مزایا و معایب دور کاری از دید کارکنان و از دید کسب و کارها

مزایا و معایب دورکاری

دورکاری از سال 1980، همزمان با اولین نمونه رایانه های شخصی آغاز شد. این امر در آن زمان نسبتاً نادر بود، اما همچنان که مردم شروع به تحقق بسیاری از فرصتهایی کردند که کار در خانه ارائه می داد، رشد می کرد. در دهه 1990، با افزایش صنایعی که دارای فناوری پیشرفته هستند، اهمیت دورکاری افزایش یافت.امروزه، تعداد زیادی از کارمندان در صنایع مختلف وجود دارند که می توانند از راه دور به کار خود بپردازند. ظهور موقعیتهای فنی و فن آوری های جدید، دورکاری را به ابزاری شناخته شده و قابل اجرا نه فقط برای مدیران و مشاغل بزگ، بلکه برای مشاغل کوچک و متوسط و برای انواع کارمندان نیز تبدیل کرده است.
در این پست سعی دارم تا به مزایا و معایب دورکاری برای مشاغل و همچنین برای کارمندان بپردازم.با من همراه باشید.ابتدا این مزایا و معایب را از دید کارکنان بررسی می کنیم.شکل زیر مزایا و معایب دورکاری از دید کارکنان را نشان می دهد.
مزایا و معایب دورکاری از دید کارکنان

مزایای دورکاری از دید کارکنان

افزایش انعطاف پذیری:

بسته به اینکه چه مسئولیتی را باید از راه دور انجام دهید، احتمالاً در هنگام کار در خانه انعطاف پذیری بیشتری در برنامه خود خواهید داشت. بر خلاف کار در یک ساختمان اداری، دورکاری اغلب به شما امکان می دهد برای انجام کارها، انجام قرار ملاقات ها یا نیازهای شخصی خود زمان منعطفی داشته باشید. کارگران از راه دور گاهی اوقات می توانند ساعات کاری را متناسب با شخصیت خود تنظیم کنند جغدهای شب می توانند دیرتر شروع به کار کنند، وقتی بیشترین انرژی، تمرکز و توان را دارند، در حالی که پرندگان سحرخیز می توانند بعد از خوردن یک لیوان آب پرتقال و در گرگ و میش صبح کار خود را شروع کنند.(آب پرتقال یا کرم های لذیذ!). البته این امکان فقط برای بعضی از مشاغل فراهم است.

عدم تردد:

اکثر کسانی که در شهرهای شلوغی چون تهران مشغول به کار بوده اند با مقوله ترافیک سپر به سپر آشنایی دارند و گاهی وقت زیادی را در این ترافیک ها و هوای ناسالم از دست داده اند.حال اگر ترافیک را از اتفاقات روزانه ی یک فرد شاغل حذف کنیم و به او اجازه دورکاری بدهیم احتمالا وقت زیادی را برایش بازخریده ایم که می تواند از آن استفاده کند: کتاب بخواند، فیلم ببیند، با بچه هایش بازی کند یا اینکه ( برای کارمندهای متعهد تر) دوباره کار کند!

کاهش هزینه ها:

در کنار زمانی که دیگر در رفت و آمد هدر نمی رود، ممکن است متوجه شوید که از طریق دور کاری در هر هفته هزینه های مختلفی را صرفه جویی می کنید، از جمله هزینه های بنزین یا حمل و نقل عمومی، هزینه خرید غذا، لباس شخصی و حرفه ای، هزینه های پرستار و مراقبت از کودک و غیره

بهره وری بیشتر، بیماری کمتر:

به اشتراک گذاشتن فضای کاری در یک دفتر کاری به طور مستقیم شما را در معرض میکروبها، ویروس ها و بیماری های مختلف قرار می دهد، اما اگر دورکاری کنید، کمتر در معرض این خطرات و بیماری ها قرار خواهید گرفت. اگر در خانه مریض شوید، مراقبت از خود بسیار ساده تر خواهد بود و همچنان نیز می توانید در بستر دراز کشیده و به کارهایتان برسید بدون اینکه بخواهید مرخصی ایام بیماری بگیرید و حقوقی نیز دریافت نکنید و کارهای شرکتتان نیز عقب بیفتد.این یعنی بهره وری بیشتر.

مضرات دورکاری برای کارمندان:

کاهش ارتباطات اجتماعی:

اگر شما برون گرا باشید و روحتان از تعامل با دیگران تغذیه کند، با انجام دورکاری ممکن است احساس انزوا کنید. بعضی اوقات تعامل با دیگران از طریق ایمیل، تلفن، پیام فوری یا کنفرانس ویدیویی می تواند احساس انزوایتان را کاهش دهد، اما جایگزینی برای ارتباط مستقیم نیست. برخی از کارمندان با انجام دورکاری دریافتند که کار کردن در یک کتابخانه یا یک فضای عمومی، مانند کافی شاپ، نیاز آنها به تعامل با دیگران را برآورده می کند، اما برخی دیگر یک دفتر رسمی کاری را ترجیح می دهند. کار در یک فضای کار را در نظر بگیرید، که به شما امکان می دهد ضمن دستیابی به مزایای کار در یک محیط اداری، بتوانید از راه دور کار کنید.شما کدام یک را ترجیح می دهید؟

ترکیب کار و زندگی شخصی:

وقتی در خانه کار می کنید، شاید همیشه موفق به تعطیل کردن زندگی شخصی خود در ساعات کاری و در حین کار نشوید. ایجاد یک فضای کاری جداگانه مثلا یک اتاق کار، می تواند کمک کننده باشد، این امر برای برخی از کارکنان دشوار است زیرا آنها نمی توانند مرزی بین زندگی شخصی و کار ایجاد کنند و ناخواسته آن دو را با هم ترکیب می کنند.آیا واقعا دشوار نیست صدای نوزاد کوچکتان را بشنوید و کار کنید؟

دشواری ارائه دستاوردها:

وقتی نوبت به بررسی یا چک  کردن کارتان توسط مدیر نظارت خود رسیده است، دورکاری می تواند در نحوه ارائه دستاوردهایتان چالش ایجاد کند. برای مقابله با این مشکل به عنوان یک فرد دورکار، حجم کار روزانه خود و نقاط عطفی که در طول مدت دورکاری بدست آورده اید را یادداشت نمایید تا زمانی که می خواهید درخواست ارتقا شغلی یا افزایش دستمزد دهید، بتوانید آن را ارائه دهید. همچنین به طور منظم با سرپرست خود در ارتباط باشید تا از دل نروید اگر از دیده برونید!

یک مجموعه کامل حواس پرتی:

اگر در دفتر کار و همراه سایر کارکنان مشغول به کار باشید ممکن است باز و بسته شدن درب آسانسور، توقف همکارانتان در کنار میز کار شما و غیره تنها موارد محتملی باشد که کارتان را متوقف و عصبیتان کند.اما کار کردن در خانه  و دور کاری یعنی مواجه شدن با انواع و اقسام حواس پرتی ها: صدای زنگ در، بوی خوش غذا، صداهای مزاحم خارج از منزل، صدای تلوزیون و بسیاری دیگر از عوامل وسوسه و حواس پرتی. باید خودكنترلی خوبی داشته باشید و اگر می توانید یک فضای اداری در منزل با حواس پرتی و وسوسه های محدود ایجاد کنید و به کارتان بپردازید.
حال بیایید مزایا و معایب دور کاری را از دید مشاغل و کسب و کارها بررسی کنیم.در شکل زیر این مزایا و معایب را مشاهده می کنید.
مزایا و معایب دورکاری از دید مشاغل

مزایای دورکاری از دید مشاغل :

گسترده تر شدن دسترسی جهانی:

هنگامی که یک کسب و کار  به دنبال کسی است که مجموعه مهارت های خاص، علاقه و یا حتی شخصیت خاصی دارد، می تواند دقیقا همان چیزی را که در جستجوی آن است، در سطح جهانی پیدا کند. ارتباطات از راه دور به مشاغل این فرصت را می دهد كه بدون در نظر گرفتن موانع غیر قابل عبور از قبیل موقعیت یا زبان، به دنبال افراد خاص باشند و آنها را به بخشی از كشورشان تبدیل كنند.

حفظ یا استخدام نیروهای مستعد:

برای برخی از مشاغل، ارائه فرصتهای ارتباط از راه دور به کارمندان خود امکان می دهد تا خدمات افراد با استعدادی را که دوست دارند در کسب و کار آنان مشغول به کار شوند، حفظ کنند. قبل از برقراری ارتباط از راه دور، سازمان ها مجبور بودند کارمندان خوب را رها کنند. در حال حاضر، مشاغل می توانند کارمندان با استعداد را به دلیل انعطاف پذیری بیشتر در انجام دورکاری، نگه دارند یا استخدام نمایند.

کاهش هزینه ها:

اگر کسب و کاری به کارمندان اجازه دورکاری دهد در هزینه هایش صرفه جویی می شود.گزارشی در سال 2013 در استرالیا نشان داد كه مشاغل می توانند به ازای هر كارمند دورکار،  11000 دلار صرفه جویی كنند و این پول می تواند صرف سایر هزینه ها مانند تحقیقات محصول یا توسعه محتوا شود.

معایب دورکاری از دید مشاغل:

کاهش نظارت:

مشکل اصلی که مشاغل با ارتباط از راه دور دارند، عدم نظارت است.روش های بسیار اندکی برای تضمین ساعت های کار کارکنان وجود دارد، که برای برخی از مشاغل خطرناک است. عدم نظارت همچنین می تواند منجر به افت کیفیت کار شود.

کاهش تعهد و همبستگی کارکنان:

اگر کارکنان شما دور کار باشند برایشان دشوارتر خواهد بود تا احساس کنند جزئی از یک تیم هستند، این امر می تواند به اخلاق کاری و تعهد به کسب و کاری که در آن مشغول به کارند لطمه بزند.

مشکلات ارتباطی:

حتی با تکنولوژی مدرن مانند تلفن، برنامه های ویدئویی و نرم افزار پیام رسانی فوری، ممکن است مفهوم پیام آنگونه که باید منتقل نشود. برخی از مشاغل ممکن است دریابند که تکیه بر فناوری برای برقراری ارتباط با کارمندانشان متناسب با اهداف آنها نیست.

خلاصه:

در این پست سعی داشتم تا هم از دید کارکنان و هم از دید صاحبان مشاغل به مزایا و معایب دورکاری بپردازم.همانطور که دیدید دورکاری مزایا و معایب خاص خود را دارد و بسته به نظر و اولویت بندی صاحبان مشاغل و همچنین کارکنان می تواند به کار گرفته شود یا نه.

فینتو:

فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

1 در مورد “مزایا و معایب دور کاری از دید کارکنان و از دید کسب و کارها”

  1. گسترش فضاهای اینترنتی باعث بوجود اومدن شغل های عجیب و غریبی شده که کار کردن رو هم راحت تر کرده یکی از این شغل های کارکردن به صورت دور کاریه..خود دورکاری هم به چند دسته مختلف و فعالیت های مختلف تقسیم میشه که به نظرم خیلی جالب و هیجان انگیزه .لیست جالبی از این شغل ها همیشه تو سایت هایی مثل وال استریت ژورنال و دانشگاه کسب و کار و…. هست که به نظرم میتونه برای کسایی که به دور کاری مثل من علاقه دارن مفید باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا