ارتباط موثر در فروش چیست؟ مهم ترین مهارت‌ها و راهکارهای ارتباط موثر در فروش

ارتباط موثر در فروش چیست؟ مهم ترین مهارت‌ها و راهکارهای ارتباط موثر در فروش

ارتباط موثر در فروش چیست؟

هر موقع یک فروشنده تمایل داشته باشد دست به فروش کالای خود بزند روشی جز اعمال ارتباط موثر نخواهد داشت. در واقع این ارتباط نخستین و پایدار ترین حلقه در انجام این کار است. فروشنده بدون شناساندن خود و کالاهایش و اعمال یک ارتباط قدرتمند با کاربران نمی تواند به ارائه کالا های خود بپردازد.

اجازه دهید به پیش تر بازگردیم و به این پرسش جواب دهیم که ارتباط اثربخش چیست؟ زمانی که فردی بخواهد مقصودی را به دیگران بفهماند تنها روش آن برقراری ارتباط است. این ارتباط می تواند به واسطه سخن، عریضه، تلفن یا سایر روش ها باشد.

اکنون با ارزیابی یک فروش موفق پی به این مسئله خواهید برد که برای داشتن یک فروش موفق نیاز دارید ارتباط مطلوبی با کاربران و مشتری ها برقرار نمایید. مسلما برای شما هم  امکان دارد این مسئله پیش آمده باشد که به علت بداخلاقی یک فروشنده از او خرید نکرده اید ، این رفتار ناشی از یک ارتباط ناموثر است.

در حال حاضر ارتباط موثر به اعمال یک حس عالی در کاربران منجر شود و این می تواند یک امتیاز مطلوب برای آن باشد.

راهکارهای ارتباط موثر در فروش چیست؟

راهکارهای ارتباط موثر در فروش چیست؟

ارتباط موثر در فروش حاوی راه حل ها و مبادی است. یک فروشنده موفق فردی است که می تواند این مبادی را در خود ارتقا دهد. امکان دارد به صورت ناخودآگاه ان را انجام دهد. انجام ناخودآگاه این راه حل ها سبب کامیابی و موفقیت در این مسئله می شود. با ما باشید تا با راهکار های متنوع این مسئله بیشتر آشنا شوید.

  • خودشناسی در ارتباط موثر

قدم اول در این مسئله با آگاهی از قابلیت های خودتان شروع می شود. شناخت صفات اخلاقی، سلایق، ترس و ضعف های شما سبب می شود که کار مد نظرتان را بیابید. اگر شما به فروش کالا یا محصولی تمایل دارید ضروری است میان خصوصیات خود و ارتباط با کاربر همخوانی ایجاد کنید. اگر متوجه شوید در چه صفات ضعیف یا قدرتمند هستید می توانید هماهنگ با هدف فروش هر کدام از این صفات را ارتقا یا تضعیف کنید، بعد از اینکه به شناخت کافی از خود  رسیدید می توانید به مهار کردار های بد ، بالا بردن سرشت خوب و تعلیم راهکار های مدیریت ارتباطی  پرداخت.

  • راهکار شنونده خوب بودن

این موضوع معمولا موردی است که به تدبیر رفتار و قابلیت های فردی باز می گردد. جهت فروش مطلوب ضروری است شنونده خوبی برای گفته های کاربران خود باشید. این مسئله نمایانگر ارزش و ارج کاربر پیش شما است. حتی می توانید درخصوص احتیاجاتش از او سوال بپرسید و به قبول صحبت هایش بپردازید. بعد از شنیدن پرسش های او می توانید احتیاجش را به صورت مطلوبی شناخته و آن را رفع کنید.

  • صحبت کردن به شیوه شفاف و روشن در ارتباط موثر

یکی از راهکار های ارتباط موثر در فروش می توان به گفتگو به شیوه شفاف و روشن در این خصوص اشاره کرد.  کاربران معمولا جذب مشاغلی می شوند کخ مطلوب تر بتوانند آن را استنباط نمایند . تلاش نمایید که زبان خویش را با زبان شنونده هماهنگ کنید. بکارگیری از واژه های سنگین و نامالوف انتخاب مناسبی جهت فروش نیست. واژه های تخصصی یک مشتری عادی را دلسرد می کند. صحبت شما بایستی به نوعی باشد که مقصود شما را به صورت روشن و شفافی برساند.

  • داشتن صداقت در ارتباط

هیچ کاربری نمی تواند فروشنده ای که درستکاری ندارد را قبول کند. فقدان صداقت سبب از بین رفتن اعتماد و اطمینان می شود. احتمالا این عمل در مدت زمان اندکی سبب بالا رفتن فروش یک حرفه شود ولی مسلما در دراز مدت ضرر زیادی به آن می زند.

  • فقدان خودشیفتگی در ارتباط موثر

ستایش و تعریف بیش از انداز از مشاغل می تواند سبب عقب کشیدن کاربران گردد. لازم است اجازه دهید کاربران به شناخت کافی از کار شما برسند و در این حیطه آزاد باشند. در واقع شما می توانید بجای تعریف و تمجید کردن از خود به تایید و تشویق فعالیت های کاربرتان بپردازید.

  • فکر نکردن جای دیگران در ارتباط موثر

از دیگر راهکار های ارتباط موثر در فروش می توان به فکر نکردن جای دیگران اشاره کرد. یک کاربر جهت برگزیدن یک محصول ملاک های متمایزی را مدنظر قرار می دهد. این ملاک ها می توانند به علت اثرات شخصی، شغلی، خانوادگی، اندیشه ها، باور ها و… ایجاد شوند. شخص فروشنده نمی تواند به تنهایی به جای کاربران تصمیم بگیرد. تجربه های هر فردی می تواند راهنمای مطلوبی برای کاربران باشد ولی بایستی این مسئله را مدنظر قرار دهید که مناسب ترین تصمیم گیرنده تنها خود کاربر است.

  • دقت به زبان بدن در ارتباط موثر

این روش سبب کمک رسانی به مشتری می شود. شما افزون بر اینکه بایستی خود و زبان بدن را به صورت مطلوبی بشناسید و به آن توجه کنید ضروری است که به حالات بدنی کاربر هم دقت نمایید تا معطوف میزان انرژی او شوید.

نکته قابل توجه این است که کاربر معمولا جذب مشاغلی می شود که مطلوب تر بتواند آن را استنباط نماید. بهتر است زبان خود را با زبان شنونده موافق سازید. بکارگیری از واژه سنگین انتخابی صحیح برای فروش نیست.

حتما بخوانید: پنج مقاله برای کمک به پیشرفت مهارت های مدیریتی

انواع مهارت ارتباط موثر در فروش

آشنایی با انواع مهارت ارتباط موثر در فروش

یکی از مسائل اصلی و کلیدی ارتباط موثر در فروش پرسش نمودن و با دقت گوش دادن است. ما معمولا در پی روشی برای فروش هستیم و اما خیلی کم به هر آنچه که کاربر احتیاج دارد توجه می کنیم. اگر نسبت به احتیاجات و انتظارات کاربر آگاهی نداشته باشید به احتمال بسیار فرصت کامیابی در فروش و برقراری حسی خوشایند در کاربر را از دست می دهید.  تصویری که از احتیاج کاربر در فکر شما ساخته می شود مطلوب ترین روش جهت نمایش اثربخش محصول است. در ادامه به مهارت های ارتباط موثر در فروش می پردازیم که عبارتند از:

  • بدون هیچ انتظاری گوش کنید

ملاحظه داشته باشید که احتیاج کاربر ناچارا احتیاجات مدنظر شما نیست در این صورت بایستی به دقت گوش کنید. معمولا و مطابق تجربه حدس می زنید کاربر چه احتیاجاتی دارد و  اغلب آن را به کاربر تحمیل می کنید.

موضوع این است که بدون نگرش قبلی به احتیاجات آنها گوش دهید و گفتگویش را قطع نکنید. گوش دادن به کاربر افزون بر اینکه فرصتی را جهت عرضه پیشنهاد مطلوب تر ایجاد می کند  سبب ایجاد رابطه ای دراز مدت با کاربران را نیز فراهم می سازد.

  • فرصت تصمیم گیری به او دهید

یکی از مهارت های عمده جهت ارتباط موثر در فروش این است که لازم نیست به جای مشتری تصمیم بگیرید. اینکه حس همفکری با شنونده ایجاد نمایید یک پیروزی است ولی نباید به حدی فکر او را رهنمون سازید که احساس کند به خاطر خرید از شما قدرت انتخاب را به کل از دست می دهد. پروسه شناسایی و عرضه کالا کاملا معلوم است.

فعالیت شما در معرض فروش قرار دادن محصولی نیست بلکه استارت یک همکاری و صحبت کردن در خصوص مزایای یک کالا یا خدمتی است. چنانچه به او این حق را بدهید که خود انتخاب کند و این فرصت را بدهید که بر اساس تصمیم خودش مبادرت نمایید. در این صورت شما یک کاربر وفادار ایجاد نموده اید وگرنه سعی در جهت تحمیل کالای  خود داشته اید. مسلما نبایستی قدرت سوالات عاقلانه را فراموش کنید شما می توانید با پرسش های مناسب از احتیاج کاربر، او را به سوی خریدی مطلوب سوق دهید.

  • توقعات او را بشناسید

یکی از مهارت های ارتباط موثر در فروش این است که توقعات مشتری را بشناسید. چنانچه به هر چیزی که کاربر می خواهد گوش فرا ندهید هیچ آگاهی از انتظارات و نیاز های او نمی توانید کسب کنید. اغلب به حدی دچار هیجان می شوید که هرچه می دانید به کاربر نمایش می دهید ولی بهتر است از هود بپرسید آیا کاربر به این داده ها احتیاج دارد یا خیر؟ و یا اینکه مطابق داده هایی که در اختیار او گذاشته شده است می تواند مشخص کند که کالا یا خدمت شما قابلیت برآورد تقاضا و انتظاراتش را دارد؟

لازم است به این مسئله عمده دقت نمایید که هر نکته کلیدی در فکر شما ناچارا در فکر کاربر مهم نخواهد بود و بایستی بتوانید از موقعیت او قضاوت کنید.

عواقب نداشتن ارتباط موثر در فروش

ایجاد ارتباط موثر در فروش یکی از ترفند های ضروری و مهم برای هر فروشنده است. فروشنده  ها که از تکنیک ها و ترفندهای ایجاد ارتباط موثر با کاربر مطلع نیستند فرصت های عالی بسیاری را به راحتی از دست می دهند و با مسائل بسیاری مواجه می شوند که عبارتند از:

  • از دست دادن کاربران
  • یکی از عواقب نداشتن ارتباط موثر در فروش اتلاف فرصت های متعدد است.
  • از دست دادن پول
  • از بین رفتن اعتماد به نفس
  • از دیگر عواقب نداشتن ارتباط موثر در فروش حس تندخویی و نارضایتی

ارتباط و مراوده ضعیف با کاربران مسلما برآیندی ناخوشایند و مراوده قوی با کاربران مسلما برآیند خوشایندی به دنبال خواهد داشت.

در فروش همواره ضوابطی وجود دارد به اسم قانون تلاش بی واسطه مطابق این قانون در آغاز فروش هر چه بر مراودات و ارتباطات فوکوس نمایید فروش بیشتری خواهید داشت ولی به هر میزانی به فروش و معرفی کالا فوکوس نمایید معمولا فروش زیادی نخواهید داشت.

در این صورت آموزش مهارت جهت برقراری ارتباط موثر در فروش یکی از عمده ترین تکنیک هایی است که ضروری است هر فروشنده بیاموزد و یاد بگیرد این ترفند در مقدار موفقیت در فروش و ایجاد اطمینان در کاربر تاثیر زیادی دارد.

حتما بخوانید: وظایف اصلی سرپرست فروش و مدیر فروش چیست؟

فواید ارتباط موثر در فروش

ایجاد ارتباط موثر در فروش مزایای بسیاری برای  حرفه شما دارد. از فواید ارتباط موثر در فروش می توان موارد زیر را نام برد:

  • جذب مشتری های ثابت
  • شناساندن شما به منزله یک فروشنده یا مسئول موفق
  • برقراری رابطه کاری مطلوب با شرکا و پرسنل
  • کاربران برای شما همانند یک تبلیغ کننده عمل می کنند.
  • احتمال گسترش کسب و کار
  • و در پایان از دیگر فواید ارتباط موثر در فروش می توان به بالا رفتن میزان فروش کالا و خدمات اشاره کرد.

نکات اثربخش در برقراری ارتباط موثر در فروش

نکات اثربخش در برقراری ارتباط موثر در فروش

نکات عمده و اثر بخش در برقراری ارتباط موثر در فروش عبارتند از:

  • احساسات خود را کنترل کنید

احساسات تاثیر زیادی در نحوه ارتباط برقرار کردن شخص دارند. مبرهن است که آدم ها مطیع احساسات خود می شوند و می گذارند بر نحوه ایجاد ارتباط اثربخش و گفتگوی آنها اثر بگذارند. اگر سوژه بحث حساس و مهم باشد، احساسات می تواند با ارتباط اثر بخش تداخل نماید و منتهی به دلیلی کینه توزانه در قبول چشم اندازی متمایز شوند.

همچنین وارد شدن احساسات می تواند منتهی به افسوس و پشیمانی در آینده شود، در این صورت مهار احساسات و ممانعت از اثر آن بر گفتگوی شما از ارزش زیادی برخوردار است.

  • از روابط غیر کلامی مطلع باشید

ارتباطات غیر کلامی شامل حرکاتی که شخص در زمان گفتگو یا گوش دادن استفاده می کند. این حرکات می تواند شامل حالات صورت و بدن، حرکات بدن، ارتباط چشمی و آهنگ صحبت کردن باشد. یک ارتباط گر پیروز و موفق می تواند به صورت اثربخشی موارد نامبرده شده را در صحبت کردن خود استفاده کند. این حرکات مواقعی که نمی توان به اظهار پیام پرداخت تاثیر بسیاری در انتقال آن دارند.

  • واضح و شفاف باشید

دسته بندی اذهان و یادداشت برداری هر آنچه می خواهید انتقال دهید پیش از ایجاد ارتباط موثر در فروش می تواند در اظهار و بیان روشن نظر ، پیام و مقصود بسیار یاری گر باشد. امکان دارد به راحتی گرفتار احساسات یا ابهامات یک موضوع شوید ولی اشتراک گذاری اذهان و باور ها به روشی درست می تواند شانس این که پیام شما به صورت صحیح اخذ شود را افزایش دهد.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا