آموزش مدیریت

رزومه کاری چست و چگونه یک رزومه ساختگی را تشخیص دهیم؟

هر آنچه که در مورد رزومه کار نیاز است تا بدانید

اگر شما هم جزء افرادی هستید که می خواهید به جایگاه شغلی خاصی دست پیدا کنید حتما در آگهی های استخدام با کلمه رزومه کاری آشنایی دارید و با این کلمه بارها و بارها مواجه شده اید. هر کارفرمایی که بخواهد نیروی کار جدیدی استخدام کند قطعا از بین رزومه هایی که افراد ارائه کرده اند بهترین مورد را انتخاب می کند. در اغلب موارد افراد برای اینکه در کار جدید جذب شوند و نظر کارفرما را به خود جلب کنند. یک رزومه ساختگی تهیه می کنند و آن را تحویل شرکت می دهد. اما اینکه چه راهکارهایی برای تشخیص رزومه ساختگی وجود دارد و رزومه کار حرفه ای از چه تکنیک هایی برای تشخیص استفاده می کند را در زیر بیان می کنیم.

رزومه کار حرفه ای

معرفی رزومه کار حرفه ای

معرفی رزومه کار حرفه ای

در معرفی رزومه کار حرفه ای باید توانایی لازم برای تهیه یک رزومه کاری را داشته باشد. رزومه در واقع به سوابق کاری و درسی افراد گفته می شود که برای استخدام و جذب در سازمان یا شرکت ها پرکاربرد است. باید فرد رزومه کار تمام توانایی های شغلی، تحصیلی و تجربیات قبلی را در رزومه درج کند. اگر در تهیه رزومه تمام این موارد به درستی درج شوند و در تهیه آن از اصول و قوانین ساخت رزومه تخطی نشده باشد و اینکه رزومه انطباق زیادی با حرفه کاری داشته باشد قطعا فرد از طریق کارفرما استخدام می شود.

انواع رزومه کاری

انواع رزومه کاری

رزومه کار حرفه ای می تواند برای یک فرد یک رزومه کلی تهیه کند و فرد بتواند در ارگان های مختلف این رزومه را تحویل دهد. این کار برای مشاغلی مناسب می باشد که در حوزه ی کاری مشابهی فعالیت کنند. اما اگر بخواهید در چندین شغل مختلف درخواست استخدامی بدهید. بهتر است از اقدامات یک رزومه کار ماهر استفاده کنید. این شیوه کمک می کند تا رزومه مربوط به هر شغل دربردارنده ی اطلاعات و توانایی های مرتبط با همان شغل باشد. تهیه انواع رزومه کاری با حساسیت زیادی همراه است و اگر فرد اطلاعات گنگ و نامعلوم وارد کند هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد و کارفرمایان به خوبی ضعف و ساختگی بودن رزومه را تشخیص می دهند. در ادامه انواع رزومه کاری را بیان می کنیم تا رزومه کار بتواند بر طبق آن ها یک رزومه مرتب و بی عیب و نقص را تهیه کند.

رزومه کاری زمانی وارونه: رزومه کار حرفه ای در تهیه این روزمه به اطلاعات مهارتی و سوابق درسی نیاز دارد. این مدل متداول ترین رزومه می باشد که باید در ابتدای فرم آخرین وضعیت تحصیلی و سوابق کاری درج می شود و بعد از آن به ترتیب فرد پیشرفت کاری خود را بیان می کند. معایب این روش وقفه های شغلی و تغییر در نوع شغل می باشد و کارفرما ممکن است این گونه رزومه ها را نادیده بگیرند و ان را رد کنند و یا اینکه پیشرفت های شغلی فرد را مشاهده و او را استخدام کنند.

رزومه کاری تحت توانمندی ها: در این نوع رزومه که عنوان تحت توانمندی ها را به خود اختصاص داده است مهارت هایی مد نظر قرار می گیرند که مرتبط با جایگاه شغلی باشند. آنچه در این رزومه اهمیت چندانی ندارد عدم نیاز به مدرک تحصیلی و سوابق درسی می باشد‌ و کارفرما فقط توانایی های فرد را مدنظر قرار می دهد. بهتر است فرد توانایی هایی را وارد کند که مرتبط با زمینه فعالیت باشد.

حتما بخوانید: موارد مهم در استخدام افراد که باید به آن دقت کنید

اطلاعات مورد نیاز برای تهیه رزومه کاری

رزومه کار حرفه ای در ابتدا باید بداند که آیا رزومه کاربردی می باشد یا خیر؟  بیشتر کارفرمایان در ابتدای جذب متقاضی تاکید مهمی بر روی ارسال رزومه دارند و با در مواردی هم کارفرما اشاره ای به رزومه نکرده باشد و یا فرد بدون مشاهده هیچ آگاهی جذبی بخواهد رزومه خود را ارسال کند باید تهیه و تنظیم آن با قواعد و اصول کلی همراه شود و اطلاعات مهم و کاربردی در آن درج شود. رزومه کار باید اطلاعاتی که در ادامه بیان می کنیم را در رزومه کاری لحاظ کند تا نظر کارفرمایان را به خود جلب کند.

اطلاعات شخصی: این اطلاعات شامل اطلاعات شناسنامه و اطلاعات ارتباطی می باشد. اگر در رزومه از فرد عکس درخواست شده باشد می توان اضافه کرد در غیر اینصورت اجباری در قرار دادن آن نیست.

تحصیلات و مهارت ها: رزومه کار حرفه ای در ابتدا باید اطلاعات مربوط به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل  را وارد کند و حتما در این مورد از دروغ بپرهیزید چون بعدا با ارائه مدارک کارفرما متوجه ساختگی بودن رزومه خواهد شد.

تجربه های شغلی: برای پر کردن این قسمت باید از کلماتی استفاده شود که نشان از تجربه ی درخشان فرد داشته است کلماتی از قبیل برنامه ریز، سازمان دهی و توسعه دادن توانایی جذب بیشتر کارفرما را به دنبال دارد و فرد تلاش کند که ارتباط موثری بین جایگاه شغلی و توانایی خود در رزومه بیان کند.

علاقمندی ها و پیشرفت ها: در این قسمت به بیان توانایی هایی که دارید بپردازید بهتر است این قسمت کوتاه و مختصر باشد و بیشتر توانایی های عنوان شود که با شغل مورد نظر ارتباط دارد. قطعا هر چه شغل افراد متقاضی کار بیشتر باشد تجربه ها و مهارت شغلی بیشتری هم دارند.

توانمندی ها: قسمت توانمندی ها از اهمیت بالایی برخوردار است و گاها یک شغل به توانمندی های مختلفی نیاز دارد و در آگهی استخدام این نیازمندی را اعلام میکند. شما هر آنچه در خصوص کامپیوتر، زبان انگلیسی، رانندگی و … دارید ارائه کنید.

درباره من: در این قسمت باید مختصری از توانابی ها فرد بیان شود. اگر این کار را رزومه کار حرفه ای انجام دهد با زیر و بم کار آشنایی دارد و می تواند در متن خود حس اعتماد به نفس بالا را به مخاطب بدهد و بیشتر بر  روی نقاط مثبت کلیک کند.

ویژگی های یک رزومه خوب و مشکلات رایج در نوشتن رزومه

اشتباهات کوچکی که ممکن است حتی رزومه کار حرفه ای هم در تهیه رزومه مرتکب شود و رزومه کاری رد شود شامل مواردی از قبیل غلط املایی و نگارش، نامرتبط با شغل درخواستی، تعداد صفحات اشتباه و سوابق شغلی ضعیف، قالب ضعیف رزومه، دستاوردهای نامعلوم، مشکلات تماس و ایمیل، اهداف نامعلوم، عدم صداقت، ضمیمه عکس و … می باشد.

اما اگر رزومه کار بر کار خود مسلط باشد می تواند یک رزومه کاری با ویژگی های مثبت تهیه کند و نظر کارفرما را به خود جلب کند. در زیر به چند نمونه از ویژگی های مثبت یک رزومه خوب اشاره می کنیم.

بهتر است رزومه دقیقا مرتبط با شغل مورد نظر و زمینه شغلی مورد نظر باشد و دقیقا فرد بر روی توانایی های شغلی مرتبط مانور دهد.

رزومه کار باید توضیحات را به صورت واضح بیان کند و توضیحات دارای یک روال عاقلانه باشد.

از پرداختن به موضوعات وقت گیر و بی فایده پرهیز شود و اطلاعات مفید و کامل و در عین حال کوتاه و مختصری ارائه شود.

غلط املایی و نگارشی در متن رزومه باعث غیر حرفه ای نشان دادن فرد می شود و گاها به همین دلیل کوچک فرد از استخدام رد می شود.

چگونه یک رزومه واقعی را از یک رزومه ساختگی تشخیص دهیم؟

همانطور که در متن هم گفتیم رزومه کار حرفه ای در درجه ی اول باید به بیان مطالب واقعی در رزومه بپردازد. اما با این وجود افرادی هم هستند که واقعیت ها را تحریف می کنند و متاسفانه این موضوع در ایران با شدت بیشتری همراه است. درست است که رزومه پر محتوا برای کاربر جذابتر است اما تحریف در محتوا و به دست آوردن جایگاه شغلی از این طریق معمولا ماندگاری چندانی نخواهد داشت و در آینده ای نزدیک این موضوع آشکار می شود.

در رزومه های ساختگی افراد کارهایی را برجسته می کنند ‌که ممکن است برای مدت کوتاهی در این مشاغل فعالیت کرده باشند و کارفرمایان در ایران همیشه دغدغه ی استخدام افراد با رزومه های ساختگی را دارند و افزایش تهیه رزومه های ساختگی باعث می شود که این موضوع به مرور عمومیت پیدا کند و افرادی هم که توانایی انجام کار دارند و رزومه واقعی تهیه کرده اند مورد توجه قرار نگیرند و توانایی های آن ها نادیده گرفته شود.

بسیاری از کارفرمایان در کمال تعجب شاهد استخدام افرادی بوده اند که با داشتن یک رزومه پرمحتوا و عالی نتوانسته اند از پس شغل مورد نظر خود بر بیاید. نکاتی هستند که شما را راهنمایی می کنند تا از همان ابتدای کار بتوانید یک رزومه دروغین را تشخیص دهید و بتوانید در تصمیم گیری خود تجدید نظر کنید.

اگر کارجو در مصاحبه شغلی فقط و فقط در مورد خودش صحبت کند و از نقش همکاران و مدیران قبلی در رسیدن به اهداف نامی نبرد باید تشخیص دهید که این کارجو علاقه ای به انجام کار گروهی نخواهد داشت و این برای یک سازمان مشکل ساز خواهد بود.

در برخی موارد هم ممکن است کارجو به کار تیمی و همکاری اعضای سازمان قبلی اشاره کند و اگر در روند کار آن ها خللی به وجود آمده باشد فرد کارجو مسئولیت آن را قبول نمی کند و خود را به عنوان مشکل گشا و ارائه کننده راه حل معرفی می کند.

ممکن است در رزومه کاری از فرد پرسیده شود که چه ضعف هایی دارد و فرد هیچ اشاره ای به ضعف ها و ناتوانی های خود نکند و یا اینکه پاسخی غیر واقعی به این گونه سوالات بدهد. که این شیوه تنها باعث دلسردی کارفرمان می شود و آن ها در پی استخدام افرادی هستند که ضعف های خود را بپذیرند و با صراحت آن ها را بیان کنند‌.

مطلب پیشنهادی: مراحل اصولی استخدام و جذب منابع انسانی

اگر فرد در طول مصاحبه و در درج اطلاعات و توانایی های خود زیادی خوب باشد باید به عدم صحت اطلاعات شک کرد. اگر فرد یک شخص ماهر و قابل اعتماد باشد می توان از اشتباهات و خطاهای مختصر چشم پوشی کرد. تمامی این مواردی که به آن اشاره کردیم ممکن است در یک رزومه واقعی هم دیده شوند و تشخیص درست یا غلط بودن آن بر عهده کارفرما و رفتار کارجو در جلسات مصاحبه است.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا