محاسبه مزایا در حقوق و دستمزد

تمامی کارمندان و کارگران شرکت ها و موسسات مختلف بعد از طی شدن یک ماه کاری در پی حقوق و دستمزد خویش هستند. اما  این فرآیند منوط به امور بسیار زیادی است و می بایست با لحاظ کردن این شرایط و ضوابط که شامل مزایا و کسوراتی در حقوق و دستمزد آنان است، در نهایت با محاسبه نمودن تمامی این شرایط مدیر شرکت موظف است که حقوق کارکنان خویش را با لحاظ نمودن تمامی این مزایا و کسورات پرداخت نماید.

برای محاسبه مزایا در حقوق و دستمزد چه گروه هایی دخیل هستند؟

اما برای فرآیند محاسبه حقوق مزایا در حقوق و دستمزد و با لحاظ کردن کسورات برای اینکه این امر بسیار مهم به خوبی پایه ریزی شود و حق کسی پایمال نگردد، می بایست یک گروه با سابقه و دلسوز در این فرآیند تمام همکاری های لازم را به عمل آورند تا در نهایت هر کس سهم خود را بر اساس کارکرد خود کسب نماید.

لذا گروه ها و مجموعه هایی از قبیل: واحد کارگزینی، واحد محاسبه و ثبت ورود و خروج کارکنان و واحد حسابداری و محاسبه کننده حقوق و دستمزد می بایست  مراتب را به واحد امور مالی گزارش دهند تا این واحد نسبت به محاسبه مزایا در حقوق و دستمزد کارکنان خویش نهایت همکاری را نموده و با در نظر گرفتن تمامی مزایا و کسورات بتواند دستمزد و حقوق نهایی کارکنان خویش را اعمال نماید. برای اینکه بیشتر با فرآیند محاسبه مزایا آشنا شویم، لازم می آید تا نقش هر یک از این واحدهای محاسبه گر را واضح تر بیان سازیم.

برای مشاهده فرمول های محاسبه به مطلب زیر مراجعه کنید:

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد

نقش واحد کارگزینی در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد

واحد کارگزینی در فرآیند حقوق و دستمزد نقش هدایت کننده و تعیین گر الزامات قانونی را ایفاء می نماید. بنابراین این واحد به تهیه و ابلاغ کلیه دستورالعمل ها و شیوه های اجرایی مربوط به استخدام پرسنل کاری، شرایط استخدام آنها، مزایایی که به هر گروه تعلق می گیرد، تسهیلات ارائه کننده سازمان به آنها، صندوق قرض الحسنه، تسهیلات رفاهی برای کارکنان می پردازد و بخش دیگری از این دستورالعمل ها وابسته به واحد کارگزینی نیز شامل: وام و صندوق های قرض الحسنه می تواند بر دریافتی حقوق پرسنل کاری در نهایت تأثیر گذار باشد.

وظیفه واحد ثبت ورود و خروج پرسنل در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد

این واحد نیز در فرآیند حقوق و دستمزد بسیار نقش بسزایی را ایفا می کند. افرادی که بدین کار گمارده می شوند، می بایست بسیار صادق، درستکار و البته متبحر باشند و بر عملکرد آن ها نیز می بایست نظارت دقیقی بکار گرفته شود تا وظیفه خود را به نحو احسن صورت بخشند.

این واحد با ثبت و ضبط نمودن ورود و خروج کارکنان شرکت به محل کار خویش در نهایت تمامی فرم های را به واحد کارگزینی محول می سازد تا واحد کارگزینی با جمع آوری تمامی این ساعت ها و روزهای غیبت و مرخصی کارکنان خویش حقوق و دستمزد آنان را به انضمام مأموریت های داخلی و خارج از محدوده شهر حساب نمایند که جزء مزایا به شمار می آید. بنابراین برای محاسبه مزایا تمامی این امور را واحد کارگزینی جمع آوری نموده تا در نهایت به یک مبلغی نایل آیند.

محاسبه اضافه کار
محاسبه اضافه کار

وظیفه واحد حسابداری در محاسبات حقوق و دستمزد

واحد حسابداری نیز در انجام این فرآیند نقش بسیار پررنگ و تعیین کننده ای را ایفاء می نماید. این واحد پس از دریافت کلیه اطلاعات لازم به محاسبه حقوق و دستمزد مبادرت می ورزد و با مدد گرفتن از فرمول های استانداردی که برای آن ها تعبیه گشته است، شروع به محاسبه حقوق و دستمزد نهایی کارکنان خویش می کند و برای هر کدام از آنها فیش حقوقی تهیه می نماید.

البته محاسبه حقوق و دستمزد علاوه بر حالت دستی می تواند بصورت آنلاین و از طریق نرم افزار صورت پذیرد و با توجه به پیشرفت علم تکنولوژی اکثر شرکت ها نیز برای پیشبرد فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد از این نرم افزارها کمک می گیرند. این نرم افزارها با ثبت اطلاعات در آن ها بطور کاملا خودکار اقدام به محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل کاری شرکت های مختلف می نماید و در آخر نیز برای آن ها فیش حقوقی صادر می سازد.

حتما بخوانید: چند راه برای جلوگیری از اشتباه در محاسبه حقوق و دستمزد

تعریف حقوق پایه و نقش آن در محاسبه حقوق و دستمزد

هر کارمند و کارگری که در شرکت ها و موسسات مختلف مشغول به کار است، یک حقوق ثابتی برای آن لحاظ شده است. این حقوق ثابت برای محاسبه حقوق و دستمزد ماهانه اولین چیزی است که تأثیر خود را بطور مستقیم بر انجام این فرآیند می گذارد.

حقوق ثابت در واقع به صورت سالانه از طرف دولت تعیین شده است و به تمامی شرکت ها ابلاغ گشته است. اما حقوق و دستمزد ماهانه یک فرد ممکن است کمتر یا بیشتر از این مبلغ باشد که بستگی به شرایطی دارد که در زیر به آنها اشاره می ورزیم.

جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰1

ردیف عنوان مبلغ
۱ مزد ۱۴۰1 قانون کار (روزانه) 1,393,250
۲ حقوق ۱۴۰1 قانون کار (ماهانه) 41,797,491
3 حق مسکن ۱۴۰1 قانون کار 6,500,000
  •  اضافه کاری

اضافه کاری از جمله مزایایی تأثیرگذار در حقوق و دستمزد نهایی پرسنل کاری محسوب می گردد.اضافه کاری به واقع به تمامی ساعت های کاری اطلاق می گردد که پرسنل کاری بنا بر نیاز شرکت و به درخواست کارفرمای خود بیش از ساعت قانونی اعمال شده در محل کار خود مشغول به فعالیت شده است که این ساعت ها در طی هر ماه ثبت و ضبط می گردند و به حقوق ثابت اولیه فرد افزوده می گردند. این مزایا ی فرمول هایی مشخص محاسبه می گردند.

برای مشاهده فرمول محاسبه اضافه کاری اینجا کلیک کنید

  • مزایای مستمری

مزایای مستمری به مزایای اطلاق می گردد که افزون بر حقوق ثابت نهایی به پرسنل کاری پرداخت می گردد. این مزایا بصورت نقدی و غیر نقدی می باشند. مزایای مستمری غیر نقدی خود شامل: مسکن، اتومبیل، مواد غذایی و امکانات رفاهی – تفریحی می باشد که بسته به نوع شرکت به افراد واگذار می شود.

برای مشاهده فرمول محاسبه مستمری اینجا کلیک کنید

  • جمعه کاری

در محاسبه حقوق و دستمزد نهایی، جمعه کاری و یا کار در روزهای تعطیل نیز جزء مزایای فرد بوده و در نهایت به حقوق ثابت وی افزوده می گردد.

برای مشاهده فرمول محاسبه جمعه کاری اینجا کلیک کنید

  • حق عائله مندی

مزایای مربوط به حق اولاد نیز به  دو تن از فرزندان کارکنان شرکت نیز اعطاء می گردد البته به شرطی که پسران بالای 18 سال نداشته باشند. به فرزندان دختر نیز تا زمانی که ازدواج نکرده باشند، حق اولاد داده می شود. مبلغ اعطاء شده در محاسبه نهایی حقوق و دستمزد تأثیر گذار است.

برای مشاهده فرمول محاسبه حق عائله مندی اینجا کلیک کنید

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا