هر آنچه که باید درباره چک و سفته بدانید

هر آنچه که باید درباره چک و سفته بدانید

در معاملات پیچیده امروز، مواقعی پیش می آید که از اسناد تجاری‌ای مانند چک و سفته به درستی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل افراد با صدور چکهای مدت‌دار یا صدور چک به منظور تضمین، از این سند تجاری به جای سفته استفاده می‌کنند و قصدی برای پرداخت این چک ها ندارند.
این اسناد نقش مهمی در شغل و تجارت مردم دارد و استفاده از آنها باید با داشتن اطلاعات کامل از ویژگی های و موارد کاربرد آنها باشد. لذا در این بلاگ سعی کردیم چک و سفته را معرفی  و تفاوت آنها را نشان دهیم.

چک چیست؟

چک در گذشته با نام های قباله، منشور عهدنامه و برات هم در بین مردم شناخته شده، اما به طور کلی چک یک سند تجاری است که بانک برای استرداد وجه و یا انتقال آن به شخص دیگر، به صاحب حساب می دهد. که البته صاحب حساب باید شرایط لازم را برای دریافت دسته چک داشته باشد.
چک یکی از مهمترین و پرکاربردترین اسناد تجاری در نظام اقتصادی هر کشوری است و جنبه کیفری دارد.
چک های بانکی انواع مختلفی دارند که معمولا برای معاملاتی با حجم بالا استفاده می شوند. اگر شما صاحب کسب و کار باشید یا قصد راه اندازی آن را داشته باشید بهتر است با انواع چک بانکی آشنا باشید.
عمدتا چک های بانکی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:
دسته اول چک هایی هستند که توسط صاحبان حساب بانکی صادر می شوند. و یکی از رایج ترین نوع آن “چک عادی ” است که صاحب چک به پشتوانه دارایی خود در بانک، چک را در وجه حامل یا شخص مورد نظر صادر میکند.
دسته دوم چک هایی هستند که توسط بانک صادر می شوند. مانند: چک های بین بانکی(رمز دار)، چک تضمین شده (تضمین شده رمزدار) و چک های مسافرتی.
این دسته از چک ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و وصول آنها حتمی است. برای درخواست این نوع چک، لازم است که صاحب حساب به شعب بانکی برود و چک مورد نظر خود را در صورت داشتن شرایط لازم، درخواست کند.

حتما بخوانید: پنج استراتژی مؤثر برای رشد تجارت خرده فروشی در دنیای جدید

سفته چیست؟

سفته تعهدنامه‌ای است که به موجب آن امضاء کننده متعهد به پرداخت وجه درج شده در سفته می شود که باید آن را در زمان تعیین شده در سفته یا با مطالبه آن از سوی دارنده، در وجه شخص معین یا در وجه حامل را تضمین میکند.
هر سفته‌ای باید حاوی موارد زیر باشد:
سفته چیست؟
بنابراین، سفته یک سند تجاری تعهد پرداخت است که در آن شخص امضا کننده متعهد میشود مبلغ مندرج در آن را در موعد تعیین شده پرداخت کند، اگر صاحب سفته بخواهد از ویژگی های قانونی آن استفاده کند، باید مقررات آن را کامل بشناسد وگرنه نمی‌تواند در دادگاه از امتیازات حقوقی این سند تجاری استفاده کند و تنها به عنوان یک نوشته عادی به حساب می آید.

تفاوت چک و سفته چیست؟

به طور کلی چک یکی از معتبر ترین اسناد تجاری است که پشتوانه قوی قانونی آن  بیش از هر سند تجاری دیگری است، در مقابل سفته به عنوان یک سند غیر تجاری یا سند عادی به حساب می‌آید و مشمول حمایت های قانونی خاصی نمی شود.
در کل تفاوت های چک و سفته بسیار زیاد است، هر شخصی که متقاضی چک یا سفته باشد باید به این تفاوت ها آشنا باشد.
در اینجا چند مورد از تفاوت‌های چک و سفته آورده شده:

  • چک یک سند تجاری پرداخت است و به همین خاطر ممکن است صادرکننده آن به قصد قرض دادن پول آن چک را به شخص دیگر بدهد ولی سفته سند پرداخت نیست و نمیتوان به وسیله آن پول قرض داد.
  • صدور چک در وجه خود صادر کننده چک ممانعتی ندارد اما سفته نمیتواند در وجه خود صادر کننده باشد.
  • تهیه دسته چک از بانک هزینه‌ای ندارد و مالیات به آن تعلق نمی گیرد ولی تهیه سفته مخصوصا در مبالغ بالا و تعداد زیاد، هزینه دارد و بر اساس مبلغ درج شده در آن، مالیات اخذ می شود.
  • چک جنبه کیفری و قانونی دارد اما سفته جنبه حقوقی دارد. این تفاوت به این معنی است که صدور چک بلامحل در بعضی شرایط جرم تلقی می شود ولی عدم پرداخت سفته در تاریخ تعیین شده مطلقاً جرم نیست. البته اگر طرح دعوای سفته در دادگاه بررسی شود می تواند در نهایت منجر به حکم جلب صادر کننده شود ولی این حکم تبعات حکم کیفری چک را ندارد.
  • صادر کننده چک نمی تواند امضای روی چک را انکار کند اما شخص ارسال کننده سفته می تواند بدون حتی ارائه دلایل منطقی منکر امضای روی سفته بشود.
  • برای تهیه دسته چک باید بعد از تایید صلاحیت درخواست کننده یک سری مراحل قانونی و تشریفاتی نیز طی شود، اما تهیه سفته محدودیتی ندارد و بسیار آسان است.
  • درج مبلغ در چک محدودیتی ندارد و نامحدود است اما برای سفته اینگونه نیست و درج مبلغ در آن عمدتا به مبلغ چاپ شده در سفته محدود می شود.
  • احراز هویت فرد صادر کننده چک به دلیل پشتوانه قانونی آن، عمدتا راحت تر از سفته است.

یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :
جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “هر آنچه که باید درباره چک و سفته بدانید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا