اعتراض به برگ تشخیص مالیات – آموزش کامل

اعتراض به برگ تشخیص مالیات معمولا از جمله مواردی است که در فصل مالیات برای بسیاری از مودیانی که مالیات خود اعتراض دارند کاربردی و البته پر سوال است. از آن جایی که اعتراض به برگ تشخیص مالیات مراحل و نکات مهمی دارد، در این آموزش از فینتو به صفر تا صد هر آنچه لازم است درباره آن بدانید میپردازیم

 

 

اعتراض به برگ تشخیص مالیات 1402

برگ تشخیص مالیات به معنای مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی یا توجه به اظهارنامه ارسال شده توسط مودی و برآوردها و بررسی های ممیز و سازمان امور مالیاتی به مودی ابلاغ میشو و او ملزم به پرداخت آن است. در صورتی که مودی به مبلغ مالیات تشخیص داده شده اعتراض داشته باشد، میتواند به برگ تشخیص مالیات اعتراض کند. در ادامه آموزش کامل آن را باهم میخوانیم

 

انواع برگ تشخیص مالیات

به طور کلی سه نوع برگ تشخیص مالیات داریم:

  •       برگ تشخیص مالیات حقوق
  •       برگ تشخیص مالیات عملکرد
  •       برگ تشخیص مالیات تکلیفی

 

 

تفاوت برگ تشخیص مالیات و برگ قطعی مالیات

برای بسیاری از افراد جای سوال دارد که تفاوت برگ تشخیص مالیات و برگ قطعی مالیات چیست؟ برگ تشخیص مالیات در واقع مالیات تخمین زده شده ای است که با توجه به اظهارات مودی تعیین شده است. برگ تشخیص مالیات در سه حالت زیر به برگ قطعی تبدیل خواهد شد:

  • بیش از 30 روز از صدور برگ تشخیص مالیات گذشته باشد و مودی اعتراضی به آن نکرده باشد
  • مودی به صورت کتبی به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده باشد که برگ تشخیص صادره را پذیرفته
  • مودی مبلغ برگ تشخیص را پرداخت نماید

پس یاد گرفتیم که برگ قطعی مالیات در واقع همان برگ تشخیصی است که یا پرداخت شده، یا پذیرفته شده و یا از مهلت اعتراض آن گذشته است.

 

  بیشتر بخوانید: آموزش ارسال اظهارنامه اصلاحی مالیات – راهنمای کامل

 

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات

پس از دریافت برگ تشخیص مالیات مودی میتواند طی مدت زمان 30 روز به برگ تشخیص مالیات اعتراض کند. توجه داشته باشید که این بازه زمانی 30 روزه از زمان صدور برگ تشخیص رای صادر میشود. بنابراین مبنای مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات، تاریخ صدور آن است نه تاریخی که شما آن را مشاهده و دریافت کرده اید.

 

 

روش اعتراض به برگ تشخیص مالیات

از سال 1401 اعتراض به برگ تشخیص مالیات از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی https://my.tax.gov.ir/ نیز فراهم شده است. بنابراین مودیان میتوانند پس از دریافت برگ تشخیص مالیات، وارد سامانه و حساب کاربری خود شوند و اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کنند در ادامه آموزش آن را با هم میخوانیم.

 

 

آموزش اعتراض به برگ تشخیص مالیات 1402

گفتیم که برایثبت اعتراض لازم است که از طریق سامانه https://my.tax.gov.ir/ اقدام کنید. در ادامه با هم تمام مراحل اعتراض به برگ قطعی مالیات را یاد میگیریم

  •       ورود به سامانه مای تکس و ورود به کارپوشه مالیاتی
  •       از منو سمت راست گزینه “درخواست ها” را انتخاب کنید
  •       سپس گزینه “ثبت اعتراضات و انصراف از آن” را انتخاب کنید
  •       اکنون از میان پرونده های خود، پرونده ای که قصد ثبت اعتراض برای آن را دارید انتخاب کنید
  •       پس از آن به صفحه زیر هدایت میشوید

 

اعتراض به برگ تشخیص مالیات

  •       گزینه اولی که در منوی سمت راست مشاهده میکنید گزینه “اعتراض به ممیز کل” است. در صورتی که به برگ تشخیص یا برگ مطالبه/استرداد مالیات اعتراض دارید باید این گزینه را انتخاب کنید.
  •       سپس پرونده مالیاتی که قصد اعتراض به برگ تشخیص مالیات صادره برای آن دارید را انتخاب کنید.
  •       اطلاعات متعلق به برگ تشخیص از جمله شماره برگ تشخیص، نوع برگ و شرح برگه را وارد کنید . اعتراض خود را همراه با دلایل ثبت کنید.

 

 

روند بررسی اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی – مرحله دوم اعتراض به برگ تشخیص

پس از ثبت اعتراض میتوانید طی مدت 45 روز نتیجه اعتراض خود را در بخش “مشاهده و پیگیری اعتراضات و شکایات”  مشاهده کنید. در صورتی که اعتراض به برگ تشخیص مالیات پذیرفته شود، نتیجه آن و همچنین صدور برگ تشخیص جدید به شما اطلاع میشود. در صورتی که با این اعتراض مخالفت شده باشد، میتوانید از طریق مرحله دوم اعتراض مالیاتی یعنی اعتراض به هیات حل اختلاف مالیاتی اعتراض خود را طی مدت زمان 30 روز پس از رد اعتراض اولیه از طریق هیئت حل اختلاف خود را پیگیری کنید. هیئت حل اختلاف مالیاتی هیئتی سه نفره و متشکل از ممیز مالیاتی، نماینده صنف یا اتاق بازرگانی یا سازمان حسابرسی و قاضی دادگستری است. طی این بازه 30 روزه لازم است که شما تمامی مدارک و مستندات خود را به هیئت حل اختلاف ارائه کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد. گزینه “شکایت به هیئت حل اختلاف مالیاتی (مرحله تجدید نظر)” مطابق با تصویر زیر در منو سمت راست داشبورد وجود دارد.

اعتراض به برگ تشخیص مالیات

 

 

 بیشتر بخوانید: آموزش غیرفعال سازی پرونده مالیاتی و فعال سازی مجدد 1403

 

آیا وکیل میتواند به جای شخص به برگ تشخیص اعتراض کند؟

بله. وکیل شخص حقیقی یا حقوقی میتواند با در اختیار داشتن وکالت نامه و تمامی مدارک مورد نیاز به پرونده مالیاتی و صاحب پرونده به صورت حضوری نیز به اداره مالیات مراجعه کند و نسبت به برگ تشخیص مالیاتی اقدام کند.

 

جلوگیری از بروز هرگونه مشکل مالیاتی ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید در هر زمان و از هرکجا وارد حساب کاربری خود شوید و صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار فینتو 15 روز مهلت ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا ارسال صورتحساب الکترونیکی و همچنین رسیدگی به تمامی امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا