اضافه کاری نیاز کارفرما یا کارمندان

اضافه کاری نیاز کارفرما یا کارمندان

دریافت حقوق و دستمزد کافی مهمترین دلیل اشتغال افراد است که بتواند با درآمد معین جوابگوی مخارج زندگی خود و یا افراد تحت تکفل خود باشد ،محول شدن کار‌‌ اضافی علاوه بر ساعات کار عادی به کارکنان را اضافه‌ کاری می گویند که شامل حقوق مازاد می باشد. موضوعی که از بیان اضافه‌کاری به ذهن می رسد کسب درآمد بیشتر توسط کارمند است .برای درک بهتر این موضوع باید در ابتدا تعریفی از ساعت کاری ارائه دهیم:

ساعت کاری چیست؟

 زمان مشخصی بر اساس قانون و عرف موسسه که  اشخاص به عنوان نیروی کار در موسسه اقتصادی  باید مشغول به کار باشند و ساعاتی که برای صرف غذا در نظر گرفته شده جزو ساعت کاری محسوب نمی شود و  حقوق آن هم بر اساس قانون کار پرداخت می شود.

اضافه‌کاری

وقتی علاوه بر ساعت کاری قانونی از طرف کارفرما  کاری به کارمند محول شود ،از این کار با عنوان اضافه‌کاری یاد می شود که ممکن است کار در داخل محیط کار و یا بعضا خارج از محیط کار توسط افراد انجام شود و دستمزد پرداختی هم مازاد بر حقوق ساعات کاری عادی و بر اساس قوانین مربوطه محاسبه می شود.

حتما بخوانید: حقوق و مزایای بیکاری و هرآنچه باید بدانید

اضافه‌کاری

حقوق و دستمزد یک ساعت اضافه‌کاری

دریافت حقوق و دستمزد کافی مهمترین دلیل اشتغال افراد است که می تواند با درآمد معین جوابگوی مخارج زندگی خود و یا افراد تحت تکفل خود باشد، دستمزد اضافه‌کاری بر اساس قوانین مشخص می شود وکلیه موسسات اقتصادی که تحت قوانین مربوط به کار فعالیت میکنند ملزم به رعایت این موضوع هستند و دانستن آن برای کارفرما و کارمند الزامی است ، محاسبه اضافه‌کاری در قوانین کشورهای مختلف متفاوت است و عموما درصدی از دستمزد کار یک ساعت عادی  با مزد یک ساعت کار جمع می شود و مبلغ پرداختی نهایی برای یک ساعت است.

 به عنوان مثال: دستمزد یک ساعت کار + 40% دستمزد یک ساعت کار= مزد یک ساعت اضافه‌کاری

از نظر پرداخت حق بیمه هم این موضوع با توجه به قوانین متفاوت است و ممکن است اضافه‌کاری در بعضی از سازمان ها شامل حق بیمه و مزایای اضافی بشود و در برخی دیگر از سازمانها و موسسات به جز دستمزد اضافه‌کاری، بیمه و مزایای دیگری به آن تعلق نگیرد.

مطلب پیشنهادی: 8 نکته مالی برای جوانان

حقوق و دستمزد یک ساعت اضافه‌کاری

انواع اضافه کاری:

  • کارمندانی که در محل خدمت خود مازاد بر ساعات کاری ماهانه ملزم به انجام اضافه‌کاری هستند.
  • کارمندانی که خارج از محل کار در حال انجام ماموریت هستند.
  • کارمندانی که کارهایی از قبیل تدریس، ترجمه ، تالیف کتاب و مقاله در راستای نیازهای سازمان انجام می دهند

مزایای اضافه‌کاری

 اضافه‌کاری بیشتر برای شرکت ها و موسسات خصوصی دیده می شود ،کارفرما می تواند از این موضوع در جهت کاهش هزینه ها استفاده کند با توجه به اینکه استخدام و تربیت نیروی جدید برای کارفرما شامل هزینه هایی از قبیل: بیمه حقوق ،هزینه آموزش ، حق سنوات ، عیدی  و … را دربر دارد و همچنین مشکلات و جوابگو بودن درخواست ها تعداد افراد بیشتری در محیط کار است که کارفرما می تواند با ارجاع کار به نیروی کار موسسه در زمان هایی غیر از ساعت کار مقرر باعث صرفه جویی در هزینه ها شود ومعمولا  کارمندان از این موضوع استقبال می کنند چون اضافه کار می تواند برای کارمند نیز  دستمزد و درآمد بیشتری به همراه داشته باشد. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که معمولا کارمندان سعی می کنند میزان کار و علاقمندی به کار را بیشتر نشان دهند، تا بتوانند امنیت شغلی بیشتری داشته باشند.

مزایای اضافه‌کاری

شرایط انجام کار اضافی

باید هر دو طرف هم کارفرما و هم کارگر از انجام کار اضافی رضایت داشته باشند.

در هنگام تفویض کار به کارکنان موسسه کارفرما باید این موضوع را در نظر داشته باشد که کارمند مربوطه به این موضوع و انجام کار اضافی در ساعات غیر کاری علاقه داشته باشد وگرنه با توجه به دستمزد اضافه کاری که بر عهده کارفرما است. این مسئله بیشتر هزینه در بر دارد.

 کار کردن افراد در روزهای تعطیلات رسمی شامل قانون اضافه کار می شود و  همچنین ارجاع کار توسط کارفرما به کارمند به بیرون از محیط کار.

نیروی انسانی مهمترین سرمایه های سازمان

برخی از کارمندان بالفطره سخت کوش و فعال هستند و به کارکردن و پذیرفتن مسئولیت علاقه دارند و بیشتر خواهان اضافه کاری هستند و برخی دیگر هم با توجه به نیازهای مالی درخواست اضافه کار  دارند و یا مجبور به پذیرش پیشنهاد اضافه کار  می شوند. که البته باید بین این افراد تفاوتی قائل شد چون دسته اول اضافه کاری را لزوما کار اضافی و با اجبار نمی بینند و هرمسئولیتی که به عهده آنها گذاشته می شود تلاش می کنند تا به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهند. و این موضوع را باید همیشه در نظر داشته باشیم که اولویت با نیروی کار سازمان است که مهترین سرمایه ی آن است و بعد از آن محصولات.

نیروی انسانی مهمترین سرمایه های سازمان

معایب اضافه کاری و عملکرد کارمندان

از اضافه کاری فقط تحت شرایط خاصی میتوان استفاده کرد، و برطبق قوانین میزان ساعت های مشخص و محدود با توجه به نوع سختی کار افراد بستگی دارد، بعضا دیده می شود در موسسات خصوصی و دولتی نیروی کار مجبور به انجام اضافه کار  می باشد ، که این درخواست از جانب کارفرما مطرح می شود برای اینکه بتواند تولید بیشتر و درآمد بیشتری برای سازمان ایجاد کند  و همچنین در کنار آن  درآمد نیروی کار را بهبود بخشد ، گاها ممکن است با نارضایتی کارمند همراه باشد و عملکرد کارمندان را تحت تاثیر قرار دهد.

حتما بخوانید: چه مقدار پس انداز باید در بانک داشته باشیم؟

اکثر کارکنان درخواست انجام کار اضافه از کارفرمای خود دارند و این موضوع می تواند بیانگر این مسئله باشد که ؛ درآمد این افراد جوابگوی مخارج زندگی آنها نیست. نکته مهم اینکه :  در زمان انجام اضافه کاری عملکرد کارمندان باید بررسی شود تا افراد از موقعیت و شرایط کاری تحت این عنوان  جهت انجام کارهای شخصی سوء استفاده نکنند. که در این صورت اضافه کاری نه تنها باعث افزایش راندمان کاری شرکت نمی شود بلکه باعث افزایش هزینه ها می شود.

معایب اضافه کاری و عملکرد کارمندان

 با بررسی این موضوعات می توان نتیجه گرفت که اگر اضافه کاری در جهت اهداف موسسه و با رضایت نیروی کار انجام شود ، باعث پیشرفت موسسه می شود و افزایش سرعت عمل و بهبود محصولات و خدمات شرکت می شود و همچنین این دستمزدها باعث افزایش راندمان کاری و رضایت کارمندان خواهد شد، پس موضوع مهم انتخاب شخص مناسب و علاقمند به کار است.

سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

2 در مورد “اضافه کاری نیاز کارفرما یا کارمندان”

  1. سینا شاهسوند

    پیشنهاد میکنم به دوستان که مقاله فرمول محاسبه حقوق و دستمزد رو هم از دست ندن
    به من که خیلی کمک کرد

  2. اضافه کاری هم برای کارمند و هم برای کارفرما مفیده
    هم کار کارفرما بهتر انجام میشه و هم حقوق کارمند افزایش پیدا میکنه
    اما خب بعضی موارد کارمند رو باید محدود کرد تا وقتی نیاز نیست اضافه کار رد نکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا