نرخ صفر مالیات چیست؟ جدیدترین بروزرسانی 1403

نرخ صفر مالیاتی از جمله مزایای مالیاتی است که بسیاری از فعالان اقتصادی و کسب و کارها میتوانند از آن بهره مند شوند با این حال همچنان نرخ صفر مالیاتی برای بسیاری از افراد جای سوال و ابهام دارد. در این مقاله از فینتو به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره نرخ صفر مالیاتی بپردازید تا بتوانید از آن استفاده کنید میپردازیم. پس مثل همیشه همراه فینتو باشید.

 

 

نرخ صفر مالیاتی چیست

مطابق با ماده 132 قانون مالیات مستقیم، منظور از نرخ صفر مالیاتی این است که مالیات مشاغل و مشمولین استفاده از این ماده قانونی، در طول مدت زمان تعیین شده ای با نرخ صفر محاسبه میشود ومالیاتی از آن ها دریافت نمیشود (معاف از پراخت مالیات خواهند بود) مهم است بدانید که تمامی افرادی که مشمول مالیات با نرخ صفر هستند، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی، ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی، انجام تکالیف مالیاتی و بررسی مدارک و اسناد حسابداری توسط ممیز(در صورت لزوم) هستند و نرخ صفر مالیات به این معنا نیست که دیگر نیازی به تسلیم اظهارنامه و انجام تکالیف قانونی وجود  ندارد.

 

نکته مهم: مالیات با نرخ صفر تنها به درآمد ابرازی تعلق میگیرد و مشمول درآمد کتمان شده نیست. بنابراین اگر کتمان درآمدی صورت بگیرد و توسط ممیزان مالیاتی کشف شود، درآمد کتمان شده و جریمه های آن مشمول نرخ صفر نخواهند بود.

 

تفاوت نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی

اما چه فرقی میان نرخ صفر و معافیت مالیاتی وجود دارد؟ معافیت مالیاتی به معنای معافیت همیشگی و مستمر برای یک کالا یا واحد اقتصادی است اما نرخ صفر به این معنا است که آن کالا، خدمت یا واحد اقتصادی برای مدت زمان مشخصی از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

 

 “بیشتر بخوانید: نصاب معاملات چیست؟ حد نصاب معاملات 1403 اعلام شد!

 

مشمولین نرخ صفر مالیاتی

مشاغل زیر میتوانند با رعایت تکالیف مالیاتی و ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی از مالیات با نرخ صفر بهره مند شوند. لیست زیر جدیدترین بروزرسانی مشاغل و خدمات مشمول نرخ صفر مالیات مطابق با بودجه 1403 است

  •       شرکت های دانش بنیان به مدت ده سال و شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری به مدت 15 سال مشمول معافیت مالیاتی با نرخ صفر هستند
  •       موسسات خیریه، احزاب و انجمن های غیر دولتی
  •       نقل و انتقال دارایی از/به شرکت های سهامی عام طرح (پروژه)، صندوق های سرمایه گذاری غیرمستقیم و زمین و ساختمان و املاک و مستغلات
  •       درآمد کسب و کار اشخاص حقیقی که بر بستر پلتفرم های داخلی فعالیت میکنند و تا پایان سال 1401 فاقد پروانه مالیاتی بوده اند تا پایان سال 1402 مشمول مالیات با نرخ صفر است
  •       یارانه پرداختی دولت به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بابت جبران زیان ناشی از فروش کالاهای اساسی به قیمت مصوب(تا سقف زیان مورد تایید) مشمول مالیات با نرخ صفر است
  •       درآمد فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی در واحدهای تولیدی و معدنی که پروانه بهره برداری یا جواز استخراج و فروش آن ها از سال 1394 به بعد صادر شده است به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال مشمول محاسبه مالیات با نرخ صفر هستند.

   نکته: مراکز فوق که دارای بیش از 50 نفر پرسنل هستند صورتی که در طول سال های معافیت، در هر سال 50% به تعداد کارکنان خود اضافه کنند، به ازای هر سالی که بر تعداد کارکنان خود افزوده اند، یک سال به معافیت آن ها اضافه خواهد شد. 

درآمدهای خدمات بیمارستان ها هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری که پروانه بهره برداری یا مجوز آن ها از سال 1394 به بعد صادر شده است به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال مشمول محاسبه مالیات با نرخ صفر هستند.

  • شرکت‌های خارجی که با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی در ایران نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام کنند درصورتی‌که حداقل بیست‌درصد(20%) از محصولات تولیدی را صادر نمایند از تاریخ انعقاد قرارداد همکاری با واحد تولید ایرانی در دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر واحد تولیدی مذکور مشمول حکم این ماده بوده و در صورت اتمام دوره مذکور از پنجاه‌درصد(50%) تخفیف در نرخ مالیاتی نسبت به درآمد ابرازی حاصل از فروش محصولات تولیدی در مدت مذکور در این ماده برخوردار می‌باشند.
  • 100 درصد درآمد ابرازی مراکز گردشگری و زیارتی که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام به سوریه، عراق و عربستان کسب شده است.

 

 

چه کسانی نمیتوانند از مالیات با نرخ صفر استفاده کنند؟

مشاغل و اشخاص زیر مشمول استفاده از مالیات با نرخ صفر نیستند:

واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز استان تهران و پنجاه کیلومتری مرکز استان اصفهان و سی کیلومتری مراکز سایر استان‌ها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نمی‌شود.

 

 

تکالیف قانونی اشخاص مشمول مالیات با نرخ صفر

مشاغل بالا که مشمول استفاده از مالیات با نرخ صفر هستند، لازم است که تکالیف مالیاتی زیر را در موعد مقرر انجام دهند، در غیر این صورت نمیتوانند از مالیات با نرخ صفر استفاده کنند. این تکالیف عبارت هستند از:

  •       ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی در موعد مقرر
  •       ارسال صورتحساب الکترونیکی
  •       در اختیار داشتن مدارک و مستندات قانونی و حسابداری و ارائه آن ها به ممیز مالیاتی در صورت نیاز

 

 

نرخ صفر مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان

در قسمت قبل اشاره کردیم که شرکت های دانش بنیان به مدت 15 سال و شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری به مدت 10 سال مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند. این شرکت ها لازم است که تاییدیه “کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و نظارت بر اجراء ” را داشته باشند و طی این مدت همچنان وظیفه دارند که در موعد مقرر نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند

 

 

نرخ صفر مالیات مناطق کمتر توسعه یافته

مناطق کمتر توسعه یافته در دریافت بعضی از مزایا و مشوق های نرخ صفر با سایر مناطق متفاوت هستند. این تفاوت ها شامل موارد زیر است:

  • مدت زمان برخورداری از معافیت مالیاتی به طور عمومی 5 سال است اما در صورت استقرار در شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی که در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند، سه سال به مدت زمان مشمولیت اضافه خواهد شد.
  • پس از به اتمام رسیدن مدت زمان این معافیت تا زمانی که جمع مالیات واحد اقتصادی به اندازه دو برابر سرمایه ثبتی برسد، مالیات آن همچنان با نرخ صفر محاسبه خواهد شد و پس از آن مالیات با نرخ های مقرر در ماده 105 قانون مالیات مستقیم محاسبه میشود.

 

 

نرخ صفر مالیات مناطق ویژه

همانند مناطق کمتر توسعه یافته، استقرار کسب و کار در مناطق  ویژه اقتصادی آن ها را مشمول شرایط ویژه ای در استفاده از نرخ صفر مالیاتی میکند. این شرایط به شرح زیر هستند:

  •       مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های مستقر تا شعاع 120 کیلومتری مرکز استان تهران مشمول محاسبه مالیات با نرخ صفر نیستند.
  •       دوره مشمولیت نرخ صفر مالیاتی به طور عمومی 5 سال است اما اگر کسب و کار در شهرک صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی مستقر باشد، 2 سال دیگر نیز به دوره مشمولیت آن اضافه خواهد شد.
  •       پس از پایان دوره مشمولیت تا زمانی که جمع مالیات واحد اقتصادی به میزان سرمایه ثبت شده اش برسد، 50% مالیات متعلقه با نرخ صفر و 50% دیگر با نرخ های مقرر در ماده 105 محاسبه خواهد شد. پس از آن که مبلغ مالیات از سرمایه ثبتی عبور کرد، 100% مالیات متعلقه مطابق با نرخ های ماده 105 محاسبه خواهد شد.

 

ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی مهم ترین و اولین قدم برای درست پیش رفتن امور مالیاتی کسب و کار و جلوگیری از جرایم سنگین مالیاتی است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید از هر کجا و در هر زمان صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. فینتو یک نرم افزار حسابداری ابری است و شما میتوانید همین حالا بدون نیاز به خرید و نصب نرم افزارهای گران قیمت و پیچیده از 15 روز مهلت استفاده رایگان فینتو استفاده کنید و ارسال صورتحساب الکترونیکی و رسیدگی به تمامی امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا