه قابل مطالبه از مالیات هایی که مطابق با قانون مالیات مستقیم به صورت نرخ مقطوع  (مانند مالیات نقل و انتقال املاک) محاسبه میشوند نخواهد بود.

 

تبصره جدید سازمان امور مالیاتی در خصوص ماده 272 قانون مالیات مستقیم

سازمان امور مالیاتی در 26 دی ماه 1402 طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در راستای اجرای ماده 272 ق م م  مشاغل و اشخاص حقیقی و حقوقی زیر که تاریخ شروع به فعالیت آن ها پس از ابلاغ این اطلاعیه است هم از این پس موظف به ارائه گزارش حسابرسی خواهند بود:

 

1.اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس نوع فعالیت

– شعب و دفاتر نمایندگی شرکت‌های خارجی که در اجرای قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت­های خارجی مصوب سال 1376، در ایران ثبت شده ‌اند.

– شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن‌ها.

– شرکت­های سرمایه­ گذاری (هلدینگ) و شرکت­های تابعه و وابسته به آن‌ها.

– مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها، سازمان­ها و مؤسسات تابعه و وابسته به آن­ها.

 

2.اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس حجم فعالیت

 ساير اشخاص حقوقي و حقيقي (شامل شركت­هاي سهامي خاص و ساير شركت­ها و همچنين مؤسسات غيرتجاري، شرکت‌ها و مؤسسات تعاوني و اتحادیه‌ های آن­ها و اشخاص حقيقي كه طبق مقررات قانوني مربوط، مكلف به نگهداري دفاتر قانوني می ‌باشند) كه بر اساس آخرين اظهارنامه تسليمي خود،‌ جمع كل ناخالص درآمد (فروش کالا و يا ارائه خدمات اعم از عملياتي و غيرعملياتي) آن­ها بيش از سیصد (300) ميليارد ريال (در مورد شرکت‌های پيمانكاري، دريافتي آن­ها بابت پيمان­هاي منعقد شده بيش از سیصد (300) ميليارد ريال) يا جمع دارایی‌های آن­ها (جمع ستون بدهكار ترازنامه یا صورت ‌وضعیت مالی) بيش از پانصد (500) ميليارد ريال باشد.

ماده 272 قانونن مالیات مستقیم

 

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

با نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه جداگانه ای و بدون نیاز به شرکت های معتمد یا واسط صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. فینتو نیازی به نصب و راه اندازی نرم افزارهای پیچیده و گران قیمت ندارد و شما میتوانید تنها با ایجاد یک حساب کاربری، در هر لحظه و از هر کجا به تمام امور مالی، حسابداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان رسیدگی کنید. برای استفاده از 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری فینتو بر روی لینک زیر کلیک  و همین حالا حسابداری را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا