حقوق بگیران در سال ۹۷ چقدر باید مالیات بدهند

حقوق بگیران در سال ۹۷ چقدر باید مالیات بدهند

مطالب مرتبط: مالیات بر حقوق 1401

مالیات حقوق بگیران به چه معناست؟ چرا بیشتر اقشار جامعه موظف به پرداخت مالیات هستند؟ آیا مالیات حقوق بگیران صحیح است؟ اگر شما یکی از حقوق بگیران دولتی هستید، در پایان هر سال موظف هستید با توجه به مبالغی که مشخص می‌شوند، مالیات خود را به دولت بپردازید. اما آیا اطلاعات کافی در مورد مالیات حقوق بگیران دارید؟ همراه ما باشید تا هر آنچه را که لازم است در رابطه با مالیات حقوق بگیران بدانید، به شما بگوییم و اطلاعات شما را در زمینه مالیات حقوق بگیران افزایش بدهیم.

مالیات حقوق

مالیات حقوق به کل مبلغ حقوق دریافتی شما و مواردی که در فیش حقوقی ذکر شده است، تعلق می‌گیرد و این شامل حق مسکن شما، اضافه‌کاری که دریافت کرده‌اید و حتی حق اولاد نیز می‌شود و تمام این موارد با یکدیگر جمع شده و از حقوق شما کسر می‌شود. این میزان ممکن است برای کارمندانی با سمت یکسان، متفاوت باشد چرا که مزایایی که کارفرمایان به شما ارائه می‌دهند، با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت‌ها شامل: مالیات اسباب منزل، مالیات اتومبیل و راننده‌ها و حتی مالیات منزل شما می باشد. اینکه شما هر یک از موارد فوق را به کمک شرکتتان دریافت کرده باشید شما را مشمول مالیات می‌کند.

 مالیات حقوق بگیران

چرا باید مالیات بپردازیم؟

  • نپرداختن مالیات منجر به کاهش درآمد دولت و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت است.
  • نپرداختن مالیات، احساس تبعیض و مورد ظلم قرار گرفتن کسانی که مالیات می پردازند را به وجود می آورد.
  • نپرداختن مالیات، کشور را با مشکل تأمین مالی مواجه می نماید و کاهش رفاه را به دنبال خواهد داشت.

عواملی که مالیات حقوق بگیران را تعیین می‌کنند:

 هر سال با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تولیدات داخلی، میزان مالیات آن سال مشخص می شود. در ابتدای هر سال میزان مالیات حقوق بگیران توسط وزارت اقتصادی و امور دارایی تصویب شده به افراد مرتبط که شامل کارخانه داران و صاحبین مشاغل می‌باشد، ابلاغ می‌شود. مالیات‌ حقوق بگیران یعنی تمامی افرادی که دارای قرارداد هستند و بیمه شده‌اند، در پایان هر ماه طبق جدولی که در ابتدای هر سال توسط وزارت امور دارایی ارائه می‌شود، محاسبه شده و به حساب امور دارایی و وزارت اقتصاد واریز می‌شود. باز هم لازم به ذکر است که این مالیات تمامی دریافتی‌های شما را در بر می‌گیرد و علاوه بر میزان پایه حقوقتان تمامی مواردی که گفته شد به حساب شما منظور می‌شود. پرداخت مالیات حقوق بگیران به عهده کارفرمایان است.

حتما بخوانید: آشنایی کامل با موارد مشمول بیمه حقوق

مالیات حقوق بگیران پیش از سال 97

در سال ۹۶ سقف مالیات حقوق دریافتی برای حقوق‌های ۲ میلیون تومانی بوده و کسانی که در ماه بیش از ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند، باید ساو (خراج و مالیات در حقوق) بپردازند. لازم به ذکر است که در ابتدای هر سال سقف میزان مالیات دچار تغییر شده و در یک جدول توسط سازمان امور دارایی و وزارت اقتصاد به مسئولین ذی‌ربط ابلاغ می‌شود. هر چقدر که میزان حقوق دریافتی شما از میزان پایه بیشتر باشد، باید مبلغ بیشتری را به عنوان مالیات بپردازید. چرا که پرداخت مالیات سیری صعودی را طی می‌کند. در سال‌های قبل از سال 97 این میزان برای مالیات حقوق بگیران  کمتر از دو میلیون تومان بوده است.

 مالیات حقوق بگیران

مالیات حقوق بگیران در سال 97

در رابطه با مالیات حقوق بگیران سال 97 نیز شیوه همان شیوه‌ی سال‌های سابق است و با توجه به تمامی مواردی که گفته شد، کار فرمایان باید میزان حقوق دریافتی را از حساب کارگران کسر کنند. با توجه به جدول ارائه شده توسط وزارت امور دارایی، ضریب این مالیات‌ها 5 به 3 است یعنی مالیات تا سه برابر مازاد دریافتی از ۲۳۰۰۰۰۰۰ تومان به عنوان پایه در نظر گرفته شده است و سقف میزان پرداخت مالیات دو میلیون و سیصد هزار تومان می‌باشد.

بعضی از کارفرمایان برای اینکه مبلغ کمتری را به عنوان مالیات حقوق بگیران بپردازند، همه ی جزئیات حقوق پرسنل خود را مانند اضافه کاری‌ها و پاداش‌ها در فیش دستمزد قید نمی‌کنند و به اصلاح مبلغی از آن را به عنوان پشت لیستی پرداخت می‌کنند.

برای سال ۹۷، مالیات حقوق تا سقف شش میلیون و نهصد هزار تومان، ده درصد تعیین می‌شود. البته از مبلغ شش میلیون و نهصد هزار تومان، مقدار دو میلیون سیصد هزار تومان کسر می شود و به باقی مانده این مقدار ده درصد مالیات حقوق بگیران تعلق می گیرد.هر شخصی هم که بیش از شش میلیون و نهصد هزار تومان حقوق دریافت کند، جزء پایه دوم محسوب شده و باید ۱۵ درصد مابه تفاوت تا دو میلیون و سیصد هزار تومان را ساو پرداخت کند. در انتها نیز توجه کنید که پرداخت این ساوها به عهده ی کار فرمایان بوده و اگر از پرداخت امتناع کنند، جریمه می‌شوند. حتی اگر لیست مالیات حقوق بگیران را در زمان تعیین شده تحویل ندهند نیز مشمول جریمه ی دیرکرد خواهند شد.

پیشنهاد ما برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در زمینه مالیات حقوق بگیران، کمک گرفتن از مؤسسات مالیاتی و حسابداری است.

حتما بخوانید: حقوق و دستمزد سال 1401

محاسبه‌ مالیات حقوق بگیران

مالیات حقوق سال ۹۷ تا سقف دو میلیون و سیصد هزار تومان در ماه، صفر است و این به این معناست که افرادی که در این حد حقوق دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف‌اند. افرادی که حقوق آن ها در سال ۹۷ بیش از دو میلیون و سیصد هزار تومان در ماه است، محاسبه مالیات حقوق سال ۹۷ برای آن‌ها به شکل زیر انجام می‌شود:

  • افرادی که از ۲۳۰۰۰۰۰ تومان تا 69۰۰۰۰۰ تومان حقوق دریافت می‌کنند، باید ۱۰ درصد از آن را به دولت بدهند.
  • اشخاصی که دستمزد آن ها ۶۹۰۰۰۰۰ تومان تا ۹۲۰۰۰۰۰ تومان است، باید ۱۵ درصد پرداخت کنند.
  • حقوق بگیرانی که ۹۲۰۰۰۰۰ تومان تا ۱۳۸۰۰۰۰۰ تومان دریافتی دارند، باید ۲۵ درصد جمع دستمزد و مزایا را به دولت بپردازند.
  • و در آخر اشخاصی که بیش از ۱۳۸۰۰۰۰۰ تومان دریافتی دارند، باید ۳۵ درصد آن را به دولت به عنوان مالیات پرداخت کنند.

این درصدها در زمینه مالیات حقوق بگیران مربوط به سال 97 بوده و در سال‌های دیگر اعتباری ندارند.

 مالیات حقوق بگیران

غیر از حقوق چه مواردی در فیش حقوقی شامل مالیات می‌شود؟

همان طور که در پاراگراف اول نیز گفتیم، تمامی مواردی که از طرف شرکت و محل کارتان به شما بابتش حقوق داده شود، شامل مالیات می‌باشد. این موارد عبارتند از: اضافه کاری، حق اولاد، حق مسکن، پاداش‌ها و حق بن و خاروبار، مشمول ساو شده و شما باید بابتش مالیات پرداخت کنید و در پایان هر ماه از میزان حقوق شما به عنوان مالیات حقوق بگیران کسر می‌شود. در انتها ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در زمینه مالیات حقوق بگیران، صداقت لازم را به خرج بدهید تا به دولت و اقتصاد کشورمان کمک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مالیات و معافیت مالیاتی کارمندان، مطلبی با عنوان معافیت مالیاتی حقوق بگیران سال 97 را در سایت ما مطالعه کنید.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا