حسابداری

تعریف و روش محاسبه صورت سود و زیان

تعریف صورت سود و زیان و چگونگی محاسبه صورت سود و زیان

‌صورت سود و زیان چیست؟

‌صورت سود و زیان (P&L)‌، یا صورت درآمد یا صورت عملیات‌، یک گزارش مالی است که خلاصه‌ای از درآمد‌، هزینه‌‌ها و سود / زیان شرکت را در یک بازه زمانی مشخص ارائه ‌می‌دهد. بیانیه P&L توانایی یک شرکت در تولید فروش‌، مدیریت هزینه‌‌ها و ایجاد سود را نشان ‌می‌دهد.

‌صورت سود و زیان با جمع کردن تمام منابع درآمد یک کسب و کار و کسر تمام هزینه‌‌های کسب و کار مربوط به درآمد از آن محاسبه ‌می‌شود. ‌صورت سود و زیان‌، که به آن بیانیه سود نیز گفته ‌می‌شود‌، جزئیات عملکرد مالی یک شرکت را برای مدت زمان خاصی مشخص ‌می‌کند. در این پست به معرفی صورت سود و زیان و نحوه محاسبه آن پرداخته می‌شود. به منظور آگاهی بیشتر در این زمینه به خواندن مطلب ادامه دهید.

هدف از صورت سود و زیان چیست؟

هدف از بیانیه P&L ارائه عملکرد مالی شرکت در مدت زمان مشخص است. صورت سود و زیان به دلایل زیادی تهیه می‌شود، از جمله:

  • برای نشان دادن درآمد و هزینه‌های شرکت
  • برای دانستن سود یا زیان کسب یا متحمل شده توسط یک تجارت
  • برای تکمیل الزامات قانونی (قانون شرکت‌ها، قانون مشارکت یا هر قانون دیگر)
  • برای ارزیابی سودآوری شرکت
  • برای به دست آوردن نتیجه خالص، خواه کسب و کار شما سود خالص داشته باشد یا ضرر خالص
  • برای محاسبه بازده سهام شرکت (ROE) و مقایسه درآمد خالص آن با سطح سهام سهامدار نشان داده شده در ترازنامه

بیانیه P&Lچرا ‌صورت سود و زیان برای تجارت شما مفید است؟

‌صورت سود و زیان برای مشاغل کوچک مفید است، زیرا سود (یا زیان) تولید شده توسط شرکت را برای مدت زمان مشخص نشان ‌می‌دهد. ‌صورت سود و زیان به همراه ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد یکی از صورت‌‌‌‌‌‌های مالی اساسی برای حسابداری است. پیش بینی‌‌های سه صورت مالی بیان شده، به عنوان پایه‌ای برای برنامه تجاری یک شرکت ضروری است.

‌صورت سود و زیان یک سند مفید تجاری است، زیرا ‌می‌تواند در تحلیل سلامت مالی تجارت به شما کمک کند. این صورت حساب قادر به مقایسه پول خارج شده از تجارت شما‌ با پول وارد شده به آن است. بنابراین، ‌می‌تواند مناطقی را به شما نشان دهد که ‌می‌توانید برای افزایش سود خود هزینه‌‌ها را کاهش دهید.

‌صورت سود و زیان ‌می‌تواند به شما یا حسابدارتان کمک کند تا مالیات خود را تعیین کنید. با تهیه ‌صورت سود و زیان برای کل سال مالی‌، یک سند مفید خواهید داشت که به شما کمک ‌می‌کند درآمد و هزینه خود را برای تشکیل پرونده مالیاتی خود مشخص کنید.

مطلب پیشنهادی: حسابداری تعهدی چیست؟مزایا و معایب حسابداری تعهدی کدام اند؟

‌صورت سود و زیان یا بیانیه P&L برای ارائه جزئیات درآمد و هزینه به صاحبان مشاغل طراحی شده است. این صورت حساب برای صاحبان مشاغل‌ مختلف اعم از یک کسب و کار کوچک و یا یک مجتمع تجاری جهانی ضروری است. مانند صورت جریان وجوه نقد‌، ‌صورت سود و زیان اطلاعات مفصلی در مورد درآمد و هزینه‌‌های کسب و کار به شما ارائه ‌می‌دهد. همچنین از نظر حسابداری به عنوان ‌صورت سود و زیان شناخته ‌می‌شود‌.

‌صورت سود و زیان اساسی ‌می‌تواند حتی فرصت مناسبی را برای شما فراهم کند که از طریق آن ‌می‌توانید درآمد و هزینه‌‌های شرکت خود را مشاهده کنید.  علاوه بر این‌، ‌صورت سود و زیان ‌می‌تواند ابزاری مفید برای ایجاد بودجه یا محاسبه سرمایه در گردش شما باشد.

ساختار ‌صورت سود و زیان و مولفه‌های اصلی آن

‌صورت سود و زیان یک شرکت در یک دوره زمانی‌، به طور معمول به صورت یک ماهه‌، سه ماهه یا سال مالی به تصویر کشیده ‌می‌شود.

دسته‌‌های اصلی که در P&L یافت ‌می‌شود عبارتند از:

  • درآمد (یا فروش)
  • هزینه‌های فروش
  • عمو‌می ‌و اداری (SG&A)
  • بازاریابی و تبلیغات
  • هزینه‌های تحقیق و توسعه
  • هزینه بهره
  • مالیات
  • درآمد خالص

همانطور که در بالا ذکر شد، ‌صورت سود و زیان به شما اطلاع می‌دهد که آیا کسب و کارتان برای مدت زمان مشخصی به کسب درآمد پرداخته یا ضرر کرده است. کلیه هزینه‌ها، ضررها، درآمد و سودها از اجزای ‌صورت‌حساب سود و زیان هستند. P&L معمولا دارای هفت مولفه اصلی به شرح زیر است:

درآمد (فروش / گردش مالی): درآمد کل مبلغ درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات انجام شده توسط یک شرکت و قبل از کسر هزینه است. در حالی که درآمد به معنای پول حاصل شده برای شرکت است، امکان دارد یک شرکت درآمد خوبی کسب کند، اما ضرر خالص داشته باشد.

هزینه کالاهای فروخته شده: هزینه کالاهای فروخته شده (COGS) به هزینه‌های مستقیم کالاهای فروخته شده توسط یک شرکت در صورت تجارت تجاری یا خرید با قیمت عمده فروشی از جمله تمام هزینه‌های مستقیم مربوط به تولید یا خرید کالا اشاره دارد. لازم به ذکر است که به منظور محاسبه سود ناخالص، COGS از درآمد (فروش) کسر می‌شود.

سود ناخالص / ضرر: سود ناخالص یا ضرر نشان دهنده کارآیی تجارت شماست. سود بیشتر نشانه خوبی می‌باشد، زیرا تجارت شما دارای سودآوری است. اگر سود ناخالص شما با گذشت زمان کاهش یافت، باید دلیل آن را بیابید و برای افزایش حاشیه سود اقدام کنید.

هزینه‌ها: تمام هزینه‌هایی که شما صرف کارهای اداری، فروش و توزیع، استهلاک یا هزینه‌های غیرمستقیم کرده‌اید، باید در این عنوان در نظر گرفته شوند. مشاغل سودآور عموما درآمدی کمتری را صرف هزینه‌ها می‌کنند.

سایر درآمدها: کلیه درآمدهای غیرمستقیم مانند تخفیف دریافتی، کمیسیون دریافتی، درآمد غیرتجاری، سود دریافتی، بازپرداخت بدهی بد، اجاره دریافتی، سود فروش دارایی و غیره در این بخش قرار می‌گیرند.

مالیات: اگر مشمول مالیات شوید، تمام مالیات قابل پرداخت و مطالبات باید در اینجا اضافه یا کم شود.

سود خالص / ضرر: سود خالص یا ضرر نشانگر میزان سود شما از هر ریالی است که خرج می‌کنید. اگر سود خالص کاهش یابد، این بدان معناست که شما هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید، که باید کنترل شود.

حتما بخوانید: بخش های اساسی یک ترازنامه چیست؟

نحوه تجزیه و تحلیل ‌صورت سود و زیان (P&L)

یکی از مشاغل اصلی یک تحلیلگر حرفه‌ای مالی‌، تجزیه و تحلیل P&L یک شرکت به منظور ارائه توصیه‌‌هایی در مورد قدرت مالی شرکت‌، جذابیت سرمایه‌گذاری در آن یا به دست آوردن کل تجارت است.

نمونه‌‌هایی از تجزیه و تحلیل بیانیه P&L عبارتند از:

مقایسه اعداد سال به سال (تجزیه و تحلیل افقی) و همچنین معیار گذاری صنعت

نگاهی به حاشیه: حاشیه سود ناخالص‌، حاشیه EBITDA‌، حاشیه عملیاتی‌، حاشیه سود خالص

تجزیه و تحلیل روند: آیا معیار‌‌‌‌‌‌ها در حال بهبود یا بدتر شدن هستند

نرخ بازده: بازده سهام (ROE)‌، بازده دارایی (ROA)

معیار‌‌‌‌‌‌های ارزیابی: EV / EBITDA‌، نسبت P / E‌ و غیره

تفاوت بین ‌صورت سود و زیان و ترازنامه چیست؟

در حالی که P&L درآمد‌، هزینه و سودآوری یک شرکت را در طی یک دوره زمانی نشان ‌می‌دهد‌، ترازنامه تصویری از دارایی‌‌ها و بدهی‌‌های شرکت را از تاریخ مشخص ارائه ‌می‌دهد. به طور معمول‌، ترازنامه آخرین روز سال مالی شرکت را ارائه ‌می‌کند. سرمایه‌گذاران برای درک قدرت مالی شرکت‌، از مقایسه تراز و کیفیت دارایی‌‌ها و بدهی‌‌های آن‌، از ترازنامه استفاده ‌می‌کنند.

آیا همه شرکت‌‌ها ملزم به تهیه صورت‌‌‌‌‌‌های P&L هستند؟

شرکت‌‌‌‌‌‌های تجاری عمو‌می‌ موظف به تهیه ‌صورت سود و زیان هستند و باید صورت‌‌‌‌‌‌های مالی خود را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ارائه دهند تا توسط سرمایه‌گذاران‌، تحلیل‌گران و تنظیم‌کنندگان نظارت دقیق شود. در تهیه این صورت‌حساب‌‌ها‌، شرکت‌‌های عمو‌می ‌ملزم به رعایت مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌‌ها معروف به اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) ‌می‌باشند.

از طرف دیگر‌، شرکت‌‌‌‌‌‌های خصوصی الزاما ملزم به رعایت GAAP نیستند و حتی ممکن است بعضی از شرکت‌‌‌‌‌‌های کوچک اصلا صورت‌‌‌‌‌‌های مالی رسمی‌ را تهیه نکنند.

برای تهیه ‌صورت سود و زیان به چه مواردی نیاز دارید؟

همانطور که قبلا بیان شد، ‌صورت سود و زیان یک گزارش مالی است که بیانگر خلاصه درآمد‌‌‌‌‌‌ها‌ و هزینه‌‌های شرکت برای یک دوره خاص می‌باشد. علاوه بر این، ‌صورت سود و زیان توانایی کسب و کار شما در سودآوری را نشان ‌می‌دهد. در واقع، فروش‌‌هایی را که به کسب ‌درآمد پرداخته و نحوه مدیریت هزینه‌‌ها را نشان ‌می‌دهد. برای ایجاد ‌صورت سود و زیان‌، به اطلاعات مالی زیر مربوط به تجارت خود نیاز دارید:

معاملات بانکی

برای ایجاد ‌صورت سود و زیان‌، به سوابق بانکی خود احتیاج دارید‌، از جمله لیست تمام معاملات مربوط به حساب‌‌های بانکی مشاغل و سوابق کارت اعتباری که شرح خرید‌‌‌‌‌‌های تجاری شماست.

معاملات نقدی

قبل از تهیه ‌صورت سود و زیان‌، باید تمام رسید‌‌‌‌‌‌های مربوط به خرید‌‌‌‌‌‌های نقدی را برای کسب و کار خود جمع کنید. اگر مربوط به شرکت شما باشد‌، معاملات نقدی خرد را نیز وارد کنید.

لیست‌‌های درآمد

برای ایجاد ‌صورت سود و زیان‌، به یک حساب از تمام منابع درآمد خود از جمله پول نقد‌، چک‌، اعتبار و پرداخت‌‌های آنلاینی که مشتریان به کسب و کار شما پرداخت کرده‌اند‌، نیاز دارید.

8 مرحله اساسی محاسبه ‌صورت سود و زیان

این مرحله به شما بستگی دارد که چند بار ‌می‌خواهید ‌صورت سود و زیان را اجرا کنید. برخی از شرکت‌‌ها انتخاب ‌می‌کنند تا به صورت ما‌‌‌‌‌‌هانه این کار را انجام دهند، در حالی که برخی دیگر صورت‌های سود‌‌‌‌‌‌ و زیان سه ماهه را ترجیح ‌می‌دهند.

ارجحیت شما هر چیزی که باشد‌، بهترین راه برای ایجاد ‌صورت سود و زیان استفاده از نرم افزار حسابداری است که کلیه مراحل کار را برای شما انجام ‌می‌دهد. چنانچه از نرم‌افزار حسابداری بهره نمی‌گیرید،  برای ایجاد ‌صورت سود و زیان از الگوی مناسبی استفاده کنید. در این بخش از مقاله، 8 مرحله اساسی برای ایجاد ‌صورت سود و زیان برای تجارت شما آورده شده است. به منظور آشنایی بیشتر به شما توصیه می‌شود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مرحله 1: درآمد را محاسبه کنید

اولین قدم در ایجاد ‌صورت سود و زیان محاسبه کل درآمدی است که کسب و کار شما دریافت کرده است. مانده حساب جاری را ‌می‌توانید از دفتر کل خود مانند موجودی نقدی و حساب‌‌‌‌‌‌های جاری دریافتنی دریافت کنید.

اگر در حال ایجاد ‌صورت سود و زیان ما‌‌‌‌‌‌هانه هستید‌، تمام درآمد دریافتی در این بازه زمانی را در نظر بگیرید، خواه کسب و کار شما آن درآمد را جمع کرده باشد یا نه. اگر ترجیح می‌دهید صورت‌حساب سه ماهه خود را اجرا کنید‌، فقط درآمد دریافتی در این بازه زمانی سه ماهه را جمع‌آوری کنید.

هنگام محاسبه درآمد‌، حتما تمام درآمد دریافتی را لحاظ کنید‌، چه از طریق فروش محصولات و خدمات یا حتی فروش چاپگر قدیمی ‌خود به مشاغل همسایه.

تعیین میزان سود و زیان

مرحله 2: هزینه کالا‌‌‌‌‌‌های فروخته شده را محاسبه کنید

هزینه کالا‌‌‌‌‌‌های فروخته شده شما بخش مهمی ‌از ‌صورت سود و زیان است. اگر کیف پول ‌می‌فروشید‌، باید هزینه خرید کیف پول از سازنده را نیز در نظر بگیرید. یا اگر کیف پول درست ‌می‌کنید‌، باید مواد و ملزومات لازم برای ساخت آن‌‌‌‌‌‌ها را نیز بیان کنید. اگر در حال فروش خدمات هستید‌، باید هزینه زمان کارمند خود را که خدمات را ارائه داده است‌، درج کنید.

مرحله 3: هزینه کالا‌‌‌‌‌‌های فروخته شده از درآمد را برای تعیین سود ناخالص کم کنید

پس از محاسبه درآمد و هزینه کالا‌‌‌‌‌‌های فروخته شده‌، فقط باید هزینه کالا‌‌‌‌‌‌های فروخته شده را کم کنید تا به عدد سود ناخالص برسید. سود ناخالص سودی است که تجارت شما از فروش محصولات و / یا خدمات شما کسب کرده است.

درآمد – هزینه کالا‌‌‌‌‌‌های فروخته شده = سود ناخالص / ضرر

مرحله 4: هزینه‌‌های عملیاتی را محاسبه کنید

مورد بعدی که باید برای ایجاد ‌صورت سود و زیان انجام دهید این است که تمام هزینه‌‌های عملیاتی خود را محاسبه کنید. هزینه‌‌های عملیاتی شامل اجاره‌، مسافرت‌، حقوق و دستمزد‌، تجهیزات‌، آب و برق و هزینه پست است.

مرحله 5: هزینه‌‌های عملیاتی را از سود ناخالص کم کنید تا سود عملیاتی را بدست آورید

برای بدست آوردن سود کل عملیاتی، ‌پس از محاسبه هزینه‌‌های عملیاتی خود‌، آن را از سود ناخالص کم کنید تا سود یا زیان عملیاتی کل شما به دست آید.

سود ناخالص – هزینه‌‌های عملیاتی = سود / ضرر عملیاتی

مرحله 6: درآمد اضافی را به سود عملیاتی خود اضافه کنید

اگر درآمد اضافی شما در مجموع درآمد بالا ذکر نشده است‌، مانند درآمد سود یا سود سهام سرمایه‌گذاری شده‌، ‌ آن‌‌‌‌‌‌ها را در این مرحله اضافه کنید. مجموع سود حاصل از سود عملیاتی شما‌، قبل از بهره‌، مالیات‌ و استهلاک است که در غیر این صورت به عنوان EBITDA شناخته ‌می‌شود.

EBITDA = سود عملیاتی + (درآمد سود + سود سهام)

مرحله 7: محاسبه بهره‌، مالیات‌، استهلاک و استهلاک

مرحله بعدی محاسبه پرداخت سود‌، مالیات بدهی و همچنین هزینه‌‌های استهلاک است.

مرحله 8: برای بدست آوردن سود خالص‌، سود‌، مالیات‌ و هزینه‌‌های استهلاک را از EBITDA کم کنید

مرحله آخر شما کسر بهره‌، مالیات‌ و هزینه‌‌های استهلاک برای رسیدن به درآمد یا سود خالص است.

سود / ضرر خالص = EBIDTA – (سود + مالیات + استهلاک)

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو

منبع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا