آموزش حقوق و دستمزد برای پیشبرد ثبت و صدور حقوق و دستمزد

آموزش حقوق و دستمزد

آموزش صدور سند حقوق و دستمزد

پیش از صدور سند حقوق و دستمزد توسط حسابداران و مسئولین متولی این کار می بایست در وهله نخست به آن ها به شکل کامل و دقیق آموزش حقوق و دستمزد و چگونگی صدور سند را یاد بدهند تا با فراگیری نکات و اطلاعات لازم در این حیطه بتوانند از پس مأموریت خطیر خود به خوبی برآیند. با آموزش حقوق و دستمزد به حسابداران اکیدا توصیه می گردد که در ثبت سند حسابداری می بایست ادعای کارگر و حق بیمه سهم کارفرما در قسمت بدهکار سند و نیز کسورات قانونی و توافقی که میان کارگر و کارفرما در ابتدای کار مدنظر گرفته شده است به همراه حقوق پرداختی در قسمت بستانکار سند قرار گیرد. در ادامه با جزئیات بیشتری صدور سند و نکات مربوط به آن که زیرشاخه آموزش حقوق و دستمزد به حساب می آیند را شفاف تر و واضح تر بیان می سازیم.

چگونگی ثبت سند حقوق و دستمزد

هر حسابدار و مسئول امور مالی در شرکت ها و موسسات مختلفی با فراگیری دوره های مربوط به آموزش حقوق و دستمزد می تواند رو ثبت و صدور یکی از مهمترین اسناد در حوزه کاری خویش آورد. همانطور که در آموزش حقوق و دستمزد پیش از این یادآور گشتیم و با مراتب قانونی نحوه محاسبه حقوق و دستمزد به طور شفاف و واضح آشنا گشتیم در این قسمت از آموزش حقوق و دستمزد پس از فراگیری اطلاعات گذشته اینک مجال ثبت صدور سند فرا رسیده است تا با محاسبه دقیقی که اعمال گردیده است، بتوان فرمان صدور سند را اعلام نمود.

محاسبه حقوق و دستمزد به منظور ثبت سند در نرم افزار حسابداری مورد کاربست واقع می گردد. برای فراگیری اطلاعات لازم در این حیطه کاری می توان اینگونه اذعان داشت که سند حقوق و دستمزد سندی هزینه ای به شمار می آید که بخش عمده آن مربوط به ثبت بدهکار هزینه های پرسنلی است و در طرف بستانکار نیز ثبت جاری کارکنان سازمان بیمه و مالیات درج می شود. بنابراین برای ثبت سند ما با دو ستون مهم باید آشنا شویم که عبارتند از: ثبت بدهکار و ثبت بستانکار که به بحث و بررسی این دو مورد به تفکیک خواهیم پرداخت.

آموزش حقوق و دستمزد
آموزش حقوق و دستمزد

ثبت بدهکار سند حقوق و دستمزد

در آموزش حقوق و دستمزد به حسابداران شرکت در وهله نخست پارامترهایی را تعریف و تعیین می سازند که می توان گفت این پارامترها بر اساس هر شرکت و بنگاه اقتصادی ممکن است نسبت به سایر شرکت ها و موسسات دیگر اندکی متفاوت باشد. ولی به طور کلی می توان گفت پارامترهای نظیر حقوق کارکرد،  حق مسکن،  حق اولاد،  اضافه کار،  نوبت کاری و… تقریبا در هر شرکت و موسسه ای وجود دارد.

مسئولین امور مالی و حسابرسی در دوره های آموزشی تمامی این سرفصل ها در آموزش حقوق و دستمزد فراگرفته اند و نیازی به توضیح آن ها نیست. بخش دیگری از هزینه حقوق نیز شامل بیمه سهم کارفرما و بیمه بیکاری است که به طور کلی 23 درصد حقوق مشمول بیمه می باشد پس در قسمت بدهکار برای ثبت آن علاوه بر موارد مذکور یعنی هزینه حقوق کارکرد، هزینه مأموریت، بن کارگری، اضافه کاری و… 23 درصد بیمه سهم کارفرما را نیز در لیست بدهکار خود داریم. در صورت وجود پروژه یا مرکز هزینه در شرکت، تمامی این هزینه ها در سطح تفصیلی تفکیک مراکز هزینه ثبت خواهند شد. تفکیک هزینه حقوق بدین گونه کمک شایانی به محاسبه هزینه پروژه ها خواهد کرد پس اکیدا توصیه می گردد که در صورت داشتن مراکز هزینه حتما بایستی در سطح تفصیل هزینه حقوق از مراکز هزینه استفاده شود.

آموزش حقوق و دستمزد
آموزش حقوق و دستمزد

ثبت بستانکار سند حقوق و دستمزد

علاوه بر آموزش حقوق و دستمزد که در مورد ثبت بدهکار می بایست به طور کامل به حسابداران عرضه گردد، می بایست برای ثبت بستانکار نیز راهکارهایی برای آنان ارائه گردد تا در نهایت به طور کامل آموزش صدور سند حقوق و دستمزد را فراگیرند. در سند حسابداری حقوق و دستمزد بستانکار جاری کارکنان و سایر بستانکاران موجود است. در هنگام ثبت سند باید به یاد داشت:

  • جاری کارکنان، بستانکار مبلغ حقوق قابل پرداخت می شود.
  • بستانکاران غیر تجاری – مالیات حقوق و دستمزد نیز بستانکار مبلغ کسورات مالیات می شوند.
  • بستانکاران غیر تجاری – سازمان تأمین اجتماعی نیز بستانکار سهم بیمه شده به ازای 7 درصد، بیمه بیکاری به ازای 3 درصد و بیمه سهم کارفرما به ازای 20 درصد می شوند.

بنابراین برای ملموس تر شدن موضوع، ثبت سند حقوق و دستمزد به شکل زیر در می آید:

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که برای مجموع هزینه حقوق و دستمزد می بایست مبلغ قابل پرداخت به کارکنان را با در نظر گرفتن مالیات و حق بیمه و بیمه تکمیلی به آن ها پرداخت نمود.

حتما بخوانید: آشنایی کامل با موارد مشمول بیمه حقوق

ضرورت وجود سیستم های ثبت و صدور اسناد در فرایند آموزش

حتما در آموزش حقوق و دستمزد به حسابدارن و مسئولین امور مالی اهمیت و ضرورت وجود سیستم های ثبت و صدور اسناد حقوق و دستمزد را برای کارگزینان آموزش داده اند. از آنجایی که در هر سازمانی می بایست تمامی اطلاعات مربوط به انواع فعالیت ها و کارکردهای پرسنل کاری شامل نوع قرارداد و نیز اسناد وابسته به حقوق و دستمزد کارکنان به طور دقیق و شفاف تهیه و تنظیم گردد و در بخش بایگانی اطلاعات نیز تمامی اطلاعات مذکور نگهداری شود تا در صورت لزوم بتوان به راحتی به آن ها دسترسی یافت.

همانطور که پیش از این یادآور شدیم، محاسبه حقوق و دستمزد کار بسیار پیچیده  و طاقت فرسایی است. بنابراین با توجه به حساسیت های بالا در زمینه حقوق و دستمزد می بایست از نرم افزارهای حسابداری مالی استفاده نمود که برای ثبت سند و صدور آن ها این نرم افزارها کمک شایان و قابل توجهی به مسئولین امور مالی شرکت ها می کنند و با صرفه جویی در وقت و انرژی آن ها روند محاسبه حقوق  و دستمزد را به راحتی و سریع و مطمئن تر به پیش می برند. تمامی پارامترهایی که برای ثبت سند بدهکار و بستانکار حقوق و دستمزد در این مختصر یادآور گشتیم، به طور دقیق و موشکافانه در این نرم افزار لحاظ شده است.

بنابراین برای ثبت سند و صدور آن به راحتی بر اساس تجارب به دست آمده در این حیطه کاری خیلی راحت می توان با وارد کردن مقادیر مربوط به هر پارامتری با دقت و سرعت فراوان زودتر به هدف مورد نظر خویش نائل آمد. بنابراین امروزه در اکثر سازمان ها و شرکت های بزرگ برای ثبت و صدور سند حقوق و دستمزد شاهد بهره مندی از این سیستم حسابداری کارآمد هستیم.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا