همه چیز درباره اصول سرمایه گذاری موفق

همه چیز درباره اصول سرمایه گذاری موفق

گفته ها درباره اصول سرمایه گذاری موفق بسیار است. حتما بار ها این عبارت را شنیده اید که برای سرمایه گذاری موفق باید فلان کار را انجام داد و یا فلان روش را امتحان کنید. زمانی که شخص با سرمایه خود برای پیشرفت و سود بیشتر به میدان می آید جای هیچ اشتباهی و یا سهل انگاری نیست. بسیاری از کسانی که فعالیت های اقتصادی را در جنبه سرمایه گذاری شروع می کنند درک درستی از اصول سرمایه گذاری و نحوه سرمایه گذاری موفق ندارد. از این رو در خوشبینانه ترین حالت سرمایه او تغییر نکرده و‌ فقط وقت و انرژی خود را از دست داده است. انگیزه های اشتباه از سرمایه گذاری و ندانستن اصول لازم برای این امر مهم باعث از بین رفتن سرمایه فرد می شود. پس دانستن این اصول برای هر کسی که می خواهد در این راستا فعالیت خود را شروع کند، الزامیست. اما به نظر می رسد قبل از شروع بیانات اصول سرمایه گذاری تعریفی جامع و کلی از سرمایه گذاری بدانیم.

سرمایه گذاری موفق چیست؟

سرمایه گذاری موفق

برای انجام سرمایه گذاری موفق لازم است ابتدا درک درستی از سرمایه گذاری داشته باشیم. سرمایه گذاری یعنی چه؟ سرمایه گذاری به این معنی است که پول و سرمایه خود را به چیزی اختصاص دهیم که در آینده سود و پول بیشتری بدست بیاید. تخصیص پول به کالا و دارایی های است که در نهایت برای ما منافع آن بیشتر از خود پول اختصاص داده شده باشد. چیزی که برای خرید آن با هدف سرمایه گذاری پول خود را خرج می کنیم شاید کالا و یا سهام و یا دارایی های باشد که در آینده باعث سود بیشتر می شوند. پس به زبان ساده و در مثالی ساده تر؛ زمانی که شخص پول و سرمایه مالی اضافه خود را به هدف سود بیشتر به خرید کالا و یا خدمات و یا هر چیزی که در آینده دارای سود دهی باشد خرج کند، سرمایه گذاری می گویند. اما انواع سرمایه گذاری کدام است؟ در متن زیر به آن خواهیم پرداخت.

انواع سرمایه گذاری موفق

انواع سرمایه گذاری موفق

زمانی که بحث سرمایه گذاری موفق می شود باید تمامی جوانب سرمایه گذاری را در نظر داشت. با اختراع پول سرمایه گذاری نیز در بین جوامع جریان پیدا کرد. با افزایش تورم و کم ارزش شدن پول و همچنین نیاز به پول بیشتر برای بهبود کیفیت زندگی امر سرمایه گذاری بیشتر از قبل مورد بحث قرار خواهد گرفت. انواع سرمایه گذاری به قرار زیر است؛

۱.بورس

۲. سپرده های بانکی

۳. بازار طلا و جواهرات

۴. سهام

۵. انواع کالا فیزیکی

۶. صندوق سرمایه گذاری

۷. صندوق سرمایه گذاری مختلط

۸. صندوق سرمایه گذاری ETF  یا قابل معامله

۹. اوراق بدهی

۱۰.  بازار انواع  ارز های دیجیتال؛ که اخیرا در بین مردم و سرمایه گذاران از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. سود آوری عالی، غیر متمرکز بودن، عدم دخالت حکومت ها و دولت ها، عدم محدودیت مکانی و زمانی، سرعت انتقال بالا و کارمزد بسیار کم و دلایل دیگر علت این توجه و محبوبیت شده است.

اما برای انجام هر یک از این فعالیت های اقتصادی و انجام سرمایه گذاری موفق در هر کدام از انواع سرمایه گذاری لازمه دانستن اطلاعاتی است. این اطلاعات اصولی است که قبل از انجام هر نوع فعالیت مالی یک دور باید آن را از نظر بگذرانیم که به آن اصول سرمایه گذاری های موفق می گویند.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره بازده سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و کاربردهای آن

اصول و قوانین سرمایه گذاری موفق

اصول و قوانین سرمایه گذاری موفق

گفتیم که لازمه هر فعالیت اقتصادی دانستن اصول سرمایه گذاری موفق است. قبل از تحمل ضرر و زیان های ناشی از سرمایه گذاری و یا از دست دادن پول و اعتبار خود بهتر است تا اطلاعات خود را درباره سرمایه گذاری موفق بالا ببریم. گفتیم که سرمایه گذاری برنامه ریزی برای پول و سرمایه خود با هدف کسب پول بیشتر در آینده است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا هر آنچه که برای انجام سرمایه گذاری درست و موفق لازم است را شرح دهیم. تمامی کسانی که در راه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری موفق بوده اند و به ثروت زیادی دست پیدا کرده اند از این اصول های طلائی بهره برده اند.

آموزش دیدن قبل از اقدام هر عمل اقتصادی؛

از اصول سرمایه گذاری موفق و انجام سرمایه گذاری، آگاهی درباره بازاری است که قصد انجام سرمایه گذاری را در آن دارید. این آشنایی درباره بازار هدف نیاز به دیدن آموزش های است. اگر بدون آموزش  وارد بازار هدف سرمایه گذاری شوید مانند کسی می شوید که برای اول به شهری رفته است و زبان مردم را بلد نیست. هر عملی که انجام می دهید کاملا تصادفی است و برای بعد از آن هیچ ایده ای ندارید. هیچ انسان موفقی در سرمایه گذاری برای اولین بار یک متخصص دانا نبوده است. تمامی سرمایه گذاران موفق ابتدا آموزش های لازم را دیده و سپس اقدام به سرمایه گذاری کرده اند. شما در حین آموزش دیدن می توانید تمامی جوانب بازاری که هدف شماست را در نظر بگیرید و ‌درباره آن تحقیق و پرس و جو کنید. حتی اگر پیدا کردن چنین کلاس های فارسی شما سخت بود می توانید از کلاس های آنلاین و یا ویدیو های این آموزشگاه ها بهره بگیرید.

حتما بخوانید: از چه راه هایی می توان برای ایده ای که در ذهن داریم جذب سرمایه کنیم

نحوه سرمایه گذاری خود را در نظر بگیرید؛

منظور از نحوه سرمایه گذاری این است که میخواهید سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید و یا کوتاه مدت؟ زمان و نوع سرمایه گذاری مهم است پس قبل از انجام آن تصمیم خود را قطعی کنید. سرمایه گذاری بلند مدت نیاز به صبر و حوصله زیاد است اما در نهایت سود شما بیشتر خواهد شد. سرمایه گذاری کوتاه مدت برای کسانی که می خواهند در مدت زمان کم از سرمایه خود استفاده کنند و پس از سود دهی مشخصی دوباره در جایی دیگر سرمایه گذاری کنند مناسب است.

دارایی های مولد را در نظر داشته باشید؛

سرمایه گذاری روی دارایی های مولد از بهترین نوع سرمایه گذاری است چون سود دهی آن بسیار زیاد و قابل توجه خواهد بود. دارایی های مولد مانند فعالیت های سفته بازی و خرید و فروش طلا و ارز است. البته اگر کسی که خواهان سود زیاد باشد باید به نسبت آن سرمایه در گردش وی زیاد باشد. منظور از دارایی های مولد این است که اگر سرمایه خود را صرف خرید ساختمانی کرد و قصد ما برای سوددهی بیشتر باشد پس از مدتی قیمت ساختمان زیاد خواهد شد و ما در این فعالیت سود دهی داشته ایم. اما اگر همان ساختمان را اجاره دهیم علاوه بر افزایش قیمت از منافع آن نیز بهره و سود خواهیم برد.

ریسک پذیری؛

خلق و خوی سرمایه گذار در انجام فعالیت سرمایه گذاری بسیار مهم است. قبل از انجام به نوع سرمایه گذاری ریسک پذیری خود را بسنجید. اگر از کسانی هستید که ظرفیت کم ریسک پذیری دارید بهتر است فعالیت اقتصادی را انتخاب کنید که ریسک کمتری دارد. زیرا در صورت پیش آمدن بحران باید بتوانید خودتان را کنترل کنید و بحران را مدیریت کنید. گاهی پیش آمدن وضعیتی در سرمایه گذاری مستلزم حفظ آرامش و ثبات خود در مورد بحران به وجود آمده است.

انتظارات شما از سرمایه گذاری موفق؛

انتظارات شما از سرمایه گذاری موفق

منظور از انتظارات اهداف شما از سرمایه گذاری است. هدف شما از سرمایه گذاری قطعا سود بیشتر است اما اهداف دیگر را در این کار در نظر دارید که باید آنها را برای خود مشخص کنید. به نظر می رسد هر کسی انتظاراتی از این سرمایه گذاری دارد بهتر است شما انتظارات خود را بر روی نوت خود بنویسید. هدف شما از سرمایه گذاری بلند مدت است یا کوتاه مدت؟ آیا هدف از سرمایه گذاری تامین مالی در آینده برای خود و خانواده است؟ آیا انتظار شما از سرمایه گذاری این است که سود خود را برای خرید ملکی یا یک دارایی صرف کنید؟ یا می خواهید با سود سرمایه گذاری به مسافرت عالی دور دنیا بروید؟ یا یک ماشین مدل بالا تر بخرید؟ پس بهترین کار یادداشت انتظارات خود از سرمایه گذاری است.

شناسایی بازار هدف؛

حتما شنیده اید که هیچ وقت همه تخم مرغ های خود را در سبد قرار ندهید! حتی با شناسایی کامل از بازار هدف و زیر و بم کردن بازار همه سرمایه خود را برای خرید موضوع هدف خرج نکنید. پس انداز و سرمایه های خود را به صورت دارایی های مختلف نگه دارید. به شدت از این کار بپرهیزید که تمامی سرمایه خود را برای خرید سهامی یا کالایی اختصاص بدهید زیرا در صورت درصد احتمالی شکست شما تمامی سرمایه خود را از دست خواهید داد. سعی کنید در انجام سرمایه گذاری متنوع عمل کنید که به این عمل پرتفوی بهینه می گویند. پس یکی از اصول بسیار مهم در امر سرمایه ترکیب بهینه سرمایه یا پرتفوی بهینه است. شما باید سرمایه خود را ابتدا در نظر بگیرید سپس پس از آشنایی با بازار های سرمایه گذاری و انتخاب سرمایه گذاری خود اقدام به عمل کرد. با یک سمینار و یا تماشای ویدیو سرمایه گذاری نمی توان برای انتخاب حوزه سرمایه گذاری تصمیم نهایی گرفت.

مشورت با افراد حرفه ای؛

سعی کنید با افرادى که در زمینه سرمایه گذاری با تجربه و فعال هستند رابطه نزدیک برقرار کرد تا هر زمان که بخواهید از تجارب وی استفاده کرد. حتما قبل از انجام هر کاری با مشاوران و افراد حرفه ای مشورت کرد.

پایبند به قواعد در هر شرایطی؛

برای انجام یک سرمایه گذاری موفق باید حتما به اصول سرمایه گذاری پایبند بود. قواعد سرمایه گذاری برای زمانی تعیین شده است که شخص در حین سرمایه گذاری با مشکلاتی مواجه می شود و با استفاده از این قواعد از مشکلات این راه بری شود.

به روز رسانی استراتژی سرمایه گذاری؛

برای سرمایه گذاری کردن باید طرح کامل و بی نقصی را طراحی کرد. برای انجام سرمایه گذاری عالی باید به صورت دوره ای استراتژی خود را با توجه به اوضاع پیش آمده به روز رسانی کرد.

تعصب و اجباری را کنار بگذارید؛

تعصب داشتن به برند و یا سهام خاصی برای انجام عمل سرمایه گذاری باعث می شود حتی با سقوط روند سود دهی باز هم بر تعصب خود پایبند است و بر اشتباه خود اصرار می ورزد. پس هیچ وقت در دام این تعصبات نیافتید.

شرکت های سرمایه گذاری بالقوه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید؛

همیشه به دنبال شرکت و یا سهام نام آشنا نباشید گاهی برخی از شرکت ها در حال حاضر سود دهی کمی دارند اما اکر درباره آنها تحقیق کرد متوجه خواهید شد که به زودی شود آنها بالفعل می شود.

جدا سازی اخبار کذب از اخبار صحیح؛

گاهی برخی از اخبار کذب و شایعات فقط به خاطر منفعت برخی و شکست برخی دیگر ساخته می شوند. در نتیجه همیشه با هوشمندی این اخبار را از یکدیگر جدا کنید.

سرمایه گذاری بر استعداد های خود؛

بهترین نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری است که بر روی استعداد خود شخص انجام شود چون بیشترین سود و بازدهی را برای شخص در پی خواهد داشت.

یکی از اصول مهم سرمایه گذاری موفق به عقیده وارن بافت تاجر نباشید؛

تجار همیشه در پی سود کوتاه مدت است و همیشه در حین انجام فعالیت های اقتصادی است که در کمترین زمان برای وی سوددهی داشته باشد. اما سرمایه گذار با تاجر فرق دارد. سرمایه گذار در پی سرمایه گذاری های بلند مدتی است که بیشترین میزان سود را برای شخص خواهد داشت.

سخن آخر؛

هدف تمام سرمایه گذاران سود و افزایش پول و مال و دارایی های وی است. اگر شخصی تمایل به انجام هر نوع سرمایه گذاری را دارد باید ابتدا قبل از انجام هر کاری تحقیقات خود و یادگیری و آموزش های لازم را انجام دهد تا در راستای سرمایه گذاری موفق عمل کرده باشد و به تمام اهدافی که از سرمایه گذاری در سر دارد دست پیدا کند.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

3 در مورد “همه چیز درباره اصول سرمایه گذاری موفق”

  1. مطلبتون عالی بود
    توضیحات و شرح کامل در مورد سرمایه گذاری موفق دادین و اینکه در بخش اصول و قوانین سرمایه گذاری موفق به نکات کلیدی و اساسی اشاره کردید که همیشه به دانشجوهام میگم

  2. خیلی خوب
    فقط یک نکته
    برای یک سرمایه گذاری موفق نیاز هست که ریسک پذیر باشیم، نه اینکه جو گیر باشیم
    البته به طور کامل در مقاله همه چیز رو توضیح دادید اما با زبان ساده تر گفتم تا دوستان درک کنند

  3. محمدحسین خرمی

    من جدیدا خیلی میبینم افراد میان تو شتابدهنده ها روی کسب و کار ها سرمایه گذاری میکنن و سود خوبی هم از این طریق به دست میارن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا