حسابداری نقدی چیست؟ نمونه ثبت حسابداری نقدی

حسابداری تعهدی از جمله مبانی و اصول و روش های حسابداری است که اگر به هر نحوی با حسابداری یا امور مالی یک کسب و کار سر و کار داشته باشید، حتما درباره آن شنیده اید. در این مقاله از فینتو قرار است به صفر تا صد هر آنچه که لازم است درباره حسابداری نقدی بدانید بپردازیم.مبنای 

 

 

حسابداری نقدی چیست؟

حسابداری نقدی یکی از مبناهای حسابداری است. هر چند که امروزه اغلب امور حسابداری و مالی بر پایه روش حسابداری تعهدی انجام میشود اما همچنان هستند کسب و کارهای کوچک و متوسطی که به دلیل سهولت روش حسابداری نقدی، این روش را ترجیح میدهند. در روش حسابداری نقدی رویدادهای نقدی تنها در زمان دریافت یا پرداخت ثبت میشوند و میتوان گفت که موجودی نقد شرکت را گزارش میدهند اما مطابق با استانداردهای حسابداری در ایران، شرکت ها تنها مجاز به استفاده از روش حسابداری تعهدی هستند.

 

نمونه ثبت حسابداری نقدی

ثبت حسابداری نقدی بسیار ساده است. گفتیم که در روش حسابداری نقدی،  ثبت حسابداری پس از تحقق هزینه ها و درآمد ها انجام میشود. حالا تصور کنید که شما مبلغ 9 میلیون تومان را بابت حقوق بهمن ماه به یکی از کارکنان در 30 بهمن ماه پرداخته کرده اید. ثبت حسابداری این حقوق پس از پرداخت و در اسفند ماه ثبت خواهد شد و به شرح زیر است:

بدهکار: هزینه حقوق 90 میلیون ریال

بستانکار: بانک 90 میلیون ریال

 

 

حسابداری نقدی تعدیل شده

حسابداری نقدی تعدیل شده یا مبنای نقدی تعدیل شده روشی بسیار بسیار شبیه به حسابداری نقدی کامل است که در بالا خلاصه آن را توضیح دادیم. در روش مبنای نقدی تعدیل شده، ثبت درآمدها مشروط به تحقق آن ها است اما ثبت هزینه ها صرفا مشروط به تحقق آن ها نیست بلکه قرارداد باید به طور کامل اجرا شود. به عبارتی در حسابداری نقدی تعدیل شده تنها درآمد های نقدی شناسایی و پس از دریافت وجه، ثبت آن انجام میشود. اما ثبت هزینه ها تنها مشروط به پرداخت وجه نیست و باید تمام مفاد قرارداد (اعم از دریافت کالا یا خدمات و..) انجام شود و سپس ثبت هزینه انجام شود. پیشنهاد میکنیم که برای سهولت در ثبت اسناد حسابداری از نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو استفاده کنید و همین حالا با استفاده از 15 روز مهلت استفاده رایگان فینتو، رسیدگی به امور مالی  و حسابداری خود را آغاز کنید.

 

 

چرا حسابداری نقدی برای شرکت های بزرگ قابل استفاده نیست؟

شرکت های بزرگ از روش حسابداری تعهدی استفاده میکنند زیرا در صورتی که نقدینگی و موجودی غیر نقد شرکت زیاد باشد این روش دیگر کارآمد نیست چرا که نمیتواند اوضاع مالی شرکت را به صورت صحیح نشان دهد. همچنین در روش حسابداری نقدی تعدیل شده استهلاک محاسبه نمیشود که این موضوع نیز برای شرکت های بزرگ مشکل ساز است.

 

 

حسابداری نقدی در سازمان های دولتی

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که سازمان های دولتی علی رغم اینکه غالبا سازمان های بزرگ با سیستم مالی پیچیده ای هستند اما به جای حسابداری تعهدی از روش حسابداری نقدی استفاده میکنند. سازمان های دولتی به دلیل اینکه بودجه مشخص طی بازه زمانی مشخص دارند و این امکان وجود ندارد که تعهدات گذشته را به دوره جاری انتقال دهند یا تعهدات دوره جاری را به دوره بعدی انتقال دهند، امکان استفاده از روش حسابداری تعهدی را ندارند و در سازمان های دولتی با وجود اینکه سازمان های بزرگی هستند اغلب روش حسابداری نقدی انجام میشود.

 

با استفاده از نرم افزار حسابداری ابری (آنلاین) فینتو میتوانید در هر ساعت از شبانه روز به امور مالی و حسابداری و همینطور ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان رسیدگی کنید. فینتو یک نرم افزار آنلاین است و بدون نیاز به نصب و بروزرسانی و پرداخت هزینه های گران قیمت و تنها با ایجاد یک حساب کاربری میتوانید به تمام امور حسابداری و مالی خود رسیدگی کنید. برای استفاده از 15 روز مهلت استفاده رایگان از فینتو روی تصویر زیر کلیک کنید:

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا