سود ویژه و سود ناویژه چیست؟ تفاوت سود ویژه و ناویژه

سود وِیژه و سود ناویژه

سود ویژه و سود ناویژه از مهم ترین مبانی در دنیای حسابداری و همچنین از مهم ترین معیارهای ارزیابی وضعیت مالی یک کسب و کار هستند. امروز در فینتو قرار است به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره سود ویژه، سود ناویژه و تفاوت سود ویژه با سود ناویژه  بدانید بپردازیم. پس مثل همیشه با فینتو همراه باشید

 

سود ویژه چیست؟

سود ویژه نشان دهنده سود خالص یک شرکت پس از کسر تمام هزینه های عملیاتی از جمله هزینه های عمومی، اداری و.. از سود ناویژه (ناخالص) است. از محاسبه سود ویژه به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت و میزان سودآوری کسب و کار استفاده میشود. همچنین به کمک سود ویژه میتوان هزینه های کسب و کار را بازبینی کرد.

تفاوت سود ویژه و سود خالص

مهم است بدانید که سود ویژه و سود ناخالص تفاوتی باهم ندارند و هر دو نشان دهنده سود خالص شرکت پس از کسر تمامی هزینه ها از درآمدها هستند.

 

فرمول محاسبه سود ویژه

برای محاسبه سود ویژه از فرمول زیر استفاده میکنیم:

فرمول محاسبه سود ویژه

 

سود ناویژه چیست

سود ناویژه یا سود ناخالص به سود حاصل از فروش کالا یا خدمت پس از کسر قیمت تمام شده گفته میشود. سود ناویژه به عنوان یک شاخص مهم میتواند در ارزیابی عملکرد فروش و بررسی استراتژی های فروش به ما کمک کند. همچنین با استفاده از سود ناویژه میتوان هزینه های تولید را ارزیابی کرد و متناسب با آن برنامه های مالی را تنظیم کرد.

 

فرمول سود ناویژه در اصول حسابداری

برای محاسبه سود ناویژه از فرمول زیر استفاده میکنیم

فرمول محاسبه سود ناویژه

 

 

تفاوت سود ویژه و ناویژه

احتمالا با یادگرفتن تعریف سود ویژه و سود ناویژه تا اینجا، کمی با تفاوت های آن ها هم آشنا شده باشید. اما به طور دقیق تر تفاوت سود ویژه و ناویژه در نوع هزینه هایی است که در محاسبه آن ها لحاظ میشود. برای محاسبه سود ویژه، تمامی هزینه های عملیاتی و اداری و اجرایی و همچنین مالیات و بهره از درآمد کسر میشوند. اما برای محاسبه سود ناویژه تنها بهای تمام شده کالا یا خدمت از قیمت فروش آن کسر میشود. سود ویژه که معمولا مبلغ کوچک تری مسبت به سود ناویژه است، رقم دقیق تری از میزان سودآوری شرکت را به ما نشان میدهد.

 

بیشتر بخوانید: سود عملیاتی و سود غیر عملیاتی چیست؟ آموزش کامل

 

 

سود ویژه در صورت سود و زیان

سود ویژه و ناویژه در صورت سود زیان محاسبه میشوند و سپس در تحلیل ها و استراتژی های سازمان به صورت جداگانه حائز اهمیت هستند. قبلا به طور کامل درباره آموزش صورت سود و زیان صحبت کرده ایم اما اکنون به طور خلاصه به نحوه محاسبه سود ِویژه و سود ناویژه در صورت سود و زیان میپردازیم.

روش های محاسبه سود و زیان

برای محاسبه سود و زیان دو روش وجود دارد. روش تک مرحله ای و روش دو مرحله ای. در ادامه خلاصه هر دو روش ها را باهم میخوانیم و یاد میگیریم که چطور در صورت سود و زیان، سود ویژه (سود خالص ( محاسبه میشود.

روش تک مرحله ای:

  • تمام درآمد ها در یک ستون نوشته میشود
  • تمام هزینه ها در ستون مقابل نوشته میشود
  • از تفاضل هزینه ها و درآمدها سودآور بودن یا زیان ده بودن کسب و کار مشخص میشود.
  • سود به دست آمده پیش از کسر مالیات. برای محاسبه سود ویژه، مبلغ مالیات را از آن کسر میکنیم. حاصل نشان دهنده سود ناویژه است.

روش دو مرحله ای:

روش دو مرحله ای شامل دو بخش زیر است:

  • به دست آوردن سود یا زیان عملیاتی: برای محاسبه سود یا زیان عملیاتی ابتدا درآمدهای عملیاتی ثبت میشود و سپس هزینه های عملیاتی. از تفاضل این دو، سود یا زیان عملیاتی به دست می آید.
  • به دست آوردن سود یا زیان غیر عملیاتی: ابتدا درآمدهای غیر عملیاتی و سپس هزینه های عملیاتی ثبت مبشوند. از تفاضل این دو سود/زیان غیر عملیاتی محاسبه میشود.

حاصلی که در این مرحله به دست آمده است، سود یا زیان شرکت پیش از کسر مالیات است. در صورت کسر مالیات از این عدد، سود/زیان ویژه به دست خواهد آمد.

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید از هر کجا و در هر مکان به تمام امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده از تمامس امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است و با کلیک بر روی تصویر زیر، همین حالا میتوانید حسابداری کسب و کار خود را به صورت رایگان با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا