حسابدار رسمی چه کسی است؟

حسابدار رسمی چه کسی است؟

حسابدار رسمی چه کسی است؟ چگونه می توان حسابدار رسمی شد؟ کلیه رشته ها و کسب و کار های تخصصی، گروهی کارکشته دارند. مجموعه ای که بهترین اشخاص آن رشته به عضو شدن در آن در می آیند و یک گروه حرفه ای و علمی را در رشته مدنظر ایجاد می نمایند. حسابداری هم از این قاعده مستثنا نمی باشد. این رشته حرفه ای و حاذق دورنمای کاری معینی را برای اشخاص علاقمند انتخاب نموده که مقصود ها و اهداف تخصصی متمایزی دارد. یکی از این اهداف رسیدن به جایگاه حسابداری رسمی و هموندی در گروه این حسابداران ماهر و رسمی است. اگر در پیشه حسابداری در حال فعالیت می باشید و از مراحل متنوع آن معلومات آنچنانی ندارید. مطالعه این مبحث می تواند رهنمون جامعی برای شما باشد.
اگر زمان زیادی در این رشته مشغول به کار هستید قطعا اسم جامعه حسابداران رسمی برای شما اسمی شناخته شده است. مجموعه حسابداران ایران در واقع تخصصی ترین حسابداران در کل کشور می باشند که قابلیت آنها مانند یک حسابدار کار بلد مورد اثبات واقع شده و می توانند وظائف بزرگتری را بر دوش بکشند.
حسابداران با طی نمودن مدت زمان معینی از فعالیت و با در اختیار داشتن مدرک دانشگاهی توانسته اند در آزمون حسابداری شرکت نمایند. پس از پذیرش در این تست گواهی نامه ای برای آن ها صدور می یابد که به وسیله آن می توانند به حسابدار رسمی یک گروه مبدل شوند. مهر و امضای این گواهی نامه موثق، مورد قبول عمده ترین تشکیلات من جمله اداره سازمان امور مالیاتی کشور است. با ما همراه باشید تا اطلاعات ویژه ای را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

حتما بخوانید: نحوه‏ محاسبه‏ حقوق و مزایای یک حسابدار

آشنایی با خدمات ارائه شده توسط حسابدار رسمی

آشنایی با خدمات ارائه شده توسط حسابدار رسمی
حسابدار رسمی به شکل تک نفری به عنوان حسابداران غیر وابسته و یا به شکل گروهی و با ایجاد موسسه حسابرسی می توانند با ملاحظه بر ضوابط و دستورالعمل ها موجود بر این مورد خدمات تخصصی و عمده را عرضه می دهند که شامل موارد زیر می باشد:

  • اقسام حسابرسی
  • وارسی قانونی
  • نظارت بر رفع اختلاف
  • ارزشیابی سهام و سهم شرکا
  • مشاوره مالی
  • برنامه ریزی و محقق ساختن سامانه مالی
  • سرویس های مالی، حسابداری و مالیاتی
  • قضاوت مالی
  • سرویس های متخصصانه به مراجع قضایی

مهر و امضا حسابدار رسمی غیر وابسته و موسسا حسابرسی از لحاظ ارزش و اعتبار در مقابل قانون برابر می باشد و هیچ یک بر دیگری اولویت ندارند.

حیطه های کاری حسابدار رسمی چیست؟

اداره امور مالیاتی کشور کلیه موسساتی که دارای ثبت درآمد می باشند را وادار به به کارگیری سرویس های حسابدار رسمی نموده اند. در نهایت این حسابداران یکی از عمده ترین اشخاصی می باشند که موسسات با آن ها تعامل خواهند داشت.  این شرکت ها دربردارند موارد متنوعی می شود به عنوان مثال موسسات بزرگ همواره برای حسابرسی داخلی با این حسابدار های رسمی معاضدت می نماید. اغلب اگر موسسه ای بخواهد از بانک وامی وصول نماید، بانک وام دهنده با توجه به مهر و امضای موثق حسابدار رسمی در صورت حساب های مالی آن موسسه با اعطای وام به آنها موافقت می نماید. موسسات پیمانکاری که تمایل دارند در مناقصه های دولتی حضور به عمل آورند همواره بایستی از این حسابداران برای تصویب صورت حساب های مالی خود استعمال نمایند.

مطلب پیشنهادی: اهمیت سیستم حقوق و دستمزد در حسابداری

به چه نحوی می توان حسابدار رسمی شد؟

برای رسیدن به جایگاه حسابداری رسمی افزون بر داشتن دست کم گواهینامه لیسانس در رشته های مالی و حسابداری، بایستی دست کم 6 سال تجربه و پیشینه کار حسابرسی (بعد از وصول گواهینامه لیسانس) و همچنین قبولی در امتحانات تشریحی و تستی حسابداری، قوانین و حسابرسی ضروری است. کانون آموزش حسابداران متخصص و ماهر برای افرادی که می خواهند در این آزمون حضور به عمل آورند ادواری را به اسم دوره آمادگی سنجش حسابداری رسمی ایجاد می نمایند و در آن به عرضه سرفصل های زیر می پردازند:
مروری کلی بر حسابداری صنعتی
مروری بر استاندارد های حسابرسی و گزارش نویسی همچنین حسابرسی
ضوابط و دستورالعمل های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده
قانون تجارت، دیوان محاسبات
و دیگر قوانین
طرح خاص به انجام رساندن آزمون های آزمایشی تعیین حسابدار رسمی.
پس برای اینکه از جایگاه یک حسابدار ساده فراتر بروید و در حیطه حسابداری ماهر تر و کاربلد تر شوید بایستی برای دستیابی به آن، دورنما و طرح ویژه ای داشته باشید. همانطور که در بالا ذکر نمودیم افزون بر گواهینامه دانشگاهی. پیشینه کاری و قبولی در آزمون حسابداران رسمی بایستی یک گواهی نامه اخلاقی و تخصصی از دست کم ۳ نفر از شریکان سازمان حسابرسی دریافت نمایید.

آشنایی با تفاوت های عمده حسابدار رسمی با کارمند حسابداری

آشنایی با تفاوت های عمده حسابدار رسمی با کارمند حسابداری
اگر زمان بسیاری را در رشته حسابداری مشغول به کار می باشید بدون شک اسم جامعه حسابداران برای شما نامی شناخته شده است. مجموعه حسابداران ایران در واقع کاربلد ترین حسابداران در کشور می باشند که قابلیت آن ها همانند یک حسابدار رسمی و  کارکشته تصویب شده و می تواند وظائف های عظیم تری را به دوش بکشد.
همانطور که قبلا ذکر شد حسابداران با سپری نمودن مدت زمان معینی از فعالیت و با دارا بودن گواهی نامه دانشگاهی می توانند در آزمون حسابداری رسمی مشارکت نمایند پس از قبولی در این امتحان گواهی برای آن ها صدور یافته که به وسیله آن می توانند به یک حسابدار رسمی یک گروه مبدل شوند. مهر و امضای این گواهی موثق مورد قبول خیلی از تشکیلات مهم در کشور می باشد.
اگر کار در پیشه حسابداری را یک مسیر پر از پستی و بلندی برای رسیدن به پیروزی فرض کنید حسابداری رسمی می تواند یکی از عمده ترین اهداف کامیابی در این جریان باشد. عمده ترین وجه تمایز یک حسابداری عادی با رسمی این است که کلیه حسابداران معمولی در امتحان تخصصی حسابداری پذیرش نمی شوند. در این صورت می توان بیان نمود که میزان پیشینه کاری، علم و دانش اشخاص که در این آزمون شرکت می نمایند بسیار بیشتر از حسابدار معمولی است. افزون بر ابن اخذ گواهی حسابداری رسمی در موقعیت شغلی و تحول مسئولیت نیز اثربخش خواهد بود. در ادامه این مطلب با تفاوت های عمده حسابدار رسمی و کارمند حسابداری آشنا خواهیم شد.

  • اعمال کار های تخصصی حسابداری به وسیله حسابدار رسمی

گستره مسئولیت های حسابداران رسمی در مقابل کارمندان حسابداری بسیار وسیع تر می باشد. با توجه به این می توان توقع داشت که این حسابداران مسئولیت های جامع تر ولی حرفه ای تری را برعهده دارند. این حسابدار نقش کارآمدی در طراحی ایده در خصوص پایین آوردن هزینه های موسسه، بالا بردن درآمد و پایین آوردن مالیات داشته باشد. یک حسابدار معمولی مسئول ضبط و اصلاح معاملات مالی و حسابداری مالیاتی را بر دوش دارد. ولی حسابدار رسمی فقط مسئول تنظیم وظایف سایر اشخاص و وارسی جامع نتایج مالی را در موسسه  انجام می دهد.

  • قابلیت مدیریت بخش های مالی در موسسه

از دیگر تفاوت های عمده حسابدار رسمی و کارمند حسابداری می توان به قابلیت مدیریت بخش های مالی در موسسه را نام برد. حسابدار رسمی می تواند بر مسئولیت ها و امور حسابداری پرسنل ساده سرپرستی نماید. این حسابدار معمولا در مقام مدیر مالی گروه یا همانند یکی از فرا نگران مالی کار می کند. از سویی مقدار پیوند های سازمانی حسابدار رسمی خیلی بیشتر از یک کارمند حسابداری در بخش مالی می باشد.

آشنایی با اظهار نظر حسابدار رسمی

آشنایی با اظهار نظر حسابدار رسمی
همواره حسابدار رسمی اظهار نظر خویش را در چارچوب 3 نظر عرضه می کند:

  • نخست حسابرس بعد از حسابرسی و مقبول بودن صورت حساب های مالی از لحاظ معیار های حسابداری و دیگر موارد آن را پذیرفته که به گزارش مقبول معروف است.
  • در برخی اوقات گزارش ها و صورت حساب های مالی باید وضعیتی داشته باشند که بتوانند مورد قبول باشند که در این شرایط عقیده حسابدار رسمی به سان نظر وابسته بیان می گردد بدین مفهوم که در گزارش های خود صورت حساب های مالی را از لحاظ حسابرسی وابسته و مشروط بیان می نماید.
  • و عقیده سوم عقیده مردود می باشد. یعنی اگر صورت حساب های مالی مطابق با معیار های حسابداری و موارد قابل قبول حسابرسی و حسابداری صورت نگرفته باشد عقیده حسابدار به شکل مردود گزارش می شود.

در این صورت حسابدار رسمی به حسابداری گفته می شود که به اعمال و فعالیت های حسابرسی می پردازد و قانونی بودن آنها به واسطه گواهینامه ای است که از اداره مالیاتی کشور اخذ شده و مهر و امضای حسابداران رسمی هم مورد قبول این تشکیلات می باشد.

آشنایی با درآمد حسابدار رسمی

مقیاس درآمد حسابدار رسمی همواره به موسسه مدنظر و بی گمان به گستره امور و فعالیت های حسابداری وابسته است. در این صورت زمانی که گواهی نامه حسابداری و حسابرسی رسمی را اخذ می نمایید بدین مفهوم می باشد که خبرگی و کاردانی شما در پیشه حسابداری مورد ارزیابی واقع شده و نیز به تصویب رسیده است. در این صورت میزان درآمد حسابدار رسمی وجهی بیشتر از میزان حقوق حسابدار مطابق عرف کار می باشد. به همین جهت می توان بیان نمود که اخذ گواهی نامه حسابداری رسمی می تواند سبب بیشتر شدن میزان مزد دریافتی و همچنین ارتقا موقعیت شغلی شما می شود.

آشنایی با ابزار های حرفه ای و عمده همراه حسابدار رسمی

حسابدار رسمی هم نظیر کلیه کسب و کار های کارکشته برای اعمال مسئولیت های خود به تجهیزات و لوازم منظم و دقیقی برای گرد آوری معلومات و مفروضات خویش احتیاج دارد. این مفروضات می تواند یک گزارش جامع مالی را در دسترس شما قرار دهد.
یک نرم افزار  حسابداری مورد تایید و موثق  می تواند نرم افزاری جامع و تخصصی برای حسابرسان و حسابداران و نیز همراهی کارکشته برای کلیه حسابداران من جمله حسابداران رسمی یا معمولی باشد. به وسیله این نرم افزار ها می توان گزارش های مختلف مالی مورد نظر را در حداقل زمان ممکن اخذ نمود. برای تهیه این نرم افزار ها و کسب معلومات بیشتر می توان به پشتیبانان فروش این محصول با موسسات معتبر ارتباط برقرار نمود.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا