دفاتر تجاری الکترونیکی چیست؟ صفر تا صد دفاتر تجاری۱۴۰۴

دفاتر تجاری الکترونیک بلاخره در اردیبهشت ۱۴۰۴ رونمایی شدند و طی انتشار پیش نویسی توسط سازمان امور مالیاتی نحوه ارسال و زمان بندی این دفاتر اعلام و مشخص شد. در ادامه صفر تا صد هرآنچه که لازم است درباره این سامانه جدید و قانون های آن  بدانید را باهم یاد میگیریم.

 

 

دفاتر تجاری الکترونیکی چیست

دفاتر تجاری الکترونیک در واقع همان جایگزین و نسخه الکترونیک دفاتر پلمپ کاغذی هستند. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که در صورت بارگذاری صحیح  و به موقع آن ها در سامانه، دیگر نیازی به ارسال دفاتر کاغذی نیست و این دفاتر مبنای محاسبه مالیات قرار خواهند گرفت.  برای ارسال دفاتر تجاری الکترونیکی لازم است که اطلاعات مالی خواسته شده را از دفتر روزنامه خود وارد فایل اکسل با فرمت معین نمایید و آن را طی بازه های زمانی اعلام شده، در سامانه بارگذاری کنید. عناوین خواسته شده در این فایل اکسل شامل  شماره سند، کد حساب کل، عنوان حساب کل، کد حساب معین، عنوان حساب معین، مبلغ بدهکار ریال، مبلغ بستانکار ریال، تاریخ سند و شرح است که لازم است کاملا مطابق با دفاتر روزنامه شما باشد.

سازمان امور مالیاتی طی پیش نویسی جدول زمان بندی را برای بارگذاری این دفاتر را نیز تعیین کرده است که در ادامه آن را برای شما قرار داده ایم.

 

مهلت ارسال دفاتر تجاری الکترونیکی

در لایحه پیش نویسی که در اردیبهشت ماه منتشر شد، مهلت ارسال دفاتر تجاری الکترونیکی به شرح زیر است. همانطور که  در جدول مشاهده میکنید در سال ۱۴۰۴ مهلت ارسال برای هر شش ماه از سال،  تا دو ماه پس از پایان هر شش ماه است. بنابراین برای شش ماهه اول سال تا پایان آبان ماه و برای شش ماهه دوم سال تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۵ مهلت بارگذاری دفاتر در سامانه را دارید.

سال شروع مالی
دوره ارسال اطلاعات
مهلت ارسال
تا پایان سال ۱۴۰۳
یک ساله
حداکثر سه ماه بعد از پایان سال
در سال ۱۴۰۴
شش ماهه
حداکثر دو ماه بعد از پایان هر شش ماه
در سال ۱۴۰۵
سه ماهه
حداکثر یک ماه بعد از پایان هر سه ماه
از ۱۴۰۶/۰۱/۰۱
یک ماهه
حداکثر یک ماه بعد از پایان هر ماه 

 

بیشتر بخوانید: حق جذب چیست؟ صفر تا صد قوانین حق جذب

 

 

آموزش ارسال دفاتر تجاری الکترونیکی

  • ابتدا لازم است که به سامانه  دفاتر تجاری الکترونیک به نشانی https://dafater-tejari.tax.gov.ir  و حساب کاربری خود وارد شوید.
  • قالب اکسل را از قسمت “دانلود قالب اکسل” دانلود کنید (تصویر شماره ۱) .  اکنون به نرم افزار حسابداری خود مراجعه کنید. در بخش دفاتر روزنامه بازه زمانی که قصد ارسال آن به سامانه را دارید انتخاب کنید. آیتم های خواسته شده در فایل اکسل را از نرم افزاری حسابداری دانلود کنید یا سطر به سطر آن را کپی کنید و در فایل اکسل وارد نماید( در  نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو امکان دانلود آسان فایل ترازامه مطابق با فرمت اکسل سازمان امور مالیاتی برای شما فراهم است.) نکات مهمی که در این بخش لازم است به آن توجه داشته باشید:

۱-تمامی اطلاعات خواسته شده باید تنها در یک صفحه اکسل بارگذاری شود.

۲-ترتیب ستون های فایل اکسل نباید تغییر کند و باید کاملا مطابق با فایل اکسلی که از سامانه دانلود کرده اید باشد

دفاتر تجاری الکترونیکی
(تصویر شماره۱)

 

  • پس از دانلود دفاتر روزنامه از نرم افزار حسابداری یا تکمیل آن به صورت دستی مطابق با فرمت اکسل خواسته شده، مجددا به سامانه برگردید. و گزینه “بارگذاری فایل” را انتخاب کنید.
  • اکنون در پنجره ای که باز شده است از شما خواسته میشود تا تنظیماتی را انتخاب نمایید. (تصویر شماره ۲). نکات مهمی که در انتخاب تنظیمات باید رعایت کنید:

۱- در انتخاب نوع فایل دقت کنید. فرمت انتخابی (اکسل یا Csv) باید با فرمت فایل شما یکسان باشد. در صورت مغایرت سامانه اجازه بارگذاری فایل را نخواهد داد.

۲- در انتخاب تاریخ “آخرین رویداد فایل جاری” دقت کنید. در نوبت بعدی ارسال دفاتر تجاری الکترونیکی، سامانه اجازه انتخاب زمانی قبل تر از این تاریخ را نمیدهد.

آموزش ارسال دفاتر تجاری الکترونیک
(تصویر شماره ۲)

 

  • پس از انجام تنظیمات فایل خود را بارگذاری کنید. 
  • بعد از بارگذاری، سامانه ۱۰ سطر اول فایل بارگذاری شده را در بخش “پیش نمایش” به شما  نمایش میدهد. اطلاعات را بررسی کنید و در صورت صحت اطلاعات، گزینه ارسال را انتخاب نمایید. (تصویر شماره ۳)
دفاتر تجاری الکترونیک
(تصویر شماره ۳)

 

 

  • اکنون در به صفحه ای هدایت شده اید  که “ تاریخچه بارگذاری اطلاعات” را نمایش میدهد. در  صورتی که مطابق تصویر زیر “وضعیت فایل” به بارگذاری موفق تغییر کرده است، گزینه “ثبت نهایی” را انتخاب کنید. (تصویر شماره ۴

 

دفاتر تجاری الکترونیکی
(تصویر شماره ۴)

 

  • پس از ثبت نهایی پنجره ای به شما نمایش داده میشود که به شما تاریخ آخرین فایل رویداد جاری که انتخاب کرده اید را اعلام میدارد. اگر از انتخاب این تاریخ اطمینان دارد بر روی گزینه “ تایید و ثبت “  بزنید (تصویر شماره ۵)
آموزش ارسال دفاتر تجاری
(تصویر شماره ۵)

 

  • اکنون فایل شما ارسال شده است و در بخش “ وضعیت فایل” باید در وضعیت “ثبت نهایی شده” آن را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که در صورت حذف فایل لازم است تمامی مراحل را از ابتدا طی کنید.( تصویر شماره ۶)  
دفاتر الکترونیکی
(تصویر شماره ۶)

 

 

بخشنامه دفاتر تجاری الکترونیکی 

در زیر بخشنامه دفاتر تجاری الکترونیکی را مشاهده میکنید. توجه داشته باشید که پس از صدور این بخشنامه مهلت آزمایش سامانه تا ۲۰ اردیبهشت ماه تمدید شد.

بخشنامه دفاتر تحاری الکترونیکی

 

 

 

 

سوالات متداول:

 

آیا دفاتر تجاری الکترونیکی جایگزین دفاتر کاغذی هستند؟

بله همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که دفاتر تجاری الکترونیکی جایگزین دفاتر کاغذی خواهند بود و به شرط ارسال درست و به موقع آن ها دیگر نیازی به ارایه دفاتر کاغذی نیست و دفاتر تجاری الکترونیکی مبنای محاسبه مالیات قرار خواهند گرفت.

 

چه کسانی مشمول ارسال دفاتر تجاری الکترونیکی هستند؟

تمامی اشخاص حقوقی مشمول نظام مالیاتی، ملزم به ارسال دفاتر تجاری الکترونیکی هستند.

 

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به سادگی  برای بازه های زمانی تعیین شده مطابق با فرمت فایل سازمان مالیات از دفاتر روزنامه خروجی بگیرید و آن را در سامانه بارگذاری کنید. فینتو ۳۰ روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا کار خود را با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا