تفاوت حسابداری و مدیریت مالی چیست؟

تفاوت حسابداری و مدیریت مالی چیست؟

برای اینکه بدانیم تفاوت حسابداری و مدیریت مالی در چیست لازم است ابتدا هرکدام از این دو مفهوم را تعریف کنیم سپس با بررسی دقیق تر هر کدام از آنها تر به تفاوت حسابداری و مدیریت مالی پی خواهیم برد.

حسابداری:

حسابداری فرایند شناسایی،اندازه گیری، ثبت و گزارشگری اطلاعات اقتصادی برای تصمیم گیری های آگاهانه به وسیله استفاده کنندگان آن اطلاعات است.حسابداری نگاهی رو به عقب دارد به این معنی که اطلاعات آن تاریخ محور است و هدف اصلی آن ثبت و ضبط وقایع گذشته است.گاهی به اشتباه حسابداری و دفترداری را یکی تلقی کرده و به جای هم به کار می برند حال انکه دفترداری خود بخشی از حسابداری است و شامل ثبت،طبقه بندی و خلاصه سازی مبادلات واحد تجاری است.
در گذشته عملیات حسابداری صرفا در دفاتر حساب انجام می شد اما امروزه با استفاده از نرم افزار های حسابداری و توسط کامپیوتر انجام می شود.به شخصی که عملیات حسابداری را انجام می دهد حسابدار می گویند.

وظایف حسابدار:

حسابداران به دلیل جایگاه ویژه و مهمی که در سازمان دارند باید بتوانند وظایف خود را دقیق و جزء به جزء انجام دهند و در جهت بهبود عملکرد سازمان گام بردارند.به طور کلی وظایف حسابداران چهار دسته است
1)مهارت های دفترداری و حسابداری هزینه ها
2)بودجه بندی و حسابداری مدیریت که از جمله وظایف تکنیکی حسابدار است
3)حسابرسی،تصمیم گیری و گزارشگری که جزو وظایف ماهرانه حسابدار است
4)مهارت های تحلیلی و طراحی سیستم و مشاوره ی حرف ای مستقل که از جمله وظایف پژوهشی حسابدار است.

حتما بخوانید :  ابزارهای اساسی برای یک حسابدار اساسی

انواع حسابداری:

حسابداری:حسابداری انواع مختلفی دارد از جمله حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری دولتی. حسابدار خبره علاوه بر آشنایی کلی با انواع مختلف حسابداری، تمرکز خود را روی یک یا دو شاخه حسابداری می گذارد. این تمرکز باعث می شود تا تجربه بالایی در همان شاخه پیدا کند و به عنوان یک متخصص در آن زمینه شناخته شده و عملکرد موثرتری داشته باشد.

مدیریت مالی:

در حوزه آکادمیک مدیریت مالی به معنای برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های مالی، مانند تأمین بودجه و استفاده از وجوه شرکت است. علاوه بر این، اعمال اصول مدیریت عمومی در منابع مالی شرکت، از دیگر مواردی است که در مدیریت مالی انجام می‌گیرد
به طور ساده می توان گفت مدیریت کارا و اثر بخش وجوه و منابع مالی یک سازمان به منظور دستیابی به اهداف آن را مدیریت مالی می گویند.هدف مدیریت مالی افزایش ارزش شرکت و در نتیجه افزایش ثروت سهامداران می باشد.مدیریت مالی نگاهی رو به جلو دارد به این معنی که ابتدا جایگاه فعلی سازمان را با استفاده از اطلاعات تاریخی (حسابداری) بررسی کرده و سپس برای رسیدن به جایگاه آینده سازمان، با توجه به اهداف اصلی سازمان برنامه ریزی می کند.

وظایف مدیر مالی:

مدیر مالی در هر سازمان سه وظیفه اصلی دارد که وظایف دیگر حول این سه وظیفه می گردند.
1)تصمیمات مبتنی بر سرمایه گذاری
2)تصمیمات مبتنی بر تامین مالی
3)تصمیمات مبتنی بر سیاست تقسیم سود
ترکیب بهینه سه مورد گفته شده در صورتی که همسو با هدف سازمان انجام شوند منجر به حداکثر کردن ارزش شرکت و در نتیجه حداکثر کردن ثروت سهامداران می شود،همان هدفی که مدیریت مالی به دنبال دستیابی به آن است.

حوزه های مدیریت مالی:

1)مدیریت مالی کسب و کار،بر فرایند های مالی بنگاه های کسب و کار متمرکز است.
2)سرمایه گذاری،با قیمت گذاری اوراق بهادار و رفتار بازارهای مالی سروکار دارد.
3)موسسات مالی،کلان تر از موارد قبلی می باشد و بیشتر به شرکت های مالی نظیر بانک ها مربوط می شود.
این سه حوزه کلان مدیریت مالی از هم تفکیک شده نیستند و کاملا با هم در ارتباطند.

حال که تا حدودی با تعاریف این دو آشنا شدیم بهتر می توان فهمید که تفاوت حسابداری و مدیریت مالی در چیست.به طور کلی حسابداری گذشته نگر و مدیریت مالی آینده نگر است.حسابداری ابزاری برای مدیریت مالی است تا بتواند بهتر و کاراتر آینده را پیشبینی کرده و درباره آن برنامه ریزی کند.
تفاوت مدیریت مالی و حسابداری در دیدگاه این دو است که یکی مبتنی بر گذشته و دیگری مبتنی برآینده است اگرچه بین مدیریت مالی و حسابداری تفاوت وجود دارد و برای هریک  به مجموعه مهارت های متفاوت نیاز هست اما هر دو حول مدیریت دارایی ها می گردند و در چارت های سازمانی نیز،در یک دسته طبقه بندی می شوند.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

19 در مورد “تفاوت حسابداری و مدیریت مالی چیست؟”

    1. فرهاد لواسانی

      اون لینک وسط رو هم به نظرم بخونین
      ابزارهای اساسی برای یک حسابدار اساسی
      این مطلب تفاوت حابداری و مدیریت مالی که عالی بود
      اون رو هم توصیه میکنم

  1. کاش در مورد هر کدوم از این دو بیشتر بحث می کردین
    به نظرم مدیریت مالی جای بحث بیشتری داره

  2. یعنی شغل حسابدار و مدیر مالی تفاوت داره؟
    و اینکه رشته دانشگاهی این افراد هم متفاوته؟
    کدوم یکی از این دو شغل سمت بالاتری نسبت به دیگری داره؟

    1. بله تفاوت دارن
      به نظرم مدیریت مال بالاتر هست چون فکر کنم مدیر مالی به حسابداری و حسابرسی باید مسلط باشه

  3. سلام
    ایا اگر رشته ما در دوران دبیرستان رشته حسابداری فنی و حرفه ای باشه میتونیم در دانشگاه مدیریت مالی رو برداربم و ادامه تحصیل دهیم در رشته مدیریت مالی‌؟
    یا رشته ما حتما باید ریاضی و انسانی باشه؟

  4. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم برای استخدام شدن توی بانک خوندن رشته مدیریت مالی بهتره یا حسابداری یعنی کدوم شانس بیشتری برای استخدام شدن داره؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا