نتایج زیانبار فرار مالیاتی در اقتصاد کشور

فرار مالیاتی

یکی از راهکارهای دولت ها برای تأمین هزینه های کشور، دریافت مالیات از افراد جامعه است. فرار مالیاتی زمانی رخ می دهد که افراد یا سازمان ها نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمی کنند و از پرداخت آن سرباز می زنند و حتی گاهی منجر به اعتراض مالیاتی و … می شود. این فرار مالیاتی می تواند نتایج زیانباری را برای بخش های مختلف جامعه به همراه داشته باشد. برای آگاهی از این نتایج و کسب اطلاع بیشتر در رابطه با فرار مالیاتی، در این مقاله همراه ما باشید.

فرار مالیاتی

مالیات و انواع آن

مالیات به قسمتی از درآمد و ثروت افراد گفته می شود که توسط دولت برای افراد تعیین می شود و افراد موظف به پرداخت آن هستند. این پول برای حفظ منافع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین پرداخت بخشی از هزینه های عمومی صرف می شود. در پرداخت مالیات، دولت هر یک از افراد جامعه را با توجه به میزان درآمد و ثروتشان موظف به پرداخت هزینه ای می کند.

حتما بخوانید : آشنایی با فرارهای مالیاتی و هزینه های پنهان آن

به طور کلی مالیات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات مستقیم هزینه ای است که توسط افراد پرداخت می شود و پرداخت کننده آن برای اداره مالیات مشخص است مانند مالیات بر درآمد حقوق. ولی در مالیات غیر مستقیم، پرداخت کننده مالیات مشخص نیست و هزینه ای است که به صورت غیر مستقیم بر قیمت کالاهای مصرفی افزوده می شود.

فرار مالیاتی

فرار مالیاتی چیست؟

فرار مالیاتی به این معنی است که افراد یا شرکت ها از پرداخت مالیات سرباز می زنند و اقدامی برای پرداخت مالیات انجام نمی دهند. این موضوع یکی از مسائل مهم در تمام کشورها است و دولت ها سعی دارند تا برخورد شدیدی با این افراد انجام دهند تا این عمل از سوی شخص دیگری تکرار نشود.

وقتی شخص یا شرکتی گزارش درستی از میزان درآمد یا سرمایه خود ندهد، در واقع یک نوع فرار مالیاتی انجام می دهد و دولت موظف است تا با او برخورد کند. یکی از مهم ترین دلایل این فرارها جا نیفتادن فرهنگ مربوط به این کار در جامعه است که ممکن است ضربه بزرگی به اقتصاد کشور بزند.

عوامل پیدایش فرار مالیاتی

  1. همان‌طور که گفتیم مهم ترین دلیل فرار مالیاتی عدم ترویج فرهنگ مالیاتی در جامعه است.
  2. وجود معافیت های وسیع و متنوع دلیل دیگری است که سبب می شود افراد راهی را برای فرار از پرداخت مالیات پیدا کنند.
  3. نبود سیستم نظارت و پیگیری برای اخذ مالیات از افراد
  4. عدم شناخت مودیان و مستند نبودن میزان درآمد آن ها
  5. استقبال نکردن از تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و ضعف ضمانت های اجرایی
  6. تأخیر در وصول مالیات

موارد گفته شده در بالا، مهم ترین عواملی است که باعث می شود افراد بتوانند از پرداخت مالیات فرار کنند. این عدم پرداخت مالیات باعث می شود در آینده ضربه های بزرگی به اقتصاد کشور وارد شود و مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور به وجود بیاید. در ادامه نتایج زیانبار فرار مالیاتی در اقتصاد کشور را برای شما بازگو می کنیم.

فرار مالیاتی

1-ناتوانی دولت در تأمین هزینه های عمومی

اولین نتیجه از نتایج زیانبار فرار مالیاتی در اقتصاد کشور، ناتوانی دولت در تأمین هزینه های عمومی است. هزینه های عمومی شامل هزینه های عمومی اداری و اجرائی، هزینه های عمومی اقتصادی، حقوق و دستمزد افراد و … است. در صورتی که افراد از پرداخت مالیات سرباز زنند، بودجه دولت کاهش می یابد و در ادامه از پرداخت هزینه های مربوط به دستمزد کارمندان و مواردی از این قبیل، عاجز می ماند که می تواند باعث افزایش فشار به جامعه و مردم شود.

2-شکاف بین گروه های درآمدی

شکاف بین گروه های درآمدی دیگر اثر زیانباری است که به دلیل پرداخت نشدن مالیات به وجود می آید. فرار مالیاتی سبب می شود که توان رقابتی عوامل اقتصادی به نفع افرادی که مالیات پرداخت نکرده اند، تغییر کند و شکافی بین گروه های مختلف درآمدی به وجود آید. ادامه این روند، شکاف درآمدی را بیشتر و بیشتر می کند و این موضوع سبب ایجاد تنش در کشور می شود.

فرار مالیاتی

3-کمبود سرمایه گذاری در بخش های مختلف

پرداخت نشدن مالیات باعث کاهش بودجه و درآمد دولت می شود و دولت از سرمایه گذاری در بخش های مختلف جامعه عاجز می ماند. این موضوع در ادامه باعث کاهش اشتغال و کاهش سرعت پیشرفت در جامعه می شود و در ادامه نارضایتی مردم و فشار به دولت را افزایش می دهد.

عکس این موضوع نیز صادق خواهد بود و پرداخت مالیات باعث افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف می شود و در ادامه باعث تولید اشتغال و رشد اقتصادی کشور می شود.

4-نارسایی در توزیع عادلانه درآمد و انباشت ثروت برای گروه های خاص

پرداخت نشدن مالیات و فرار مالیاتی توسط افراد خاص سبب می شود این افراد توان اقتصادی بیشتری داشته باشند و ادامه این موضوع باعث می شود این افراد گوی سبقت را از رقبای خود به ربایند و درآمد بیشتری کسب و ذخیره کنند. در این صورت این افراد فاصله زیادی از افرادی که مالیات پرداخت می کنند، می گیرند و باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی در این زمینه می شوند.

5-افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی

یکی از مهم ترین اثراتی که فرار مالیاتی به دنبال دارد، ایجاد تنش های سیاسی و اجتماعی است. با به وجود آمدن اختلاف طبقاتی در جامعه و انباشت ثروت برای گروه های خاص، افراد جامعه نسبت به این موضوع اعتراض می کنند و درخواست رسیدگی به این موضوع را دارند. با توجه به نبود زیرساخت مناسب برای رسیدگی به فرار مالیاتی، دولت از این کار عاجز می ماند و ادامه اعتراض مردم باعث به وجود آمدن تنش های سیاسی و اجتماعی در جامعه می شود.

راه های جلوگیری از فرار مالیاتی و مقابله با آن

  1. یکی از راه های مهم و تأثیر گذار برای جلوگیری از فرار مالیاتی، عدالت مالیاتی است. این عدالت مالیاتی باید به گونه ای باشد که نرخ عادلانه ای برای تمام افراد و سازمان ها در نظر گرفته شود.
  2. ایجاد ثبات در قوانین و مقررات کشور و کم کردن تبصره های موجود در این زمینه می تواند فرار مالیاتی را تا حد زیادی کاهش دهد.
  3. آموزش راه های پرداخت مالیات به مردم و نشان دادن تأثیر آن بر بخش های مختلف کشور از طریق راه های مختلف از جمله رسانه ملی
  4. قرار دادن چند واحد درسی در رابطه با پرداخت مالیات برای دانش آموزان و دانشجویان و آموزش به آن ها
  5. آموزش کامل به کارکنان دولت و اداره مالیات برای افزایش سطح کیفی این افراد
  6. رواج دادن اندیشه پرداخت مالیات توسط نهادها و سازمان های مختلف برای آبادانی و پیشرفت کشور

فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا