تعریف هوش تجاری و اهمیت آن در کسب و کارهای امروز

تعریف هوش تجاری

آشنایی با هوش تجاری و دلایل اهمیت آن برای تجارت

برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز تصمیم‌گیری‌‌های اساسی بهره‌گیری از هوش تجاری (Business Intelligence)، ضروری به نظر می‌رسد. وقتی کلمه “اطلاعات” را ‌می‌شنوید‌، احتمال اینکه ابتدا به سازمانهای اطلاعاتی دولتی مانند CIA‌، NSA یا MI6 انگلیس فکر کنید بسیار زیاد است. عملیات جمع‌آوری اطلاعات آنها بسیار گسترده است و آنها اطلاعات لازم را برای درک حوادث پیچیده در سراسر جهان در اختیار دولت‌‌های خود قرار ‌می‌دهند. دنیای تجارت نیز به هوش احتیاج دارد و هوش تجاری نیز تقریبا همان عملکرد را در جامعه دارد.
در این مقاله‌، ما به تفصیل توضیح خواهیم داد که معنای هوش تجاری یا BI چیست‌، چگونه ‌می‌تواند از یک تجارت پشتیبانی کند و چه جنبه‌‌هایی را باید در ابزارهای BI سازمان خود جستجو کنید. همچنین در این پست، به برخی از دلایل اهمیت هوش تجاری به عنوان یک دارایی ضروری برای یک سازمان مدرن، نگاهی خواهیم انداخت. به منظور آشنایی بیشتر لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری عبارت است از استراتژی‌‌ها و فناوری‌‌هایی که شرکت‌‌ها به منظور تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و اطلاعات تجاری از آنها بهره می‌گیرند. به بیان ساده‌تر‌، BI به شما این امکان را ‌می‌دهد تا در مورد هر فرآیند یا روندی که عملکرد را تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد‌، چرایی وقوع اتفاقات و احتمال وقوع آنها در آینده‌، اطلاعاتی را کسب کنید.
یک عامل کلیدی در هوش تجاری فناوری و توانایی ایجاد داشبورد BI است. راه‌حل‌‌های مناسب هوش تجاری داده‌‌های عملی‌تر را نشان ‌و بینش روشنی ارائه ‌می‌دهد. همچنین، تصمیم‌گیری استراتژیک را تسهیل ‌می‌کند. لازم به ذکر است که این یک تعریف کاملا هوش تجاری مدرن است. این در حالی است که هوش تجاری سنتی‌، در دهه 1960 به عنوان سیستمی ‌برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در بین سازمان‌‌ها ظهور کرد. این فناوری در دهه 1980 در کنار مدل‌‌های رایانه‌ای برای تصمیم‌گیری و تبدیل داده‌‌ها به بینش عمیق‌تر توسعه یافت.

حتما بخوانید: مدیران تجاری چگونه موفق می شوند

دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری در هوش تجاری

دلایل مهم بسیاری برای سرمایه‌گذاری در BI  حتی توسط مشاغل کوچک و متوسط وجود دارد. با ما همراه باشید تا با 6 دلیل مهم آن آشنا شوید:

  1. BI داده‌‌ها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل ‌می‌کند.

داده‌‌های خام به تنهایی به شما اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد در تجارت ارائه نمی‌دهند. سیستم‌‌های BI امکان تجزیه و تحلیل جامع داده‌‌ها را فراهم ‌می‌کنند. به عبارتی، شناسایی روندهای مهمی ‌که ‌می‌توانند برای اصلاح یا اجرای برنامه‌‌های استراتژیک و درک ارتباطات بین عملکردها و جنبه‌‌های مختلف تجارت شما استفاده شوند‌ را ممکن می‌سازد.

  1. هوش تجاری دید اجزای اصلی کسب و کار را بهبود ‌می‌بخشد.

هوش تجاری، دید مناسبی برای هر بخش از کسب و کار شما از جمله مواردی که اغلب نادیده گرفته ‌می‌شوند، ارائه می‌دهد. در نتیجه‌، شما ‌می‌توانید با سهولت بیشتری مولفه‌‌های نیازمند تغییرات برای ایجاد بهبود را شناسایی کنید.

  1. BI میزان بازگشت سرمایه و توانایی شما در رسیدن به اهداف را بهبود ‌می‌بخشد.

تجزیه و تحلیل هوش تجاری به شما امکان ‌می‌دهد تا به خوبی درک کنید که چگونه منابع مناسبی را برای دستیابی به اهداف خود به بهترین شکل ممکن اختصاص دهید. این موضوع به شما امکان می‌دهد تا با اطمینان از استقرار استراتژیک منابع، میزان بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید.

  1. BI درک شما از رفتار مصرف کننده را بهبود ‌می‌بخشد.

تجزیه و تحلیل هوش تجاری به شما امکان ‌می‌دهد تا الگوهای جهانی‌، منطقه‌ای و محلی را برای درک بهتر روندهای فعلی ردیابی کنید. این مسئله به نوبه خود شرایطی را فراهم می‌کند تا شما محصولات و خدماتی را پیش بینی کنید که نیازهای بازار را برآورده ‌می‌کنند.

  1. BI هوش بازاریابی و فروش شما را بهبود ‌می‌بخشد.

BI با پیگیری اطلاعات مربوط به مشتریان خود‌، به شما امکان ‌می‌دهد تا نحوه تعامل آنها با سازمان خود را در سطح عمیق‌تری درک کنید‌، بنابراین ‌می‌توانید راه حل‌‌های مربوط به مصرف کننده را شناسایی کرده و به طور هدفمند‌، مشتریان خود و میزان فروش‌تان را افزایش دهید.

  1. BI بهره وری را بهبود ‌می‌بخشد.

هوش تجاری فرآیند تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌‌ها را سریعتر و کارآمدتر ‌می‌کند. همچنین، به شما قدرت می‌دهد تا داده‌‌های تجاری را به محض ورود شناسایی کنید. این امر زمان بیشتری را در اختیار ‌شما قرار می‌دهد تا به جای تجزیه و تحلیل‌، به مدیریت تجارت خود بپردازید.

مطلب پیشنهادی: تعریف مدیریت دانش و نقش آن در استارتاپ ها

در ادامه به ذکر چندین راهکار مختلف برای کمک به شرکت‌‌ها در امر تصمیم‌گیری هوشمند از طریق هوش تجاری پرداخته شده است:

  • راه‌‌های افزایش سود را مشخص کنید
  • رفتار مشتری را تحلیل کنید
  • داده‌‌ها را با رقبا مقایسه کنید
  • عملکرد را دنبال کنید
  • عملیات را بهینه کنید
  • موفقیت را پیش‌بینی کنید
  • مسائل یا مشکلات را کشف کنید

هوش تجاری چگونه کار ‌می‌کند؟

مشاغل و سازمان‌‌ها سوالات و اهداف مختلفی دارند. آنها باید داده‌‌های لازم را جمع آوری‌، تجزیه و تحلیل و تعیین ‌‌کنند که برای رسیدن به اهداف خود باید چه اقداماتی را انجام دهند.
نحوه عملکرد هوش تجاری بدین صورت است که ابتدا به جمع‌آوری داده‌‌های خام از فعالیت مشاغل می‌پردازد. ‌سپس داده‌‌های جمع‌آوری شده پردازش و در انبارهای مربوطه ذخیره ‌می‌شوند. پس از این مرحله، کاربران ‌قادر خواهند بود تا به داده‌‌ها دسترسی پیدا کرده و روند تجزیه و تحلیل را به منظور پاسخگویی به سوالات کسب و کار شروع کنند.

چگونه BI‌، تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و تجزیه و تحلیل تجارتی کسب و کار با هم کار ‌می‌کنند؟

همانطور که قبلا بیان شد، هوش تجاری شامل تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و تجارت است‌، اما از آنها فقط به عنوان بخشی از کل فرآیند استفاده ‌می‌کند. BI به کاربران کمک ‌می‌کند تا از تجزیه و تحلیل داده‌‌ها نتایج مناسبی را دریافت کنند.
دانشمندان با استفاده از آمار پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌‌ها به پیش‌بینی الگوهای آینده‌ ‌می‌پردازند. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل داده‌‌ها ‌تعیین می‌کند که “چرا این اتفاق افتاد و چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد؟” این در حالی است که هوش تجاری با دریافت مدل‌‌ها و الگوریتم‌‌ها، نتایج مناسب را به زبان عملی ارائه می‌دهد. به طور خلاصه‌، سازمان‌‌ها تجزیه و تحلیل‌‌های تجارتی را به عنوان بخشی از فعالیت‌‌های بزرگ خود انجام ‌می‌دهند.
هوش تجاری برای پاسخ به سوالات خاص و ارائه تجزیه و تحلیل برای تصمیمات یا برنامه‌ریزی‌های مهم طراحی شده است. با این حال‌، شرکت‌‌ها ‌می‌توانند از فرایندهای تجزیه و تحلیل برای بهبود مستمر سوالات استفاده کنند.
تجزیه و تحلیل تجارتی نباید فرآیندی خطی باشد، زیرا پاسخ دادن به یک سوال احتمالا منجر به سوالات تکراری خواهد شد. بلکه باید کل فرایند را به عنوان چرخه دسترسی به داده‌‌ها‌، اکتشاف و اشتراک اطلاعات در نظر بگیرید.
چگونه BI‌، تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و تجزیه و تحلیل تجارتی کسب و کار با هم کار ‌می‌کنند؟

تفاوت بین BI سنتی و BI مدرن

در گذشته، ابزارهای هوش تجاری مبتنی بر یک مدل سنتی بودند که دارای رویکردی از بالا به پایین می‌باشد و در آن BI توسط سازمان فناوری اطلاعات هدایت ‌می‌شود. همچین، بیشتر سوالات تحلیلی‌ از طریق گزارش‌‌های استاتیک پاسخ داده ‌می‌شوند. این بدان معنی است که اگر کسی در مورد گزارشی که دریافت کرده است، سوالاتی داشته باشد‌، درخواست او به انتهای صف گزارش منتقل و باید روند را از نو شروع کند. این نقطه ضعف در مدل‌های سنتی، منجر به چرخه گزارش کند و ناامیدکننده‌ای شد که افراد قادر به استفاده از داده‌‌های فعلی برای تصمیم‌گیری نبودند.
هوش تجاری سنتی هنوز هم یک رویکرد رایج برای گزارش منظم و پاسخ به سوالات ثابت است. این در حالی است که هوش تجاری مدرن فرآیندی تعاملی است. با وجود اینکه، فناوری اطلاعات بخش مهمی ‌در فرآیند مدیریت دسترسی به داده‌‌ها می‌باشند‌، اما کاربران ‌در سطوح مختلف خواهند توانست داشبورد را شخصی‌سازی و گزارش‌‌های مناسب را ایجاد کنند. با استفاده از نرم افزار مناسب‌، آنها قادر هستند تا به تجسم داده‌‌ها پرداخته و پاسخ به سوالات خود را بیابند.

نقش هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری برای ایجاد بینشی عمیق، نیازمند جمع‌آوری‌، ذخیره‌سازی‌، تجزیه و تحلیل و گزارش دهی داده‌‌ها می‌باشد. اجرای یک استراتژی هوشمند کسب و کار موفق به مدیریت قوی نحوه استفاده از داده‌‌ها از ابتدا تا انتها بستگی دارد:

  • جمع آوری داده‌‌ها:

یک کسب و کار تجاری باید به خوبی درک کند که چگونه ‌می‌تواند به جمع‌آوری داده‌‌ها از بازدید کنندگان و مشتریان بپردازد. همچنین، لازم است که بداند به چه صورت ‌می‌توان آنها را سازمان‌دهی کرد تا قابل تجزیه و تحلیل باشند.

  • ذخیره‌سازی داده‌‌ها:

از آنجا که داده‌‌های مربوط به مشاغل بسیار زیاد و دارای دامنه وسیعی می‌باشند، باید در مکان مناسبی مانند یک پایگاه داده SQL ذخیره شوند که ذینفعان داده به آنها اطمینان دارند. همچنین، راهکار ذخیره‌سازی داده‌ها باید همیشه به روز باشد تا شرکت بتواند برای تغییر آنها به سرعت عمل کند.

حتما بخوانید: بهترین استراتژی مدیریت مالی در کسب و کارهای نوپا چیست؟

  • تجزیه و تحلیل داده‌‌ها:

تمرکز اصلی هوش تجاری مبتنی بر آنالیز توصیفی می‌باشد. در واقع، BI به سوالاتی از قبیل محل شرکت شما در گذشته، حال حاضر و چرایی شرایط به شکل فعلی، پاسخ ‌می‌دهد. ابزارهای BI باید قادر به استفاده از داده‌‌های ذخیره شده برای انجام آنالیزهای مختلف باشند.

  • گزارش دادن داده‌‌ها:

تمام داده‌‌ها و تجزیه و تحلیل‌‌های ما در صورت عدم دستیابی به تصمیم گیرندگان و سایر ذینفعان هیچ فایده‌ای ندارند. BI باید داده‌‌ها و بینش‌‌ها را به گونه‌ای منتقل کند که افراد با زمینه کمتر هنوز بتوانند به سرعت آنها را درک کرده و برای تصمیم‌گیری استفاده کنند.
برای اجرای این مراحل‌، باید از ابزارها و محصولات مختلف استفاده شود. در ادامه دو زیر مجموعه ابزار مختلف آورده شده است که باید از ‌آنها استفاده کرد.

جمع آوری و ذخیره داده‌‌ها

ابزارهایی مانند Salesforce و Hubspot اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان یک شرکت را جمع آوری ‌می‌کنند. محصولاتی مانند Amazon Redshift‌، Google BigQuery و Snowflake به مشاغل اجازه ‌می‌دهند تا داده‌‌های خود را در مکان‌های مختلف ذخیره کنند.
اکثر مردم گمان می‌کنند که هوش تجاری، تنها به جمع‌آوری و ذخیره داده‌‌ها می‌پردازند، اما استراتژی داده‌‌های یک سازمان، نه تنها اطلاعات تجاری، بلکه سایر برنامه‌‌های تجزیه و تحلیل داده‌‌ها را نیز تأمین می‌کند. استراتژی‌‌های مورد استفاده یک تجارت برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌‌ها، اغلب به عنوان خط لوله داده شناخته ‌می‌شوند. ابزارهای مورد استفاده در خط لوله داده‌‌ها تحت برچسب مهندسی داده قرار ‌می‌گیرند.

ابزارهای هوش تجاری: تجزیه و تحلیل و گزارش داده‌‌ها

از ابزارهای مختلف هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل و گزارش داده‌‌ها استفاده ‌می‌شود. راه اندازی این ابزارهای BI به شما امکان ‌می‌دهد تا برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها‌، به مخازن داده متصل شده و از آنها پرس و جو کنید. آنها به شما امکان ‌می‌دهند تجسم‌‌ها و داشبوردهایی ایجاد کنید که خواندن و درک آنها آسان باشد. ابزارهای خوب BI به شما امکان ‌می‌دهد گزارش‌‌هایی را برای ذینفعان تهیه و ارسال کنید تا آنها بتوانند شاخص‌‌های عملکرد را در سطح بالایی کنترل کنند.

هوش تجاری در مقابل تجزیه و تحلیل تجارت

اصطلاح “تجزیه و تحلیل کسب و کار” (BA) اصطلاحی است که به هوش تجاری مربوط ‌می‌شود‌، اما سردرگمی ‌زیادی در مورد محل تداخل آنها وجود دارد. تمایز مشترک بین هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری از نوع تجزیه و تحلیل داده در حال انجام است. اطلاعات مربوط به  BI اغلب مربوط به سطوح توصیفی و تشخیصی تجزیه و تحلیل است. این در حالی است که تجزیه و تحلیل کسب و کار مربوط به تجزیه و تحلیل پیش بینی شده و تجویزی است. این نوع تجزیه و تحلیل مربوط به پیش‌بینی اتفاقات بعدی یک شرکت می‌باشد. انجام BA به پیگیری تخصصی‌تری نیاز دارد‌، زیرا این امر به یک پایه توصیفی و تشخیصی خوب احتیاج دارد که ناشی از BI باشد.

استارت آپ خود را با خدمات فینتو رونق بده!

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا