امروزه چیزی به پایان عمر مدیریت به روشهای سنتی نمانده و جای آن را مدیریت مدرن، با مفاهیم کاربردی خواهد گرفت. یکی از این مفاهیم جدید مدیریت عملکرد یا performance management نام دارد که در دهه هشتاد میلادی مطرح شد.
مدیریت عملکرد چیست؟
مدیریت عملکرد مفهومی در علم مدیریت و منابع انسانی است که به ما می گوید تا چگونه هدایت کارمندان را به سمت بهره وری و هم افزایی انجام دهیم. در این شیوه مدیران بیش از کارفرما بودن، نقش تسهیلگری دارند.
مدیریت عملکرد فرایندی است که مدام تکرار شده و در فرهنگ سازمانی جاری می شود. هر سیکل از آن شامل چهار بخش است:
- هدف گذاری و برنامه ریزی
- انجام فعالیتها
- ارزیابی و اصلاح
- مرور و اندازه گیری
با استفاده از این چهار مرحله کلی می توان به شکلی موثر شاخصهایی نظیر راندمان، میزان خروجی، کیفیت خروجی، رضایت مشتری، سودآوری، اعتبار برند و… را ارتقا و افزایش داد.
در ادامه به بررسی اجزای چرخه مدیریت عملکرد می پردازیم.
حتما بخوانید: تفاوت حسابداری و مدیریت مالی چیست؟
هدف گذاری و برنامه ریزی goal and plan
بر اساس چشم انداز و ماموریت شرکت، هدفی انتخاب می شود و بر اساس آن هدف برنامه ریزی دراز مدت انجام می گیرد. همه این تصمیم گیری ها در یک فرآیند مشورتی و اقناعی و با اخذ نظر پرسنل (کارمندان و مدیران) انجام می گردد. گفتگو و مشارکت جمعی اصل اساسی در این مرحله است.
انجام فعالیتها implentation
کارکنان بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته وظایف و تکالیف خود را در شکل، زمان و مکان مناسب انجام می دهند.
ارزیابی و اصلاح evaluation and improvement
در طی دوره، مدیران به شکل مداوم انجام امور را ارزیابی کرده و به کارکنان بازخورد می دهند تا اشکالات را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند. به این فرآیند منتورینگ یا مربیگری نیز می گویند. تعامل مدیران با مجموعه بیش از حالت کارفرما-کارمند، شکل صمیمانه و مشورتی دارد؛ در غیر اینصورت مدیریت عملکرد به درستی شکل نگرفته و ناقص می ماند.
دیگر وظیفه مهم مدیر در این بخش، تامین امکانات و تجهیزات لازم برای ارتقا و بهبود عملکرد کارکنان است.
مرور و اندازهگیری review and measurement
در پایان دوره، مدیران بالادستی با استفاده از دیتا و اطلاعات کسب شده، ارزیابی کلیتری را از عملکرد سازمان به دست می آورند. این ارزیابی در چرخش سیکل و برنامه ریزیهای بعدی نقش بسزایی دارد.
یکی از اموری که در این مرحله مهم است رتبهبندی و امتیازدهی به کارکنان است. بر اساس این رتبه و امتیاز باید حقوق یا مزایایی برای کارکنان در نظر گرفت، به طوری که آنان را تشویق نمود تا در ادامه فعالیتها بتوانند عملکرد صحیح خود را ادامه دهند یا عملکرد ضعیف خود را بهبود و ارتقا بخشند. این پاداشها لزوما مالی نیستند و بنا به خلقیات و سلایق کارمندان و چگونگی فرهنگ سازمانی تغییر می کنند.
مطلب پیشنهادی: مشاور سازمانی کیست و چه تفاوتی با استراتژیست دارد
برقراری ارتباط بین عملکرد سیکل اخیر با برنامهریزی برای سیکل بعدی بسیار چالش برانگیز و حائز اهمیت است.
مزایا و معایب مدیریت عملکرد
مزایای مدیریت عملکرد گاه کیفی هستند و نام بردن از آنها دشوار است اما در زیر تعداد کمی از این ویزگی های مثبت را میبینید:
- افزایش فروش
- کاهش هزینه ها
- دستیابی به اهداف
- صرفه جویی در زمان
- بهبود مدیریت منابع انسانی
- ارتقا فرهنگ سازمانی
- شفافیت و تعامل
- رضایت و انگیزش شغلی
- تمایل نیروهای با کیفیت جدید برای پیوستن به سازمان
در کنار مزایای بیشمار مدیریت عملکرد باید به چالش های پیش رو برای شکلگیری درست آن هم اشاره کرد تا با رفتار درست، چالشها به فرصت تبدیل شوند.
- چگونگی اندازه گیری عملکردهای کیفی
- استفاده از نتایج به دست آمده
- برقراری ارتباط بین نتایج با استراتژی
- مستندسازی
- تعیین نحوه امتیازدهی
- شیوه پرداخت پاداش
حتما بخوانید: مدیریت یعنی ده درصد کار ، نود درصد ارتباط با مردم
محصول مدیریت عملکرد چیست؟
یکی از چالش های سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها در عصر ارتباطات، عدم تمایل کارکنان به قراردادهای طولانی مدت است. این مساله باعث شده تا فرهنگ سازمانی ثابت در منابع انسانی شکل نگیرد و سالانه هزینه های زیادی را بر دوش سازمان بگذارد.
کارمندانی که مدیریت عملکرد را در سازمان تجربه می کنند کارمندانی شاد، وظیفه شناس و فعال هستند که راندمان فعالیتی بالایی دارند.
در مجموع مدیریت عملکرد را میتوان راهی برای خروج از بحران و رسیدن از حالت “ضعیف” به “عالی” دانست.
فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.