مالیات تراکنش بانکی چیست؟ آموزش محاسبه

مالیات تراکنش بانکی

مالیات تراکنش بانکی یا مالیات گردش حساب یک از انواع مالیات است که این روزها برای افراد حقیقی و حقوقی سوال برانگیز شده است. این مالیات نسبتا جدید شرایط و قوانین خاص و البته مهمی دارد که بی اطلاعی از آن ممکن است شما را به دردسر بیندازد پس اگر اطلاعات کاملی درباره مالیات تراکنش بانکی ندارید، این مقاله از فینتو برای شما است.

 

 

مالیات تراکنش بانکی – مالیات گردش حساب

مالیات تراکنش بانکی یا مالیات گردش حساب از انواع مالیات مستقیم است که اداره مالیات را مجاز کرده است تا حساب هایی که مجموع تراکنش یا گردش حساب آن ها بیش از 5 میلیارد تومان در سال باشد را مورد بررسی قرار دهد و در صورتی که این حساب ها تجاری شناخته شوند یا و به قصد درآمد زایی باشند، مشمول پرداخت مالیات تراکنش بانکی یا مالیات گردش حساب میشوند.

 

نحوه محاسبه مالیات تراکنش بانکی

بررسی مالیات گردش حساب بانکی (تراکنش بانکی) برای افرادی که سالیانه بیش از 5 میلیارد تومان تراکنش دارند به صورت اتوماتیک و با بررسی کد ملی صورت میگیرد. به این ترتیب که در صورتی که مجموع تراکنش های شما بیشتر از 5 میلیارد سالیانه است، حساب بانکی شما به صورت سیستمی از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی ارسال میشود و سازمان امور مالیاتی از طریق کد ملی، حساب معرفی شده را به همراه سایر حساب های شما بررسی خواهد کرد. بنابراین تاثیری ندارد اگر به جای یک حساب از چند حساب برای انجام تراکنش ها و انتقال پول استفاده کنید زیرا تمامی حساب های شما بر اساس کد ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که حساب بانکی شما از سوی سازمان امور مالیاتی مشکوک تلقی شود با شما تماس گرفته میشود تا طی مدت معلوم، مدارک و مستندات مربوط به حساب بانکی خود را ارائه کنید.

 

تراکنش های بانکی مشمول مالیات تراکنش بانکی

مواردی که باعث میشود حساب بانکی مشمول مالیات گردش حساب یا مالیات حساب بانکی شود موارد زیر هستند:

1-   حجم تراکنش:

در صورتی که حجم تراکنش های شخصی بیشتر از 5 میلیارد تومان در سال باشد، مشمول پرداخت مالیات تراکنش خواهد بود

2-   حساب بانکی ماهیت درآمدی داشته باشد:

در صورتی که حساب بانکی ماهیت تجاری یا درآمدی داشته باشد، مشمول مالیات تراکنش بانکی خواهد بود. با ارائه مستندات و مدارک لازم میتوان ممیز مالیاتی را تا حدودی قانع کرد اما در نهایت ارائه مستندات دلیل بر دریافت معافیت مالیاتی نیست و نظر سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات تراکنش حساب بانکی از حساب های با ماهیت تجاری یا درآمدی ملاک است.

 

 ” بیشتر بخوانید: مالیات شرکت های سهامی خاص – نحوه محاسبه و معافیت ها

 

تراکنش های معاف از مالیات

مهم است بدانید که همه تراکنش ها در بررسی و محاسبه مالیات تراکنش مورد بررسی قرار نمیگیرند یا به عبارتی در برخی موارد، تراکنش انجام شده معاف از مالیات است. در ادامه لیست تراکنش های درآمدی و غیر درآمدی که به موجب بخشنامه 200/99/16 معاف از مالیات تراکنش حساب بانکی هستند را میخوانیم:

  •       واریز و برداشت های مربوط به اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل که در دفاتر ثبت شده اند
  •       تراکنش هایی با ماهیت درآمدی و با نرخ صفر
  •       تراکنش هایی با ماهیت درآمدی و معاف از مالیات
  •       سود بانکی دریافت شده
  •       دریافت و پرداخت به بستگان
  •       انتقال بین حساب های بانکی یا شرکا
  •       تنخواه داری که به تایید کارفرما رسیده باشد
  •       مبادلات مالی قرض یا ودیعه
  •       دریافت ها و پرداخت های مربوط به شارژ
  •       خسارت دریافتی از بیمه
  •       گردش بانکی ناشی از واسطه گری به شرطی که درآمد نباشد(با توجه به نوع شغل)
  •       درآمدهایی که مالیات آن ها پرداخته شده است
  •       تسهیلات بانکی
  •       واریز های مربوط به مخارج روزمره

 

نحوه محاسبه مالیات گردش حساب

نرخ مالیات گردش حساب برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. در ادامه نرخ و نحوه محاسبه مالیات گردش حساب برای افراد حقوقی و حقیقی را با هم میخوانیم:

 

میزان مالیات گردش حساب برای افراد حقیقی

میزان نرخ مالیات تراکنش حساب برای افراد حقیقی به صورت پلکانی و به تناسب میزان درآمد سالیانه آن ها است. در ادامه جدول نرخ مالیات بر تراکنش افراد حقیقی را با هم مشاهده میکنیم

مبلغ سالیانه گردش حساب نرخ مالیاتی
تا 50 میلیون تومان درآمد 15%
50 تا 100 میلیون تومان  درآمد 20%
بیش از 100 میلیون تومان درآمد 25%

 

 

میزان مالیات گردش حساب برای افراد حقوقی

میزان مالیات گردش حساب یا مالیات تراکنش بانکی اشخاص حقوقی برای مبلغ هایی که درآمد تلقی میشوند و در حکم فعالیت اقتصادی هستند، با نرخ 25% مقطوع است.

 

 بیشتر بخوانید: آموزش کامل صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان+ تمامی نکات مهم

 

جریمه عدم پرداخت مالیات تراکنش بانکی

عدم پرداخت مالیات تراکنش بانکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی به معنای کتمان درآمد تلقی میشود و جریمه ای معادل 30% درآمد کتمان شده خواهد داشت. مطابق با ماده 192 قانون مالیات مستقیم این جریمه مشمول بخشودگی نیز نخواهد بود.

 

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

مهم ترین اقدام مالیاتی این روزها ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان است. با نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید صورتحساب الکترونیکی خود را بدون پرداخت هزینه های جداگانه یا کمک گرفتن از شرکت های معتمد یا واسط به سامانه مودیان ارسال کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما فراهم کرده است و میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر حساب کاربری خود را ایجاد کنید و رسیدگی به امور مالی و حسابداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا