استخدام پیمانی یکی از انواع استخدامی متداول میان سازمان های دولتی و شرکت های زیر مجموعه است که علی رغم اینکه بسیار رایج است، آگاهی کمی نسبت به این نوع استخدام و قوانین آن وجود. امروز و در این مقاله از فینتو به توضیح کامل هرآنچه لازم است درباره استخدام پیمانی بدانید میپردازیم.
استخدام پیمانی چیست
استخدام پیمانی که آن را با نام استخدام نیمه رسمی هم میشناسند، قرارداد کاری است که میان سازمان ها و نهادهای دولتی با نیرو های متقاضی منعقد میشود. در این نوع از قرارداد سازمان های دولتی به منظور برون سپاری کارهای خود، قراردادی موقت با افراد حقیقی منعقد میکنند و طی آن توافق میکنند که به برای مدت زمانی محدود (معمولا یک ساله، سه ساله ) فرد به استخدام نهاد/سازمان دولتی در بیاید.
تفاوت استخدام پیمانی و قراردادی
افرادی که به صورت پیمانی به استخدام سازمان دولتی در می آیند جزو کارکنان رسمی آن سازمان محسوب میشوند بنابراین حقوق و مزایای آن ها همانند کارکنان رسمی آن مجموعه محاسبه میشود و مشمول دریافت مزایای رفاهی از جمله اضافه کار، سختی کار، جمعه کاری و.. هستند. اما افرادی که به صورت قراردادی به استخدام سازمان دولتی در می آیند جزو کارکنان رسمی سازمان محسوب نمیشوند بنابراین از حقوق و مزایای کمتری نسبت به کارکنان رسمی و پیمانی برخوردار هستند و مزایای رفاهی و پاداش پایان سال و سختی کار و… به آن ها تعلق نمیگیرد. همچنین امکان فسخ و قطع همکاری یک طرفه در استخدام های قراردادی ساده تر از استخدام های رسمی و پیمانی است. در جدول زیر به طور خلاصه به تفاوت استخدام پیمانی با استخدام رسمی و پیمانی پرداخته ایم:
استخدام پیمانی و رسمی | استخدام قراردادی | |
حقوق و مزایا | حقوق و مزایای کامل | حقوق کمتر و عدم دریافت بسیاری از مزایا |
بیمه | بیمه صندوق بازنشستگی کشوری | بیمه تامین اجتماعی |
مرخصی | در صورت استخدام رسمی حداکثر تا سه سال مرخصی بدون حقوق | مطابق با قوانین تامین اجتماعی |
بازنشستگی | دارد | دارد |
پاداش پایان کار | تعلق میگیرد | تعلق نمیگیرد |
مستمری از کار افتادگی | تعلق میگیرد | در صورتی که حین انجام کار اتفاق افتاده باشد تعلق میگیرد |
مستمری فوت | تعلق میگیرد | در صورتی که حین انجام کار اتفاق افتاده باشد تعلق میگیرد |
تفاوت قرارداد کار معین با پیمانی
مهم ترین تفاوت کقرارداد کار پیمانی با کار معین در مبلغ بیشتر دستمزد و اعتبار شغلی بیشتر در کار پیمانی است. شرایط فسخ قرارداد در کار معین به مراتب ساده تر است بنابراین کارفرما ساده تر میتواند قرارداد را فسخ نماید. همچنین قراردادهای پیمانی معمولا در انتهای همکاری و در صورت تمایل و توافق دو طرف شانس بیشتری برای تبدیل به قرارداد رسمی را دارند. به جز این خوب است بدانید که هر دو این قراردادها شبیه به هم از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند و قوانین مرخصی و دریافت مستمری از کار افتادگی و بازنشستگی برای هر دو یکسان است. اما از آن جایی که معمولا مبلغ دستمزد در قراردادهای پیمانی بیشتر است، مستمری از کار افتادگی و بازنشستگی آن ها هم بیشتر خواهد بود.
شرایط استخدام پیمانی
برای اینکه افراد بتوانند به صورت پیمانی در نهادهای دولتی استخدام شوند لازم است که شرایط زیر را داشته باشند:
- شرایط اختصاصی تصدی شغل مورد نظر.
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران و متدین به یکی از ادیان رسمی کشور و اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران.
- انجام خدمت وظیفه یا معافیت قانونی در صورت مشمول بودن.
- عدم اعتیاد به مواد مخدر.
- نداشتن محکومیت جزایی مؤثر.
- صحت مزاج و توانایی انجام کار.
مدت قرارداد استخدام پیمانی
مطابق با ایین نامه استخدام پیمانی، مدت این قراردادها یک ساله است و گاهی بنابر شغل، امکان عقد قرارداد تا سه سال نیز وجود دارد. اما برای مشاغلی مانند پث های ثابت تخصصی و پشتیبانی (اداری و خدماتی) تا ده سال نیز قابل تمدید است.
قوانین استخدام پیمانی
- کارمندانی که استخدام پیمانی هستند بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند. بنابراین در صورت استفاده از مرخصی استعلاجی یا زایمان یا هرگونه حوادث و بیماری لازم است برای بهره مندی از مزایای بیمه، مراتب آن را به کارفرما گزارش دهند.
- در صورت عدم حضور کارمند در محل کار به صورت متوالی، کارفرما اجازه فسخ یک طرفه قرارداد را دارد.
- استخدام مستخدمین بازنشسته و بازخرید شده دولت در دستگاههای مشمول این آیین نامه به عنوان مستخدم پیمانی ممنوع است.
- برای قطع همکاری و فسخ قرارداد هر دو طرف لازم است که حداقل یک ماه قبل از قطع همکاری، طرف مقابل را مطاع نمایند.
- افرادی که قرارداد استخدام پیمانی دارند نمیتوانند به طور همزمان در دو نهاد یا سازمان دولتی استخدام شوند.
- امکان انتقال و بستر سازی بین دو نهاد یا سازمان برای افرادی که قرارداد پیمانی دارند مجاز نیست. مگر در صورت ماموریت موقت، سپری کردن دوره کارآموزی یا آموزش.
آیا به استخدام پیمانی مستمری فوت و از کار افتادگی تعلق میگیرد؟
بله. افرادی که قرارداد استخدام پیمانی دارند در صورتی که هنگام انجام کار دچار سانحه بشوند یا فوت کنند، مستمری از کارافتادگی یا بازنشستگی به اقوام درجه یک آن ها تعلق خواهد گرفت
شرایط مرخصی در قراردادهای پیمانی
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم افرادی که قرارداد پیمانی دارند بیمه شده تامین اجتماعی خواهند بود بنابراین قوانین مرخصی برای آن ها مطابق با قوانین مرخصی تامین اجتماعی است. پیش تر به طور کامل و دقیق درباره انواع مرخصی و قوانین آن مطلبی را برای شما آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه بفرمایید:
انواع مرخصی 1403 و نحوه محاسبه و جدول مرخصی
آیین نامه استخدام پیمانی
در ادامه فایل آیین نامه استخدام پیمانی را برای شما تهیه و برای دانلود قرار داده ایم که برای دانلود آن میتوانید بر روی لینک مقابل کلیک کنید: آیین نامه استخدام پیمانی
مزایای استخدام پیمانی
از مزایای استخدام پیمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد
- بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی.
- شانس بیشتر برای تبدیل قرارداد به قرارداد رسمی.
- در صورتی که هنگام اشتغال حادثه ای برای شخص رخ بدهد و دچار از کارافتادگی شود یا فوت کند، اقوام درجه یک از مستمری کارافتادگی یا فوت وی را دریافت خواهند کرد.
معایب استخدام پیمانی
خوب است که کمی هم به معایب استخدام پیمانی بپردازیم. از جمله معایبی که استخدام پیمانی میتواند داشته باشد به شرح زیر است:
- محدودیت در مرخصی نسبت به کارمندانی که قرارداد کار رسمی دارند.
- عدم بهره مندی از بازنشستگی.
- امنیت شغلی کم تر به دلیل امکان عدم تمدید قرارداد.
با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید کارکرد پرسنل را محاسبه و فیش حقوقی تهیه کنید. پرسنل نیز امکا مشاده فیش حقوقی خود را خواهند داشت. همچنین در فینتو امکان تعریف انواع مرخصی، وام و مساعده و عوامل دلخواه، اضافات و کسورات فراهم شده است. فینتو 30 روز مهلت استفاده از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است که همین حالا میتوانید با کلیک بر روی تصویر زیر، رسیدگی به تمام امور مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل خود را با فینتو آغاز کنید: