غیرفعال سازی پرونده مالیاتی یکی از کاربردی ترین مواردی است که مودیان به آن نیاز پیدا میکنند. در این آموزش از فینتو قصد داریم تا به صفر تا صد هرآنچه که لازم است درباره نحوه غیرفعال سازی پرونده مالیاتی دارید بپردازیم.
غیرفعال سازی پرونده مالیاتی یعنی چه؟
زمانی که مودی مالیاتی قصد داشته باشد که به هر دلیلی (اشتباه در درج اطلاعات پرونده، پایان فعالیت اقتصادی و…) پرونده مالیاتی خود را ببندد لازم است که در سامانه مالیاتی ، پرونده مالیاتی مورد نظرش را غیر فعال کند. در ادامه به طور کامل نحوه غیرفعال سازی پرونده مالیاتی را باهم میخوانیم.
چه زمانی لازم است که درخواست غیرفعالسازی پرونده مالیاتی ثبت کنیم؟
مواردی که در زیر آموزده شده است، نمونه های متداول از زمانی است که لازم است پونده مالیاتی خود را غیرفعال کنید:
- ناقص بودن پرونده مالیاتی کارتخوان
- وجود دو پرونده مالیاتی برای یک محل
- درج کد پستی اشتباه
- تغییر آدرسی که قبلا در پرونده مالیاتی درج شده است
- زمانی که کسب و کار (به هر دلیلی) منحل میشود
“بیشتر بخوانید: اظهارنامه انحلال شرکت – راهنمای کامل 1403“
آموزش غیرفعال سازی پرونده مالیاتی
برای غیرفعال سازی پرونده مالیاتی لازم است که مراحل زیر را طی کنید. برای اینکه این مراحل را با اطمینان خاطر طی کنید، آموزش تصویری زیر را برای شما آماده کرده ایم:
- ابتدا به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی https://my.tax.gov.ir/ وارد شوید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد کارپوشه مالیاتی خود شوید.
- پس از ورود به کارپوشه مطابق با تصویر زیر، از منوی سمت راست گزینه”فهرست پرونده های مالیاتی” را انتخاب کنید.
- پس از آن گزینه “پرونده های عملکرد و ارزش افزوده”را انتخاب کنید(تصویر شماره 2)
- در صفحه ای که اکنون باز شده است، فهرست پرونده های مالیاتی خود را مشاهده میکنید. پرونده ای که قصد غیرفعال سازی پرونده مالیاتی آن را دارید انتخاب کنید. (تصویر شماره 3)
- اکنون پرونده مالیاتی شما خود را مشاهده میکنید. در قسمت بالای صفحه چند گزینه در دسترس شما است. مطابق با تصویر شماره 4، گزینه “غیرفعال سازی پرونده مالیاتی” را انتخاب کنید.
- پس از انتخاب گزینه غیرفعالسازی پرونده مالیات، پنجره ای برای شما بازخواهد شد که مطابق با تصویر زیر لازم است علت غیرفعالسازی پرونده مالیاتی و همچنین تاریخ درخواست غیرفعالسازی پرونده مالیاتی خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر درخواست شما و یا پرونده مالیاتی شما به توضیحات به خصوصی نیاز دارد، این توضیح را در کادر پایین صفحه وارد کنید. پس از انجام این موارد گزینه ثبت درخواست را بزنید. درخواست غیرفعال سازی پرونده مالیاتی شما انجام شد. (تصویر شماره 5)
آموزش فعال سازی مجدد پرونده مالیاتی
ممکن است که پس از غیرفعال سازی پرونده مالیاتی به هر دلیلی قصد داشته باشید که مجدد آن را فعال کنید. در ادامه باهم یاد میگیریم که پرونده مالیاتی غیر فعال شده را چگونه مجددا فعال کنیم:
- ایتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی شوید. سپس با انتخاب گزینه وروذ به درگاه ملی خدمت و وارد کردن اطلاعات وارد کارپوشه مالیاتی خود شود.
- مانند مراحل قبل، از منوی سم راست گزینه “فهرست پرونده های مالیاتی” و سپس گزینه “پرونده های عملکرد و ارزش افزوده” را انتخب کنید
- اکنون پرونده های مالیاتی خود را مشاهده میکنید. پرونده ای را که قبلا غیر فعال کرده اید انتخاب و بر روی گزینه “جزییات پرونده” بزنید.پ
- اکنون با انتخاب گزینه فعال سازی پرونده مالیاتی از میان گزینه های بالای صفحه میتوانید درخواست فعالسازی را ثبت کنید
- پس از ثبت درخواست فعالسازی لازم است که برخی اطلاعات خود را مجدد وارد نمایید. بر روی گزینه “ورود و ویرایش” کلیک کنید .
- در صفحه ای که اکنون باز شده است برخی اطلاعات با رنگ قرمز نشانه گذاری شده اند و لازم است که این اطلاعات را وارد و ثبت کنید
- پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده، میتوانید مجددا از این پرونده مالیاتی استفاده کنید.
با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید به تمامی امور مالیاتی و حسابداری خود رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا تنها با ایجاد یک حساب کاربری، به حسابداری و همچنین ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان خود با فینتو رسیدگی کنید