نکات کلیدی در محاسبه حقوق و دستمزد

نکات کلیدی در محاسبه حقوق و دستمزد - فینتو

ارزیابی حقوق و دستمزد امری مهم و تاثیر گذار در هر بنگاه تجاری است که اگر به اشتباه انجام شود و یا نکات مهم در محاسبه آن در نظر گرفته نشود، هم می تواند باعث نارضایتی کارکنان شود و هم در ارزش گذاری محصول نهایی اختلال ایجاد شود.

وظیفه محاسبه حقوق‎ودستمزد پرسنل در هر بنگاهی عمدتا به عهده حسابداران بوده، لذا تمام فرآیندهای مرتبط با حقوق کارکنان در طی یک ماه توسط حسابداران ثبت می شوند و در آخر ماه دستمزد آنها پرداخت می‌شود.

و از طرفی محاسبه دقیق و موشکافانه حقوق‌ودستمزد و پرداخت درست و به موقع به کارکنان شرکت در برقراری ارتباطی صمیمی و دوستانه میان کارکنان یک شرکت و کارفرمایان آن نقشی موثر دارد.

وظیفه یک حسابدار چیست؟

حسابدار به شخصی گفته می شود که معاملات تجاری را ثبت میکند و عملکرد مالی شرکت را گزارش می دهد.

برای حرفه حسابداری وظایف متنوع و مهمی تعریف شده است که یکی از مهم ترین وظایف آنها محاسبه دقیق حقوق کارکنان است.

حتما بخوانید: چند راه برای جلوگیری از اشتباه در محاسبه حقوق و دستمزد

دانستنی های حقوق و دستمزد:

با توجه به اهمیت ارزیابی حسابداری حقوق و دستمزد در هر واحد تجاری، هر حسابداری در ابتدا باید روش مشخصی را برای ارزیابی حقوق و دستمزد کارکنان انتخاب کند و حداقل در طول یک دوره مالی به روش خود پایبند باشد، با توجه به سیستمی شدن تمامی کارها می بایست از حالت قدیمی و سنتی و کاغذ بازی ها خود را خارج سازد و رو به سیستمی شدن فرآیند کاری آورد. چیزی که امروزه از اغلب شرکت ها و موسسات رایج و متداول است.

پس در مرحله اول کارمندان حسابداران با توجه به جدید بودن سیستم حقوق و دستمزد می بایست پیش از شروع فعالیت با نحوه کارکرد این سیستم ها آشنایی شوند و با اطلاعات کافی حقوق و دستمزد کارکنان شرکت را ارزیابی کنند.

قوانین حقوق و دستمزد

قوانین مربوط به حقوق و دستمزد در هر کشوری معمولا به گونه‌ای در نظر گرفته میشود که تمامی مراحل مربوط به حقوق و دستمزد در تمام موسسات خدماتی، بازرگانی و تولیدی و… را ملزم می‌کند تا اطلاعات لازم را در مورد تعداد کارکنان، حقوق و دستمزد آنان با در نظر گرفتن مزایای مربوط به آنان در طی یک ماه کاری به دستگاه های ذیربط نظیر وزارت دارائی برای ارائه گزارش مالی و تعیین و وصول مالیات، ارسال نمایند.

کنترل داخلی سیستم حقوق و دستمزد

عوامل متنوعی در محاسبه دستمزد کارکنان اهمیت دارد که از جمله این عوامل عبارتند از: کنترل ورود و خروج پرسنل، ثبت ساعت کاری افراد و در برخی از موارد نحوه پرداخت حتی نقش مهمی در ارزیابی دستمزد دارند.

در فرآیند ارزیابی حقوق و دستمزد کارکنان تمامی موارد مرتبط و تاثیرگذار بر ارزیابی آن باید در نظر گرفته شود و ارزش واقعی یک نیروی کار در فرآیند کار مشخص شود.

حتما بخوانید : کدام نرم افزار حقوق و دستمزد برای شرکت کار آمد است؟

برخی اصطلاحات و دانستنی های حقوق و دستمزد

در اینجا به توضیح برخی از اصطلاحات وابسته به حسابداری حقوق‌ودستمزد می پردازیم:

حقوق پایه (حقوق مبنا)

حقوق پایه، حقوقی است که با رعایت قانون کار برای کارکنان رسمی شرکت و به واسطه عقد قرار دادی که مغایر با قانون کار برای کارکنان نباشد، برای انجام ساعات کاری به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه به کارکنان آن شرکت حقوق پایه پرداخت می‌شود.

در مواردی هزینه‌ای جداگانه به منظور کمک هزینه مسکن، خواربار، حق اولاد، پاداش افزایش تولید و سهم از سود سالانه بر اساس همین حقوق پایه و مبنا به کارکنان بیشتر پرداخت می شود.

مدت کار

مدت زمانی است که کارکنان نیرو و قوای جسمی و فکری و وقت خود را به منظور انجام اموری صرف می نماید که کارفرما از او انتظار دارد. ساعات کار موظف کارکنان معادل ۸ ساعت در شبانه روز است و هر ساعتی افزون بر این ساعت جزء اضافه کاری محسوب می شود.

نکات کلیدی در محاسبه حقوق و دستمزد - فینتو

آنچه که حسابداران و مدیران شرکت باید بدانند

برخی از نکات و دانستنی هایی هستند که هر حسابدار و مدیر شرکتی باید بداند، به قرار زیر است:

افزایش تولید که باعث کاهش بهای تمام شده هر واحد می باشد، توأم با افزایش نرخ های دستمزد و مزایای وابسته به آن در نهایت موجب افزایش روند بهره مندی از تجهیزات ماشینی و پیشرفته در راستای تولید بیشتر با ساعات کار کمتر می باشد.

یک حسابدار برای ثبت سند حتما می بایست با آخرین بخشنامه های قانون کار آشنا باشد. محاسبه مالیات نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و بایستی طبق معافیت حقوق افراد ارزیابی شود و از آن چشم پوشی نشود.

بسیاری نکات دیگر وجود دارد که لازمه کار یک حسابدار است که در فرآیند محاسبه حقوق می بایست آن ها را مورد بررسی و کنکاش قرار بدهد و حق الزحمه هریک از کارکنان را بنا بر کارکرد و فعالیت وی ارزیابی کند.

حتما بخوانید: حقوق و دستمزد هر سال بر چه اساسي مشخص مي شود؟

اگر محاسبات حقوق‌ودستمزد در هر کسب و کاری به درستی رعایت نگردد، نتایج مضر زیادی به وجود خواهد آمد، مانند:

  • از بین رفتن اعتماد کارکنان به شرکت
  • نارضایتی کارکنان و کاهش بازدهی و بهره وری آن ها
  • پرداخت کردن جرائم و دیرکرد بیمه و مالیات بر حسب قانون مالیات ها و تامین اجتماعی

نکات کلیدی در محاسبه حقوق و دستمزد - فینتو

لذا به کلیه واحدهای تجاری و دفاتر حسابداری و امور مالی توصیه می گردد که هر چه سریعتر بهترین روش را برای محاسبه حقوق کارکنان اتخاذ کنند تا متحمل مضرات و هزینه های تأخیر و خطرات احتمالی آن نگردند.

فینتو:

فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “نکات کلیدی در محاسبه حقوق و دستمزد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا