رزومه کاری چیست و چگونه یک رزومه ساختگی را تشخیص دهیم؟

رزومه کاری و انواع آن

اگر شما هم جزء افرادی هستید که می خواهید به جایگاه شغلی خاصی دست پیدا کنید حتما در آگهی های استخدام با کلمه رزومه کاری آشنایی دارید و با این کلمه بارها و بارها مواجه شده اید. هر کارفرمایی که بخواهد نیروی کار جدیدی استخدام کند قطعا از بین رزومه هایی که افراد ارائه کرده اند بهترین مورد را انتخاب می کند. در اغلب موارد افراد برای اینکه در کار جدید جذب شوند و نظر کارفرما را به خود جلب کنندT یک رزومه ساختگی تهیه می کنند و آن را تحویل شرکت می دهند! اما اینکه چه راهکارهایی برای تشخیص رزومه ساختگی وجود دارد و رزومه کار حرفه ای از چه تکنیک هایی برای تشخیص استفاده می کند را در زیر بیان می کنیم.
ویژگی های رزومه کاری

معرفی رزومه کار حرفه ای

در معرفی رزومه کار حرفه ای باید توانایی لازم برای تهیه یک رزومه کاری را داشته باشید. رزومه یا کارنمک در واقع به سوابق کاری و تحصیلات افراد گفته می شود که برای استخدام و جذب در سازمان یا شرکت ها پرکاربرد است. باید فرد ارائه دهنده رزومه کاری تمام توانایی های شغلی، تحصیلی و تجربیات قبلی را در رزومه درج نماید. اگر در تهیه رزومه تمام این موارد به درستی درج شوند و در تهیه آن از اصول و قوانین ساخت رزومه تخطی نشده باشد و اینکه رزومه انطباق زیادی با حرفه کاری داشته باشد قطعا فرد از طریق کارفرما استخدام می شود.

انواع رزومه کاری

رزومه کار حرفه ای می تواند برای یک فرد یک رزومه کلی باشد و فرد بتواند برای استخدام در ارگان های مختلف این رزومه را ارائه نماید. این کار برای مشاغلی مناسب می باشد که در حوزه ی کاری مشابهی فعالیت کنند. اما اگر بخواهید در چندین شغل مختلف درخواست استخدامی بدهید، بهتر است از اقدامات یک رزومه کار ماهر استفاده کنید. این شیوه کمک می کند تا رزومه مربوط به هر شغل دربردارنده ی اطلاعات و توانایی های مرتبط با همان شغل باشد. تهیه انواع رزومه کاری با حساسیت زیادی همراه است و اگر فرد اطلاعات گنگ و نامعلوم وارد کند هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد و کارفرمایان به خوبی ضعف و ساختگی بودن رزومه را تشخیص می دهند. در ادامه انواع رزومه کاری را بیان می کنیم تا رزومه کار بتواند بر طبق آن ها یک رزومه مرتب و بی عیب و نقص را تهیه کند.
رزومه کاری زمانی وارونه: رزومه کار حرفه ای در تهیه این روزمه به اطلاعات مهارتی و سوابق تحصیلی نیاز دارد. این مدل متداول ترین نوع رزومه است که بایستی در ابتدای فرم، آخرین وضعیت تحصیلی و سوابق کاری درج گردد و بعد از آن به ترتیب فرد پیشرفت کاری خود را بیان نماید. معایب این روش وقفه های شغلی و تغییر در نوع شغل می باشد و کارفرما ممکن است این گونه رزومه ها را نادیده بگیرد و آن را رد کند یا اینکه پیشرفت های شغلی فرد را مشاهده و او را استخدام کند.
رزومه کاری تحت توانمندی ها: در این نوع رزومه که عنوان تحت توانمندی ها را به خود اختصاص داده است مهارت هایی مد نظر قرار می گیرند که مرتبط با جایگاه شغلی باشند. آنچه در این رزومه اهمیت چندانی ندارد عدم نیاز به مدرک تحصیلی و سوابق درسی است و کارفرما فقط توانایی های فرد را مدنظر قرار می دهد. بهتر است فرد توانایی هایی را وارد کند که مرتبط با زمینه فعالیتش باشد.

حتما بخوانید: موارد مهم در استخدام افراد که باید به آن دقت کنید

اطلاعات مورد نیاز برای تهیه رزومه کاری

رزومه کار حرفه ای در ابتدا باید بداند که آیا رزومه کاربردی است یا خیر؟ بیشتر کارفرمایان در ابتدای جذب متقاضی، تاکید مهمی بر روی ارسال رزومه دارند. چنانچه در مواردی هم کارفرما اشاره ای به رزومه نکرده باشد و یا فرد بدون مشاهده هیچ آگاهی جذبی بخواهد رزومه خود را ارسال کند باید تهیه و تنظیم آن با قواعد و اصول کلی همراه شود و اطلاعات مهم و کاربردی در آن درج گردد. رزومه کاری باید اطلاعاتی که در ادامه بیان می کنیم را در خود بگنجاند تا نظر کارفرمایان را به خود جلب کند.
اطلاعات شخصی: این اطلاعات شامل اطلاعات شناسنامه و راه‌های ارتباطی است. لازم به ذکر است که الصاق عکس در رزومه دل بخواهی است و تاکیدی بر آن وجود ندارد.

تحصیلات و مهارت ها: رزومه کار حرفه ای در ابتدا باید اطلاعات مربوط به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل را نشان دهد. لازم به ذکر است که حتما در این مورد از دروغ بپرهیزید؛ چراکه بعد ها با ارائه مدارک کارفرما متوجه ساختگی بودن رزومه خواهد شد.
تجربه های شغلی: برای پر کردن این قسمت باید از کلماتی استفاده شود که نشان از تجربه ی درخشان فرد داشته باشد. کلماتی از قبیل برنامه ریز، سازمان دهی، توسعه دادن و امثالهم، توانایی جذب بیشتر کارفرما را به دنبال دارد و فرد تلاش می کند که ارتباط موثری بین جایگاه شغلی و توانایی خود در رزومه بیان کند.
علاقمندی ها و پیشرفت ها: در این قسمت به بیان توانایی هایی که دارید بپردازید. بهتر است این قسمت کوتاه و مختصر باشد و بیشتر توانایی هایی عنوان شود که با شغل مورد نظر ارتباط دارد. قطعا هر چه سابقه کاری متقاضی کار بیشتر باشد تجربه ها و مهارت شغلی بیشتری هم دارد.
توانمندی ها: قسمت توانمندی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گاها یک شغل به توانمندی های مختلفی نیاز دارد که در آگهی استخدام این نیازمندی ها بیان می شود. شما هر آنچه در خصوص کامپیوتر، زبان انگلیسی، رانندگی و … دارید، در رزومه کاری خود درج کنید.
درباره من: در این قسمت باید مختصری از توانایی های فرد بیان شود. اگر این کار را رزومه کار حرفه ای انجام دهد با زیر و بم کار آشنایی دارد و می تواند در متن خود حس اعتماد به نفس بالا و امنت و اعتماد را به کارفرما القا نماید.

انواع رزومه کاری

ویژگی های یک رزومه خوب و مشکلات رایج در نوشتن رزومه

اشتباهات کوچکی که ممکن است حتی رزومه کار حرفه ای هم در تهیه رزومه مرتکب شود و رزومه کاری رد شود شامل مواردی از قبیل غلط املایی و نگارشی، درج اطلاعات نامرتبط با شغل درخواستی، تعداد صفحات اشتباه و سوابق شغلی ضعیف، قالب ضعیف رزومه، دستاوردهای نامعلوم، صحیح یا دقیق نبودن راه های ارتباطی، اهداف نامعلوم، عدم صداقت، ضمیمه عکس نا مناسب و … می باشد.
اما اگر رزومه کار بر کار خود مسلط باشد، می تواند یک رزومه کاری با ویژگی های مثبت تهیه کند و نظر کارفرما را به خود جلب نماید. در زیر به چند نمونه از ویژگی های مثبت یک رزومه خوب اشاره می کنیم:

1.بهتر است رزومه دقیقا مرتبط با زمینه شغلی مورد نظر باشد و فرد بر روی توانایی های شغلی مرتبط مانور دهد.

2.رزومه کار باید توضیحات را به صورت واضح بیان کند و توضیحات دارای یک روال عاقلانه باشد.

3.از پرداختن به موضوعات وقت گیر و بی فایده پرهیز شود و اطلاعات مفید و کامل و در عین حال کوتاه و مختصری ارائه شود.

4.غلط املایی و نگارشی در متن رزومه باعث غیر حرفه ای نشان دادن فرد می شود و گاها به همین دلیل کوچک فرد از استخدام رد می شود.

چگونه یک رزومه واقعی را از یک رزومه ساختگی تشخیص دهیم؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم رزومه کار حرفه ای در درجه ی اول باید به بیان مطالب واقعی در رزومه بپردازد. اما با این وجود افرادی هم هستند که واقعیت ها را تحریف می کنند و متاسفانه این موضوع در ایران با شدت بیشتری همراه است. درست است که رزومه پر محتوا برای کاربر جذابتر است اما تحریف در محتوا و به دست آوردن جایگاه شغلی از این طریق معمولا ماندگاری چندانی نخواهد داشت و در آینده ای نزدیک این موضوع آشکار می شود.
در رزومه های ساختگی افراد مواردی را برجسته می کنند ‌که ممکن است برای مدت کوتاهی در این مشاغل فعالیت کرده باشند و کارفرمایان در ایران همیشه دغدغه ی استخدام افراد با رزومه های ساختگی را دارند. افزایش تهیه رزومه های ساختگی باعث می شود که این موضوع به مرور عمومیت پیدا کند و افرادی هم که توانایی انجام کار دارند و رزومه واقعی تهیه کرده اند مورد توجه قرار نگیرند و توانایی های آن ها نادیده گرفته شود.
بسیاری از کارفرمایان در کمال تعجب شاهد استخدام افرادی بوده اند که با داشتن یک رزومه پرمحتوا و عالی نتوانسته اند از پس شغل مورد نظر خود بر بیایند. نکاتی هستند که شما را راهنمایی می کنند تا از همان ابتدای کار بتوانید یک رزومه دروغین را تشخیص دهید و بتوانید در تصمیم گیری خود تجدید نظر نمایید.
اگر کارجو در مصاحبه شغلی فقط و فقط در مورد خودش صحبت کند و از نقش همکاران و مدیران قبلی در رسیدن به اهداف نامی نبرد، باید تشخیص دهید که این کارجو علاقه ای به انجام کار گروهی نخواهد داشت و این برای یک سازمان مشکل ساز خواهد بود.
در برخی موارد هم ممکن است کارجو به کار تیمی و همکاری اعضای سازمان قبلی اشاره کند و اگر در روند کار آن ها خللی به وجود آمده باشد فرد کارجو مسئولیت آن را قبول نمی کند و خود را به عنوان مشکل گشا و ارائه کننده راه حل معرفی می کند.
ممکن است در رزومه کاری از فرد پرسیده شود که چه ضعف هایی دارد و فرد هیچ اشاره ای به ضعف ها و ناتوانی های خود نکند و یا اینکه پاسخی غیر واقعی به این گونه سوالات بدهد. که این شیوه تنها باعث دلسردی کارفرمان می شود و آن ها در پی استخدام افرادی هستند که ضعف های خود را بپذیرند و با صراحت آن ها را بیان کنند‌.

مطلب پیشنهادی: مراحل اصولی استخدام و جذب منابع انسانی

اگر فرد در طول مصاحبه و در درج اطلاعات و توانایی های خود زیادی خوب باشد باید به عدم صحت اطلاعات شک کرد. اگر فرد یک شخص ماهر و قابل اعتماد باشد می توان از اشتباهات و خطاهای مختصر چشم پوشی کرد. تمامی این مواردی که به آن اشاره کردیم ممکن است در یک رزومه واقعی هم دیده شوند و تشخیص درست یا غلط بودن آن بر عهده کارفرما و رفتار کارجو در جلسات مصاحبه است.

 

“برای دریافت فایل ورد رزومه کاری فارسی کلیک کنید”

“برای دریافت فایل ورد رزومه کاری انگلیسی کلیک کنید”

 

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

4 در مورد “رزومه کاری چیست و چگونه یک رزومه ساختگی را تشخیص دهیم؟”

  1. پوریا شاهپوری

    مطلبتون بسیار مفید بود
    در مورد موضوعاتی که درباره یک رزومه ساختگی مطرح کردید باید بگم که این روزها متاسفانه به دلیل کمبود کار با دستکاری رزومه خیلی مواجه میشیم.
    همونطور که در متن گفتید و برای خودم هم اتفاق افتاده، فرد متقاضی علاوه بر اینکه ادعا میکنه همه امور شرکت قبلی دست ایشون بوده، تمام کارهای افراد شرکت رو هم زیر سوال میبره.
    بنده در مواردی دیدم که فرد حتی تعاریف ابتدایی در یک حوزه رو نمیدونه اما ادعا میکنه که در اون بخش در جایگاه مدیر بوده

  2. صداقت از بین رفته
    انقدر مطالب زرد و کذب در اینترنت زیاد هست که مردم فراموش کردن مهمترین ویژگی که برای شرکتها اهمیت داره چیزی نیست جز صداقت.
    خودم به شخصه کسی رو استخدام میکنم که در رزومه واقعیت رو نوشته و فردی هست که به پیشرفت علاقه داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا