آشنایی با حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد

در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در مورد حسابداری حقوق و دستمزد بپردازیم، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه حسابداری حقوق و دستمزد بدست آورید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یکی از مهم ترین هزینه های جاری هر شرکت و کسب و کاری حقوق و دستمزد است، طبق یک اصل ساده در صورتی که یک شرکتی کارمند داشته باشد متعاقبا حقوق و دستمزد نیز خواهد داشت، بر همین اساس است که ضرورت دارد شخصی به عنوان حسابدار به منظور محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان به قوانین و فرمول های خاص مسلط باشد تا بتوانند صورت حساب دقیقی از حقوق و دستمزد کارمندان ارائه دهد.

در مواردی کارفرما ممکن است با بحث های مربوط به بیمه و همچنین مالیات حقوق آشنایی نداشته باشد و این موجب وارد شدن خسارت به شرکت می شود که وجود حسابداری حقوق و دستمزد می تواند جلوی هزینه های سنگین را بگیرد.

حسابداری حقوق و دستمزد چه وظیفه ای دارد؟

حسابداران از ارکان اصلی یک شرکت و کسب و کار محسوب می شوند. بدون وجود یک حسابدار حرفه ای در شرکت، ممکن است که شرکت با مشکلات فراوانی روبه رو شود، این حسابدار است که حساب و کتاب شرکت را به صورت دقیق بررسی می کند و موجب می شود که شرکت دچار ضرر و زیان نشود.

حسابداری حقوق و دستمزد نیز یکی از مهم ترین رکن های یک شرکت محسوب می شود که وظایفی را در جهت کارکرد مناسب شرکت بر عهده دارد. از مهم ترین وظایف حسابدار می توانیم به تهیه و آماده کردن لیست برای دستمزد و حقوق کارکنان اشاره کنیم.

همچنین حسابداری دستمزد و حقوق بر اساس مواردی حقوق خالص و دریافتی هریک از کارکنان را محاسبه می کند. حسابدار دستمزد و حقوق بر اساس یکسری اطلاعات از جمله قوانین وزارت کار، میزان حقوق، مدت زمان کار و همچنین در نظرگرفتن کسورات و مزایا حقوق دریافتی تک تک پرسنل را محاسبه می کند.

حسابداری حقوق و دستمزد

اسناد و مدارک حسابداری حقوق و دستمزد

هر شرکتی برای خود روادید مالی سازمانی دارد و تمامی اسناد مالی که توسط حسابدار حقوق و دستمزد بررسی و تنظیم می شود و تاریخ و مبلغ دارد، ضروری است که به عنوان جزئی از این روادید به منظور دسترسی آسان به اطلاعاتشان طبقه بندی و در نهایت بایگانی شوند، اتفاقات بسیاری می افتد که مراجعه مجدد به این اسناد ضروری می شود در این صورت به آسانی می توان آن ها را پیدا کرد.

طبقه بندی اسناد و مدارک که توسط حسابداری دستمزد و حقوق انجام می گیرد در 3 قسمت است: در بخش اول که با نام پرونده های بایگانی خواهند بود اطلاعات شخصی و سازمانی کارمندان و قراردادهای سالیانه آن ها قرار دارد. در بخش دوم اسناد مربوط به دستمزد و حقوق به همراه آیین نامه ها و بخش نامه های سال جاری در مورد دستمزد و حقوق قرار داده می شود، در بخش سوم مدارکی که مربوط به اطلاعات حقوق ماهیانه کارمندان است قرار داده می شود.

حسابداری حقوق و دستمزد

نحوه محاسبه حقوق ماهیانه

طبق ماده 37 قانون کار و برابر با مفاد قانون مدنی کشور، ماه شمسی 30 روزه می باشد، در نتیجه مطابق با قانون کار، مزایای که به شخص کارگر تعلق می گیرد بر مبنای 30 روز محاسبه می شود.

در ماه هایی که 31 روزه هستند، مزایا و مزد بر 30 تقسیم می شود و در 31 ضرب می شود. در ماه های 29 روزه نیز تقسیم بر 30 می شود و در 29 ضرب می شود، یعنی میزان حقوق و دستمزد بر اساس ماه 30 روز است و پرداخت آن مبنی بر تعداد روزهای ماه است.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا