افزایش حقوق کارمندان چگونه محاسبه می‌شود

افزایش حقوق کارمندان

همواره با آغاز سال نو، یکی از دغدغه‌های اصلی کارمندان و کارگران افزایش حقوق کارمندان و چگونگی افزایش آن است. بااینکه به‌طورمعمول عددی از جانب دولت‌مردان اعلام می‌شود، اما پس از اعمال این ضرایب، افراد زیادی نسبت به افزایش حقوق کارمندان گلایه می‌کنند و معتقدند آن مقداری که گفته‌شده است و اعلام گردیده به حقوقشان اضافه نشده است و خلف وعده صورت گرفته است. در ادامه می‌خواهیم چگونگی افزایش حقوق کارمندان و کارگران را با ذکر مثالی شرح دهیم تا با چگونگی محاسبه آن بیشتر آشنا شوید.

افزایش حقوق کارمندان چگونه صورت می‌گیرد؟

در سال‌های گذشته، افزایش حقوق کارمندان به‌صورت کلی و سرا سری بوده است و دولت و مجلس با توجه به نرخ تورم سالیانه و عوامل دیگر، درصدی را به‌عنوان میزان افزایش حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعلام می‌کردند. این روش همیشه منتقدین بسیاری داشت. منتقدین معتقد بودند این نوع افزایش حقوق کارمندان به نفع کسانی است که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و کسانی که حقوق پایین‌تری دارند، میزان افزایش حقوقشان طبیعتاً کمتر از کسانی خواهد بود که حقوقشان بالاتر است. این موضوع به‌مرور باعث افزایش شکاف اقتصادی بین کارمندان دولتی و غیردولتی می‌شد.

شیوه نوین محاسبه افزایش حقوق کارمندان

به خاطر دلایلی که در بالا ذکر شد در طی چند سال گذشته، فرمول دیگری برای افزایش حقوق کارمندان مورداستفاده قرارگرفته است. بر طبق این فرمول میزان افزایش حقوق برای کارمندانی که سطح درآمد پایین‌تری دارند بیشتر بوده است و برای کارمندانی که حقوق بالاتری دارند میزان کمتری خواهد بود. این تغییر فرمول افزایش حقوق کارمندان به خاطر این است که بار کمتری بر دوش کارکنانی که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کند اعمال شود، و شکاف‌های اقتصادی به وجود آمده بین کارمندان دولتی، به‌مرور برطرف و اصلاح شود.

 افزایش حقوق کارمندان

فرمول افزایش حقوق کارمندان

برای اینکه راحت‌تر متوجه چگونگی افزایش حقوق کارمندان و کارگران شوید، از یک مثال ساده استفاده کرده‌ایم. با توجه به این مثال خودتان می‌توانید میزان افزایش حقوق خودتان یا اقوامتان را محاسبه کنید. بیایید فرض کنیم آقای محمودی کارمندی است که میزان دقیق دریافتی‌اش از شرکت یا اداره‌ای که در آن کار می‌کند، پس از اعمال ضریب‌ها و مزایا، حدود 2،500،000 تومان است. در این حالت چون میزان حقوق آقای محمودی کمتر از 5،000،000 تومان است، باید به سراغ فرمول ضریب تعدیل برویم. بر طبق مصوبه دولت این فرمول به شکل زیر است:

درصد ضریب تعدیل= 22% (*) منفی میزان دریافتی آقای محمودی با اعمال ضرایب و مزایا بر حسبمیلیون ریال (+) عدد یازده

که برای مثال ما محاسبات به‌صورت زیر انجام می‌شود:

میزان دریافتی آقای محمودی برحسب میلیون ریال عدد 25 است. (25.000.000) که در عدد  0.22ضرب شود. عدد به‌دست آمده به‌علاوه عدد یازده می‌شود. حال عددی بین یک تا یازده به‌دست می‌آید که در این مثال عدد حاصل 5.5 خواهد بود.

درصد ضریب تعدیل:

5.5=11+(0.22*25-)

عددی که به‌دست می‌آید باید مطابق با تبصره دوم الحاقی به مصوبه تفسیر شود. در این مثال عدد 5.5 باید برای هرکدام از اقلام فیش حقوقی شخص اعمال شود. پس از انجام محاسبات دیگر که توضیح داده می‌شود میزان افزایش حقوق آقای محمودی به‌دست خواهد آمد.

متن ساده‌شده تبصره دوم الحاقی به قانون افزایش حقوق کارمندان

برای آنکه بهتر متوجه شوید تبصره دوم الحاقی به قانون تصویب‌شده چیست می‌توانید متن ساده‌شده این مصوبه را در ادامه ببینید.

تبصره دوم- بر طبق این مصوبه، میزان افزایش حقوق ناشی از درصد ضریب تعدیل، برای هرکدام از موارد حقوق، مزایای مشمول کسور بازنشستگی (مساوی است با) عدد به‌دست آمده از فرمول ضریب تعدیل (ضرب‌در) هرکدام از موارد ذکرشده در بالا. که هرکدام از آن‌ها به‌صورت کامل در حکم محاسبه شرح داده‌شده است. عددهای حاصل برای هرکدام از این موارد به تفکیک با عدد و میزان مبلغ افزایش حقوق کارمندان در سال فوق جمع شده است. در پایان عدد به‌دست آمده برای هرکدام از این موارد به‌صورت تفکیک‌شده جلوی همان اقلام موردنظر یادداشت شده و افزوده می‌شود. (تصویر 3)

محاسبه افزایش حقوق کارمندان

حال با توجه به تبصره الحاقی به این قانون، به محاسبه افزایش حقوق کارمندان می‌پردازیم. برای ساده‌سازی این کار دوباره به سراغ مثال اول می‌رویم. همان‌طور که محاسبه شد ضریب تعدیل به‌دست آمدهبرای آقای محمودی که حقوقش 2،500،000 تومان بود پنج و نیم است. این عدد برای محاسبه افزایش حقوق آقای محمودی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که، میزان افزایش حقوق برای آقای محمودی ممکن است با توجه به هر یک از موارد فیش حقوقی‌اش و مزایایی که دریافت می‌کند میزان متفاوتی باشد. به همین خاطر عدد کلی 20 درصد افزایش حقوق کارمندان ممکن است برای آقای محمودی کمی بالا و پایین باشد. و همین افزایش حقوق برای کارمند دیگری با حقوق و مزایای متفاوت عدد دیگری باشد.

زمان اجرایی شدن مصوبه جدید افزایش حقوق کارمندان

قانون جدید افزایش حقوق کارمندان و کارگران، در اوایل خردادماه سال 1397 شورای نگهبان فرستاده شد، و شورای نگهبان، طرح مجلس شورای اسلامی را درباره افزایش 20 درصدی میزان حقوق کارمندان حداقلی بگیر دولتی و غیردولتی را مخالف با قوانین اساسی کشور ندانسته و آن را تأیید کرد. بر همین اساس دولت موظف شد که این قانون تصویب‌شده را به اجرا دربیاورد. که درنهایت از همان خردادماه قانون افزایش حقوق 20 درصدی حداقلی بگیران توسط معاون اول ریاست جمهوری به دستگاه‌های دولتی ابلاغ‌ شده و به اجرا درآمد. بر این اساس میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 1397 طبق همین فرمول محاسبه و به کارمندها و کارکنان اختصاص خواهد یافت.

 افزایش حقوق کارمندان

بهترین راه برای محاسبه افزایش حقوق کارمندان

درواقع محاسبه دقیق میزان حقوق کارمندان و افزایش حقوق آن‌ها کاری مشکل است. به‌خصوص برای شرکت‌ها و اداره‌های دولتی که تعداد کارکنان و کارمندان آن ها بسیار زیاد است. اینجا است که وجود یک سازمان حسابداری معتبر می‌تواند به کمک شرکت‌ها و ادارات بیاید. شما می‌توانید با استفاده از تیم فینتو میزان افزایش حقوق کارمندان خود را به‌طور دقیق محاسبه کنید و با استفاده از سیستم پرداختی فینتو، حقوق کارمندان را به‌صورت مستقیم پس از محاسبه و مشخص کردن مبلغ دقیق آن به‌حساب آن‌ها واریز کنید. همچنین محاسبه و اعمال کردن مالیات حقوق نیز از جمله کارها و اقدامات سخت در این زمینه است.

 افزایش حقوق کارمندان

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا