راهکارهایی برای جلوگیری از اشتباهات حسابداری

جلوگیری از اشتباهات حسابداری - فینتو

به مرور زمان، اشتباهات حسابداری می‌ تواند اعتبار و سلامت مالی کسب و کارتان را خدشه دار کند.اشتباهات مکرر حسابداری حتی می‌ تواند کسب و کار شما را به ورشکستگی بکشاند.

اگر نگران آینده کسب و کارتان هستید و می خواهید از اشتباهات رایج حسابداری جلوگیری کنید توصیه می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

با در نظر گرفتن موارد زیر از اشتباهات متداول جلوگیری کنید:

جلوگیری از اشتباهات متداول حسابداری
جلوگیری از اشتباهات متداول حسابداری

گزارش گیری به موقع و صحیح

گاهی اوقات به دلیل داشتن اسناد، گزارش گیری های ماهیانه و فصلی انجام نمی شود و همین مورد به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی در حسابداری شرکتها خواهد شد. مشاهده گزارشها، کنکاش در آن ها و بررسی نمودارهای مربوط به گزارشات،صاحبان و مدیران کسب و کار را در جریان امور و فرایندها قرار میدهد. این احتمال وجود دارد که یک کسب و کار در آستانه ضرر باشد و این مسئله با مشاهده و بررسی دقیق گزارش ها مشخص خواهد بود. 

ثبت همه چیز در صورت های مالی:

نکته حائز اهمیت در حسابداری صورت های مالی، ثبت کردن همه چیز اعم از معاملات کوچک تا پرداخت های مشتریان و موارد دیگر است. بسیار مهم است که اطمینان خاطر داشته باشید همه این موارد در گزارش های مالی کسب و کارتان ثبت شود.
مهم نیست کسب و کارتان چقدر کوچک یا چقد بزرگ باشد، ثبت کردن همه چیز در صورت های مالی  به شما تصویری دقیق و مطمئن از سلامت کسب و کار‌ و تعیین عملکردتان می ‌دهد؛ همینطور از اشتباهات رایج حسابداری پیشگیری می کند.
با ایجاد یک سیستم حسابداری و دفترداری جدی، به حفظ امنیت مالی کسب و کارتان کمک شایانی کرده اید.

ثبت تمامی هزینه ها:

ثبت تمامی هزینه‌ها، هرچقدر هم که آن ها در نظرتان ناچیز باشد در حسابداری کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. تمامی مشاغل باید سوابق مربوط به هزینه‌های خود را ثبت و نگهداری کنند تا مدیریت معاملات بزرگ برایشان ساده تر شود.

ارتباط اصولی با حسابدار:

حسابداران مسئولیت نگهداری و رسیدگی به دفاتر حسابداری شما را بر عهده دارند بنابراین بایستی همواره اطلاعات واضح و دقیقی در مورد معاملات رخ داده در کسب و کارتان، داشته باشند.
اشتباهات به ظاهر کوچک مانند عدم ارائه گزارش به حسابدارتان در رابطه با خرید محصولات یا خدماتی که هزینه های ماهیانه دارند، می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در امور مدیریتی کسب وکارتان شود.

تفاوت کارمندان و پیمانکاران:

یکی از اشتباهات رایج در حسابداری، عدم درک تفاوت حیطه کاری کارمندان و پیمانکاران یک کسب و کاراست.  از تفاوت‌های حسابداری بین این دو گروه، ثبت گزارش‌های مربوط به آنهاست.
درک تفاوت بین کارمند و پیمانکار و پیامدهای حسابداری این تفاوت، برای جلوگیری از ثبت اشتباه حساب‌های کسب و کارتان حیاتی است.

تطابق داده های حسابداری با حساب های بانکی:

از اصول اصلی مدیریت کسب و کارها، تطابق حساب‌های بانکی با داده‌های حاصل از حسابداری به حساب می‌آید و مانع از بروز اشتباهات رایج حسابداری می شود؛ به طور کلی توصیه می‌شود که هزینه‌ها و پرداخت‌های صورت گرفته در بازه زمانی مشخص، مورد بررسی قرار گیرند.
پیگیری وضعیت مالی کسب و کارها، تنها با تطابق حساب های بانکی با داده های حاصل از حسابداری میسر می گردد.این امر باعث می شود، بخش هایی که در کسب و کارتان ضعیف عمل کرده اند را شناسایی کنید. درنتیجه این ارتباط برای شما اهمیت چند برابری پیدا می کند و لازم است هرماه به طور مرتب این تطابق کنترل شود.

تخصیص بودجه به پروژه ها:

هنگامی که در کسب وکارتان قصد انجام پروژه های مختلفی را دارید، قبل از شروع حتما باید بودجه خاصی را برای آن مشخص کنید؛ زیرا دنبال کردن یک پروژه بدون داشتن تصوری از هزینه‌ هایی که برای شما خواهد داشت، به سادگی باعث می‌شود بیش از آنچه انتظارش را داشتید متحمل هزینه شوید این امر یکی دیگر از اشتباهات رایج در حسابداری است.

تفاوت سود و درآمد:

یکی دیگر از اشتباهات رایج در حسابداری شناسایی سود پس از وقوع درآمد است.هر درآمدی به سود ختم نمی شود برای آنکه این موضوع را بهتر درک کنید بیایید تعریفی از درآمد و سود ارائه دهیم.
درآمد در واقع افزایش سرمایه ای است که از ارائه خدمات یا فروش محصولات به مشتریان به صورت نقد یا نسیه حاصل شده باشد.
چنانچه درآمد های یک موسسه از هزینه های آن بیشتر باشد مابه تفاوت را سود خالص می گویند و اگر درآمد ها از هزینه ها کمتر باشند بدیهی است که موسسه نه تنها سودی کسب نکرده است، بلکه زیانی معادل مابه تفاوت درآمد و هزینه ها نیز داشته است.
بنابراین امکان دارد درآمد شناسایی شود اما موسسه سودی کسب نکند.

نقش حسابدار در کسب و کار:

ممکن است فکر کنید وقتی صاحب کسب و کار کوچکی هستید دیگر نیازی به یک حسابدار برای پیشبرد اهداف مالی تان ندارید وخودتان می توانید با انجام دادن امورحسابداری و دفترداری موسسه تان، در هزینه ها صرفه جویی کنید. ولی سخت در اشتباه هستید زیرا شما دانش کافی در زمینه حسابداری ندارید و ممکن است دچار اشتباهات زیادی شوید. به عنوان مثال رسیدگی به امور مالیاتی بسیار پیچیده است و نیاز به دانش حسابداری دارد.

خلاصه:

اگرآینده روشنی برای کسب و کارتان متصور هستید؛ حتما باید به این اشتباهات رایج توجه کنید.
شما برای راحتی بیشتر و جلوگیری از این اشتباهات رایج می توانید از سیستم های حسابداری آنلاینی چون نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو استفاده کنید. فینتو یک نرم افزار تحت وب و آنلاین جهت آسان کردن امور حسابداری کسب و کارشماست. با فینتو دیگر نگران اشتباهات حسابداری یا مالیاتی نباشید. با این سیستم امنیت اطلاعات خود را تضمین کرده و با پرداخت کمترین تعرفه ها بیشترین بازده را تجربه کنید. فینتو به سادگی قابل استفاده و سیستمی کاربر پسند است. ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا