مفاصا حساب مالیاتی – دریافت مفاصا حساب + استعلام مالیات

مفاصا حساب مالیاتی

مفاصا حساب مالیاتی از کاربردی ترین و پرتکرارترین موارد مالیاتی است که اغلب افراد اطلاعات کمی درباره آن دارند. در این آموزش از فینتو قرار است به صفر تا صد آموزش مفاصا حساب مالیاتی و نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی و مفاصا حساب خودرو بپردازیم. پس مثل همیشه همراه ما باشید 

 

 

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مفاصا حساب مالیاتی به معنای گواهی تسویه حساب مالیاتی است.هر مودی مالیاتی پس از ارسال  اظهارنامه مالیاتی خود در موعد مقرر و دریافت برگ قطعی مالیات و پرداخت اصل مالیات تعیین شده میتواند نسبت به دریافت مفاصا حساب مالیاتی اقدام کند. صدور مفاصا حساب مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی به این معنا است که مودی تا تاریخ مندرج در مفاصا حساب، بدهی مالیاتی ندارد و حساب مالیاتی او تسویه شده است.

 

چه کسانی میتوانند مفاصا حساب مالیاتی بگیرند؟

کلیه افراد اعم از شخص حقوقی یا شخص حقیقی، پس از پرداخت مالیات قطعی میتوانند نسبت به دریافت مفاصا حساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.

 

 

نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی

قبل از هر چیز لازم است این نکته را بدانید که در حال حاضر امکان دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی وجود ندارد و برای دریافت این گواهی لازم است که حتما به شعبه مالیاتی مراجعه کنید. اما مراحل دریافت مفاصا حساب مالیاتی به شرح زیر است:

https://my.tax.gov.ir/

و یا یکی از 5 روش دیگری که پیش تر در بخش “پرداخت  آموزش داده شده است.

  •       مراجعه حضوری به یکی از شعب مالیاتی و ارائه درخواست کتبی صدور مفاصا حساب
  •       درخواست بررسی توسط رئیس سازمان امور مالیاتی یا رئیس گروه مالیاتی و ارجاع درخواست به واحد مالیاتی
  •       تشکیل خلاصه پرونده مودی توسط کارشناس سازمان امور مالیاتی
  •       تایید مالیات پرداخت شده تا تاریخ معین، توسط رئیس اداره مالیات یا رئیس گروه مالیاتی
  •       صدور مفاصا حساب

 

بیشتر بخوانید: آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی 1403 (آموزش تصویری)

 

نکته: در صورتی که طی روند تشکیل و بررسی خلاصه پرونده مودی، بدهی مالیاتی برای او شناسایی شود، به او یا وکیل وی ابلاغ خواهد شد و مودی باید نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کند. با ارائه رسید پرداخت این بدهی مالیاتی، صدور مفاصا حساب برای او مجددا بررسی خواهد شد.

 

مفاصا حساب مالیاتی

 

 

ماده 235 قانون مالیاتهای مستقیم

مطابق با ماده 235 قانون مالیات مستقیم، سازمان امور مالیاتی موظف است که  پس از درخواست صدور مفاصا حساب مالیاتی، طی مدت زمان 5 روز نسبت به صدور مفاصا حساب مالیاتی و تحویل آن به مودی مالیاتی اقدام کند. متن ماده 235 قانون مالیات مستقیم به شرح زیر است:

‌اداره امور مالیاتی مکلف است نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نموده‌اند حداکثر ظرف پنج روز از تاریخ وصول تقاضای مودی مفاصا حساب مالیاتی تهیه و به مودی تسلیم کند.

 

 

مفاصا حساب خودرو

برای نقل و انتقال مالکیت خودرو، به مفاصا حساب مالیاتی نیاز است. اشخاصی که به مفاصا حساب مالیاتی خودرو نیاز دارند با انجام مراحل زیر می توانند نسبت به دریافت مفاصا حساب خودرو اقدام کنند:

  •       ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی https://tax.gov.ir/
  •       انتخاب گزینه “سایر خدمات مالیاتی” و سپس گزینه “استعلام بدهی مالیاتی”
  •       پس از استعلام بدهی مالیاتی و دریافت قبض مالیاتی، پرداخت مالیات از طریق سامانه https://payments.tax.gov.ir/ و یا 4 روش دیگری که پیش تر در مقاله آموزش پرداخت قبض مالیات آموزش داده شده است.
  •       مراجعه حضوری به شعب مالیات و ارائه درخواست کتبی دریافت مفاصا حساب
  •       در صورت عدم وجود بدهی، مفاصا حساب طی مدت زمان 5 روز صادر خواهد شد

 

مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

پس از تسویه مالیات قطعی خود و هنگام مراجعه به شعبه مالیاتی جهت درخواست کتبی مفاصا حساب مالیات، لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  •       کارت ملی ، شناسنامه و سایر مدارک هویتی
  •       مدارک شناسایی خودرو شامل کارت
  •       مدارک مالکیت خودرو شامل سند خودرو، برگ سبز، برگه گمرک (برای خودروهای وارداتی)وکالتنامه یا نامه مزایده خودرو
  •       برای خودروهای فرسوده مدارکی که نشان میدهد خودرو توقیف نشده، تصادفی یا در توقیف نیروی انتظامی نیست.

 

 

فراموش نکنید که اولین قدم برای اینکه مشکلی در امور مالیاتی پیدا نکنید، ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به صورت رایگان و بدون کمک گرفتن از شرکت معتمد و واسط، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. فینتو 30 روز مهلت تست کاملا رایگان را برای شما پیش بینی کرده است که همین حالا با کلیک بر روی تصویر و ایجاد یک حساب کاربری، علاوه بر ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان میتوانید به تمام امور مالی و حسابداری خود با فینتو رسیدگی کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا